Φεστιβάλ / Βραβεία

19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Στο «The Challenge» το ντοκιμαντέρ συναντά τη video art σε μια χαμηλή πτήση υψηλής αισθητικής

of 10

Ο Ιταλός Γιούρι Ανκαράνι μας χαρίζει ένα ντοκιμαντέρ πραγματικό έργο τέχνης, για την πανάρχαια παράδοση του κυνηγιού με γεράκια ως σύγχρονο, πανάκριβο σπορ της αραβικής ελίτ.

19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Στο «The Challenge» το ντοκιμαντέρ συναντά τη video art σε μια χαμηλή πτήση υψηλής αισθητικής

Εκεί που το ντοκιμαντέρ συναντάει τη video art και τα εικαστικά, ο Γιούρι Ανκαράνι παραδίδει μια από τις πιο τολμηρές προσεγγίσεις στο σινεμά τεκμηρίωσης που θα δούμε στο φετινό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, μια ταινία που θα μπορούσε να αισθάνεται άνετα τόσο σε μια σκοτεινή αίθουσα όσο και στους τοίχους μιας γκαλερί.

Δεν είναι, άλλωστε, καθόλου τυχαίο ότι οι ταινίες του Ιταλού visual artist έχουν φιλοξενηθεί σε σημαντικά διεθνή φεστιβάλ όπως αυτά της Βενετίας, του Λοκάρνο και του Τορόντο, αλλά και σε μουσεία και εκθέσεις όπως το Centre Pompidou στο Παρίσι, η Biennale της Βενετίας και το Μουσείο Guggenheim στη Νέα Υόρκη.

Διαβάστε ακόμη: 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Τower» είναι ένα αριστούργημα ικανό να ανοίξει το διάλογο για το Gun Control στην Αμερική

The Challenge 607

Η τελευταία του ταινία με τίτλο «The Challenge» μας μεταφέρει στο Κατάρ, όπου ζάμπλουτοι Αραβες επιδίδονται ακόμα στο κυνήγι με γεράκια, και τους ακολουθεί αποσπασματικά καθώς ετοιμάζονται για έναν διαγωνισμό καταμεσής της αραβικής ερήμου.

Χωρίς καθόλου συμβατική αφήγηση που να προσφέρει μια κάποια ανακουφιστική εξήγηση για τα όσα, σχεδόν σουρεαλιστικά, βλέπουμε επί της οθόνης, και με ελάχιστους διαλόγους, το «The Challenge» δεν θα μπορούσε ωστόσο να απέχει περισσότερο από ένα συνηθισμένο φυσιοδιφικό ντοκιμαντέρ για τη σχέση του σύγχρονου ανθρώπου με τη φύση, ακόμα κι αν η ιδέα αυτή αποτελεί μια από τις βασικές θεματικές της αινιγματικής ταινίας του, την οποία χειρίζεται εντούτοις με παντελώς ανορθόδοξο τρόπο.

The Challenge 607

Οπως και στη μεσαιωνική Ευρώπη, έτσι και στη Μέση Ανατολή, το κυνήγι με γεράκια αποτελούσε για αιώνες μια εκλεπτυσμένη ενασχόληση, υψηλής τεχνικής και ακριβείας, για τα μέλη της αριστοκρατίας. Αν όμως στη Δύση έχει πλέον εξαλειφθεί παντελώς για ευνόητους λόγους, στην αραβική χερσόνησο όχι μόνο έχει διατηρηθεί αλλά έχει μετεξελιχθεί σε πανάκριβο σπορ για μια ελίτ νεαρών businessmen και γόνων πολυεκατομμυριούχων, που αφήνουν για λίγο τον αστικό τρόπο ζωής τους και τις επιχειρήσεις τους για να συμμετάσχουν σε ένα απόκοσμο τουρνουά.

Ο Ανκαράνι δεν ενδιαφέρεται σε καμία περίπτωση να παραδώσει ένα ενημερωτικό ντοκιμαντέρ πάνω στο εξωτικό αυτό άθλημα ή την καθημερινότητα των εκκεντρικών σπόρτσμεν. Αντ’ αυτού, ακολουθεί τη διαδρομή τους, συλλέγοντας με αλάνθαστο εικαστικό ένστικτο μια σειρά εξωφρενικών εικόνων που ακόμα και ιδωμένες ανεξάρτητα μεταξύ τους θα μπορούσαν κάλλιστα να αποτελούν μέρη ενός συναρπαστικού art project ή μιας εξεζητημένης φωτογραφικής έκθεσης.

The Challenge 607

Μοτοσικλετιστές σε χρυσοποίκιλτες Χάρλεϊ σταματούν στη μέση της ερήμου για να προσευχηθούν στο μακρινό άκουσμα του μουεζίνη. Σεΐχηδες ταξιδεύουν με ιδιωτικά τζετ και μοναδική παρέα τα εκπαιδευμένα πτηνά τους ή βρίσκονται αντιμέτωποι σε δημοπρασίες όπου είναι πρόθυμοι να πληρώσουν αδρά για ένα μόνο γεράκι. Δεκάδες πολυτελή τζιπ χαράζουν την επιφάνεια μιας αμμώδους απεραντοσύνης σαν σμήνη από αλλόκοτα μυρμήγκια. Ενας νεαρός άνδρα διασχίζει την έρημο με ένα hi tech αυτοκίνητο που θυμίζει εκείνο του ιππότη της ασφάλτου, με συνοδηγό έναν θηριώδη γατόπαρδο. Και στο αποκορύφωμα του διαγωνισμού, οι εστέτ αυτοί κυνηγοί παρακολουθούν τα επιτεύγματα των αγαπημένων τους αρπακτικών μέσα από μια γιγαντιαία ψηφιακή οθόνη στημένη ανάμεσα στους αμμόλοφους.

The Challenge 607

Συγκεντρωμένα σε ένα ενιαίο σύνολο, τα εξωφρενικά αυτά στιγμιότυπα πλέκουν ένα επιβλητικό φιλμ που αποτυπώνει -χωρίς καμία επικριτική διάθεση, αλλά με την αντικειμενικότητα ενός ψύχραιμου, θαρρείς εξωγήινου, παρατηρητή- την αλλοπρόσαλλη και σχεδόν ανώμαλη εξέλιξη της σχέση μας με τη φύση και τα πλάσματά της, σε μια από τις πιο εκκεντρικές της εκφάνσεις, όσο και τη διαστρέβλωση της παράδοσης στην εποχή του χρήματος, της τεχνολογίας και της διαρκούς απομάκρυνσης του σύγχρονου ανθρώπου από τις ρίζες του.

Η εξαιρετική χρήση της μουσικής των Φραντσέσκο Φαντίνι και Λορέντζο Σένι, με απρόσμενες κορυφώσεις και ιδιόμορφη αντίστιξη με τις εικόνες που συνοδεύει, δεν θα έμοιαζε καθόλου παράταιρη σε μια ταινία τρόμου φτιαγμένη από τον Στάνλεϊ Κιούμπρικ και συμπληρώνει ιδανικά ένα ντοκιμαντέρ-έργο τέχνης.

Το «The Challenge» προβάλλεται τη Δευτέρα, 6 Μαρτίου, στις 23:00, στην αίθουσα Ολύμπιον, και σε επανάληψη την Κυριακή, 12 Μαρτίου, στις 21:00, στην αίθουσα Τώνια Μαρκετάκη.


Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται από τις 3 ως τις 12 Μαρτίου 2017. Το Flix βρίσκεται εδώ για να σας μεταφέρει καθημερινά όλα όσα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις αίθουσες.

Η μπίρα Fischer, που αγαπά την τέχνη και τη δημιουργία, απονέμει για 5η συνεχή χρονιά τα Βραβεία Κοινού Fischer στο 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Επιπλέον, από τις 3 έως τις 12 Μαρτίου 2017, σε όλη τη διάρκεια του Φεστιβάλ, σε 26 επιλεγμένα σημεία, οι σινεφίλ, καταναλώνοντας μία Fischer και με την επίδειξη του εισιτήριου της προβολής, θα μπορούν να απολαύσουν μία ακόμη δωρεάν! Γιατί όλες οι κινηματογραφικές στιγμές ξεκινούν και τελειώνουν με μία Fischer!

Διαβάστε ακόμη

The Challenge poster 607