8ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου: Από τον Λεός Καράξ μέχρι την αιωνιότητα!

ΦΕΣΤΙΒΑΛ / ΒΡΑΒΕΙΑ 11 NOV 2014  /  Flix Team

Με την επίσκεψη του Λεός Καράξ στην Αθήνα να αποτελεί το σημαντικότερο κινηματογραφικό γεγονός της χρονιάς, το 8ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου ανοίγει αυλαία στις 12 Νοεμβρίου για δεκαπέντε ημέρες σινεμά από το... μέλλον.

Στην όγδοη χρονιά του, το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου (12 με 26 Νοεμβρίου) της Ταινιοθήκης της Ελλάδας γίνεται το avant-garde φεστιβάλ που πάντοτε επιθυμούσε και ταυτόχρονα ένα ολόκληρο κινηματογραφικό σύμπαν που χωνεύει μέσα στις 15 ημέρες του το παρελθόν και το μέλλον του σινεμά σε μια απόλυτη ιδέα που δεν είναι άλλη από αυτή της «πρωτοπορίας», είτε αυτή έχει να κάνει με την ακύρωση των γνωστών μέχρι σήμερα συμβάσεων σε ό,τι γνωρίζουμε ως σινεμά του κόσμου, είτε στην τόλμη δημιουργών και ρευμάτων να τραβήξουν στα άκρα τη πιο λαοφιλή από τις Τέχνες με τρόπους που κανείς δεν θα μπορούσε να φανταστεί.

Και κανείς δεν θα ήταν πιο ιδανικός για να αποτελέσει το κέντρο ενός τέτοιου Φεστιβάλ από το τρομερό παιδί του γαλλικού σινεμά, τον άνθρωπο που με μόλις πέντε ταινίες μεγάλου μήκους δημιούργησε το δικό του μύθο στις τρεις τελευταίες δεκαετίες που διανύουμε, τον Λεός Καράξ του «Mauvais Sang», των «Εραστών της Γέφυρας» και του «Holy Motors», που ως επίσημος καλεσμένος του 8ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου θα φτάσει στην Αθήνα σε μια από τις λιγοστές του δημόσιες εμφανίσεις.

Leos Carax 607

Στο αφιέρωμα με τίτλο «Αγόρι Συναντά Κορίτσι: Το Σινεμά του Λεός Καράξ» που διοργανώνεται σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο, θα προβληθούν και οι πέντε μεγάλου μήκους ταινίες του: το ντεμπούτο «Boy Meets Girl» (1984), το «Mauvais Sang» του 1986, οι «Εραστές της Γέφυρας» του 1991, το «Pola X» του 1999 και το «Holy Motors» του 2012, το μικρού μήκους «Sans Titre» του 1997 και το σπονδυλωτό «Tokyo!» στο οποίο ο Καράξ σκηνοθετεί ένα από τα τρία κομμάτια μαζί με τους Μισέλ Γκοντρί και Τζουν-χο Μπονγκ. Ταινίες όχι σπάνιες, αφού με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο έχουν προβληθεί στην Ελλάδα και κάποιες έχουν αγαπηθεί με μανία, αλλά που η παρουσία του Καράξ στις προβολές θα τις αναδείξει ως σίγουρα sold-out από τους φανατικούς του θαυμαστές. Ο ίδιος ο Λεός Καράξ θα παραδώσει και ένα masterclass ανοιχτό στο κοινό στις 19 Νοεμβρίου στις 16.00 στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας, κάτι που προμηνύεται ως μια εμπειρία άνευ προηγουμένου για το κοινό του Φεστιβάλ.

Διαβάστε εδώ περισσότερα για τον Λεός Καράξ και το έργο του.

Fort Buchanan 607 Οχυρό Μπιουκάναν

Στο Διαγωνιστικο Τμήμα του Φεστιβάλ με τίτλο «Αφηγηματικά + όχι» συμμετέχουν φέτος εννιά ταινίες απ' όλον τον κόσμο που θα προβληθούν για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Ανάμεσά τους το «Λεφτά για Αλογα» του σπουδαίου Πέδρο Κόστα από την Πορτογαλία, η «Ιστορία του Φόβου» του Αργεντίνου Μπέντζαμιν Ναιστάτ που συμμετείχε στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, η πολυταξιδεμένη στα φεστιβάλ του κόσμου «Βάρβαρη Χώρα» των Γιερβάντ Γκιανικιάν και Αντζελα Ρίτσι Λούτσι για την ιταλική αποικιοκρατία στην Αφρική, το χρηματοδοτημένο με crowdfunding «L for Leisure» - μια ωδή στην τεμπελιά - των Λεβ Κάλμαν και Γουίτνι Χορν, το «Belleville Baby» της Μία Ενγκμπεργκ από τη Σουηδία, το «Mambo Cool» του Κρις Γκούντ για την άλλη όψη της μάστιγας των ναρκωτικών στη σύγχρονη Κολομβία, το ντοκιμαντέρ του Βενσάν Ντιέτρ «Ο Ρολανδός Τραυματίας», το πολυσυζητημένο «Οχυρό Μπιουκάναν» του Μπέντζαμιν Κρότι με συμμετοχές στο Φεστιβάλ του Ρότερνταμ και του Λοκάρνο και το ντοκιμαντέρ «Το Σιδερένιο Μέσο» του Τζ.Π. Σνιαντέκι ο οποίος έγραψε, σκηνοθέτησε, φώτισε, μόνταρε και έκανε και την παραγωγή σε μια ταινία για το σιδηροδρομικό δίκτυο της Κίνας. Και οι εννιά ταινίες θα διαγωνιστούν για το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας του Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου, που θα κρίνει η φετινή κριτική επιτροπή η οποία αποτελείται από τον Ζοζέ Μανουέλ Κόστα (Διευθυντή της Ταινιοθήκης και του Μουσείου Κινηματογράφου της Πορτογαλίας), τη Βαλερί Μασαντιάν που κέρδισε πέρσι το πρώτο βραβείο στο Φεστιβάλ για το «Νανά», τη συγγραφέα και σεναριογράφο («September») Κάλλια Παπαδάκη, τη σκηνοθέτη Εύη Στεφανή και τον δημοσιογράφο Νίκο Ξυδάκη.

Δείτε εδώ τα τρέιλερ των ταινιών που διαγωνίζονται στο 8ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας

Mirror Abigail Child 607 Mirror της Αμπιγκέιλ Τσάιλντ

Στο αφιέρωμα «Ο Πειραματικός Κινηματογράφος της Αμπιγκέιλ Τσάιλντ», η ίδια η πρωτοπόρος δημιουργός, ποιήτρια και συγγραφέας που από τα 70s πειραματίζεται πάνω στην αφήγηση, τη μνήμη και το μοντάζ εξερευνώντας τα όρια ανάμεσα στον ήχο και την εικόνα, θα βρεθεί στην Αθήνα για να παρουσιάσει μέρος του έργου της που αποτελείται από ταινίες μικρού μήκους - θραύσματα μιας συνεχούς συνδιαλλαγής της Ιστορίας με την ιστορία. Η Άμπιγλεϊλ Τσάιλντ έρχεται προσκεκλημένη ως υπότροφος του προγράμματος Fulbright Specialist, σε συνεργασία με το Μεταπτυχιακό πρόγραμμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ στην καινούργια κατεύθυνση Πολιτισμικές και Κινηματογραφικές Σπουδές.

Γιάννης Οικονομίδης 607

Στο Αφιέρωμα στον Γιάννη Οικονομίδη συστήνεται ξανά στο κοινό το μεγάλου μήκους έργο του Ελληνοκύπριου δημιουργού που αποτελείται από το «Σπιρτόκουτο», τη «Ψυχή στο Στόμα», τον «Μαχαιροβγάλτη» και το «Μικρό Ψάρι», αλλά και τα ντοκιμαντέρ «Καλημέρα Νύχτα» του 1990, «Μόνο Μυρίζοντας Γιασεμί» του 1995 και «Η Ζωή που Θα 'Θελες» του 1995 και η μικρού μήκους ταινία μυθοπλασίας «Σταδιακή Βελτίωση του Καιρού» του 1992. Το αφιέρωμα στον Γιάννη Οικονομίδη συνοδεύεται και από την έκθεση φωτογραφίας από τα γυρίσματα για το «Μικρό Ψάρι» με τίτλο «Ταινίας περιήγησις» της φωτογράφου Αννας Μαρίας Χατζηστεφάνου.

Φρίντα Λιάππα 607

Στο Αφιέρωμα στη Φρίντα Λιάππα που διοργανώνει το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου θα προβληθού οι τρεις μυθικές ταινίες μυθοπλασίας που σκηνοθέτησε η εμβληματική για το ελληνικό σινεμά δημιουργός - το «Οι Δρόμοι της Αγάπης Ειναι Νυχτερινοί» του 1981, το «Ηταν Ενας Ησυχος Θάνατος» του 1986 και τα «Χρόνια της Μεγάλης Ζέστης» του 1991, αλλά και οι τρεις ταινίες της μικρού και μεσαίου μήκους, το «Μετά Σαράντα Μέρες» του 1972, το «Μια Ζωή Σε Θυμάμαι Να Φεύγεις» του 1977 και το «Απεταξάμην» του 1980.

Λευτέρης Δημακόπουλος 607 Λευτέρης Δημακόπουλος

Στο τμήμα «Τα Μπλουζ της Μεταπολίτευσης» επτά ελληνικές ταινίες χαρτογραφούν τη νέα εποχή του ελληνικού κινηματογράφου στην έξοδό του από τη λογοκρισία και στην πρώτη του απελευθερωμένη από συμβάσεις περίοδο. Αναμεσά τους το ντοκιμαντέρ «Το Αλλο Γράμμα» του Λάμπρου Λιαρόπουλου από το 1976, η «Καγκελόπορτα» του Δημήτρη Μακρή από το 1978, το «Η Σκοτεινή Καταγραφή μιας Ηλιογραφίας» του Δημήτρη Δημογεροντάκη από το 1977, η «Περιπλάνηση» του Χριστόφορου Χριστοφή από το 1979, το «Παρασκευή με Δευτέρα» του Βασίλη Βαφέα από το 1975, το «Aρπα Colla» του Νίκου Περάκη από το 1982 και ο «Λευτέρης Δημακόπουλος» του Περικλή Χούρσογλου από το 1992.

La Deutsche Vita 607 Γλυκιά Γερμανική Ζωή

Στο τμήμα «Carte Blanche στον Σύλλα Τζουμέρκα», ο σκηνοθέτης της «Χώρας Προέλευσης» και του «A Blast» παρουσιάζει δύο ντοκιμαντέρ που μοιάζουν όσο διαφέρουν μεταξύ τους: το «Οικογενειακό Ενστικτο» του Αντρις Γκάουτζα του 2010 από τη Λετονία που καταπιάνεται με το αιχμηρό θέμα της αιμομιξίας και το «Γλυκιά Γερμανική Ζωή» των Ιταλών Αλεσάντρο Κασιγκόλι και Τάνια Μάσι από το 2014 για την εσωτερική «μετανάστευση» μέσα στην Ευρώπη στην αναζήτηση μιας καλύτερης ζωής.

Επιστροφή στην Οδό Αιόλου 607

Στο τμήμα Κινηματογραφικά Μέτωπα μας συστήνονται τέσσερις δημιουργοί που συνεχίζουν πεισματικά τη δική τους διαδρομή στο παγκόσμιο πειραματικό σινεμά. Από την Ελλάδα, η Μαρία Κουρκούτα θα παρουσιάσει το βραβευμένο στο Φεστιβάλ του Ομπερχάουζεν μικρού μήκους «Επιστροφή στην Οδό Αιόλου», ο ποιητής, μυθιστοριογράφος, μουσικός και ριζοσπάστης κινηματογραφιστής Αριαν Κάγκανοφ θα παρουσιάσει τέσσερις μικρού μήκους ταινίες, χαρακτηριστικές του πολυπρόσωπου έργου του, ο Ντομινικ Γκανιόν θα παρουσιάσει το βραβευμένο ντοκιμαντέρ «Η Φάρσα του Σωλήνα» και οι Σάντρα Ρόζενταλ και Τζέσε Λέρνερ το ντοκιμαντέρ «Η Απούσα Πέτρα».

Our Nixon 607 Our Nixon

Στο τμήμα «Πανόραμα Αμερικανικών Πειραματικών Αφηγήσεων στη νέα χιλιετία» σε επιμέλεια του Τζον Γκάρτενμπεργκ, προέδρου της Gartenberg Media Enterprises, εταιρίας αποκατάστασης και διανομής avant-garde ταινιών και πρώην επιμελητής του ΜοΜΑ, θα παρουσιαστούν εννιά μεγάλου μήκους ταινίες ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας (από το «Our Nixon» της Πένι Λέιν μέχρι τη «Μεγάλη Πλημμύρα» του Μπιλ Μόρισον και το «Hamilton» του Μάθιου Πόρτερφιλντ) και τέσσερις ταινίες μικρού μήκους των Γιόνας Μέκας, Μαρκ Στριτ, Τζεμ Κόεν και Στιβ Μπίλιτς.

Asta Upset 607 Asta Upset

Στο τμήμα «Προκαλώντας το Παρόν: Τέσσερις Γερμανοί σκηνοθέτες της νέας γενιάς», σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Γκέτε, το κοινό θα συστηθεί με το έργο των Τζέσικα Κρουμχάερ («Totem»), Τίμο Μούλερ («Morscholz»), Χάνες Λανγκ («Peak») και Μαξ Λίντς («Asta Upset» και «That Oberhausen Feeling»). Ο τελευταίος θα δώσει και ένα σεμινάριο για το Φεστιβάλ και τη φιλοσοφία του Ομπερχάουζεν το Σάββατο 15 Νοεμβρίου στις 17.00 στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Γκέτε στην Αθήνα. Θα προβληθούν μικρού μήκους ταινίες των πρωτοπόρων του Όμπερχάουζεν, καθώς και αποσπάσματα από την ταινία του Λιντς «Das Oberhausener Gefühl» σε συντονισμό του Μανώλη Κρανάκη (flix.gr) και είσοδο ελεύθερη για το κοινό.

The Arbor 607

Στο τμήμα «Η Λόρα Μάλβεϊ Παρουσιάζει», η δημιουργός και φίλη του Φεστιβάλ παρουσιάζει τρεις ταινίες, δύο παλιότερες δικές της (το «Έιμυ!» του 1980 και το «23 Αυγούστου 2008» του 2013) αλλά και την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της βρετανίδας δημιουργού που έγινε παγκοσμίως γνωστή με τον «Εγωιστή Γίγαντα» Κλιό Μπάρναρντ με τίτλο «The Arbor» από το 2010. Κοινός του παρανομαστής τα δυσδιάκριτα όρια ανάμεσα στη μυθοπλασία και το ντοκιμαντέρ.

The Color of Pomegranates 607

Στις Ειδικές Προβολές» του 8ου Πρωτοποριακού Φεστιβάλ της Αθήνας ξεχωρίζει νομοτελειακά η προβολή της αποκατεστημένης κόπιας του «Επαναστάτη Χωρίς Αιτία» του Νίκολας Ρέι που θα ανοίξει και επίσημα το Φεστιβάλ, το καλειδοσκοπικό «Χρώμα του Ροδιού» του Σεργκέι Παρατζάνοφ, το «Απ' Οτι Ηταν Πριν» του Φιλιππινέζου Λαβ Ντιάζ,

Στις Παράλληλες Εκδηλώσεις του Φεστιβάλ ξεχωρίζουν το Σεμινάριο Oberhausen με τον σκηνοθέτη Μαξ Λιντς, σε συνεργασία με το Goethe-Institut Athen (15/11), το Masterclass με την Αμπιγκεϊλ Τσάιλντ (19/11), η Συζήτηση στρογγυλής τραπέζης «Κινηματογραφικά και οπτικοακουστικά αρχεία: δημόσια και ιδιωτικά» (20/11), η Συζήτηση στρογγυλής τραπέζης «Η διαμόρφωση αμερικανικών πειραματικών αφηγήσεων» (21/11) και καθ’ όλη τη διάρκεια του 8ου ΦΠΚΑ εκτός Σαββατοκύριακου (09:30-11:30) Βιωματικό Κινηματογραφικό Εργαστήριο «Συναντώντας τον Μάγο της Αθήνας...!» στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος αφιερωμένο στα παιδιά.


info / 8o Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας

  • Από τις 12 έως και τις 26 Νοεμβρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας
  • Γενική Είσοδος ανά ζώνη προβολής: 5€
  • Κάρτα διαρκείας για όλο το Φεστιβάλ: 45€ (Αριθμός καρτών: 50)
  • Κάρτα διαρκείας μειωμένη (για φοιτητές, μαθητές, ανέργους, δασκάλους-καθηγητές, ατέλειες, Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ), άνω των 65, και νέους 18 έως 26 ετών) για όλο το Φεστιβάλ: 30€ (Αριθμός καρτών: 70)
  • Κάρτα για 10 ζώνες προβολής: 25€ (Αριθμός καρτών: 70)
  • Επίσημο site: 8o Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας
  • Ακολουθήστε το Φεστιβάλ με τα hashtags #aagff και #8aagff2014

8ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου Αφίσα 607

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.