Κάθε φορά πριν ξεκινήσει η τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, υποθέτεις ποια θα είναι τα στοιχεία που θα την αποτελέσουν.
Μια μικρή εισαγωγή - συνήθως μουσική ή μουσικοχορευτική (σε κάθε περίπτωση εκτός θέματος από το Φεστιβάλ), η παρουσίαση του προγράμματος από τον Διευθυντή του Φεστιβάλ Δημήτρη Εϊπίδη, μια ομιλία - συνήθως του Δημάρχου της πόλης ή του Προέδρου του Φεστιβάλ και η παρουσίαση της ταινίας που ανοίγει επίσημα την αυλαία της διοργάνωσης.
Τα ίδια περίπου στοιχεία αποτέλεσαν και φέτος την τελετή έναρξης που επιμελήθηκε σκηνοθετικά ο Παναγιώτης Ευαγγελίδης: ένα θεατρικό σκετς - ωδή στο βωβό σινεμά από ομάδα σπουδαστών του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος που η λέξη παλιομοδίτικο είναι η μόνη που μπορεί να το περιγράψει, η ομιλία του Δημήτρη Εϊπίδη για την κήρυξη της έναρξης του Φεστιβάλ, ένας φασόν χαιρετισμός από τον απόντα (φυσικά) Υπουργό Πολιτισμού και η παρουσία ενός εκ των σεναριογράφων του «Victoria», του Αϊκε Φρέντερικ Σουλζ που προλόγισε την ταινία, η προβολή της οποία ακολούθησε την τελετή.
Διαβάστε ακόμη: Μικρός οδηγός επιβίωσης για το 56ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
Ισως δεν χρειάζεται να απαιτείς πολλά από την τελετή έναρξης ενός Φεστιβάλ, αλλά σίγουρα είναι σημαντικό να υπάρχει μια εορταστική ατμόσφαιρα που να δίνει το στίγμα της διοργάνωσης και να ορίζει με δυναμικό τρόπο την αφετηρία ενός δεκαημέρου προβολών και κινηματογραφικών συναντήσεων, όπως αυτών που προσφέρει το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης κάθε χρονιά.
Η χθεσινή τελετή έναρξης δεν έμοιαζε εορταστική, δεν αντανακλούσε το δυναμισμό μιας διοργάνωσης που επιμένει να υποστηρίζει το ανεξάρτητο σινεμά (και ειδικά φέτος έχει ένα από τα καλύτερα προγράμματα διεθνώς) και σίγουρα δεν αντανακλούσε μια κρίσιμη εποχή για τον άνθρωπο, την τέχνη και τον πολιτισμό όπως αυτή που ζούμε τα τελευταία χρόνια.
Μοναδική εξαίρεση, η έμφαση με την οποία ο Δημήτρης Εϊπίδης δήλωσε τη στήριξη του Φεστιβάλ στην κίνηση «For A Thousand Lives: Be Human» που συνυπογράφουν περισσότεροι από 5500 καλλιτέχνες στην Ευρώπη υπέρ της αλληλεγγύης και της δίκαιης μεταχείρισης των προσφύγων που φτάνουν σε κύματα στην Ευρώπη.
Διαβάστε ακόμη: Το πρόγραμμα προβολών του 56ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
Μπορεί ο παρουσιαστής της βραδιάς, Αντίνοος Αλμπάνης να κράτησε ψηλά το πνεύμα της ανάγκης ύπαρξης του Φεστιβάλ στην εποχή της κρίσης, μπορεί το κύρος του Δημήτρη Εϊπίδη να μην αφήνει περιθώρια για κάτι λιγότερο από 200 ταινίες που όλες τους μεταφέρουν το εδώ και τώρα του παγκόσμιου σινεμά, μπορεί ο νεαρός σεναριογράφος του «Victoria» να έμοιαζε συγκινημένος που η βραβευμένη στο Βερολίνο ταινία του Σεμπάστιαν Σίπερ ανοίγει τη διοργάνωση (σε μια νεανική και ιδανική για το χαρακτήρα του Φεστιβάλ επιλογή, αφού όλοι γνωρίζουν την ταινία ως αυτή που είναι γυρισμένη με μια μόνο λήψη 140 λεπτών), αλλά πώς ακριβώς να «γιορτάσεις» την έναρξη του μεγαλύτερου ελληνικού Φεστιβάλ όταν ο Υπουργός Πολιτισμού, Αριστείδης Μπαλτάς δεν θεωρεί απαραίτητο να παρευρίσκεται σε αυτήν και στον χαιρετισμό του (που διάβασε η Κυριακή Μάλαμα, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Φεστιβάλ) επανέλαβε απλά... υποσχέσεις για τη στήριξη του ελληνικού σινεμά και γενικολογίες που μοιάζουν να επαναλαμβάνονται σταθερά εδώ και δεκαετίες;
Διαβάστε ακόμη: «Victoria» - φτάνει ένα μονοπλάνο 140 λεπτών για μια καλή ταινία;
Ευτυχώς έξω από το Ολύμπιον, στην πόλη της Θεσσαλονίκης και στις ήδη γεμάτες από κόσμο αποθήκες του Λιμανιού, οι προβολές του Φεστιβάλ είχαν ξεκινήσει ήδη από χθες - σε πραγματικά εορταστικό χαρακτήρα, προμηνύοντας ένα δεκαήμερο ζωντανό, δυναμικό, άμεσο και καλλιτεχνικά επιτακτικό - που τελικά είχε πολύ λίγη σχέση με όσα καθρεφτίστηκαν στην σαν (πολύ) παλιό σινεμά τελετή έναρξής του...
Διαβάστε εδώ περισσότερα για την 56η διοργάνωση του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.
- 56ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Το Διαγωνιστικό πρόγραμμα
- 56ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Οι ελληνικές ταινίες
- To 56ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έχει αφίσα –και αφιερώματα
- Οι υποψήφιες ταινίες για το βραβείο LUX στο 56ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
- Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2015: Επίδειξη ανωτερότητας με μερικές από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς!
- 56ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: (Διαπεραστικές) Ματιές στα Βαλκάνια του σήμερα και του χθες