Buzz

Ταινιοθήκη της Ελλάδος: Στη δράση κολλάει το σίδερο

στα 10

Με Παζολίνι, Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Σινεμά και την ετοιμασία μιας καινοτόμας διαδραστικής πλατφόρμας υποδέχεται τη νέα σεζόν η Ταινιοθήκη της Ελλάδος.

Ταινιοθήκη της Ελλάδος: Στη δράση κολλάει το σίδερο
Σκηνή από το «Οι Απάχηδες των Αθηνών» του 1930

Επιλέγεις τη διαθέσιμη ταινία από τον τίτλο, τη χώρα ή τη χρονολογία παραγωγής της – από την περίοδο του βωβού σινεμά έως σήμερα. Εντοπίζεις τη σεκάνς που ψάχνεις, τη σκηνή που θέλεις, το καρέ που σ’ ενδιαφέρει. Στοπ. Ζητάς να ξεχωρίσουν τα πρόσωπα από τα πράγματα, να αναγνωριστούν φύλα, ιδιότητες και κοινωνικά χαρακτηριστικά από τα πρώτα, να ταυτοποιηθούν χώροι και αντικείμενα από τα δεύτερα. Η ιχνηλασία συνεχίζεται, η έρευνα προχωρά σε άλλες εποχές, άλλα φιλμ, άλλες πόλεις, χωριά, φιγούρες. Εύκολα, χρηστικά, διαδραστικά.

Το εργαλείο θα χορηγεί, μέσα στα επόμενα τρία χρόνια και διαρκώς εξελισσόμενη, μια καινοτόμα πλατφόρμα στο Διαδίκτυο, χωρισμένη σε δύο ψηφιακά τερέν, ένα για τους ερευνητές κι ένα για τους σινεφίλ και το ευρύ κοινό, οι οποίοι θα έχουν δωρεάν πρόσβαση στο ζητούμενο υλικό. Το όνομα της ιστοσελίδας, imediacities.eu. Και «αυτουργοί» της, μαζί με πανεπιστήμια και ερευνητικά ιδρύματα, εννέα ευρωπαϊκές ταινιοθήκες, μεταξύ των οποίων και η δική μας.

Στο πολυμεσικό αυτό συνεργατικό περιβάλλον, που δουλεύεται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος «I-Media Cities», η Ταινιοθήκη της Ελλάδος θα παρέχει πρόσβαση στην ψηφιακή συλλογή της με οπτικοακουστικό υλικό που αφορά την Αττική τον 20ο κυρίως αιώνα. Και θα προσφέρει νέες διεπιστημονικές μεθόδους χρήσης του υλικού αυτού προς όφελος της εκπαίδευσης και της έρευνας, σε στενή συνεργασία με το Εργαστήριο Οπτικοακουστικών Μέσων του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Pier Paolo PasoliniΠιερ Πάολο Παζολίνι

Αυτή είναι μία μονάχα από τις προσεχείς δράσεις της Ταινιοθήκης, έτσι όπως ανακοινώθηκαν την περασμένη Τετάρτη σε συνέντευξη Τύπου στην αίθουσα προβολών του ιδρύματος, δια στόματος της Προέδρου του ΔΣ Μαρίας Κομνηνού. Ξεκινώντας από την προβολή, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, των ψηφιακά αποκατεστημένων βωβών ελληνικών ταινιών «Δάφνις και Χλόη» και «Αστέρω» το ερχόμενο Σάββατο στο Ηρώδειο, σε πρωτότυπη σύνθεση και live εκτέλεση στο πιάνο από τον Φίλιππο Τσαλαχούρη, η κ. Κομνηνού προχώρησε στις άλλες δύο εκδηλώσεις που έχουν ήδη προγραμματιστεί για το 2018 στο πλαίσιο του προγράμματος ΕΣΠΑ που διαχειρίζεται η Περιφέρεια Αττικής: Το μεγάλο αφιέρωμα στον Πιέρ Πάολο Παζολίνι, που θα διεξαχθεί από τις 12 μέχρι τις 19 Σεπτεμβρίου στον θερινό κινηματογράφο «Λαϊς», σε συνεργασία με την Ιταλική Πρεσβεία και το Ιταλικό Ινστιτούτο, και το 9ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, που θα πραγματοποιηθεί 18 με 28 Οκτωβρίου και μετά από τέσσερα χρόνια απουσίας της διοργάνωσης από τα πολιτιστικά πράγματα της πόλης.

«Ο Παζολίνι αποτελεί την ενοχλητική συνείδηση μιας κοινωνίας που τον έχει ακόμα ανάγκη», υπογράμμισε στη συνέντευξη Τύπου η Διευθύντρια του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Αθηνών Δρ. Μόνικα Τσέκα μιλώντας για τον πάντα επίκαιρο Ιταλό δημιουργό. Στο αφιέρωμα θα παρουσιαστεί το σύνολο του έργου του πρόωρα χαμένου σκηνοθέτη σε αποκατεστημένες κόπιες, ενώ στο πλαίσιό του θα ξεδιπλωθεί και μια έκθεση του φωτογράφου Ρομπέρτο Βίλλα, στενού συνεργάτη του Παζολίνι στις «Χίλιες και μία νύχτες».

Διαβάστε ακόμη: Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος πάει στο Ηρώδειο!

Le Livre D' Image 607 Le Livre de L' Image

Με το νέο οπτικό δοκίμιο του Ζαν Λικ Γκοντάρ «Le Livre de l’ Image» θα κάνει την έναρξή του το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, οι ενότητες του οποίου αποτελούνται από το Διεθνές Διαγωνιστικό, με ταινίες σε πρώτη ευρωπαϊκή ή πανελλαδική προβολή, ο Αναδυόμενος Κινηματογράφος, με πρώτες ή δεύτερες ταινίες νέων σκηνοθετών, τα Επαναστατικά Τραγούδια, όπου εντάσσεται και η ταινία του Γκοντάρ, καθώς και τα τμήματα «Αποκαταστημένες και υπέροχες», «Τελετές μύησης», «Νυχτερινές ιστορίες» και «Focus». Στο πλαίσιο της διοργάνωσης θα πραγματοποιηθεί επίσης, σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, αναδρομική έκθεση στον ενδυματολόγο Γιώργο Ζιάκα, συνεργάτη του Θόδωρου Αγγελόπουλου, ενώ θα προβληθεί και η «Κοινωνική Σαπίλα» (1932) του Στέλιου Τατασόπουλου, το πρώτο ελληνικό φιλμ κοινωνικό-ταξικού προβληματισμού, ψηφιοποιημένο σε ανάλυση 2Κ στη Cinematek του Βελγίου.

Η αποκατάσταση του χαμένου βωβού φιλμ «Οι Απάχηδες των Αθηνών» (1930) του Δημήτρη Γαζιάδη σε συνεργασία με την Γαλλική Ταινιοθήκη (και μαζί του λιμπρέτου και της μουσικής της ταινίας σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή), η σύμπραξη με το ιταλικό φεστιβάλ Cinema Ritrovato στην Μπολόνια, όπου το 2019 θα παρουσιαστεί μια επιλογή ελληνικών ταινιών από το 1922 έως το 1970, καθώς και η ενεργοποίηση του Β’ Τμήματος της Ταινιοθήκης της Ελλάδος ως μουσειακού χώρου για την έκθεση των προκινηματογραφικών (ζωοτρόπια, μαγικοί φανοί, κ.α.) καθώς και των άλλων μηχανών της συλλογής της Ταινιοθήκης, υπό την εποπτεία της καθηγήτριας της ΑΣΚΤ και αντιπροέδρου του ΔΣ Αφροδίτης Λίτη, συμπλήρωσαν τις ανακοινώσεις για τον μέχρι στιγμής χειμερινό κύκλο δράσεων της Ταινιοθήκης, της οποίας η εκ του ΕΣΠΑ επιχορήγηση για τα επόμενα τρία χρόνια ανέρχεται στα 749.908,50 ευρώ.

Κοινωνική Σαπίλα Κοινωνική Σαπίλα