To 2020, και όταν ο κόσμος βρίσκονταν αντιμέτωπος με την απαρχή της πανδημίας, ο δημιουργός του «Black Mirror» Τσάρλι Μπρούκερ είχε δηλώσει πως ο κόσμος είναι ήδη αρκετά ζοφερός για να μπορέσει να υποδεχθεί μια ακόμα σεζόν της σειράς. Λογικό, αν το καλοσκεφτεί κάποιος, μιας και εκείνη η περίοδος θύμισε σε αρκετούς ένα ατελείωτο επεισόδιο βγαλμένο από μια σειρά, η οποία δεν έπαψε να σατιρίζει, με τον πιο κυνικό τρόπο ίσως, τους κινδύνους της τεχνολογίας μέσα σε ένα δυστοπικό σύμπαν, κι όλα αυτά με ένα meta χιούμορ που δαγκώνει μέχρι το κόκαλο.
Με την έκτη σεζόν που βρίσκεται αυτή τη στιγμή ολόκληρη στο Netflix, ο Μπρούκερ δείχνει πως έχει μεγάλες φιλοδοξίες για την σειρά ανθολογίας του, επανεξετάζοντας κάποιες παραμέτρους της βαθιά επηρεασμένος ίσως από όλα όσα έζησε ο κόσμος τα προηγούμενα χρόνια. Ετσι αντί να επικεντρώνεται στο sci-fi στοιχείο, που αποτελούσε και τον πυρήνα της σειράς, ο Μπρουκερ, με αυτά τα νέα πέντε επεισόδια της νέας σεζόν, το γυρίζει στον καθαρόαιμο τρόμο με μερικές δόσεις υπαρξιακού δράματος, αλλά πάντα με τις ανάλογες δόσεις από το χαρακητριστικό μαύρο χιούμορ του.
Διαβάστε ακόμα: Ο Τσάρλι Μπρούκερ έπαιξε με το ChatGPT για ένα επεισόδιο του «Black Mirror»
Οπως γίνεται πάντα, η ανατροπή καραδοκεί... Ο τρόμος σε αυτή τη σεζόν αυτός πηγάζει από το ίδιο το μέσο το οποίο υπηρετεί εδώ και χρόνια ο Μπρούκερ, την ίδια την τηλεόραση, το σινεμά, ακόμα και το ίδιο το star system το οποίο εξυπηρετεί μια ολόκληρη βιομηχανία, με τα όρια της φαντασίας και της πραγματικότητας να γίνονται ολοένα και πιο θολά καθώς προχωράει η σεζόν. Και για μια σειρά που εμπνέεται από το μέλλον και την τεχνολογία του, παραδόξως, τα μισά επεισόδια της έκτης σεζόν διαδραματίζονται στο παρελθόν.
Ολα αυτά ακούγονται, αν μη τι άλλο, ίσως από τις πιο ενδιαφέρουσες και φρέσκιες σεναριακές προσεγγίσεις του Μπρούκερ. Αλλά το αποτέλεσμα δεν τον δικαιώνει όσο κάποιος θα περίμενε.
Το πρώτο και το τελευταίο επεισόδιο της σεζόν θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν και οι καλύτερες στιγμές της. Το «Joan Is Awful», μοιάζει περισσότερο ως ένα παραδοσιακό «Black Mirror» επεισόδιο, μέχρι που δεν είναι. Ο Μπρούκερ στρέφεται εναντίον του Netflix (και γενικότερα της streaming βιομηχανίας που διψάει συνεχώς για νέο περιεχόμενο) με μια υπέροχη Ανι Μέρφι στον ρόλο της Τζόαν, η οποία ανακαλύπτει πως η ζωή της έχει γίνει σειρά σε μια streaming πλατφόρμα με την Σάλμα Χάγιεκ - εδώ στον πιο απολαυστικό ρόλο της καριέρας της - να πρωταγωνιστεί. Ο Μπρούκερ δαγκώνει, με τον πιο απροκάλυπτο ίσως τρόπο, το χέρι που τον ταΐζει εδώ και χρόνια, δίνοντας μας ένα επεισόδιο το οποίο δεν αφήνει τίποτα όρθιο, αποτελεί ταυτόχρονα και μια προειδοποίηση σχετικά με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για τη δημιουργία εξατομικευμένων ιστοριών.
Διαβάστε ακόμα: Νέοι εφιάλτες στο τρέιλερ της έκτης σεζόν του «Black Mirror»
Αυτή η ακραία κριτική σε μια βιομηχανία ψυχαγωγίας που κερδίζει από την εκμετάλλευση των ιστοριών και των εικόνων των ανθρώπων συνεχίζεται σε όλη την υπόλοιπη σεζόν, αλλά το ενδιαφέρον αρχίζει σταδιακά να μειώνεται ολοένα και περισσότερο. Το «Lock Henry» προσπαθεί να σατιρίσει την εμμονή του κόσμου με τις true crime σειρές, με ένα αρκετά αργό σενάριο και μια ανατροπή που την έχεις δει να έρχεται από μίλια μακριά, ενώ το «Mazey Dey», με πρωταγωνίστρια τη Ζάζι Μπιτζ, επικεντρώνεται στην αδηφαγία των παπαράτσι οι οποίοι, χωρίς κανέναν ηθικό φραγμό, εκθέτουν τις προσωπικές ζωές των σταρς. Ενα από τα πιο gory επεισόδια που έχει βγάλει ποτέ η σειρά, γρήγορα μετατρέπεται σε κάτι τέλειως διαφορετικό απ΄ ό,τι ίσως κάποιος περίμενε, το οποίο, παρά το αιματοβαμμένο του fun, ποτέ δεν καταφέρνει να σου κεντρίσει τόσο το ενδιαφέρον για να νοιαστείς ιδιαίτερα για την πλοκή του.
Το επεισόδιο που ίσως δεν ξέρεις αν θα πρέπει να το αγαπήσεις ή απλά να αγνοήσεις παντελώς είναι το «Beyond the Sea» με πρωταγωνιστές τους Αάρον Πολ, Τζος Χάρτνετ και Ρούνεϊ Μάρα, το οποίο εξελίσσεται σε ένα διαφορετικό 1969. Μπλέκοντας την επιστημονική φαντασία, με μια αίρεση σαν εκείνη του Τσαρλς Μάνσον, το επεισόδιο, προσπαθώντας να εξερευνήσει περισσότερο τον ορισμό του τι κάνει τον καθένα από εμάς ξεχωριστό, αλλά και το πώς η απομόνωση επηρεάζει το μυαλό και τον χαρακτήρα μας, έχει κάποιες ενδιαφέρουσες, αρχικά, βάσεις. Ομως ποτέ όλα αυτά δεν ξεφεύγουν από τα αναμενόμενα κλισέ και τους αδιάφορους χαρακτήρες, όσο και αν το καστ προσπαθεί για το καλύτερο.
Διαβάστε ακόμα: Το «San Junipero» είναι το επεισόδιο που έπιασε τον παλμό της δεκαετίας
Τουλάχιστον η σεζόν κλείνει με ένα από τα καλύτερα επεισόδια. Το «Demon 79», το οποίο έγραψε ο Μπρούκερ μαζί με την Μπίσα Κ. Αλι της «Ms. Marvel» και επικεντρώνεται πάνω σε μια ήσυχη μετανάστρια που δουλεύει ως πωλήτρια παπουτσιών το 1979 στη Βόρεια Αγγλία, η οποία ζει μέσα σε μια καθημερινή εχθρότητα κατά των μεταναστών, αλλά μια μέρα της δίνεται μια ευκαιρία να πραγματοποιήσει τις πιο βίαιες φαντασιώσεις της. Θυμίζοντας αρκετά το πρόσφατο «Χτύπος στην Καλύβα» του Μ. Νάιτ Σιάμαλαν, το επεισόδιο αποτελεί ένα οξύ πολιτικό σχόλιο στο τότε αλλά και στο σήμερα, χωρίς να μασάει τα λόγια του, προσφέροντας μάλιστα ένα από τα καλύτερα και πιο συναισθηματικά φινάλε της σειράς.
Είναι αλήθεια πως η αλλαγή στη φόρμα έδωσε στο «Black Mirror» έναν αέρα αναζωογόνησης, κάτι που κάποιοι θα τρέξουν να υποστηρίξουν πως ήταν κάτι που η σειρά χρειάζόταν εδώ και καιρό. Μπορεί η ματιά του Μπρούκερ στην ανθρωπότητα να παραμένει αρκετά οξυδερκής, και με τις απαραίτητες δόσεις νιχιλισμού, αλλά είναι πολλές φορές που μοιάζει να επικεντρώνεται σε λάθος στόχους. Αν συνεχίσει έτσι ίσως στο μέλλον θα αποτύχει να ανταποκριθεί στις ίδιες της δυνατότητές του δημιουργήματός του. Και αυτό θα είναι το πιο δυστοπικό σενάριο απ’ όλα.
Ολόκληρη η έκτη σεζόν του «Black Mirror» είναι διαθέσιμη στο Netflix.