Σε ζενίθ δραστηριότητας αυτές τις μέρες, η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, που μόλις χτες κατέκρινε το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, στρέφεται σήμερα κατά του Υπουργείου Πολιτισμού και του διαγωνισμού χρηματοδότησης ταινιών animation, ντοκιμαντέρ και μικρού μήκους που προκήρυξε κι υλοποιεί, ως υποστήριξη της πληγμένης από την πανδημία κινηματογραφικής κοινότητας.
Κι αν η ΕΕΣ ανεβάζει τους τόνους, όσα σημειώνει στην ανοιχτή επιστολή της είναι ορθά και χρήζουν απάντησης. Διαβάστε αυτούσια την επιστολή παρακάτω.
Υποκρισία και έλλειψη σεβασμού προς τους κινηματογραφικούς δημιουργούς
Ανευθυνότητα ή ανικανότητα;
Τέλη Απριλίου η υπουργός Πολιτισμού ανακοίνωσε με τη μορφή προκήρυξης διαγωνισμού ένα ειδικό χρηματοδοτικό πρόγραμμα που είχε σκοπό να στηρίξει τους κινηματογραφικούς δημιουργούς και συντελεστές οι οποίοι έχουν πληγεί από την πανδημία και τις επιπτώσεις της. Το πρόγραμμα πρόβλεπε, σε πρώτη φάση, τη χρηματοδότηση συγγραφής 100 σεναρίων (50 για ταινίες μικρού μήκους και 50 για ταινίες ντοκιμαντέρ) με το ποσό των 2,500 ευρώ το καθένα.
Από τα σενάρια που θα επιλέγονταν στην πρώτη φάση θα εγκρίνονταν σε δεύτερη φάση τα 50 (25 μικρού μήκους και 25 ντοκιμαντέρ), των οποίων η παραγωγή και προώθηση πρόκειται να χρηματοδοτηθούν με 20.000 ευρώ η κάθε ταινία μικρού μήκους και με 30.000 ευρώ η κάθε ταινία ντοκιμαντέρ. Ο διαγωνισμός υποβολής προτάσεων άνοιξε στις 22 Απριλίου 2020 και οι αιτήσεις μπορούσαν να κατατεθούν μέχρι τις 15 Ιουνίου 2020. Ο διαγωνισμός πρόβλεπε επίσης, ότι την διαδικασία διεξαγωγής του θα αναλάβει το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου ενώ για την επιλογή των σεναρίων της πρώτης φάσης και των προς παραγωγή σεναρίων της δεύτερης φάσης το Υπουργείο Πολιτισμού συνέστηνε ειδικές επιτροπές αξιολόγησης από άτομα εγνωσμένου κύρους.
Η αξιολόγηση των σεναρίων και η επιλογή των 100 προτάσεων της πρώτης φάσης (50 μικρού μήκους και 50 ντοκιμαντέρ), θα ξεκινούσε αμέσως μετά το πέρας της προθεσμίας υποβολής, των προτάσεων στις 15 Ιουνίου δηλαδή, και θα ολοκληρώνονταν εντός 20 ημερών, στις 5 Ιουλίου.
Αυτά μέχρι εδώ σήμερα 21 Ιουλίου 2020…
Οι κινηματογραφικοί δημιουργοί, σεναριογράφοι, σκηνοθέτες και παραγωγοί που μαστίζονται από χρόνια ανεργία, ανεργία που στο Οπτικοακουστικό φτάνει το 93% σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, και ζουν σε κατάσταση οικονομικής ένδειας, επαγγελματικής ανασφάλειας και δημιουργικής αβεβαιότητας, είδαν αυτόν το διαγωνισμό ως μια αχτίδα στη σκοτεινή πραγματικότητα…
Ο πρωτοφανής αριθμός σεναρίων που υποβλήθηκαν έγκαιρα και ξεπερνούσαν τα 1200 καταδεικνύει την πραγματικότητα της κατάστασης.
Πως όμως αντιμετώπισε την αγωνία χιλίων διακοσίων και πλέον δημιουργών, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι νέοι, το Υπουργείο Πολιτισμού που έχει την ευθύνη του διαγωνισμού;
Πρώτον. Γιατί μέχρι σήμερα 21 Ιουλίου δεν έχει ανακοινωθεί δημόσια καμία ‘’ειδική επιτροπή από άτομα εγνωσμένου κύρους’’ για την αξιολόγηση όλων των προτάσεων και την επιλογή των 100 σεναρίων;
Δεύτερον. Γιατί μέχρι σήμερα 21 Ιουλίου 2020 και παρότι έχει παραβιαστεί κατά 16 ημέρες η προθεσμία ανακοίνωσης των 100 σεναρίων που εγκρίθηκαν καμία σχετική ανακοίνωση δεν έχει γίνει;
Τα ερωτήματα που θέτουν οι 1200 και πλέον υποψήφιοι είναι πολλά, εύλογα και δικαιολογημένα..
- Ποιοι και πόσοι είναι αυτοί που έκριναν τις εργασίες του διαγωνισμού;
- Γιατί δεν ανακοινώθηκαν τα ονόματα και οι ιδιότητες εκείνων που έκριναν τον πνευματικό τους μόχθο; Προς τι αυτή η μυστικότητα;
- Γιατί ενώ έχουν παρέλθει 16 μέρες από την ημερομηνία που ο διαγωνισμός προέβλεπε την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της πρώτης φάσης αυτά δεν ανακοινώθηκαν ακόμα;
- Οι κρινόμενοι ανεξάρτητα από το αν η εργασία τους έχει εγκριθεί έχουν το δικαίωμα να λάβουν εγγράφως το σκεπτικό της έγκρισης ή της απόρριψης τους.
Κανείς ασφαλώς δεν θέλει να πιστέψει αυτά που ακούγονται πως το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, στο οποίο το Υπουργείο Πολιτισμού ανέθεσε τη διεκπεραίωση της διαδικασίας του διαγωνισμού, ανέλαβε και την ευθύνη κριτή της επιλογής των 100 σεναρίων της πρώτης φάσης από τα 1200 και πλέον που υποβλήθηκαν και αντί το Υπουργείο να ορίσει 3-4 επιτροπές, η διοίκηση του ΕΚΚ ανέθεσε στους υπαλλήλους του το ρόλο κριτικών επιτροπών!!!. Συζητείται επίσης η ανάμειξη στη διαδικασία επιλογής των 100 σεναρίων και του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης…
Συζητείται επίσης ότι το ΕΚΚ δεν κατόρθωσε να επιλέξει 100 και έστειλε στο Υπουργείο Πολιτισμού περί τις 500 και πλέον προτάσεις και το Υπουργείο τις επέστρεψε…
Αυτός είναι ο αδιάβλητος και διαφανής διαγωνισμός που προκηρύξατε κυρία Υπουργέ Πολιτισμού; Κανείς ακόμα και καλόπιστος δημιουργός δεν θα πιστέψει ότι ο διαγωνισμός αυτός είναι ένας δίκαιος διαγωνισμός και οι προτάσεις θα επιλεγούν με αξιοκρατικά κριτήρια. Σε κάθε περίπτωση η ελαφρότητα με την οποία χειρίζεται το Υπουργείο Πολιτισμού αυτόν το διαγωνισμό ξεπερνά τα όρια της ανευθυνότητας στη διαχείριση του δημόσιου χρήματος… Και αν οι φήμες που κυκλοφορούν έχουν βάση, αποδεικνύεται τότε η επιπολαιότητα της διοίκησης του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου να αναλάβει όχι μόνο τις πρακτικές διαδικασίες του διαγωνισμού αλλά την κρίση 1200 και πλέον σεναρίων μέσα σε 20 μέρες, γεγονός που αποδεικνύει άγνοια του θέματος και ανικανότητα στη διεκπεραίωση μιας τόσο σοβαρής υπόθεσης. Αυτή η επιστολή εκφράζει την κραυγή αγωνίας των Ελλήνων κινηματογραφικών δημιουργών και την αμφισβήτησης τους στο Κράτος Δικαίου.
Θα επανέλθουμε…
Διαβάστε ακόμη: Αυτές είναι οι 25 προτάσεις animation που η παραγωγή τους θα χρηματοδοτηθεί από το Υπ.Πο.Α.