Στην κορυφή του Netflix βρίσκεται εδώ και μερικές μέρες μια ταινία που παραλίγο να μην υπάρξει ποτέ. Το «Νιμόνα», μια ταινία σύγχρονης φαντασίας κινουμένων σχεδίων, βρισκόταν στο στάδιο παραγωγής από το 2015, και μάλιστα παραλίγο να χαθεί για πάντα όταν η παραγωγή της σταμάτησε. Ωστόσο, το Netflix, σε συνεργασία με την Annapurna, κατάφεραν να της δώσουν μια δεύτερη ευκαιρία.
Βασισμένη στο ομώνυμο graphic novel του Ιντι Στίβενσον, η ταινία ακολουθεί τον Μπάλιστερ, έναν ιππότη σε ένα μεσαιωνικό αλλά ταυτόχρονα φιουτουριστικό απομονωμένο Bασίλειο. Ο Μπάλιστερ (με τη φωνή του Ριζ Αχμέντ) είναι ο πρώτος ιππότης που δεν είναι αριστοκρατικής καταγωγής στα 1000 χρόνια της ύπαρξης του Βασιλείου. Oταν σκοτώνεται η βασίλισσα κατά την χρίση του, με τρόπο που τον εμφανίζει ως υπεύθυνο, ο Μπάλιστερ γίνεται φυγάς και προσπαθεί να καθαρίσει το όνομά του, με την -αθέμιτη του- βοήθεια της Νιμόνα (Κλόι Γκρέις Μορέτζ), ενός ατίθασου κοριτσιού που μυστηριωδώς μεταμορφώνεται σε ό,τι θέλει.
Ο Iντι ξεκίνησε αρχικά να ανεβάζει το βιβλίο ως μια σειρά ποστ στο Tumblr, που γνώρισε αμέσως τεράστια επιτυχία. Μετά την έκδοσή της ως βιβλίο, το οποίο συνέχισε την επιτυχία αυτή, γρήγορα πουλήθηκαν τα δικαιώματα της ιστορίας στην 20th Century Fox, όπου θα την ανέπτυσσε με έναν άκρως στιλιζαρισμένο και πιστό στο πνεύμα της τρόπο υπό την Blue Sky, το στούντιο πίσω από τα «Ice Age». Η παραγωγή ξεκίνησε το 2015, και άλλαξε πολλά ονόματα μπρος και πίσω από τις κάμερες. Ωστόσο, μετά την αγορά της Fox από την Disney 4 χρόνια μετά, και το κλείσιμο της Blue Sky, το μέλλον της ταινίας έμεινε αβέβαιο, μέχρι που ανακοινώθηκε από την Disney ότι θα επιχειρήσει να την αναβίωση της. Ωστόσο, η Disney γρήγορα την ακύρωσε, καθώς η ανοιχτά ΛΟΑΤΚΙ+ ιστορία, με μια γκέι σχέση στο επίκεντρο και μια ξεκάθαρα τρανς αλληγορία στην καρδιά της, δεν θα πούλαγε σε μεγάλες καθοριστικές αγορές όπως η ομοφοβική Κίνα,
Οταν όμως ο Ιντι γνώρισε επιτυχία με την δημιουργία της σειράς «She-Ra» στο Netflix, επίσης με ανοιχτά ΛΟΑΤΚΙ+ θέματα, το πρότζεκτ ανασύρθηκε από την αφάνεια. Και το τελικό αποτέλεσμα άξιζε και με το παραπάνω την υπομονή.
Το ομότιτλο βιβλίο, όπως και η ταινία, περιστρέφεται γύρω από θέματα αποδοχής, κατάρριψης στερεοτύπων, ρευστότητας ταυτοτήτων και των επιβλαβών συνεπειών των προκαταλήψεων. Ο Μπάλιστερ, ως γκέι άνδρας, περιθωριοποιείται από τους συνάδελφούς του πριν το μοιραίο συμβάν, προσφέροντας έτσι παράλληλα ταξική και ομοφοβική κριτική. Επίσης, η σχέση του με τον επίσης ιππότη και αριστοκράτη Αμπρόσιους παρουσιάζεται ως μια γλυκιά και ισορροπημένη σχέση, χωρίς να καταφεύγει σε στερεότυπα, δείχνοντας τους να είναι τρυφεροί μεταξύ τους -ακόμα και να φιλιούνται- με εντελώς φυσικό τρόπο. Ακόμα και μετά το κρίσιμο συμβάν φαίνονται να νοιάζονται βαθιά ο ένας για τον άλλο.
Η Νιμόνα, με την δύναμή της να αλλάζει φύλο και είδος ακόμα, είναι ξεκάθαρα το «άβαταρ» του συγγραφέα ως τρανς άνδρα/ διαφυλετικού ατόμου, και μια συζήτηση με τον Μπάλιστερ σχετικά με τις δυνάμεις της προβάλλει ξεκάθαρες θέσεις τρανς ατόμων που δεν μπορούν/ δεν έχουν ακόμα εκδηλώσει την πραγματική τους ταυτότητα. Ωστόσο, η ταινία έχει βάθος και ως ιστορία. Η Νιμόνα δεν είναι απλά ένα στόμα για τον συγγραφέα: είναι ένα χαοτικό, ατίθασο αλλά συνάμα καλόκαρδο και αστείο παιδί, με δικές τις ευαισθησίες και προβλήματα. Με την φωνητική ερμηνεία της Μορέτζ, αναδεικνύεται ως η καρδιά όλου του έργου, και η σχέση που αναπτύσσει με τον Μπάλιστερ -ο οποίος είναι μετρημένος, πάντα σοβαρός, και με σταθερή πίστη στο σύστημα ακόμα και αφού τον πρόδωσε- είναι μια ευχάριστη, γλυκιά σχέση πατέρα-κόρης σχεδόν, καθώς και εποικοδομητική για την ανάπτυξη και των δύο.
Παρά τα σοβαρά θέματα που θίγει, η ταινία παραμένει σε όλη τη διάρκειά της αστεία, ζωηρή, δυναμική και, πάνω από όλα, οπτιμιστική, χωρίς να είναι απαραίτητα παραμύθι. Η ταινία έχει μια αλήθεια στην καρδιά της, παρά το φανταστικό υπόβαθρό της, και πραγματικά νιώθεις καλά όταν βλέπεις αυτούς τους ζωντανούς χαρακτήρες να αντεπεξέρχονται στις προκλήσεις τους, είτε επιτυχημένα είτε όχι. Το στιλιζαρισμένο σχέδιο βοηθάει επίσης, το οποίο ενώνει 2D και 3D θυμίζοντας εικονογραφήσεις παιδικών βιβλίων. Σε αντίθεση με το βιβλίο, που είχε ένα απλοϊκό σχέδιο, η ταινία έχει απίστευτη προσοχή στην λεπτομέρεια, το στιλ και την κίνησή της, και οι χαρακτήρες είναι απίστευτα εκφραστικοί με έναν μοναδικό τρόπο, δίνοντας παραπάνω βαρύτητα στα συναισθήματα της κάθε σκηνής.
Θίγοντας πάντα επίκαιρα θέματα με έναν μοναδικό και ευχάριστο τρόπο, το «Νιμόνα» ανήκει εύκολα στις καλύτερες ταινίες του Netflix. Σε έναν κόσμο που πάντα βρίσκει νέους τρόπους να μας διχάσει, είναι σημαντικά έργα που τονίζουν το πόσο αβάσιμα είναι στην τελική τα κριτήρια που μας διχάζουν, καθώς και τα πόσα σαθρά συστήματα χρειάζονται σημαντική αλλαγή ή κατάργηση στον σύγχρονο κόσμο. Το τι προσδιορίζουμε ως «άλλο» είναι ξεκάθαρα υποκειμενικό και βασίζεται πάντα σε ελλιπείς γνώσεις. Καλύτερα να βλέπουμε με τα δικά μας μάτια το πόσο «άλλο» είναι. Για αυτό λοιπόν, αν δείτε ένα κοκκινομάλλικο ατίθασο κοριτσάκι στην home page σας, δώστε του μια ευκαιρία. Δεν θα το μετανιώσετε.