Υπό κανονικές συνθήκες, αυτή τη στιγμή οι δύο λεξείς που θα όριζαν (ανεπανόρθωτα) την οσκαρική κούρσα θα ήταν το όνομα του Νέιτ Πάρκερ, του δημιουργού του «The Birth of a Nation» που, σε ένα γύρισμα της μοίρας, όχι μόνο απουσιάζει από οποιαδήποτε ψηφοφορία για τις ταινίες της χρονιάς αλλά εξοβελίστηκε από την Ακαδημία με την ίδια ένταση που ανακηρύχθηκε ήδη με την πρώτη πρώτη προβολή του το κατά 99,9% Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας του 2017.
Η πορεία του «The Birth of a Nation» θυμίζει τις φούσκες των χρηματιστηρίων όταν σκάνε πιο ηχηρά και από τις αποτυχίες στο αμερικανικό box-office και η ταινία του Νέιτ Πάρκερ (ισόποσα η επιτυχία και η αποτυχία της) ακούστηκε ακόμη πιο δυνατά. Κέρδισε το βραβείο κοινού στο Φεστιβάλ του Sundance ακριβώς την εποχή που όλοι κουρέλιαζαν τα Οσκαρ ως #sowhite και αγοράστηκε από τη Fox Searchlight με το αστρονομικό ποσό των 17.5 εκατομμυρίων δολαρίων, το μεγαλύτερο που δόθηκε ποτέ για ταινία στο «ανεξάρτητο» Φεστιβάλ. Καμία αμφιβολία πως οι όρθιοι θεατές που χειροκροτούσαν υστερικά μετά από τις προβολές του στη Γιούτα θα έστελναν την ταινία του Πάρκερ στα Οσκαρ ως το απόλυτο φαβορί ακριβώς τη χρονιά που η Ακαδημία θα έπρεπε να δείξει αν(τ)οχή στη διαφορετικότητα.
Και μην ξεχνάτε: Flix Top Ten 2016: Ψηφίστε την καλύτερη ταινία της χρονιάς!
Σκηνή από το «The Birth of a Nation»
Τι πιο ιδανικό από μια ταινία που ειρωνεύεται τη ρατσιστική «Γέννηση ενός Εθνους» του Ντ. Β. Γκρίφιθ και αφηγείται την ιστορία ενός σκλάβου προς την ελευθερία, φέρνοντας στο παρόν ένα βουνό ενοχής των λευκών για τα συνεχιζόμενα εγκλήματά τους πάνω στη μαύρη φυλή; Ειδικά σε μια Αμερική που οι δρόμοι της έτυχε μέσα στο έτος να φλέγονται από την αστυνομική βία πάνω στους μαύρους και από τις εξεγέρσεις τους εντός και εκτός των γκέτο... Και, ακόμη πιο ειδικά, σε μια Αμερική με νεόσύστατο Πρόεδρο τον Ντόναλντ Τραμπ που η μόνη «γέννηση έθνους» που ξέρει είναι η τηλεθέαση του «Apprentice»;
Οσο είδε ο Νέιτ Πάρκερ το «The Birth of a Nation» να πρωταγωνιστεί στην οσκαρική κούρσα, άλλο τόσο το είδαμε κι εμείς. Περίπου όσο το είδαν και στις αίθουσες όταν άνοιξε σε μικρό κύκλωμα για να χαθεί γρήγορα από προσώπου γης και να ξεχαστεί μάλλον για πάντα, αφήνοντας πίσω του μόνο την πικρή αίσθηση ενός σκανδάλου που «δεν» και μιας ταινίας που «θα».
Δείτε ακόμη: To νέο τρέιλερ του «Birth of a Nation» επιβεβαιώνει πως αυτή είναι μια από τις μεγάλες ταινίες της χρονιάς
Επτά μήνες μετά το θρίαμβο στο Sundance και με τον πλανήτη με κομμένη ανάσα για να δει την ταινία που θα άλλαζε για πάντα το πρόσωπο της Αμερικής, μια παλιά κατηγορία βιασμού, από την εποχή που ο Πάρκερ ήταν φοιτητής, βγήκε στην επιφάνεια και τόσο συνοπτικά εξαφάνισε τον ίδιο και την ταινία του από οποιοδήποτε οσκαρικό (και όχι μόνο) ραντάρ. Ο Πάρκερ αθωώθηκε σε δίκη που έγινε το 2011, το θύμα όμως αυτοκτόνησε το 2012 και η υπόθεση έγινε - με αφορμή την ανοδική δημοτικότητα του Νέιτ Πάρκερ - ξανά το «νέο της ημέρας», φέρνοντας το σκηνοθέτη και ηθοποιό απέναντι στη δύσκολη απόφαση του να απολογηθεί ή όχι για κάτι που ωστόσο ο ίδιος δεν θεωρεί τον εαυτό του υπεύθυνο.
Τα γεγονότα που συνέβησαν πίσω στο 1991 είναι απλά (διαβάστε ολόκληρη την ιστορία εδώ), όσο απλή μπορεί να ειναι η υπόθεση ενός βιασμού σε ένα κόσμο που θα έδινε ελαφρυντικά στους άντρες ακόμη και στην πιο εξόφθαλμη περίπτωση ενοχής τους.
Σκηνή από το «The Birth of a Nation»
Ο Πάρκερ ήταν σαφής: «Ξέρετε, κάποια στιγμή πρέπει να το πω ανοιχτά. Κατηγορήθηκα εσφαλμένα. Πήγα στο δικαστήριο. Δικάστηκα. Αθωώθηκα. Η αθωότητά μου αποδείχτηκε. Αθωώθηκα. Και νιώθω φρικτά που αυτή η γυναίκα δε βρίσκεται πια εδώ. Νιώθω φρικτά που η οικογένειά της αναγκάστηκε να διαχειριστεί κάτι τέτοιο. Αλλά καθώς κάθομαι εδώ, το ν' απολογηθώ είναι... όχι.»
Σκηνή από το «The Birth of a Nation»
Ενα ακριβώς χρόνο μετά το θρίαμβο της ταινίας του Νέιτ Πάρκερ στο Sundance, κανείς δεν θέλει να τον θυμάται, το «The Birth of a Nation» δεν βραβεύθηκε ούτε για το μακιγιάζ του (που λέει ο λόγος) από καμία ένωση και κανένα κριτικό, στα Οσκαρ αναμένεται να αναφερθεί μόνο ως κακόγουστο αστείο από τον Τζίμι Κίμελ και κάπου στο σπίτι του ο Νέιτ Πάρκερ μοιάζει (ή θα έπρεπε) να σκέφετεται τη νέα του ταινία με τίτλο «Ο Θάνατος της Γέννησης Ενός Εθνους». Τι ειρωνία να κρεμάει τον ήρωά του η Αμερική σε μια από τις πιο προφανείς αφίσες της χρονιάς και τον ίδιο εκτός κάδρου η ίδια αυτή χώρα που ο ίδιος πιστεύει ότι... γέννησε.
Και μην ξεχνάτε: Flix Top Ten 2016: Ψηφίστε την καλύτερη ταινία της χρονιάς!
Διαβάστε ακόμη:
- Flix Best of 2016: Τα soundtrack που ακούμε στο repeat
- Flix Best of 2016: 10 (σχεδόν πειστικοί) λόγοι για τους οποίους η Κρίστεν Στιούαρτ είναι το πρόσωπο της χρονιάς
- Flix Best of 2016: Τα 16 Καλύτερα Poster
- Flix Best of 2016: Τα '80s που δεν ξέχασα
- Best of TV 2016: Τα καλύτερα αυτοτελή επεισόδια της χρονιάς
- Flix Best of 2016: Τα 16 Καλύτερα Trailer
- Flix Best of 2016: Aνθρωποι και ζώα
- Flix Best of 2016: Tα Φανταστικά Πλάσματα της χρονιάς (και πόσο μας άρεσαν)
- Flix Best of 2016: Τα ξαναζεσταμένα μακαρόνια
- Flix Best of 2016. Από παραλία σε παραλία...
- Flix Best of 2016: Μικρό μουσικό διάλειμμα
- Flix Best of 2016: Τα 3 από άλλο (κινηματογραφικό) πλανήτη
- Best of TV 2016: Οι καλύτερες τηλεοπτικές ερμηνείες του 2016