Βενετία 2012, Κιμ Κι Ντουκ: «Ολοι είμαστε μαζί, θύματα κι εκτελεστές»

ΦΕΣΤΙΒΑΛ / ΒΡΑΒΕΙΑ 05 SEP 2012  /  Γιώργος Κρασσακόπουλος

Ισως στην πρώτη φετινή συνέντευξη τύπου του φεστιβάλ στην οποία ο σκηνοθέτης χειροκροτείται για ώρα, εν μέσω συνεχών «μπράβο» από την όρθια αίθουσα, ο Κορεάτης σκηνοθέτης του «Pieta» μίλησε για όλα.

Συνοδευόμενος από τους δυο πρωταγωνιστές του, οι οποίοι ήταν πολύ πιο όμορφοι και λαμπεροί απ όσο θα τους δείτε στην ταινία, ο Κιμ Κι Ντουκ είχε το γνώριμο καλλιτεχνικά ατημέλητο look του, αλλά έδειχνε σαφώς πιο συγκροτημένος, προσεγμένος και ήρεμος από την τελευταία φορά που τον συναντήσαμε στο φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι.

Και είχε κάθε λόγο να είναι. Η καινούρια του ταινία «Pieta» σηματοδοτεί την επιστροφή του στο «μεγάλο» σινεμά με το οποίο τον γνωρίσαμε, χειροκροτήθηκε θερμά στην πρώτη της προβολή και μοιάζει ήδη με φαβορί για τα βραβεία.

Στις πολλές ερωτήσεις που του έγιναν στην διάρκεια της συνέντευξης τύπου ο Κικ Κι Ντουκ μίλησε ανάμεσα σε άλλα...

Για τον τίτλο της ταινίας

Εχω βρεθεί δυο φορές στο Βατικανό και κάθε φορά, βλέποντας τα αριστουργήματα του Μιχαήλ Αγγέλου ένιωσα κάτι παραπάνω από βαθιά συγκινημένος. Δεν θέλω να πως τίποτα άλλο για την ομορφιά αυτής της τέχνης, πέρα από το ότι την κουβαλούσα μαζί μου όλα αυτά τα χρόνια. Θέλω όμως να μιλήσω για την εικόνα της Παναγίας που αγκαλιάζει το γιο της. Κατά κάποιο τρόπο αυτή η ταινία είναι η δική μου αγκαλιά απέναντι σε έναν κόσμο που υποφέρει εξ αιτίας μιας βαθιάς κρίσης του καπιταλισμού μια και γι αυτό της έδωσα αυτό τον τίτλο. Και σε αυτούς τους ανθρώπους την αφιερώνω.

Για το αν το «Pieta» είναι κατά βάθος μια αρχαία τραγωδία

Στην Κορέα ξέρουμε καλά την ελληνική τραγωδία πολλές παραστάσεις παίζονται συχνά στην χώρα μας και είναι ένα είδος που εκτιμώ βαθιά. Ομως οι ιστορίες των ελληνικών τραγωδιών, αφορούν τις περισσότερες φορές ενδοοικογενειακές ιστορίες, ηθικά ζητήματα του ανθρώπου, προσωπικά δράματα. Σε αυτή την ταινία ήθελα να μιλήσω για τον πιο ακραίο καπιταλισμό, για τον τρόπο που διαβρώνει τις ζωές μας για το πως καταστρέφει τις ανθρώπινες σχέσεις.

Για το χρήμα

Δεν υπάρχουν μόνο δυο κεντρικοί ήρωες στην ταινία μου, αλλά τρεις. Η μητέρα ο γιος και τα χρήματα. Και τα χρήματα είναι ο λόγος που οι δυο του συναντιούνται. Ναι είναι αδύνατον να ζεις σε ένα καπιταλιστικό σύστημα χωρίς χρήματα αλλά το να έχεις χρήματα, δεν είναι απαραίτητα καλό ή κακό ούτε καν εν τέλει σημαντικό. Αυτό που έχει σημασία είναι ο τρόπος που χρησιμοποιείς το χρήμα. Η φύση του αλλάζει ανάλογα με την χρήση που του κάνεις. Αν είναι ένα μέσο για να πετύχεις κάτι καλό, ή ένας αυτοσκοπός.

2

Για την ανθρώπινη φύση

Σε όλους μας υπάρχει ένας εκτελεστής κι ένα θύμα. Κανείς μας δεν είναι μόνο καλός ή μόνο κακός. Ανάλογα με την κατάσταση αλλάζουμε ρόλους, αλλά μπορούμε να γίνουμε και τα δύο. Και θύματα και εκτελεστές.

Για την πλευρά της Κορέας που βλέπουμε στην «Pieta»

Οι τοποθεσία που γύρισα το φιλμ έχει μεγάλη σημασία. Είναι μια περιοχή που έπεσε θύμα της ανάπτυξης του Κορεάτικου καπιταλισμού. Οταν ήμουν νέος, δούλευα σαν εργάτης, είχα δουλέψει στην ίδια περιοχή όπου τώρα γύρισα την ταινία μου. Εγώ μπόρεσα να μετακινηθώ, να αλλάξω κατεύθυνση, αλλά πάρα πολλοί άνθρωποι δεν έχουν μια τέτοια δυνατότητα.

Για την θέση του στην κινηματογραφία της χώρας του

Στην Κορέα όταν μιλάνε για μένα, μιλούν για ένα σκηνοθέτη που είναι διάσημος στην Ευρώπη. Το οποίο σημαίνει απλά ότι δεν είμαι διάσημος στη χώρα μου. Ταινίες σαν τις δικές μου βρίσκουν λίγο ή καθόλου χώρο στην αγορά της χώρας μου. Στην Κορέα βλέπουμε κωμωδίες, περιπέτειες, σινεμά της διασκέδασης και μεγάλου προϋπολογισμού ταινίες. Οι εταιρίες που παράγουν ή διανέμουν αυτού του είδους τα φιλμ ελέγχουν και τους πολυκινηματογράφους και φυσικά οι ταινίες μου δεν είναι δημοφιλείς σε αυτό το σύστημα.

Την ίδια στιγμή βεβαία υπάρχει ένα κοινό που με ακολουθεί και του αρέσουν οι ταινίες μου, το σινεμά μου, ακόμη κι εγώ ο ίδιος, οπότε δεν με αγνοούν τελείως. Αν και νομίζω ότι αυτή η ταινία θα αλλάξει λίγο την κατάσταση, αφού υπάρχει ήδη ενδιαφέρον από κάποιες μεγάλες εταιρίες. Ελπίζω ότι αυτή θα είναι η πρώτη ταινία μου που θα βρει κανονική διανομή στην πατρίδα μου.

2

Για τους ηθοποιούς του

Διάλεξα τους ηθοποιούς μου γιατί είχαν ήδη μια πλούσια καριέρα πριν από αυτή την ταινία, αλλά δεν είχαν καμιά εμπειρία από ένα σινεμά σαν το δικό μου. Ηταν για μένα σαν μια λευκή σελίδα, ένα άγραφο χαρτί. Δουλέψαμε πολύ μαζί, κουβεντιάσαμε πολλές ιδέες μοιράστηκα μαζί τους τις σκέψεις και τους προβληματισμούς μου και ανταποκρίθηκαν θαυμάσια σε αυτό που ζητούσα.

Μιλώντας για τον τρόπο που δουλεύει ο σκηνοθέτης και για την φήμη που έχει ο Κιμ Κι Ντουκ στη χώρα του, ο πρωταγωνιστής του φιλμ Λι Τζουνγκ-τζιν, είπε τα εξής:

Στην Ευρώπη ίσως πιστεύετε ότι ο Κιμ Κι Ντουκ είναι είναι ένας σκηνοθέτης ιδιαίτερος, παράξενος, μυστηριώδης. Πως είναι δύσκολο να προσεγγίσετε τις ταινίες του. Το ίδιο νιώθουμε και στην Κορέα. Και αυτό ίσως κάνει κάποιους ηθοποιούς διστακτικούς στο να δουλέψουν μαζί του, τους φοβίζει. Εν τούτοις η συνεργασία μας υπήρξε εξαιρετική. Διασκέδασα πολύ, αλλά κυρίως με βοήθησε να ανακαλύψω πλευρές του εαυτού μου και δυνατότητες μου, που δεν φανταζόμουν. Οσο για τις δύσκολες ή τις σκληρές σκηνές, ο Κιμ Κι Ντουκ λέει πάντα πως οι ταινίες του δεν θέλει να είναι όμορφες, αλλά αληθινές. Κι εγώ δεν δούλεψα μαζί του για να γυρίσουμε όμορφες σκηνές σε μια όμορφη ταινία, αλλά για να κάνουμε κάτι αληθινό...

Δείτε πιο κάτω το τρέιλερ του φιλμ και διαβάστε τα πάντα για το 69ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ειδικό τμήμα του Flix!


Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.