Στην τρίτη της διαδρομή, η Χαμένη Λεωφόρος του Ελληνικού Σινεμά δεν χρειάζεται πια συστάσεις.
Ο,τι ξεκίνησε σαν μια απόπειρα «διάσωσης» και «επανεκτίμησης» ελληνικών ταινιών της δεκαετίας του '60, του '70 και του '80 μετριέται πλέον σε αίθουσες που γέμισαν στις δύο προηγούμενες ενότητες - την «Αόρατη Απειλή» και τα «Ξοδεμένα 80» - και σε θεατές που ανυπομονούν για αυτά που κρύβονται στη συνέχεια του δρόμου.
Τη Δευτέρα 30 Ιανουαρίου, η Χαμένη Λεωφόρος του Ελληνικού Σινεμά παρουσιάζει τις ταινίες «Η Φόνισσα» του Κώστα Φέρρη, «Το Εργοστάσιο του Τάσου Ψαρρά και «Οι Βοσκοί» του Νίκου Παπατάκη, ενώ λίγες νύχτες μετά, την Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου, την ταινία «Ο Φόβος» του Κώστα Μανουσάκη, σε μεταμεσονύχτια προβολή. Τις τρεις πρώτες θα συστήσουν στο κοινό οι Πέννυ Παναγωτοπούλου και ο Παναγιώτης Φαφούτης, ενώ την τέταρτη ο Σύλλας Τζουμέρκας.
O Γιάννης Βεσλεμές και ο Νίκος Πάστρας - από την ομάδα της Χαμένης Λεωφόρου του Ελληνικού Σινεμά, οραματίστηκαν αποκλειστικά για το Flix αφίσες και και τρέιλερ για τις τέσσερις ταινίες - σαν αυτές να έβγαιναν στον κινηματογράφο σήμερα. Και δηλώνουν:
«Μέσα από τον σχεδιασμό των αφισών και την κατασκευή νέων τρέιλερ προσπαθήσαμε να φανταστούμε τις ταινίες αυτές σαν να έβγαιναν σήμερα στις αίθουσες. Ξύσαμε λίγο την επιφάνεια τους και βρήκαμε πέρα από την ανθρώπινη πλευρά τους - την πάλη των τάξεων, την ασφυξία της οικογένειας, το έρεβος της ενδοχώρας - μια ελληνική εκδοχή του σινεμά είδους. «Ο Φόβος» (1966) είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ, οι «Βοσκοί» (1967) ένα γουέστερν του παραλόγου, στη «Φόνισσα» (1974) έχουμε μια ιστορία για μια serial killer, ειδωμένη σχεδόν μέσα από τα μάτια της, στο «Εργοστάσιο» (1981) ο Ψαρράς με τον δικό του τρόπο σχεδόν συνομιλεί με το 70s αμερικάνικο σινεμά του Σίντνεϊ Λιουμέτ. Το σινεμά δεν πεθαίνει στην 'Α προβολή του. Πρέπει να ζει και να αναπνέει μέσα στην αίθουσα συνέχεια.»
Φόνισσα του Κώστα Φέρρη (1974)
Η Φραγκογιαννού, μια ταλαιπωρημένη γυναίκα με σαλεμένο νου εξαιτίας μιας δύσκολης ζωής, αναθυμάται το παρελθόν δίπλα στην κούνια της νεογέννητης εγγονής της. Η μάνα της ήταν κακιά, ο ένας της γιος εγκληματίας. Το μυαλό της θολώνει και πνίγει το μωρό, καθώς θεωρεί ότι τα κορίτσια φέρνουν στην οικογένειά τους μόνο προβλήματα. Στη συνέχεια, θα αφήσει ένα κοριτσάκι να πνιγεί στο πηγάδι, ενώ θα πνίξει άλλα τρία κοριτσάκια, εκ των οποίων το ένα νεογέννητο. Θεωρεί ότι με τον τρόπο αυτό απαλάσσει παιδιά και γονείς από τα επερχόμενα βάσανα της ζωής. Οι αρχές την καταδιώκουν και εκείνη καταλήγει στη θάλασσα, όπου θα βρει και το θάνατο.
Δείτε εδώ το τρέιλερ που έφτιαξαν ειδικά για τη «Φόνισσα» ο Νίκος Πάστρας (σχεδιασμός - μοντάζ) και ο Γιάννης Βεσλεμές (καλλιτεχνική επιμέλεια):
«Ο Φέρρης απομακρύνεται με απόλυτη συνέπεια σ’ ολόκληρη την ταινία από τον ρεαλισμό, χωρίς ποτέ να καταφεύγει στις εύκολες λύσεις της καρικατούρας ή της σουρεαλιστικής αφαίρεσης. Τα άκρως ‘στολισμένα’ πλάνα υπερτονίζουν το συμβολικό του μύθου και τίποτα περισσότερο. Έτσι η ιδεολογία αποδεσμεύεται από το μύθο και η αναρχική εξέγερση της Φραγκογιαννούς παίρνει την πρώτη θέση σε σχέση με την εντυπωσιακή ιστορία που είναι ο φορέας αυτής της ιδεολογίας.» Βασίλης Ραφαηλίδης, Ριζοσπάστης 25/9/74
Φόνισσα του Κώστα Φέρρη | Παραγωγή: Σεμέλη Φιλμς | Σενάριο (αρχική πηγή): Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, Η Φόνισσα | Διασκευή Σεναρίου: Κώστας Φέρρης, Δήμος Θέος | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Σταύρος Χασάπης | Παίζουν οι: Μαρία Αλκαίου, Φοίβος Ταξιάρχης, Δημήτρης Πουλικάκος, Λάζος Τερζας κ.α.
To Εργοστάσιο του Τάσου Ψαρρά (1981)
Ο Γιώργος Πάπυρος, βυρσοδέψης της επαρχίας, προσπαθεί με νύχια και δόντια να περισώσει τη βιοτεχνική του μονάδα. Ο Γιώργος ελπίζει να πάρει δάνειο από την Τράπεζα, αλλά η αίτησή του απορρίπτεται. Έτσι απευθύνεται σε έναν επιτυχημένο μετανάστη, τον Αποστόλη, που θέλει να παντρευτεί την κόρη του, τη Βαλεντίνη, η οποία ονειρεύεται να γίνει ηθοποιός. Αυτή τη φορά, όμως, η απόρριψη έρχεται από τη μεριά της Βαλεντίνης, η οποία δεν θέλει να πάρει για άντρα της κάποιον που δεν αγαπά - ούτε βέβαια μετά τον βιασμό της από αυτόν. Τα χρέη πνίγουν τον βιοτέχνη, και δεν έχει άλλη λύση απ’ το να γίνει εργάτης στο κοντινό εργοστάσιο.
Δείτε εδώ το τρέιλερ που έφτιαξαν ειδικά για το «Εργοστάσιο» ο Νίκος Πάστρας (σχεδιασμός - μοντάζ) και ο Γιάννης Βεσλεμές (καλλιτεχνική επιμέλεια):
«Η ταινία αποτελεί μια ηθική και κοινωνιολογική μελέτη, που ασχολείται με το δράμα ενός αντιπροσωπευτικού ήρωα της εποχής μας. Το φιλμ βασίζεται σε μια στερεή δομή της αφήγησης, που μεταφράζεται σε εικόνες με μια σειρά από γενικά και μεσαία πλάνα, θαυμάσια ανταποκρινόμενα στην εξέλιξη του σεναρίου.» Αντώνης Μοσχοβάκης, Ελευθεροτυπία.
To Εργοστάσιο του Τάσου Ψαρρά | Παραγωγή: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου | Σενάριο (αρχική πηγή): Λάζαρος Παυλίδης, Ο χρυσός νοικοκύρης (μυθιστόρημα) | Διασκευή Σεναρίου: Τάσος Ψαρράς | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Αλέξης Γρίβας | Παίζουν οι: Βασίλης Κολοβός, Βάννα Φιτσώρη, Δήμητρα Χατούπη, Δημήτρης Σπύρου, Χρήστος Στέργιογλου κ.α.
Βοσκοί του Νίκου Παπατάκη (1966)
Ενας φτωχός βοσκός ερωτεύεται μια πανέμορφη αρχοντοπούλα, τη Δέσποινα, που είναι κόρη του Βλαχόπουλου, αφέντη της περιοχής. Ο πατέρας της, όπως είναι φυσικό, αρνείται κατηγορηματικά να δώσει την κόρη του σ’ έναν παρακατιανό και προσπαθεί να την παντρέψει με τον Γιάγκο, γιο ενός μεγαλοτσέλιγκα. Ο Γιάγκος υπηρετεί τη στρατιωτική του θητεία. Ανάσταση, όταν όλο το χωριό είναι μαζεμένο στην εκκλησία, ο Θάνος και η Δέσποινα κλέβονται και μες στην απελπισία τους καταφεύγουν στα βουνά, καταδιωκόμενοι από ένα απόσπασμα χωροφυλακής αλλά και από τον Γιάγκο ο οποίος, βαθύτατα προσβεβλημένος, ζητάει εκδίκηση.
Δείτε εδώ το τρέιλερ που έφτιαξαν ειδικά για τους «Βοσκούς» ο Νίκος Πάστρας (σχεδιασμός - μοντάζ) και ο Γιάννης Βεσλεμές (καλλιτεχνική επιμέλεια):
«Αυτό που κατ’ αρχήν δεν πρέπει να περιμένετε απ’ τους Βοσκούς είναι η τέρψη. Ετοιμασθείτε να δεχθείτε μια γερή γροθιά στο στομάχι, πράγμα που ίσως προκαλέσει διαταραχές στο πεπτικό σύστημα αλλά και στο νωθρό εγκέφαλο του μακάριου αστού που θα πάθει ζημιά μεγάλη καθώς θα νιώσει να κουνιούνται οι αμετακίνητες ‘αξίες’ του.» Βασίλης Ραφαηλίδης, Βήμα 24/2/76
Βοσκοί του Νίκου Παπατάκη | Παραγωγή: Lenox Films | Σενάριο: Νίκος Παπατάκης | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Christian Guillouet, Jean Boffety | Παίζουν οι: Όλγα Καρλάτου, Γιώργος Διαλεγμένος, Τζαβάλας Καρούσος, Έλλη Ξανθάκη κ.α.
Φόβος του Κώστα Μανουσάκη (1966)
Ενας κοινωνικά απομονωμένος νέος επιτίθεται στην κωφάλαλη ψυχοκόρη της οικογένειάς του, την οποία κακοποιεί σεξουαλικά και στη συνέχεια σκοτώνει. Οι γονείς του, αν και ανακαλύπτουν το έγκλημά του και οργίζονται μαζί του, αποφασίζουν να κρύψουν την αλήθεια και να εξαφανίσουν το πτώμα στη λίμνη. Ο Ανέστης από ’δω και στο εξής ζει μέσα στο φόβο και όλες του οι πράξεις ορίζονται από το έγκλημα που διέπραξε, ώσπου το πτώμα ανακαλύπτεται και καταστρέφονται οι ζωές και άλλων ανθρώπων.
Δείτε εδώ το τρέιλερ που έφτιαξαν ειδικά για το «Φόβο» ο Νίκος Πάστρας (σχεδιασμός - μοντάζ) και ο Γιάννης Βεσλεμές (καλλιτεχνική επιμέλεια):
«Ο σκηνοθέτης αναδείχνεται κυρίαρχος των μέσων του, εναλλάσσει μαεστρικά, βίαια, ρωμαλέα τα πλάνα, τις σκηνές, οικοδομεί την ατμόσφαιρα, συνυφαίνει την ψυχολογία με τη δράση. Το ντεκουπάζ είναι επιδέξιο· το μοντάζ εύστοχο, ευλύγιστο· η σκηνοθεσία ευρηματική, εμπνευσμένη.Ίσως θα διαφωνήσει κανείς με τον ωμό νατουραλισμό της (ιδιαίτερα στη σκηνή των ψαριών), αλλά δεν μπορεί να αρνηθεί τη δημιουργικότητά της.Ο Μανουσάκης κάνει κινηματογράφο. Με την τρίτη αυτή ταινία του, κατατάσσεται δικαιωματικά ανάμεσα στους μετρημένος στα δάχτυλα του ενός χεριού σκηνοθέτες-δημιουργούς του κινηματογράφου μας.» Αντώνης Μοσχοβάκης Αυγή, 1.3.66
Φόβος του Κώστα Μανουσάκη | Παραγωγή: Δαμασκηνός - Μιχαηλίδης | Σενάριο: Κώστας Μανουσάκης | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Νίκος Γαρδέλης | Παίζουν οι: Ανέστης Βλάχος, Έλλη Φωτίου, Αλέξης Δαμιανός, Σπύρος Φωκάς, Μαίρη Χρονοπούλου, Ελενα Ναθαναήλ κ.α.
Διαβάστε αναλυτικά: Οι εμπνευστές της «Χαμένης Λεωφόρου του Ελληνικού Σινεμά» αποκαλύπτουν τις προθέσεις τους