Φεστιβάλ / Βραβεία

Oscars 2025: Το «Anora» του Σον Μπέικερ γνωρίζει τον απόλυτο θρίαμβο

στα 10

Σε μία οσκαρική κούρσα μεγάλων ανατροπών, ο Σον Μπέικερ γέλασε τελευταίος, εξουδετερώνοντας τον ανταγωνισμό και φεύγοντας με 5 Οσκαρ. Δείτε όλους τους νικητές, τους χαμένους και τις εκπλήξεις της 97ης Τελετής Απονομής των Βραβείων Οσκαρ.

Oscars 2025: Το «Anora» του Σον Μπέικερ γνωρίζει τον απόλυτο θρίαμβο

Ολοκληρώθηκε πριν από λίγο η οσκαρική κούρσα - μία από τις πιο επεισοδιακές, απρόβλεπτες, γεμάτες ανατροπές αναμετρήσεις στην ιστορία του θεσμού.

Το Anora του Σον Μπέικερ αναδείχθηκε ο μεγάλος νικητής ολοκληρώνοντας το γύρο του θριάμβου από τον Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Καννών: 5 συνολικά Οσκαρ (Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Πρωτότυπου Σεναρίου, Μοντάζ, Α' Γυναικείου ρόλου για την Μάικι Μάντισον).

Ακολούθησε το «The Brutalist» με 3 Οσκαρ (Α' Ανδρικού ρόλου για τον Εντριαν Μπρόντι, Φωτογραφίας και Μουσικής), ενώ το «Emilia Pérez», o μεγάλος χαμένος της βραδιάς, συμβιβάστηκε με 2 Οσκαρ (Β' Γυναικείου ρόλου για την Ζόι Σαλντάνα και Τραγουδιού)

Είναι φοβερό το πώς το ανατρεπτικό, καινοτόμο, μοναδικό και αχαρτογράφητο ως είδος «μιούζικαλ» του Ζακ Οντιάρ έγινε canceled, μέσα σε λίγες μόνο μέρες. Πιστεύουμε ότι η περίπτωσή του θα αποτελεί αντικείμενο μελέτης για τα επόμενα χρόνια.

Δεν ήταν όμως η μοναδική έκπληξη ή ανατροπή της βραδιάς. Διαβάστε αναλυτικά όλα τα στατιστικά, τις παρατηρήσεις, τα ρεκόρ της της 97ης Τελετής Απονομής των Βραβείων Οσκαρ.

baker

ΠΡΩΤΙΕΣ, ΡΕΚΟΡ, ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ:

Ο Σον Μπέικερ φεύγει με 4 Όσκαρ Ο σκηνοθέτης του «Anora» ισοφάρισε το ρεκόρ που μέχρι σήμερα κρατούσε μόνο ο Γουόλτ Ντίσνεϊ.

Ο Μπέικερ γίνεται ο 3ος σκηνοθέτης στην ιστορία που κερδίζει το Οσκαρ Μοντάζ - μετά τους Αλφόνσο Κουαρόν για το «Gravity» και τον Τζέιμς Κάμερον για τον «Τιτανικό». Το φαβορί ήταν ο Νικ Εμερσον του «Κονκλάβιου», αλλά η φόρα του «Anora» σάρωσε τα πάντα.

audiard

Με ήττα σε 11 κατηγορίες το «Emilia Pérez» μπαίνει στο κλαμπ των μεγάλων χαμένων Παρόλο ότι κέρδισε 2 Οσκαρ, η ταινία του Ζακ Οντιάρ που χτυπήθηκε από τα σκάνδαλα κι έχασε στην τελευταία στροφή της οσκαρικής κούρσας την μεγάλη της ευκαιρία για επικράτηση, ανήκει πλέον στους μεγάλους χαμένους του θεσμού: τις ταινίες με τις περισσότερες υποψηφιότητες και τα λιγότερα βραβεία. Ισοφαρίζοντας τα «Το Πορφυρό Χρώμα» (1987) του Στίβεν Σπίλμπεργκ, «The Turning Point» (1978) του Χέρμπερτ Ρος, και «Becket» (1965) του Πίτερ Γκλένβιλ.

brody

2 στα 2 για τον Εϊντριεν Μπρόντι: Όχι μόνο 2 οσκαρικές υποψηφιότητες και 2 Όσκαρ («Ο Πιανίστας» το 2002 και φέτος για το «The Brutalist». Αλλά και 2 στις 2 ανατροπές που κατάφερε σε σχέση με τα SAG Awards που -σχεδόν πάντα- καθορίζουν τον νικητή: όπως και φέτος από τον Τίμοθι Σαλαμέ, έτσι είχε χάσει και το 2002 το SAG από τον Ντάνιελ Ντέι Λιούις («Ιστορίες της Νέας Υόρκης») αλλά επικράτησε με ανατροπή στα Οσκαρ.

5' 40'' Διαβάζουμε ότι ο Μπρόντι έσπασε το ρεκόρ του πιο μεγάλης διάρκειας ευχαριστήριου λόγου στην Ιστορία των Οσκαρς. Ο λόγος του κράτησε 5' και 40'', ενώ ο προηγούμενος μεγαλύτερος ήταν της Γκριρ Γκάρσον το 1943 (!) όταν κέρδισε το Οσκαρ Α' Γυναικείου ρόλου για το «Mrs Miniver». Εκείνη τότε είχε μιλήσει 5' και 30''.

salles

1ο Όσκαρ για τη Βραζιλία 4 φορές υποψήφιες ταινίες από τη Βραζιλία είχαν φτάσει στην πεντάδα Ξενόγλωσσης (Διεθνούς, πλέον) ταινίας. Το«Είμαι Ακόμα Εδώ» (I'm Still Here, Βραζιλία) του Βάλτερ Σάλες γίνεται το πρώτο που κερδίζει Οσκαρ για τη χώρα της Λατινικής Αμερικής με το ένδοξο σινεμά. 2η φορά υποψήφιος το Σάλες (μετά τον «Κεντρικό Σταθμό»), 1η νίκη του.

16 φορές υποψήφια, 16 φορές χαμένη η Ντάιαν Γουόρεν για το Οσκαρ Τραγουδιού (με το τραγούδι από το «The Six Triple Eight» του Τάιλερ Πέρι). Δεν είχε ούτε φέτος ελπίδες, αλλά και πάλι ακόμα μία ήττα παραμένει βαριά. Πάντως παραμένει με τον τίτλο της γυναίκας τραγουδοποιού με τις περισσότερες υποψηφιότητες - και καμία νίκη - στην ιστορία του θεσμού. Ενδιαφέρον είναι επίσης ότι είναι υποψήφια (και όχι νικήτρια) τα τελευταία οκτώ συνεχόμενα χρόνια.

saldagna

Zόι Σαλντάνια: η 1η Δομινικανή ηθοποιός που κερδίζει Οσκαρ Κι αυτό σημαίνει ότι καμία/κανένας άλλος ηθοποιός από την Δομινικανή Δημοκρατία δεν έχει ξανακερδίσει Οσκαρ - σε καμία από τις 4 κατηγορίες. Κάτι που κάνει το επίτευγμα της Σαλντάνια ακόμα πιο σημαντικό. Και μία ειρωνία: ο ρόλος της ήταν ξεκάθαρα πρωταγωνιστικός. Θα είχε κερδίσει απόψε το Οσκαρ Α' Γυναικείου ρόλου, αν οι παραγωγοί δεν «μοίραζαν» τις ηθοποιούς σε πεντάδες, καθώς είχαν σίγουρη την επικράτηση της Κάρλα Σοφία Γκασκόν. Και τα υπόλοιπα, όπως λέμε, έγραψαν ιστορία...

O Πολ Tάζγουελ γίνεται ο πρώτος μαύρος άντρας που κερδίζει Οσκαρ Ενδυματολογίας Ο ενδυματολόγος του «Wicked» που είχε υπάρξει ξανά υποψήγιος για το «West Side Story», έχει ακόμα ένα Emmy («The Wiz Live») κι ένα Tony («Hamilton»), έφυγε χθες με το Οσκαρ και ακόμα μία πρωτιά σημειώθηκε. Να σημειώσουμε ότι η Ρουθ Ε. Κάρτερ έχει προηγηθεί ως η πρώτη μαύρη γυναίκα ενδυματολόγος, κερδίζοντας 2 Οσκαρ για τα «Black Panther» και «Black Panther: Wakanda Forever».

3 στις 3 ήττες για τον Ρέιφ Φάινς: Ομολογείστε το: όλοι πιστεύουμε ότι δεν μπορεί - κάποτε, κάπου, για κάτι σίγουρα ο Ρέιφ Φάινς έχει κερδίσει Οσκαρ. Κι όμως, αν κι υποψήφιος από το 1994 για Β' Ανδρικό με τη «Λίστα του Σίντλερ», ξανά για Α' Ανδρικού το 1997 με τον «Αγγλο Ασθενή» και φέτος και πάλι στην πεντάδα των πρωταγωνιστών για το «Κονκλάβιο», ο συγκλονιστικός Βρετανός ηθοποιός δεν έχει κερδίσει ποτέ. «Μία ακόμα και θα σε φωνάζουμε απλώς "Ραλφ"» αστειεύτηκε ο Κόναν Ο' Μπράιαν, κι ο Φάινς γέλασε γενναιόδωρα.

1o Οσκαρ και για τη Λιθουανία: Το «Flow: Η Γάτα που δεν Φοβόταν το Νερό» του Γκιντς Ζιλμπαλόντις κερδίζει στην κατηγορία του Animation και γίνεται η 1η ταινία από τη Λιθουανία που κερδίζει Οσκαρ στην ιστορία του θεσμού.


demi moore

ΕΚΠΛΗΞΕΙΣ, ΑΝΑΤΡΟΠΕΣ, ΑΠΟΥΣΙΕΣ:

Η Ντεμί Μουρ χάνει το Α’ Γυναικείο ακολουθώντας την κατάρα πολλών που έφτασαν στην πηγή και δεν ήπιαν νερό (από την Τζούλι Κρίστι που ήταν το βέβαιο φαβορί για το «Away From Her», αλλά τελικά έχασε από την Μαριόν Κοτιγιάρ «Ζωή σαν Τριαντάφυλλο», μέχρι τον Μίκι Ρουρκ που έχτισε μία μυθολογία επιστροφής με το «The Wrestler» για να δει τον Σον Πεν να φεύγει με το Οσκαρ για το «Milk»), η Σταχτοπούτα του χορού φεύγει Ντέμι Μουρ που θα έβγαζε τον πιο παθιασμένο λόγο της βραδιάς για τις ηθοποιούς που η βιομηχανία είχε παραβλέψει μέχρι τα 50+ τους, δεν δικαιώθηκε. Το Όσκαρ πήγε στην Μάικι Μάντισον για το «Anora» - έτσι όπως τα BAFTA και τα Independent Spirit Awards είχαν προβλέψει. Όμως η Μουρ είχε κερδίσει Χρυσή Σφαίρα και SAG - και ειδικά το τελευταίο υποτίθεται ότι εξασφάλιζε την επικράτηση της.

timothee

Κανένα βραβείο για το «A Complete Unknown» To πολυσυζητημένο biopic του Τζέιμς Μάνγκολντ για τον μουσικό θρύλο και ποιητή Μπομπ Ντίλαν έφυγε αβράβευτο παρόλες τις 8 του υποψηφιότητες. Ούτε ο Τίμοθι Σαλαμέ κατάφερε να κάνει την ανατροπή, παρά την επικράτηση του στα SAG Awards. Ίσως είναι η κατάρα των μουσικών βιογραφιών. Πριν 2 χρόνια και το «Elvis» του Μπαζ Λούρμαν δεν είχε κερδίσει κανένα Όσκαρ, παρόλες τις 8 του υποψηφιότητες.

Το «Είμαι Ακόμα Εδώ» (I'm Still Here, Βραζιλία) του Βάλτερ Σάλες κερδίζει το Οσκαρ Διεθνούς Ταινίας πετώντας εκτός το «Emilia Pérez» και σβήνοντας και την τελευταία ελπίδα του Ζακ Οντιάρ να ανέβει στη σκηνή και να παραλάβει ένα Οσκαρ φέτος για την ταινία (ανέβηκε ως μέρος της στιχουργικής ομάδας του τραγουδιού «El Mal»).

Το «Καμία Αλλη Γη» (No Other Land) των Μπάζελ Αντρα & Γιουβάλ Αμπραχαμ κερδίζει το Οσκαρ Ντοκιμαντέρ Παρόλο που η φόρα που είχε από τα βραβεία και τις διακρίσεις σε όλο τον κόσμο, αποτελεί έκπληξη ότι τα μέλη της Ακαδημίας ψήφισαν ένα Ντοκομαντέρ που δεν έχει πάρει ακόμα αμερικανική διανομή.

no other land

Το «Flow: Η Γάτα που δεν Φοβόταν το Νερό» του Γκιντς Ζιλμπαλόντις κερδίζει το Οσκαρ Animation, κι αυτό σημαίνει ότι γίνται το πρώτο ανεξάρτητης παραγωγής animation (όχι μεγάλου στούντιο όπως τα «The Wild Robot» της DreamWorks και «Inside Out 2» της Pixar) που κερδίζει Οσκαρ.

Που πήγαν τα τραγούδια; Έκπληξη το ότι η απονομή δεν είχε καμία live εκτέλεση των υποψήφιων τραγουδιών, κάτι που αποτελούσε παράδοση. Oχι ότι έλειψαν οι μουσικοχορευτικές στιγμές - από το grand opening με των Αριάνα Γκράντε και Σίνθια Ερίβο, μέχρι τα tribute στον Κουίνσι Τζόουνς, και το franchise του Τζέιμς Μποντ η σκηνή του Dolby Theater φιλοξένησε και τραγούδι και χορό.

Η χρονιά που η Ακαδημία παρέλειψε τον Αλέν Ντελον (κι άλλους) από το In Memoriam Κάθε χρόνο υπάρχουν παράπονα, κάθε χρόνο η Ακαδημία κάνει λάθη και παραλείπει ονόματα καλλιτεχνών που έφυγαν μέσα στη χρονιά από το συγκινητικό βίντεο του In Memoriam. Φέτος όμως το τερμάτισε. Από το αφιέρωμα έμειναν εκτός: η πρόσφατα αδικοχαμένη Μισέλ Τράκτενμπεργκ, η Λίντα Λάβιν, η θρυλική πρωταγωνίστρια του Τζεφιρέλι, Ολίβια Χάσεϊ, ο Τόνι Τοντ, ο αξεπέραστος γουντιαλενικός (κι όχι μόνο) πρωταγωνιστής Tόνι Ρόμπερτς, και, πάνω από όλα, ο Αλεν Ντελόν! Kι ακόμα μετράμε παραλείψεις...

Στις απουσίες: Σας έλειψε κι εσάς ένα tribute στον Ντέιβιντ Λιντς; Τη χρονιά που έφυγε από τη ζωή ένας από τους επιδραστικότερους σκηνοθέτες, η Ακαδημία δεν βρήκε 5 λεπτά (ένα μουσικοχορευτικό λιγότερο) για να τον τιμήσει;

Αναζητήστε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για την 97η Απονομή των Βραβείων Οσκαρ στο ειδικό τμήμα του Flix που ανανεώνεται συνεχώς.

sean baker

anora

OSCARS 2025| TΑ ΒΡΑΒΕΙΑ:

Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας: «Anora»

Σκηνοθεσίας: Σον Μπέικερ για το Anora

Πρωτότυπου Σεναρίου: Σον Μπέικερ για το Anora

Μοντάζ: Σον Μπέικερ για το Anora

Πίτερ Στρόαν

Διασκευασμένου Σεναρίου: Πίτερ Στρόαν για το Κονκλάβιο

Brody Oscar

Α' Ανδρικού Ρόλου: Εϊντριεν Μπρόντι για το «The Brutalist»

Madison

Α' Γυναικείου Ρόλου: Μάικι Μάντισον για το Anora

Culkin

Β' Ανδρικού Ρόλου: Κίραν Κάλκιν για το «Αληθινός Πόνος» (Real Pain)

Saldana

Β' Γυναικείου Ρόλου: Zόι Σαλντάνα για το «Emilia Pérez»

Φωτογραφίας

Φωτογραφίας: Λολ Κρόλεϊ για το «The Brutalist»

Βάλτερ Σάλες

Διεθνούς Ταινίας: «Είμαι Ακόμα Εδώ» (I'm Still Here, Βραζιλία) του Βάλτερ Σάλες

el mal

Tραγουδιού: «El Mal» (μουσική από τους Κλεμάν Ντουκόλ και Camille) από το «Emilia Pérez» του Ζακ Οντιάρ

Καμία Αλλη Γη

Nτοκιμαντέρ: «Καμία Αλλη Γη» (No Other Land) των Μπάζελ Αντρα & Γιουβάλ Αμπραχαμ

In the Shadow of the Cypress

Ταινίας Mικρού Μήκους Animation: «In the Shadow of the Cypress»

I’m Not a Robot

Ταινίας Mικρού Μήκους: «I’m Not a Robot» των Βικτώρια Γουόρμερνταμ & Trent

Σκηνογραφίας

Σκηνογραφίας: «Wicked» (Design: Νέιθαν Κρόλεϊ | Decoration: Λι Σάντεϊλς)

Ενδυματολογίας

Ενδυματολογίας: Πολ Τάζγουελ για το «Wicked»

Μακιγιάζ και Κομμώσεων

Μακιγιάζ και Κομμώσεων: Πιερ-Ολιβιέ Περσάν, Στεφανί Γκιγόν για το «The Substance: Το Ελιξίριο της Νιότης»

Μουσικής

Μουσικής: Ντάνιελ Μπλούμπεργκ για το «The Brutalist»

Ηχος

Ηχου: Γκάρεθ Τζον, Ρίτσαρντ Κινγκ, Ρον Μπάτλερ, Ντουγκ Χέμφιλ για το «Dune: Μέρος Δεύτερο»

Εφέ

Ειδικών Εφέ: Πολ Λάμπερτ, Στίβεν Τζέιμς, Ρις Σάλκομπ για το «Dune: Μέρος Δεύτερο»

flow

Ταινίας Animation: «Flow: Η Γάτα που δεν Φοβόταν το Νερό» του Γκιντς Ζιλμπαλόντις

Μικρού Μήκους Ντοκιμαντέρ

Μικρού Μήκους Ντοκιμαντέρ: «The Only Girl in the Orchestra» των Μόλι Ο' Μπράιν & Λίζα Ρέμινγκτον

Αναζητήστε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για την 97η Απονομή των Βραβείων Οσκαρ στο ειδικό τμήμα του Flix που ανανεώνεται συνεχώς.