- Να δούμε τα «Παιδιά του Παραδείσου»;
- Ω όχι, όχι τα «Παιδιά…»
- Μα γιατί, είναι υπέροχα!
Νεαροί Γάλλοι σινεφίλ προσπαθούν να κανονίσουν στο τηλέφωνο ποια ταινία να δουν παρέα. Λογοφέρνουν ή ενθουσιάζονται, χαμογελούν ή ξεφυσάνε κάθε που αναφέρεται ένας τίτλος. Συνεννοούνται με τα πολλά. Και μαζεύονται να δουν το «Με Κομμένη την Ανάσα». «Qu’ est que c’est degeulasse?» αναρωτιέται η Τζιν Σίμπεργκ κοιτώντας τον φακό του Γκοντάρ. Καρφωμένα τα βλέμματα όλων στο αγγελικό πρόσωπό της.
Είναι το σύντομο αλλά άκρως αποτελεσματικό διαφημιστικό κλιπ που έφτιαξε η Cinematheque des Realisateurs για να προωθήσει την ψηφιακή πλατφόρμα της, LACINETEK. Είμαστε στον τέταρτο όροφο του Κινηματογραφικού Μουσείου του Βερολίνου, λίγο πιο κάτω από την πλατεία Ποτσντάμερ. Το κλιπ μας δίνει μια πρώτη γεύση για τη γαλλική πλατφόρμα που ειδικεύεται στο κλασικό σινεμά, πριν ξεκινήσει η συνέντευξη Τύπου με δύο από τους τρεις συνιδρυτές της, τους σκηνοθέτες Σεντρίκ Κλαπίς και Λοράν Καντέ (η τρίτη, η Πασκάλ Φεράν, απουσιάζει λόγω οικογενειακού κωλύματος), καθώς και επιμελητές που ανέλαβαν μόλις την επέκτασή της στη Γερμανία και την Αυστρία.
«Σκεφτήκαμε πως αφού οι εποχές αλλάζουν ραγδαία, η μικρή οθόνη και το on demand έχει μεγάλη επιρροή, οι ταινιοθήκες αργοσβήνουν και η ελεύθερη τηλεόραση δεν προβάλλει πλέον τίποτα κλασικό, γιατί να μη στήσουμε ένα σάιτ που να μπορεί να παρέχει αυτές ακριβώς τις ταινίες;», θυμάται ο Σεντρίκ Κλαπίς για τη γέννηση της ιδέας του LACINETEK το 2014, έναν χρόνο πριν το λανσάρισμά του.
«Ξεκινήσαμε λοιπόν με δικές μας επιλογές, και συνεχίσαμε ζητώντας κάθε μήνα από έναν σκηνοθέτη να μας προτείνει τις 50 πιο αγαπημένες του ταινίες όλων των εποχών. Μέχρι στιγμής έχουμε λίστες από 65 σκηνοθέτες, που συμμετέχουν στην πλατφόρμα ως επιμελητές, και πάνω από 1000 ταινίες διαθέσιμες. Εκκρεμούν φυσικά εκατοντάδες για τις οποίες διαπραγματευόμαστε τα δικαιώματα. Όμως αυτή η συνεργασία τώρα, με τη Γερμανία και την Αυστρία, μας βοηθά πολύ στην απόκτησή τους», συνεχίζει ο σκηνοθέτης του «Ρώσικες Κούκλες» και του «Επιστροφή στη Βουργουνδία», προσθέτοντας πως μπορεί να μην πρόκειται για μια mainstream πλατφόρμα, αλλά ούτε και ειδικό χαρακτήρα έχει ακριβώς, αφού στοχεύει στη σύσταση όλων των πτυχών κλασικού σινεμά στο νεανικό κοινό.
«Είμαστε τυχεροί που είχαμε τη στήριξη της Γαλλικής Ταινιοθήκης [δια του Κώστα Γαβρά], αλλά και πολλών σημαντικών φορέων όπως το Centre Pompidou ή του Arte», ομολογεί ο Λοράν Καντέ, αναφερόμενος σε οργανισμούς που φάνηκαν ανταγωνιστικοί στην αρχή, όπως λέει, όμως έχουν γίνει τώρα συνεργάτες. Όσο για την έναρξη της συνεργασίας με την Αυστρία και τη Γερμανία, ήταν ιδέα της Μάρεν Άντε («Tony Erdmann»), τονίζει ο τιμημένος με Χρυσό Φοίνικα δημιουργός του «Ανάμεσα στους Τοίχους». «Εκείνη μου το πρότεινε, όταν μου έδωσε από το τηλέφωνο τη λίστα των 50 πιο αγαπημένων ταινιών της!».
«Όταν ήμουν νέος, είχα επηρεαστεί βαθύτατα από τη Γαλλική Ταινιοθήκη», θυμάται ο Βιμ Βέντερς, ένας από τους επιμελητές της LACINETEK. «Καθόρισε όχι μόνο τους προσανατολισμούς μου, αλλά και τη ζωή μου γενικότερα θα έλεγα. Ήταν εποχές αναλογικές, με δύσκολη προσβασιμότητα. Τώρα με το ψηφιακό, η ιστορία του σινεμά είναι διαθέσιμη σε όλους. Παίρνεις κλασικά έργα αλλά και ξεχασμένους θησαυρούς και τους μετατρέπεις σε ανοιχτό βιβλίο. Χαίρομαι πολύ γι’ αυτή την πρωτοβουλία, κι ελπίζω να επεκταθεί και πέρα από τις τρεις χώρες», λέει ο 73χρονος μετρ, παραπονούμενος πως ήταν μονάχα 50 οι ταινίες που ζητήθηκε να επιλέξει, ενώ θα ήθελε να είναι 500!
Ο Γερμανός σκηνοθέτης Κριστόφ Χοκχάουζλερ, από τους επιμελητές που πρωτοστάτησαν σ’ αυτή τη συνεργασία, επαυξάνει υπογραμμίζοντας ένα όραμα: «Έχει μια μοναδική αξία το κλασικό έργο. Μια δύναμη διαχρονική που μπορεί μέχρι και να αλλάξει τον κόσμο». Πρώτα απ’ όλα, ωστόσο, η ηδονή της παρακολούθησης, όπως θα πει ο Σεντρίκ Κλαπίς. «Βρίσκω τρομερά σέξι να βλέπεις κλασικό σινεμά χρησιμοποιώντας σύγχρονες τεχνολογίες!».