Μπήκαμε στο εορταστικό σαββατοκύριακο: που για τους σινεφίλ σημαίνει την αντίστροφη μέτρηση για την τελετή απονομής των βραβείων Οσκαρ. Την Κυριακή, 12 Μαρτίου, ξημερώματα Δευτέρας για εμάς, η μεγαλύτερη γιορτή της κινηματογραφικής βιομηχανίας επιστρέφει στο κόκκινο χαλί της και στην λαμπερή αίθουσα του Dolby Theater, με οικοδεσπότη τον Τζίμι Κίμελ.
Λίγες ώρες πριν την 95η τελετή των βραβείων λοιπόν, είμαστε εδώ για να κάνουμε προβλέψεις - όσο κανείς μπορεί να προβλέψει τα (πάντα απρόβλεπτα) Οσκαρ.
The Road to Oscars 2023: Ολα όσα πρέπει να γνωρίζετε για την φετινή κούρσα των Οσκαρ στο ειδικό τμήμα του Flix που ανανεώνεται συνεχώς.
Γιατί φέτος, η εύκολη λύση είναι να πούμε ότι το «Τα Πάντα Ολα» των Ντάνιελ Κουάν και Ντάνιελ Σάινερτ θα είναι ο μεγάλος νικητής (έχοντας κάνει τον γύρο του θριάμβου σε όλα τα βραβεία), και να πέσει για ύπνο.
Υπάρχουν όμως περιθώρια για εκπλήξεις και ανατροπές; Γιατί εκτός από νούμερα και στατιστικές, η Ακαδημία πάντα έχει και τα χούγια της: ένα ιδιότροπο θυμικό που μπορεί να ανατρέψει τις σιγουριές με το άνοιγμα ενός φακέλου.
Πάμε να δούμε πώς πιστεύουμε ότι θα εξελιχθεί η 95η τελετή απονομής των βραβείων Οσκαρ; Εδώ οι προβλέψεις μας στις κυριότερες κατηγορίες.
Θυμηθείτε εδώ: Οι Υποψηφιότητες των 95ων Βραβείων Οσκαρ
ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΣΕΝΑΡΙΟ:
...and the Oscar goes to: Ντάνιελ Κουάν και Ντάνιελ Σάινερτ για το «Τα Πάντα Ολα» (Everything Everywhere All at Once) Η λέξη κλειδί είναι το «πρωτότυπο». Κι η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει φέτος (κι όχι μόνο στα βραβεία) μία ταινία περισσότερο σουρεαλιστικά πρωτότυπη. Οι δημιουργοί τόλμησαν μια σάτιρα των υπερηρωικών ταινιών, μίξη κωμωδίας, οργιώδους φαντασίας και οικογενειακού δράματος και από ότι όλα δείχνουν, κέρδισαν τα στοιχήματα. Οπως και τα βραβεία της Ενωσης Σεναριογράφων (WGA) το Critics Choice της κατηγορίας, και το IndieSpirits της κατηγορίας. Ομως... μισό λεπτό.
Oscar upset: Μάρτιν ΜακΝτόνα για «Τα Πνεύματα του Ινισέριν» (The Banshees of Inisherin). Πριν οι Ντάνιελς ετοιμάσουν ήδη τον ευχαριστήριο λόγο τους, να κοιτάξουμε μερικά δεδομένα; Το σενάριο του Μάρτιν ΜακΝτόνα για αυτή την υπέροχη ταινία δεν ήταν υποψήφιο (δεν πληρούσε τις προϋποθέσεις) στα βραβεία της Ενωσης Σεναριογράφων (WGA). Οπότε οι Ντάνιελ έπαιζαν χωρίς αντίπαλο. Επίσης, ο ΜακΝτόνα κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα και το BAFTA. Σε μια μεγάλη μερίδα ψηφοφόρων λοιπόν, η ταινία αρέσει και αρέσει πολύ. Λογικά, κάτι θα της δώσουν.
ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
...and the Oscar goes to: Εντουαρντ Μπέργκερ, Ιαν Στόκελ, Λέσλι Πάτερσον για το «Ουδέν Νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο» (All Quiet on the Western Front) To γερμανικό έπος κατεβαίνει με 9 υποψηφιότητες στην οσκαρική κούρσα. Σε μία μερίδα των ψηφοφόρων της Ακαδημίας λοιπόν αρέσει πολύ. Κι εφόσον στις υπόλοιπες κατηγορίες τα πράγματα είναι πιο ζόρικα, ίσως εδώ δώσουν στον Μπέργκερ την ψήφο τους. Οι ευρωπαίοι το έκαναν ήδη, δίνοντάς του το BAFTA.
Oscar upset: Σάρα Πόλεϊ για το «Γυναικείες Κουβέντες» (Women Talking) Δεν το λες κι ανατροπή, όταν η Πόλεϊ έχει ήδη κερδίσει το WGA. Ομως, για εμάς, θα είναι έκπληξη - παρόλο που η Ακαδημία χαίρεται να επιβραβεύει ηθοποιούς που γράφουν (από την Εμα Τόμπσον μέχρι πίσω στους Μπεν Αφλεκ / Ματ Ντέιμον. Η πραγματική ανατροπή θα ήταν να ανοίξει ο φάκελος και να ακούσουμε κάτι σαν... «Top Gun: Maverick» Αυτό, ναι. Θα έγραψε ιστορία...
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ
...and the Oscar goes to: Ντάνιελ Κουάν και Ντάνιελ Σάινερτ για το «Τα Πάντα Ολα» (Everything Everywhere All at Once). Eδώ μάλλον τα πράγματα είναι προκαθορισμένα και η ανατροπή θα είναι τεράστια - αν συμβεί. Κι αυτό γιατί οι Ντάνιελς έχουν κερδίσει τα πάντα, κι ανάμεσά τους και το Βραβείο της Ενωσης Σκηνοθετών Αμερικής (DGA) - ένα πολύ μεγάλο χαρτί: 8 στις 74 φορές στην ιστορία των βραβείων έχει χάσει ο νικητής του DGA το Οσκαρ. Ολες τις επόμενες, υπάρχει ταύτιση απόψεων μεταξύ Σκηνοθετών και Ακαδημίας.
Oscar upset: Στίβεν Σπίλμπεργκ για το «The Fabelmans» Κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα κι όλα έμοιαζαν ότι μπορεί να φέρει την αναστάτωση στην κατηγορία σκηνοθεσίας. Θα του άξιζε. Θα έμοιαζε σαν απαύγασμα της καριέρας του - κανονικό και τιμητικό Οσκαρ μαζί. [Από την άλλη, αν μοιραστούν οι ψήφοι, εμείς δεν αποκλείουμε την τεράστια ανατροπή της βραδιάς: να ακούσουμε το όνομα του Ρούμπεν Εστλουντ για το «Τρίγωνο της Θλίψης» (Triangle of Sadness)]
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ
...and the Oscar goes to: Τζέιμς Φρεντ για το «Ουδέν Νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο» (All Quiet on the Western Front) Το σκληρό, βίαιο, αντιπολεμικό έπος συναγωνίζεται την φωτογραφία που μάς είχε καταθέσει πριν λίγα χρόνια ο Ρότζερ Ντίκινς για το «1917» του Σαμ Μέντες, με τον καταξιωμένο φωτογράφο να κερδίζει το Οσκαρ. Τα κάδρα, τα πλάνα, η ατμόσφαιρα της ταινίας δε θα προσπεραστούν εύκολα από την Ακαδημία...
Oscar upset: Μάντι Γουόκερ για το «Elvis» του Μπαζ Λούρμαν Eρχεται στα Οσκαρ, έχοντας κερδίσει το βραβείο της Ενωσης Φωτογράφων Αμερικής. Επίσης ακόμα περιμένουμε (και νομίζαμε ότι θα γίνει με την Αρι Βέγνκερ για την «Εξουσία του Σκύλου» πέρσι) την πρώτη γυναίκα που θα κερδίσει το Οσκαρ Φωτογραφίας. Κι ίσως γίνει φέτος.
MONTAZ
...and the Oscar goes to: Πολ Ρότζερς για το «Τα Πάντα Ολα» (Everything Everywhere All at Once) Πιστεύουμε ότι η φόρα της ταινίας θα χαρίσει στον Ρότζερς το βραβείο. Αξια. Ο τρόπος που η αφήγηση πηδάει από το action στο sci-fi και περνάει από το δράμα στην κωμωδία, δεν έχει "ραφές". Κι αυτό είναι επιτυχία του μοντάζ της. Να πούμε ότι αυτό αναγνωρίστηκε και από τα BAFTA που έδωσαν στον Ρότζερς το μοναδικό βραβείο της ταινίας.
Oscar upset: Κρις Λέμπενζον για το «Top Gun: Maverick» H αλήθεια είναι ότι τα καθαρόαιμα blockbuster action δεν φεύγουν συνήθως με Οσκαρ Μοντάζ - περιορίζονται σε ειδικά εφέ και άλλα τεχνικά βραβεία. Ομως θα το άξιζε ο Λέμπενζον, καθώς οι αερομαχίες είναι από μόνες τους ένα αριστούργημα.
Α’ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ
...and the Oscar goes to: Mπρένταν Φρέιζερ για τη «Φάλαινα» (The Whale) του Ντάρεν Αρονόφσκι Στα μέλη της Ακαδημίας αρέσει πολύ η ιστορία ενός comeback. Κι ο Φρέιζερ γύρισε στα 54 του χρόνια στα πράγματα με αυτό τον ρόλο. Με κιλά προσθετικού μακιγιάζ, τσαλακωμένος, ταπεινός σε μια σκληρή ταινία. Κέρδισε πρόσφατα το βραβείο SAG, κάτι που του δίνει ένα προβάδισμα, τουλάχιστον από τους συναδέλφους του. ΟΜΩΣ. Ο Οστεν Μπάτλερ έπαιξε τον «Elvis» στο πολύχρωμο έπος του Μπαζ Λούρμαν. Οχι μόνο ένα αληθινό πρόσωπο (τρελαίνεται η Ακαδημία για τέτοια), αλλά έναν θρύλο. Αλλαξε το κορμί και τη φωνή του (διαβόητα δεν μπορεί να επαναφέρει τις πραγματικές του οκτάβες και την προφορά του). Κέρδισε Χρυσή Σφαίρα. Αλλά είναι μόλις 31 χρονών και τα μέλη της Ακαδημίας πάντα προτιμούν κάποιον πιο ψημένο και δοκιμασμένο.
Για αυτό και η πραγματική ανατροπή θα ήταν....
Oscar upset: Κόλιν Φάρελ για «Τα Πνεύματα του Ινισέριν» (The Banshees of Inisherin). Ο μεγαλύτερος φόβος είναι ότι ο ρόλος του δεν έχει κορώνες και υπερβολές - κάτι που επιτρέπει στον ηθοποιό να κερδίσει τους προβολείς και να κλέψει στιγμές και προβολείς. Το μεγαλύτερο επίτευγμα του Φάρελ είναι πόσο καλός είναι, όταν ο ρόλος του δεν έχει κορώνες και υπερβολές. Κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα, θα κάνει και την οσκαρική ανατροπή; Αν μοιραστούν οι ψήφοι, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα.
Α’ ΓΥΝΑΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ
...and the Oscar goes to: Μισέλ Γεό για το «Τα Πάντα Ολα» (Everything Everywhere All at Once) Τα μέλη της Ακαδημίας είναι άνθρωποι. Κι οι άνθρωποι δεν έχουμε ποτέ αντικειμενικά κριτήρια. Πολλοί παράγοντες επηρεάζουν την τελική ψήφο, όχι μόνο το (αναμφισβήτητο) ταλέντο. Γιατί αν είσαι στην τελική οσκαρική ευθεία, το ταλέντο είναι αναμφισβήτητο. Η Μισέλ Γεό πιστεύουμε ότι θα κερδίσει το Οσκαρ και για τα politics που συνοδεύουν αυτή την επιλογή. Οι ασιάτες του Χόλιγουντ αποτελούσαν για δεκαετίες τους αφανείς παίκτες της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Με αυτήν εδώ την ταινία παίρνουν την εκδίκησή τους. Και η (πάντα υπέροχη «Τίγρης») Μισέλ Γεό τη δική της, για χρόνια αφανούς καριέρας.
Oscar upset: Κέιτ Μπλάνσετ για το «Tár» Εντάξει, το να έχεις την Κέιτ Μπλάνσετ στις «ανατροπές» δεν βγάζει κανένα νόημα. Κοίτα όμως να δεις κάτι πράγματα: μπορεί η ήδη κάτοχος δύο Οσκαρ να έχει κερδίσει Χρυσή Σφαίρα, BAFTA, Critics Choice και δεκάδες άλλες κριτικές ενώσεις, όμως το πολιτικό αντίβαρο και η φόρα του «Τα Πάντα Ολα» δουλεύουν εναντίον της φέτος. Ναι, η Κέιτ μπορεί να το χάσει. Κι αυτό από μόνο του είναι... upsetινγκ.
Β’ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ
...and the Oscar goes to: Κι Χουί Κουάν για το «Τα Πάντα Ολα» (Everything Everywhere All at Once) Αυτή η κατηγορία μοιάζει να προσφέρει το πιο σίγουρο στοίχημα της βραδιάς. Ο υπέροχος Κι Χουί Κουάν δεν έχει χάσει από κανέναν αντίπαλό του, τα έχει σαρώσει όλα! Του αξίζει να ανέβει στη σκηνή και να προσφέρει ακόμα έναν συγκινητικό ευχαριστήριο λόγο, να απευθυνθεί ξανά με γενναιοδωρία στον Σπίλμπεργκ (τον σκηνοθέτη του στον Ιντιάνα Τζόουνς) και την Μισέλ Γεό («σε μια άλλη ζωή, με χαρά θα έκανα τα φορολογικά σου»)
Oscar upset: οποιοσδήποτε άλλος της πεντάδας θα αποτελούσε ανατροπή. Και δεν νομίζουμε ότι θα συμβεί. Ο Κουάν είναι ο φετινός Τρόι Κότσερ («Coda»).
Β’ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ
...and the Oscar goes to: Αντζελα Μπάσετ για το «Black Panther: Wakanda Forever» Μία από τις πιο δύσκολες κατηγορίες να προβλέψει κανείς φέτος είναι αυτή. Κι αυτό γιατί, αν υπήρχε μόνο μία υποψήφια από το «Τα Πάντα Ολα» (Everything Everywhere All at Once), θα λέγαμε ότι το Οσκαρ θα πήγαινε καρφωτό (και υπέροχη αναγνώριση για την βετεράνο Τζέιμι Λι Κέρτις, και φρεσκάδα αισιοδοξίας για την πρωτοεμφανιζόμενη Στέφανι Χσου). Προβλέπουμε όμως ότι οι ψήφοι θα μοιραστούν ανάμεσα στις δύο, οπότε θα βγουν και οι δύο χαμένες. Aπό την άλλη, η Αντζελα Μπάσετ κάνει κι εκείνη την «μεγάλη επιστροφή» στα Οσκαρ. Από το 1994 για το ρόλο της ως Τίνα Τέρνερ στο «What’s Love Got to Do with It» η Ακαδημία την είχε αγνοήσει. Οπότε φέτος, ίσως δει την ευκαιρία να της το ξεπληρώσει.
Oscar upset: Κέρι Κόντον για «Τα Πνεύματα του Ινισέριν» (The Banshees of Inisherin) Ισως μέσα στο μπέρδεμα (ταλέντου, τιμητικής αναγνώρισης καριέρας και politics) ξεπηδήσει η υπέροχη ερμηνεία που έδωσε η Κόντον (κερδίζοντας το BAFTA) στην ταινία του ΜακΝτόνα και κάνει την έκπληξη. Εμείς, θα χειροκροτήσουμε σε standing ovation, αν συμβεί αυτό.
ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
...and the Oscar goes to: «Τα Πάντα Ολα» (Everything Everywhere All at Once) των Ντάνιελ Κουάν και Ντάνιελ Σάινερτ Είναι μία ταινία που δεν μάς άρεσε. Γράψαμε αναλυτικά το γιατί: ο σουρεαλισμός της, το χιούμορ της, η εξτραβαγκάνζα της, αντί να μας κάνει να την αναγνωρίσουμε, μάς πέταξε έξω. Είμαστε στην μειοψηφία. Η ταινία έχει σκίσει, οι Αμερικάνοι την έχουν λατρέψει, φεύγει από παντού σαρώνοντας βραβεία κι ο συμβολισμός της ως «η ταινία σύμβολο της ασιατικής κοινότητας του Χόλιγουντ» μάς βρίσκει σύμφωνους για τη βράβευσή της. Ναι, τα Οσκαρ δεν είναι μόνο η ταινία που παραδέχθηκες, αγάπησες καλλιτεχνικά. Τα Οσκαρ είναι (και) politics και θέλουν να γράφουν Ιστορία.
Oscar upset: Oτιδήποτε άλλο θα φέρει μεγάλη ανατροπή. Οχι ότι δεν μπορεί να γίνει. Μην ξεχνάμε ότι στο ψηφοδέλτιο, οι ψηφοφόροι βάζουν στη σειρά προτίμησης (κι αυτό μεταφράζεται σε πόντους) τις ταινίες. Αν σε όλα τα ψηφοδέλτια αλλάζει η πρώτη προτίμηση αλλά πχ δεύτερη έχουν όλοι το * «Ουδέν Νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο» (All Quiet on the Western Front)*, ναι μπορεί να αλλάξει η ρότα της βραδιάς με το άνοιγμα ενός φακέλου. Εχει ξαναγίνει.
Η 95η τελετή των βραβείων Οσκαρ θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 12 Μαρτίου και μεταδοθεί στην Ελλάδα ζωντανά από την Cosmote TV
The Road to Oscars 2023: Ολα όσα πρέπει να γνωρίζετε για την φετινή κούρσα των Οσκαρ στο ειδικό τμήμα του Flix που ανανεώνεται συνεχώς.