Αμέσως μετά την Berlinale, η Ισπανίδα σκηνοθέτιδα Νατάλια Μαρίν έκανε μια στάση στην Αθήνα για να μυήσει το ελληνικό κοινό στο πειραματικό ντοκιμαντέρ, στο πλαίσιο του αφιερώματος που διοργάνωσε τον Φεβρουάριο το Exile Room σε γυναίκες δημιουργούς του ισπανόφωνου ντοκιμαντέρ.
Μέλος της διερευνητικής κολεκτίβας «Los Hijos», η Μαρίν και οι συνεργάτες της έχουν εφεύρει ένα δικό τους κινηματογραφικό είδος το οποίο συνδυάζει την εθνογραφία με το avant garde. Για τους Los Hijos, το ντοκιμαντέρ παρατήρησης είναι μια διαδρομή γεμάτη ερωτήματα και χιούμορ, καθώς εξερευνούν και αμφισβητούν τους κανόνες που διέπουν το φορμαλισμό.
Διαβάστε ακόμη: Τον Φεβρουάριο το Exile Room μιλάει ισπανικά!
Με οδηγό την πολυταξιδεμένη φιλμογραφία τους –από το Centre Pompidou στο Παρίσι, στο Μουσείο Guggenheim στο Μπιλμπάο και στο Anthology Film Archives στη Νέα Υόρκη– η Νατάλια Μαρίν μίλησε για τα πώς, τα τι και τα γιατί του σύγχρονου πειραματικού ντοκιμαντέρ, σε δύο συναντήσεις που συνεπήραν το κοινό.
Στις 25 Φεβρουαρίου, και αφού εξερεύνησε για μια-δυο μέρες την Αθήνα, η Νατάλια Μαρίν έφτασε στο Exile Room για να βεβαιωθεί πως όλος ο εξοπλισμός και τα υλικά για το masterclass ήταν έτοιμα. Εκεί γνώρισε την παραγωγό Δέσποινα Παυλάκη και τον κριτικό κινηματογράφου Θανάση Πατσαβό, υπεύθυνους για το πρόγραμμα του Exile Room, τους δημοσιογράφους Σελάνα Βροντή και Γιάννη Κοντό, τον σκηνοθέτη Ζαχαρία Μαυροειδή και άλλους Eλληνες επαγγελματίες από τον χώρο του ντοκιμαντέρ.
Δίπλα στους «συνήθεις υπόπτους», όμως, εμφανίστηκαν και νέα πρόσωπα ανάμεσα στο κοινό, που ενθουσιάστηκαν με την άφιξη της Ισπανίδας κινηματογραφίστριας. Σπουδαστές κινηματογράφου, σκηνοθέτες ντοκιμαντέρ και πειραματικού σινεμά, ακόμα και άτομα από το πεδίο της εθνογραφίας δήλωσαν το παρών, αλλά και απλοί θεατές που θέλησαν να ανακαλύψουν μια ολότελα διαφορετική προσέγγιση πάνω στο σινεμά τεκμηρίωσης.
Η Μαρίν μίλησε για τα βασικά χαρακτηριστικά σημαντικών Ισπανών δημιουργών όπως οι Βίκτορ Ερίθε, Βισέντε Αράντα και Χέραρντ Φρέσας, και για το πώς επηρέασαν το έργο της καθ’ όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας της. Αναφέρθηκε ακόμη στα προβλήματα με τα οποία έρχεται αντιμέτωπη κατά την πραγμάτωση ενός πιο αφαιρετικού είδους ντοκιμαντέρ, καθώς επίσης και για τη νέα σχέση που εγκαθιδρύει με το κοινό της, με τη δημιουργία ντοκιμαντέρ και ταινιών μικρού μήκους που συνεχώς παραβιάζουν τους κανόνες και το κινηματογραφικό ύφος με τα οποία το κοινό είναι εξοικειωμένο.
Πώς επιτυγχάνεται η μάθηση μέσα από την εμπειρία, πώς θα μπορέσουμε να μετατρέψουμε τη φαντασία σε πραγματικότητα, πώς να παρατηρήσουμε τη φύση, ποια η σχέση μας μαζί της και πώς αυτό αντανακλάται μέσα από τις ταινίες μας: αυτά ήταν μερικά μόνο από τα θέματα που συζητήθηκαν στο πρώτο masterclass.
Ακόμη, έγιναν συχνές αναφορές και προβλήθηκαν αποσπάσματα από ταινίες της όπως τα «Ya Viene, Aguanta, Riégueme, Mátame» (2009) και «El Sol en el Sol del Membrillo» (2008). Στη συνέχεια, ακολούθησε η προβολή του φιλμ «Los Materiales» (2009).
Την επομένη, 26 Φεβρουαρίου, το masterclass ξεκίνησε με μία σειρά από ερωτήσεις και σχόλια σχετικά με την προβολή του φιλμ «Los Materiales» την προηγούμενη μέρα. Στη συνέχεια, η Μαρίν μίλησε για τις γραμμές εργασίας και τις διαδικασίες που ακολουθεί στη δημιουργία των πειραματικών έργων της. Πώς πλησιάζει πιο κοντά στην πραγματικότητα και πώς την απεικονίζει;
Η σκηνοθέτιδα μίλησε και για το τελευταίο μικρού μήκους φιλμ της, «New Madrid» (2016), και εξήγησε πώς πραγματοποιείται η διαδικασία λήψης αποφάσεων, πώς μπορεί ο δημιουργός να βρει το θέμα της ταινίας του και να ενισχύσει την οπτική του και τις γνώσεις του πάνω σε αυτό.
Το κοινό με ενδιαφέρον βύθισε τη Μαρίν σε μια θάλασσα ερωτήσεων και σχολίων, όπου πέρα από ερωτήσεις, οι συμμετέχοντες μίλησαν οι ίδιοι για εμπειρίες που σχετίζονται με δικά τους έργα. Ακόμα, έγιναν αναφορές στην Πατρίσια Εσκίβας («Momma») και στον Πορτογάλο δημιουργό Πέδρο Κόστα («Where Does Your Hidden Smile Lie?»). Τέλος, η Μαρίν μίλησε για τις θεματικές που έχουν καθοδηγήσει τα έργα της, τη Μαδρίτη και την Ισπανία. Το masterclass ολοκληρώθηκε με μία συζήτηση με τους συμμετέχοντες γύρω από τον ρόλο του παραγωγού.
Διαβάστε ακόμη
Tags: Exile Room