Με 9 υποψηφιότητες ηγούνται των φετινών υποψηφιοτήτων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου το «Ακίνητο Ποτάμι» του Αγγελου Φραντζή και το «Ελεύθερο Θέμα» της Στέλλας Θεοδωράκη, ενώ ακολουθούν ο «Οίκτος» του Μπάμπη Μακρίδη με 8 υποψηφιότητες και η «Δουλειά της» του Νίκου Labot και το «The Waiter» του Στηβ Κρικρή με 6 υποψηφιότητες. 5 υποψηφιότητες έχει το «1968» του Τάσου Μπουλμέτη και το «Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ» του Μάριου Πιπερίδη, 2 το «Obscuro Barroco» της Ευαγγελίας Κρανιώτη, η «Παύση» της Τώνιας Μισιαλή, το «Chinatown-Τα Τρία Καταφύγια» της Αλίκης Δανέζης Κνούτσεν και το «Holy Boom» της Μαρίας Λάφη.
Ανάμεσα στις φετινές εκπλήξεις ξεχωρίζουμε τη μεγάλη παρουσία γυναικών δημιουργών και με εξαίρεση μια ή δύο ταινίες που ακόμη δεν υπάρχει ενημέρωση για τη διανομή τους, την παρουσία ταινιών που βγήκαν στις αίθουσες, αν και με εξαίρεση το «1968» χωρίς να διαψεύσουν την γενικότερη άρνηση του ελληνικού κοινού να δει ελληνικές ταινίες αλλά και την πλήρη απουσία μιας συνολικής στήριξης για την ελληνική ταινία. Ενδιαφέρουσα λοιπόν και η αναφορά της Ακαδημίας σε ένα νέο μοντέλο εναλλακτικής διανομής της ελληνικής ταινίας που δρομολογείται από την Ακαδημία και που σύντομα θα παρουσιαστεί και στο κοινό.
Στις ηχηρές απουσίες, σημειώνουμε αναμφισβήτητα την απουσία από τον Α' Γυναικείο Ρόλο της περσινής νικήτριας Κάτιας Γκουλιώνη για την επιβλητική ερμηνεία της στο «Ακίνητο Ποτάμι» του Αγγελου Φραντζή. Απουσιάζει και ο επίσης περσινός νικητής Ανδρέας Κωνσταντίνους πάλι για το «Ακίνητο Ποτάμι», αλλά και ο Στηβ Κρικρής από την κατηγορία του πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη. Απουσιάζει και το «λπ» του Χρήστου Πέτρου από την κατηγορία του καλύτερου ντοκιμαντέρ και ο Κωνσταντίνος Κουκουλιός για τη φωτογραφία του «Οίκτου». Πράγμα που μας φέρνει αντιμέτωπους με τον «κανόνα» των τριών υποψηφιοτήτων που ίσως πρέπει πια να αντικατασταθεί από την κλασική πεντάδα που επικρατεί και στα βραβεία των υπόλοιπων ευρωπαϊκών και αμερικάνικων Ακαδημιών.
Να σημειωθούν και οι ολοκληρωτικές απουσίες του «Σ' Αυτή τη Χώρα Κανείς Δεν Ηξερε να Κλαίει» του Γιώργου Πανουσόπουλου, του «Τα Δάκρυα του Βουνού» του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου, αλλά και του εξαιρετικού ντεμπούτου του Ετιέν Καλός «Οι Θεριστές» που από τη μία αναρωτιόμαστε πώς μπήκε στην κούρσα των «ελληνικών» βραβείων αλλά από την άλλη αναρωτιόμαστε ακόμη περισσότερο πως προσπεράστηκε τόσο μαζικά.
Η τελετή απονομής των Βραβείων Ιρις θα γίνει στις 23 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, με παρουσιαστές τους Γεράσιμο Σκιαδαρέση και Μπέσσυ Μάλφα.
ΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΒΡΑΒΕΙΩΝ THΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ 2019
Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας
1968 του Τάσου Μπουλμέτη (Παραγωγή: Μάκης Αγγελόπουλος, Τάσος Μπουλμέτης)
Ακίνητο Ποτάμι του Αγγελου Φραντζή (Παραγωγή: Γιώργος Καρναβάς, Κωνσταντίνος Κοντοβράκης, Ματιέ Μπομπουάν, Αϊζά Μπερζίνα, Αλίς Γκελζέ, Βασίλης Αλατάς, Αγγελος Φραντζής)
Η Δουλειά της του Νίκου Labot (Παραγωγή: Μαρία Δρανδάκη, Ζιλί Παρατιάν)
Οίκτος του Μπάμπη Μακρίδη (Παραγωγή: Αμάντα Λιβανού, Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος)
Ελεύθερο Θέμα της Στέλλας Θεοδωράκη (Παραγωγή: Θάνος Αναστόπουλος, Στέλλα Θεοδωράκη, Γκιγιόμ Ντε Σέιλ)
Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ του Μάριου Πιπερίδη (Παραγωγή: Τζανίν Τίρλινγκ, Μάριος Πιπερίδης, Θανάσης Καραθάνος, Μάρτιν Χάμπελ, Κώστας Λαμπρόπουλος)
Βραβείο Ταινίας Τεκμηρίωσης
Obscuro Barroco της Ευαγγελίας Κρανιώτη
Κωστής Παπαγιώργης: Ο Πιο Γλυκός Μισάνθρωπος της Ελένης Αλεξανδράκη
Ευτυχισμένοι Πρίγκιπες του Πάνου Δεληγιάννη
Βραβείο Μικρού Μήκους Ταινίας
Εκτορας Μαλό: Η Τελευταία Μέρα της Χρονιάς της Ζακλίιν Λέντζου
Η Σιγή των Ψαριών όταν Πεθαίνουν του Βασίλη Κεκάτου
Αβανος του Πανγαιώτη Χαραμή
Βουρβουρού της Καρίνας Λογοθέτη
Λεωφόρος Πατησίων του Θανάση Νεοφώτιστου
Βραβειο Μικρού Μήκους Τεκμηρίωσης
Θραύσματα της Μαριάννας Οικονόμου
Μelan*Cholia της Αριάδνης Κουτσαύτη
Τέταρτος Τοίχος του Δημήτρη Γκότση
Βραβείο Σκηνοθεσίας
Αγγελος Φραντζής για το «Ακίνητο Ποτάμι»
Μπάμπης Μακρίδης για τον «Οίκτο»
Τάσος Μπουλμέτης για το «1968»
Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη
Νίκος Labot για τη «Δουλειά της»
Μαρία Λάφη για το «Holy Boom»
Μάριος Πιπερίδης για το «Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ»
Τώνια Μισιαλή για την «Παύση»
Βραβείο Σεναρίου
Ευθύμης Φιλίππου, Μπάμπης Μακρίδης για τον «Οίκτο»
Σπύρος Κρίμπαλης, Αγγελος Φραντζής για το «Ακίνητο Ποτάμι»
Κατερίνα Κλειτσιώτη, Νίκος Labot για το «Η Δουλειά της»
Μάριος Πιπερίδης για το «Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ»
Βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου
Γιάννης Δρακόπουλος για τον «Οίκτο»
Αδάμ Μπουσδούκος για το «Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ»
Αρης Σερβετάλης για το «The Waiter»
Βραβείο Α’ Γυναικείου Ρόλου
Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου για το «Η Δουλειά της»
Στέλα Φυρογένη για την «Παύση»
Θεοδώρα Τζήμου για το «Ελεύθερο Θέμα»
Βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου
Μάκης Παπαδημητρίου για τον «Οίκτο»
Φάτι Αλ για το «Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ»
Γιάννης Στάνκογλου για το «The Waiter»
Βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου
Ιντρα Μπουρκόφσκα για το «Ακίνητο Ποτάμι»
Μαρία Φιλίνη για τη «Δουλειά της»
Θέμις Μπαζάκα για το «Chinatown-Τα Τρία Καταφύγια»
Βραβείο Φωτογραφίας
Σιμόν Μποφίς για το «Ακίνητο Ποτάμι»
Ηλίας Κωνσταντακόπουλος και Ηλίας Αδάμης για το «Ελεύθερο Θέμα»
Γιώργος Καρβέλας για το «The Waiter»
Βραβείο Μοντάζ
Χρήστος Γιαννακόπουλος για το «Ελεύθερο Θέμα»
Γιάννης Χαλκιαδάκης για τον «Οίκτο»
Γιώργος Λαμπρινός για το «Obscuro Barrocο»
Γιώργος Μαυροψαρίδης και Ιωάννα Πογιαντζή για το «The Waiter»
Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής
Coti K. για το «Ακίνητο Ποτάμι»
Χρήστος Δεληγιάννης για το «Ελεύθερο Θέμα»
Coti K. για το The Waiter
Βραβείο Σκηνογραφίας
Λόρα Ντίσλερε για το «Ακίνητο Ποτάμι»
Αντώνης Δαγκλίδης για το Ελεύθερο Θέμα
Κώστας Παππάς για το «The Waiter»
Βραβείο Ενδυματολογίας
Δάφνη Κολυβά, Εβελίνα Δαρζέντα για το «1968»
Κάτια Γκουλίωνη, Ιέβα Κουπκάνε, Ιλζε Κάζα, Ιλζε Νεγκρίμπε για το «Ακίνητο Ποτάμι»
Τριάδα Παπαδάκη για το «Ελεύθερο Θέμα»
Βραβείο Ηχου
Δημήτρης Αθανασόπουλος, Χρήστος Γούσιος, Κώστας Βαρυμπομπιώτης για το «1968»
Γιάννης Σκανδάμης για το «Ακίνητο Ποτάμι»
Νίκος Παπαδημητρίου, Χρήστος Γούσιος, Κώστας Βαρυμπομπιώτης, Φιλίπ Ανρί για το «Ελεύθερο Θέμα»
Στέφανος Ευθυμίου, Λέανδρος Ντούνης για τον «Οίκτο»
Βραβείο Μακιγιάζ
Κατερίνα Βαρθαλίτου, Ευη Ζαφειροπούλου και Σάνζα Ζέσεβιτς Μάρκοβιτς για το «Ελεύθερο Θέμα»
Κυριακή Μελίδου για το «Η Δουλειά της»
Εύη Ζαφειροπούλου για τον «Οίκτο»
Βραβείο Ειδικών Εφέ και Κινηματογραφικής Καινοτομίας
Αντώνης Κοτζιάς, Ανθή Τσιρούκη, YAFKA για το «Chinatown-Τα Τρία Καταφύγια»
Γιάννης Γεωργαρίου, Αλέξης Παράσχος για το «1968»
Αντώνης Κοτζιάς, YAFKA για το «Holy Boom»
Διαβάστε ακόμη: Καμιά αγάπη για το ελληνικό σινεμά