Το 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης επιστρέφει στην πόλη του και τις ζωές μας από την Πέμπτη 4 έως την Κυριακή 14 Νοεμβρίου 2021. Θα είναι Covid Free στις αίθουσες (Ολύμπιον και Παύλος Ζάννας, στις αίθουσες του Λιμανιού, Φρίντα Λιάππα, Τώνια Μαρκετάκη, Τζον Κασσαβέτης, Σταύρος Τορνές, καθώς και στον κινηματογράφο Μακεδονικόν) και τους χώρους των εκδηλώσεών του (είσοδος μόνο με πιστοποιητικό εμβολιασμού ή πρόσφατης νόσησης), τηρώντας όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα, αλλά το πρόγραμμάτου -σ' ένα μεγάλο τμήμα του- θα είναι διαθέσιμο και από την πλατφόρμα του φεστιβάλ.
Διαβάστε αναλυτικά: Το Πρόγραμμα του 62ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Η προπώληση έχει ξεκινήσει, κι αν έχετε χαθεί μέσα στις 197 ταινίες του επίσημου προγράμματος (144 από τις οποίες θα υπάρχουν και διαδικτυακά) μην ανησυχείτε.
Το Flix, όπως κάθε χρόνο, θα παρακολουθεί όλα τα τμήματα και θα γράφει τις ανταποκρίσεις του, καθημερινά - με έμφαση στις ελληνικές ταινίες, που τις εξαιρούμε από αυτήν εδώ την επιλογή γιατί θα τις εξετάσουμε αναλυτικά σε ξεχωριστό κείμενο.
Προς το παρόν λοιπόν διαβάστε ποιες ταινίες ξεχωρίσαμε και σας προτείνουμε, από όλα τα υπόλοιπα τμήματα, ώστε να έχετε έναν πλήρη οδηγό για να κλείσετε εγκαίρως τα εισιτήριά σας.
Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ, καθώς και περισσότερες πληροφορίες για τις ταινίες, είναι διαθέσιμα στο επίσημο site του φεστιβάλ. Η προπώληση των εισιτηρίων ξεκινά την Τρίτη 2 Νοεμβρίου.
«Η Κλάρα Μόνη» | Clara Sola της Νάταλι Αλβαρες Μεσέν (Σουηδία, Κόστα Ρίκα, Βέλγιο, Γερμανία, 2021, 106') | Διεθνές Διαγωνιστικό
Η Κλάρα, μια σαραντάχρονη γυ- ναίκα που έχει αποσυρθεί από τα εγκόσμια και διατηρεί μια διαισθη- τική σχέση με τη φύση, υποτίθεται πως έχει μια ιδιαίτερη επαφή με τον Θεό. Η σεξουαλικότητα της Κλάρα, την οποία ανέκαθεν καταπίεζε η μητέρα της, ξυπνά από την έλξη που νιώθει για το νέο αγόρι της ανιψιάς της. Ενδυναμωμένη από την πορεία αυτογνωσίας, η Κλάρα απελευθερώνεται σταδιακά από τον ρόλο της ως «αγίας», κάτι που της επιτρέπει επιτέλους να θεραπευτεί...
«Ο Θάνατος Ενός Παρθένου και η Αμαρτία τού να μη Ζεις» | Death of a Virgin, and the Sin of Not Living του Τζορτζ Πίτερ Μπαρμπαρί (Λίβανος, 2021, 86') | Γνωρίστε τους Γείτονες
Κάποια μέρα ο Ετιέν ξύπνησε με την επίγνωση πως η μέρα αυτή δεν θα ήταν μια από τις συνηθισμένες... Ο καλύτερος του φίλος, ο Αντάν, πηγαίνει τον Ετιέν, τον Ζαν Πολ και τον Ντανκουρά για πρώτη φορά σε οίκο ανοχής. Οι τρεις ανήσυχοι νέοι ετοιμάζονται να χάσουν την παρθενιά τους με σκοπό να κατακτήσουν μια θέση στον κόσμο του ανδρισμού. Ομως διάφορα αναπάντεχα γεγονότα οδηγούν τον Ετιέν σε ένα πρωτόγνωρο ταξίδι ενδοσκόπησης. Ο Ετιέν βυθίζεται προς τα μέσα, αλλά στην πραγματικότητα δεν θα βγει έξω ποτέ ξανά.
«Το Αλεφ» | Aleph | Ιβα Ραντιβόγεβιτς (ΗΠΑ, Κροατία, Κατάρ, 2021, 91') | >>FIlm Forward
Eνα μυστικιστικό οδοιπορικό, ένα ταξίδι αναζήτησης ενός τόπου όπου η γλώσσα, η γεωγραφία και η εμπειρία συναντιούνται και αποσαφηνίζονται. Οι σκέψεις, οι ιδέες και τα όνειρα ανθρώπων που ζουνσε δέκα διαφορετικές χώρες στα πέρατα των πέντε ηπείρων αποκαλύπτονται μέσα από συνομιλίες, δραστηριότητες και πράξεις περι- συλλογής. Μια μοναδική αφήγηση που μας εισάγει σε μια διαφορετική κατανόηση της ίδιας της έννοιας του νοήματος, τόσο ως αποκάλυψη όσο και ως πρόκληση: ένα εγχείρημα που επιτυγχάνεται μέσα από το παιχνίδι με την αβεβαιότητα και την καλή τύχη.
«Παιδότοπος» / Playground, Λόρα Βαντέλ (Βέλγιο, 2021, 72') | Εκτός Συναγωνισμού
Κάπου στο σημερινό Βέλγιο, η επτάχρονη Νόρα και ο μεγάλος της αδερφός, ο Αμπέλ, επιστρέ- φουν στα θρανία για τη νέα σχολική σεζόν. Όταν η Νόρα γίνεται μάρτυρας του bullyingπου δέχεται ο αδερφός της από τους συμμαθητές του, σπεύδει να τον προστατεύσει λέγοντάς τα όλα στον πατέρα τους. Αλλά ο Αμπέλ την αναγκάζει να σωπάσει. Μουδιασμένη από αυτή την κρίση αφοσίωσης, η Νόρα θα προσπα- θήσει να βρει τη δική της θέση ανάμεσα στον κόσμο των παιδιών και στον κόσμο των ενηλίκων.
«Ηδονή» / Pleasure, Νίντζα Θάιμπεργκ (Σουηδία, Ολλανδία, Γαλλία, 2020, 108') | Ανοιχτοί Ορίζοντες
Η Μπέλα φτάνει στην Αμερική με 25 τατουάζ, τρυπημένες θηλές και μια έντονη επιθυμία να αφήσει το στίγμα της στον χώρο της κινούμενης εικόνας. Οταν ο Αμε- ρικανός τελωνειακός ρωτά αυτή τη φιλόδοξη δεκαεννιάχρονη Σουηδέζα αν βρίσκεται στη χώρα για δουλειά ή διασκέδαση, η απάντηση δεν είναι εύκολη... Ενα ωμό, αλλά και στοχαστικό ταξίδι στην αμερικανική πορνοβιομηχανία, που ωστόσο προσφέρει μια ανθρώπινη όσο και χιουμοριστική απεικόνιση ενός ανδροκρατούμενου κόσμου μέσα από μια γυναικεία σκοπιά.
«Κέλτες» / Celts, Μίλιτσα Τόμοβιτς (Σερβία, 2021, 106’) | Ματιές στα Βαλκάνια
Στο Βελιγράδι, το 1993, η Μαριάνα διοργανώνει ένα πάρτι μασκέ για την κόρη της, που κλείνει τα οχτώ, και προσκαλεί την ευρύτερη οικογένεια και άλλους γονείς. Καθώς τα παιδιά διασκεδάζουν ανενόχλητα στο διπλανό δωμάτιο, οι γονείς δράττονται αυτής της σπάνιας ευκαιρίας και ανοίγουν μερικά μπουκάλια αλκοόλ για να γιορτάσουν τη συνάντησή τους. Ωσπου η Μαριάνα συνειδητοποιεί ξαφνικά πως λαχταρά πολλά παραπάνω από ένα τσούρμο μεθυσμένους κι έναν σύζυγο που την παραμελεί... Ενα αιχμηρό και διεισδυτικό, όσο και αστείο και ασυμβίβαστο δείγμα σινεμά που κάνει πολιτικό το προσωπικό, ισορροπώντας ανάμεσα στην κυνική ματαίωση και στην επιθυμία για έναν καλύτερο κόσμο.
«Ενθύμιο ΙΙ» / Τhe Souvenir Part II, Τζοάνα Χογκ (Μ. Βρετανία, 2021, 107’) | Ειδικές Προβολές
Μετά το τέλος της θυελλώδους σχέσης της μ’ έναν χαρισματικό και χειριστικό μεγαλύτερο άντρα, η Τζούλι ξεκινά να αποδομεί τον έρωτά της για εκείνον γυρίζοντας την ταινία αποφοίτησής της, διαχωρίζοντας τα γεγονότα από μια επιμελώς φτιαγμένη μυθοπλασία. Η παλλόμενη ιστορία της Τζοάνα Χογκ για την πρώτη αγάπη και τα καθοριστικά χρόνια μιας γυναίκας, είναι το πορτρέτο μιας καλλιτέχνιδας σε νεαρή ηλικία, η οποία ξεπερνά όλους τους ανασταλτικούς παράγοντες της καθημερινότητας: ένα μοναδικό, αλχημικό κράμα memoir και φαντασίας. Αν το Ενθύμιο ξεδιπλώθηκε σαν μια ανεξίτηλη ανάμνηση ενός παθιασμένου έρωτα, το δεύτερο κεφάλαιο εκτυλίσσεται σαν το πρελούδιο ενός ονείρου.
«Το Κουτί» | The Box του Λορένσο Βίγας (Μεξικό, ΗΠΑ, 2021, 92') | Διεθνές Διαγωνιστικό
Ο Aτζίν, ένας έφηβος από την Πόλη του Μεξικού, ταξιδεύει για να παραλάβει τη σορό του πατέρα του που βρέθηκε σε έναν ομαδικό τάφο κάπου κάτω από τον απέραντο ουρανό και καταμεσής του έρημου τοπίου του βόρειου Μεξικού. Ομως μια συνάντηση με έναν άντρα που μοιάζει εμφανισιακά με τον πατέρα του, του γεννά αμφιβολίες και ελπίδα σχετικά με την πραγματική κατάστασή του. Μια σπαρακτική μελέτη σχετικά με τους τεταμένους οικογενειακούς δεσμούς και μια διεισδυτική ματιά στην εγκληματικότητα της καρδιάς της μεταποιητικής βιομηχανίας του Μεξικού.
«Η Βέρα Ονειρεύεται τη Θάλασσα» | Vera Dreams of the Sea της Καλτρίνα Κρασνίτσι (Κόσοβο, Βόρεια Μακεδονία, Αλβανία, 2021, 87') | Γνωρίστε τους Γείτονες
Η Βέρα είναι μια μεσήλικη διερμηνέας της νοηματικής γλώσσας, η οποία διάγει έναν καλά οργανωμένο βίο: είναι σύζυγος ενός γνωστού δικαστή, υποστηρικτική μητέρα και φιλοστοργη γιαγιά. Η γαλήνια ζωή της, όμως, διαταράσσεται από την αυτοκτονία του συζύγου της, την οποία ακολουθεί η ανεπιθύμητη και απειλητική εμφάνιση κάποιων ανδρών που ισχυρίζονται ότι έχουν την κυριότητα του σπιτιού της οικογένειας στο χωριό. Eνα οικείο, οικουμενικό πορτρέτο μιας γυναίκας που καλείται ν’ αντιμετωπίσει την ωμή πραγματικότητα, υψώνοντας το ανάστημά της κόντρα στα βαθιά ριζωμένα έμφυλα ζητήματα της εποχής.
«Ατλαντίδα» | Atlantide | Γιούρι Ανκαράνι (Ιταλία, Γαλλία, ΗΠΑ, Κατάρ, 2021, 105') | >>FIlm Forward
Στη Βενετία, πέρα από τις γόνδολες και τα κανάλια όπου πηγαινοέρχονται οι τουρίστες, ανοίγεται ένα παράλληλο, σχεδόν αόρατο σύμπαν: εκεί, έφηβοι φορτώνουν τις μηχανοκίνητες βάρκες τους με αυτοσχέδια, εκτυφλωτικά φώτα LED και δυνατά ηχοσυστήματα, κάνοντας τις «barchini» τους σύμβολα ανδρισμού. Η παρακμή που ροκανίζει τις σχέσεις, το περιβάλλον και τις συνήθειες μιας ξεριζωμένης γενιάς ξεδιπλώνεται με φόντο το αιώνιο βενετσιάνικο τοπίο, σε μια ταινία που ξεκίνησε χωρίς σενάριο και αναπτύχθηκε μέσα από τέσσερα χρόνια αθόρυβης παρατήρησης από έναν δεξιοτέχνη του σύγχρονου ντοκιμαντέρ.
«7 Αιχμάλωτοι» / 7 Prisoners, Αλεξάντρ Μοράτο (Βραζιλία, 2021, 93’) | Εκτός Συναγωνισμού
O 18χρονος Ματέους αναλαμβάνει μια δουλειά σε έναν σκουπιδότοπο στο Σάο Πάολο, ώστε να μπορέσει να εξασφαλίσει μια καλύτερη ζωή για την οικογένειά του. Οταν όμως εκείνος και κάποια άλλα αγόρια εγκλωβίζονται στον επικίνδυνο κόσμο του εμπορίου λευκής σαρκός, ο Ματέους θα πρέπει να αποφασίσει αν θα συνεχίσει να δουλεύει για τον Λούκα, τον άνθρωπο που τον φυλάκισε, ή αν θα ρισκάρει το μέλλον του ίδιου και της οικογένειάς του.
«Αγριάνθρωποι» / Wild Men, Τόμας Ντάνεσκοβ (Δανία, 2021, 102’) | Ανοιχτοί Ορίζοντες
Σε μια απέλπιδα προσπάθεια να ξεπεράσει την κρίση μέσης ηλικίας, ο Μάρτιν αποδρά από την κοινωνία για να ζήσει στο δάσος. Προμηθεύεται ένα τόξο και την περιβολή του ανθρώπου των σπηλαίων, αλλά η αλήθεια δεν κρύβεται: σε ό,τι αφορά την επιβίωση, είναι σκράπας. Μια μέρα συναντά τον Μούσα, έναν έμπορο ναρκωτικών που τρέχει τραυματισμένος να κρυφτεί από τους διώκτες του. Το εκκεντρικό δίδυμο ξεκινά μια ξέφρενη διαδρομή ανάμεσα στα φιορδ! Μια ευφάνταστη ιστορία για την προαιώνια μάχη ανάμεσα στον άνθρωπο και στη φύση, η οποία ξυπνάει τα πιο βίαια ένστικτά μας.
«Ιντεγκάλντε» / Intregalde, Ράντου Μουντεάν (Ρουμανία, 2021, 104’) | Ματιές στα Βαλκάνια**
Η Μαρία, ο Νταν και η Ιλίνκα βρίσκονται στο καθιερωμένο ταξίδι εθελοντικής προσφοράς, που διοργανώνουν με φίλους από τη δουλειά στο τέλος κάθε χρονιάς. Ολοι μαζί οδηγούν με το μεγάλο τους SUV στους ορεινούς χωματόδρομους, με προορισμό τα απομακρυσμένα χωριά και σκοπό να μοιράσουν είδη πρώτης ανάγκης στους ντόπιους. Συναντούν καθ’ οδόν έναν ηλικιωμένο άντρα και αποφασίζουν να τον μεταφέρουν μέχρι το εργοστάσιο ξυλείας όπου υποτίθεται πως δουλεύει. Οταν όμως το αμάξι τους εγκλωβίζεται σ’ ένα χαντάκι στο δάσος, το πριονιστήριο φαίνεται να είναι εγκαταλελειμμένο και αναγκάζονται να περάσουν το βράδυ μ’ έναν γέρο άντρα που δείχνει να τα έχει χαμένα, οι αντιλήψεις τους για την ενσυναίσθηση και την αλληλεγγύη δοκιμάζονται.
«Μπενεντέτα» / Benedetta, Πολ Βερχόφεν (Γαλλία, 2020, 126’) | Ειδικές Προβολές
«Το να σκανδαλίζεις είναι δικαίωμα. Το να σκανδαλίζεσαι είναι απόλαυση. Και όσοι αρνούνται να σκανδαλιστούν, δεν είναι παρά ηθικολόγοι». Ο αγέραστος Πολ Bερχόφεν έχει πιθανώς ορκιστεί αιώνια πίστη στη διάσημη ρήση του Παζολίνι και βρίσκει για μια ακόμη φορά τον τρόπο να αναψηλαφίσει τα μεγαλύτερα ταμπού της κοινωνίας, αντλώντας έμπνευση από τον βίο της Μπενεντέτα Καρλίνι, μιας καλόγριας του 17ου αιώνα που καταδικάστηκε σε φυλάκιση. Σε ένα μοναστήρι της Τοσκάνης, ένας παθιασμένος έρωτας ανάμεσα σε δύο μοναχές πυροδοτεί μια σειρά από δραματικά γεγονότα. Η Βιρζινί Εφιρά και η Δάφνη Πατακιά σε ένα ερωτικό δράμα που διεισδύει στα άδυτα της ανθρώπινης ψυχής.
«Moneyboys» του Σι Μπι Γι (Αυστρία, Γαλλία, Ταΐβάν, Βέλγιο, 2021, 120') | Διεθνές Διαγωνιστικό
Ο Φέι βγάζει επιβιώνει στη μεγάλη πόλη δουλεύοντας ως ζιγκολό. Ο κόσμος του καταρρέει όταν συνειδητοποιεί πως η οικογένεια του δέχεται τα λεφτά του, αλλά όχι την ομοφυλοφιλία του. Πληγωμένος, ο Φέι δυσκολεύεται να κάνει ένα νέο ξεκίνημα στη ζωή του. Η σύγκρουση μεταξύ της μεγαλούπολης και των αγροτικών χωριών στη σύγχρονη Κίνα, από τη σκοπιά του περιθωρίου.
«Η Ιστορία του Βασιλιά Κάβουρα» | The Tale of King Crab των Αλέσιο Ρίτζο ντε Ρίγκι, Ματέο Ζόπις (Ιταλία, Αργεντινή, Γαλλία, 2021, 106') | Γνωρίστε τους Γείτονες
Κάπου στην Ιταλία του σήμερα, μερικοί ηλικιωμένοι κυνηγοί αναπολούν την ιστορία του Λουτσιάνο, ενός τοπικού θρύλου, ο οποίος ζούσε ως περιπλανώμενος μεθύστακας στην Τούσκα, ένα απομακρυσμένο χωριό της περιοχής. Μια σειρά από κακόβουλες ενέργειες μεταξύ του ίδιου και του πρίγκιπα της περιοχής ξεκίνησαν με αφορμή μία αρχαία πύλη – ώσπου διάφορα πάθη και ο φθόνος τους οδηγούν σ’ ένα φρικτό κακό. Ο Λουτσιάνο, που οδηγήθηκε στο έγκλημα από την κακή του τύχη, βρέθηκε εξόριστος στη μακρινή Γη του Πυρός, όπου, με τη βοήθεια αδίστακτων χρυσοθήρων, αναζητά έναν μυθικό θησαυρό, αλλά και τον δρόμο του προς τη λύτρωση. Αλλά σ’ αυτή την έρημη γη, επικρατεί μόνο η απληστία και η παράνοια.
«Βγαίνουμε Ολοι στην Αρένα» | We Are All Going to the World’s Fair | Τζέιν Σονμπρούν (ΗΠΑ, 2021, 86') | >>FIlm Forward
«Θέλω να πάω στην Παγκόσμια Eκθεση». Πες το τρεις φορές, κοιτώντας την κάμερα του υπολογιστή σου. Τρύπα το δάχτυλο σου, άσε λίγο αίμα να κυλήσει και πασάλειψε την οθόνη. Τώρα πάτησε play στο βίντεο. Λένεπως με το που το δεις, ξεκινούν οι αλλαγές... Κάπου σε μια μικρή πόλη, μια ντροπαλή και απόμακρη έφηβη βυθίζεται στον κόσμο ενός διαδικτυακού παιχνιδιού ρόλων. Μία ταινία με θέμα τη φαντασία, την οικειότητα και τα παιχνίδια ταυτότητας στην ψηφιακή σφαίρα, η οποία αντλεί την έμπνευσή της τόσο από τη συμβατική αφηγηματική φόρμα όσο και από το ατελείωτο σκρολάρισμα στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, προσπαθώντας να μιλήσει αυθεντικά στη γλώσσα του διαδικτύου.
«Βαγόνι Αριθμός 6» / Compartment No 6 του Γιούχο Κουοσμάνεν (Φινλανδία, Γερμανία, Εσθονια, Ρωσία, 2021, 106’) | Εκτός Συναγωνισμού
Μια νέα γυναίκα από τη Φινλανδία φεύγει από μια αινιγματική ερωτική σχέση στη Μόσχα παίρνοντας το τρένο για το αρκτικό λιμάνι του Μουρμάνσκ. Στη διαδρομή θ’αναγκαστεί να μοιραστεί το μακρύ ταξίδι και το μικρό κουπέ μ’ έναν Ρώσο μεταλλωρύχο. H αταίριαστη συνάντηση οδηγεί τους επιβάτες του βαγονιού να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη τους για ανθρώπινη επαφή.
«Αμιρά» / Amira, Μοχάμεντ Ντιάμπ (Αίγυπτος, Ιορδανία, Αραβικά Εμιράτα, Σαουδική Αραβία, 2020, 100’) | Ανοιχτοί Ορίζοντες
Η Αμίρα, μια 17χρονη Παλαιστίνια, ήρθε στον κόσμο χάρη στο σπέρμα που είχε φυγαδεύσει ο φυλακισμένος πατέρας της, ο Ναγουάρ, από το κελί του εγκλεισμού του. Αν και όλα αυτά τα χρόνια από τη γέννησή της η σχέση τους περιοριζόταν στο επισκεπτήριο της φυλακής, ο Ναγουάρ εξακολουθεί να είναι ο ήρωάς της. Αλλά όταν ο Ναγουάρ επιχειρεί να κάνει άλλο ένα παιδί, αποτυγχάνει και αποκαλύπτεται πως είναι στείρος, η Αμίρα χάνει τη γη κάτω απ’ τα πόδια της. Eνα συναρπαστικό πορτρέτο μιας δυνατής γυναίκας και μιας ολόκληρης χώρας σε αδιέξοδο.
«Αναζητώντας τη Βενέρα» / Looking for Venera, Νορίκα Σέφα ( Κόσοβο, Βόρεια Μακεδονία, 2021, 111’) | Ματιές στα Βαλκάνια
Η Βενέρα, μια έφηβη χαμηλών τόνων, ζει σ’ ένα μικρό χωριό στο Κόσοβο. Στο σπίτι, τρεις γενιές συγκρούονται συνεχώς καθώς συμβιώνουν στριμωγμένοι μέσα σ’ ένα μικρό σπίτι, με αποτέλεσμα να μην έχει κανείς τον προσωπικό του χώρο. Αλλά και εκτός σπιτιού, στους δρόμους και στα μαγαζιά, τα πράγματα δεν είναι πολύ καλύτερα. Το χωριό είναι μικρό και υπάρχει πάντα ένας αδερφός, ανιψιός ή γείτονας που θα την επιτηρεί. Μια κοπέλα πρέπει πάνω απ’ όλα να προστατεύει την υπόληψή της – και αυτή της οικογένειάς της. Oλα αυτά δυσκολεύουν τη Βενέρα να ακολουθήσει τον δικό της δρόμο. Η διάθεσή της βελτιώνεται όταν έρχεται κοντά με την ανήσυχη Ντορίνα, η οποία έχει ήδη αγόρι. Τα δύο κορίτσια βγαίνουν και περνάνε καλά, στον βαθμό που το επιτρέπει αυτό ο πατέρας της Βενέρα. Για ένα πράγμα είναι σίγουρες: δεν θέλουν να καταλήξουν όπως οι μητέρες τους. «Δεν έχω καν δει ποτέ τους γονείς μου να φιλιούνται», λέει η Βενέρα.
«Η Εξουσία του Σκύλου» / Τhe Power of the Dog, Τζέιν Κάμπιον (Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, 2021, 126’ | Ειδικές Προβολές
Ο κτηματίας Φιλ Μπέρμπανκ αποπνέει φόβο και δέος σε όσους τον περιβάλλουν. ΟOταν ο αδερφός του φέρνει τη νέα του γυναίκα, αλλά και τον γιο της, προκειμένου να εγκατασταθούν στο οικογενειακό ράντσο, ο Φιλ βασανίζει τους δύο νεοφερμένους ψυχολογικά και σωματικά. Στην πραγματικότητα, παλεύει να απωθήσει μέσα του την υποψία ότι ενδέχεται να βιώσει για πρώτη φορά στη ζωή του την αγάπη. Eνα γουέστερν υπαρξιακών αποχρώσεων που έχει μπει για τα καλά στην οσκαρική κουβέντα. Η Τζέιν Κάμπιον επιστρέφει στο βραδυφλεγές, ελεγειακό κοινωνικό σινεμά εποχής που την ανέδειξε. Διαβάστε την κριτική του Flix εδώ.
«Τρυφερούδι» | Softie του Σαμουέλ Τεΐς (Γαλλία, 2021, 93') | Διεθνές Διαγωνιστικό
Ο δεκάχρονος Τζόνι ξεχωρίζει από την οικογένειά του και την άγρια γειτονιά του στην Ανατολική Γαλλία. Είναι ευαίσθητος, ευφυής και έχει ασχολίες που συνήθως αποκτά κανείς σε μεγαλύτερες ηλικίες. Παρατηρεί με περιέργεια τα σκαμπανεβάσματα της ερωτικής ζωής της νεαρής μητέρας του. Τα πράγματα αλλάζουν όταν ένας νέος καθηγητής, άρτι αφιχθείς από τη μεγάλη πόλη, αναλαμβάνει την τάξη του Τζόνι. Ο κύριος Ανταμσκί πιστεύει στον Τζόνι και θέλει να ανοίξει γι’ αυτόν νέους ορίζοντες. Αλλά και ο ευαίσθητος νεαρός καθηγητής εξάπτει το ενδιαφέρον του αγοριού. Aλλωστε, σ’ έναν σκληρό κόσμο χρειάζεται θάρρος για να είσαι τρυφερός...
«Μικρό Σώμα» | Small Body της Λάουρα Σάμανι (Ιταλία, Γαλλία, Σλοβενία, 2021, 89') | Γνωρίστε τους Γείτονες
Ιταλία, 1900. Το μωρό της νεαρής Aγκατα γεννιέται νεκρό κι έτσι καταδικάζεται να εγκλωβιστεί στο Καθαρτήριο. Η Aγκατα μαθαίνει για ένα μέρος στο βουνό όπου τα έμβρυα μπορούν να επανέλθουν στη ζωή για μία μόνο ανάσα, ώσπου να βαφτιστούν. Ξεκινάει ένα ταξίδι με το μικρό σώμα της κόρης της κρυμμένο σε ένα κουτί, ώσπου συναντάει τον Λύγγα, ένα μοναχικό αγόρι που προθυμοποιείται να τη βοηθήσει. Γίνονται συνοδοιπόροι σε μια περιπέτεια η οποία θα τους φέρει κοντά σε ένα θαύμα που μοιάζει ακατόρθωτο.
«Τι Βλέπουμε Οταν Κοιτάμε τον Ουρανό;» | What Do We See When We Look At The Sky? του Αλεξάντρ Κομπέριτζε (Γεωργία, Γερμανία, 2021, 150') | Διεθνές Διαγωνιστικό
Oταν η Λίσα και ο Γκιόργκι συναντιούνται τυχαία σε έναν δρόμο της γεωργιανής πόλης Κουταΐσι, γεννιέται ένας έρωτας με την πρώτη ματιά. Ο έρωτας τούς χτυπάει τόσο αιφνιδίως που ξεχνούν ακόμα και να ρωτήσουν ο ένας το όνομα του άλλου. Θα καταφέρουν να ξανασυναντηθούν; Eνα λυρικό και ρομαντικό μοντέρνο παραμύθι, που μας υπενθυμίζει τι μπορούν να μας δείξουν οι ταινίες, και τι αδυνατούμε να δούμε χωρίς αυτές. Η δεύτερη μεγάλου μήκους του Αλεξάντρ Κομπεράιτζε ξετυλίγεται σαν ένα αστικό παραμύθι, που πασπαλίζει με ρομαντισμό τους δρόμους και τα πάρκα του Κουτάισι της Γεωργίας, μιας πόλης όπου η σύγχρονη ζωή μπορεί να συνυπάρχει με την πίστη στο «κακό μάτι» κι όπου τα ξόρκια μπορεί ακόμη να πιάνουν. Με μια διάρκεια που φτάνει τις δυόμισι ώρες θα μπορούσες να την πεις και ταινία «ποταμό», αλλά περιγράφοντας κυρίως τον αβίαστο τρόπο με τον οποίο κυλά, την κελαρυστή μουσικότητα του τόνου της, τα υπέροχα τοπία της πόλης ή της ψυχής που διασχίζει. Διαβάστε αναλυτικά την κριτική του Flix.
«Feathers» του Ομάρ Ελ Ζοχαΐρι (Γαλλία, Αίγυπτος, Ολλανδία, Ελλάδα, 2021, 112') | Γνωρίστε τους Γείτονες
Oταν σ’ ένα παιδικό πάρτι ένα μαγικό κόλπο πάει στραβά, ο αυστηρός πατέρας της οικογένειας μεταμορφώνεται σε κοτόπουλο. Μια χιονοστιβάδα από περίεργες συμπτώσεις παρασέρνει τους πάντες. Η μητέρα, η οποία ζούσε μια μονότονη ζωή αφιερωμένη στον σύζυγο και τα παιδιά της, αναγκάζεται να βρεθεί στην πρώτη γραμμή και να αναλάβει τη φροντίδα της οικογένειας. Καθώς φέρνει τα πάνω κάτω για να επαναφέρει τον άντρα της στην «κανονικότητα» και να διασφαλίσει την ασφάλεια όλων, βιώνει μια τρομερή εμπειρία προσωπικής αλλαγής.
«Εχθρός εκ των Εσω» / Captan Volkonogov Escaped, Αλεξέι Τσουπόφ & Νατάσα Μερκούλοβα (Ρωσία, Εσθονία, Γαλλία, 2021, 126') | Ειδικές Προβολές
Ο Καπετάν Φίοντορ Βολκόνογκοφ, ένα σεβάσμιο και πειθήνιο όργανο του νόμου της πρώην ΕΣΣΔ, γίνεται μάρτυρας κάποιων ύποπτων ανακρίσεων από τις οποίες περνούν οι συνάδελφοί του. Καθώς νιώθει πως ότι η σειρά του πλησιάζει, δραπετεύει και σύντομα εκτρέπεται σε φυγή, κυνηγημένος από τους πρώην συναδέλφους του... Μια ζοφερή, πλην απολαυστική παραβολή, που παραπέμπει στις υπαρξιακές τραγωδίες του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, στο παράλογο του Νικολάι Γκόγκολ και στον πρώιμο μαγικό ρεαλισμό του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ.
«Ευλογία» / Benediction, Tέρενς Ντέιβις (Μ. Βρετανία, 2021, 137’) | Ειδικές Προβολές
H ταραγμένη ζωή του ποιητή του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου Ζίγκφριντ Σασούν, μέσα από το βλέμμα ενός από τους πιο αναγνωρίσιμους δημιουργούς του σύγχρονου κινηματογράφου. Πορτρέτο μιας σύνθετης προσωπικότητας που επέζησε από τη φρίκη του πολέμου και βραβεύτηκε για την ανδρεία του αλλά άσκησε δριμεία κριτική στην κυβέρνηση όταν έληξε η θητεία του, η ταινία αποδίδει με οπτικούς όρους τη μεγαλειώδη, πλην υπόκωφη παρακαταθήκη ενός από τους κορυφαίους ποιητές του πρώτου μισού του 20ού αιώνα.
«Ιδιωτική Ερημος» / Deserto Particular, Αλι Μουριτίμπα (Βραζιλία, 2021, 120’) | Ειδικές Προβολές
Σε αυτό το συναρπαστικό, σύνθετο πορτρέτο της βραζιλιάνικης κοινωνίας, ο σαραντάχρονος Ντάνιελ τίθεται υπό διαθεσιμότητα από τη δουλειά του στην αστυνομία για όσο διάστημα εκπονείται εσωτερική έρευνα για άσκηση παράνομης βίας. Οταν η Σάρα, η διαδικτυακή του ερωτική σύντροφος, σταματά να απαντάει στα μηνύματά του, αποφασίζει να οδηγήσει προς τον βορρά αναζητώντας την, κάτι που θα αποδειχθεί μάταιο. Μέχρι που ένας άντρας εμφανίζεται και δηλώνει πως θα τον φέρει σε επαφή μαζί της, υπό πολύ συγκεκριμένους όρους.
«Vortex» / Γκασπάρ Νοέ (Γαλλία, 2021, 142’) | Ειδικές Προβολές
Ο γεννημένος προβοκάτορας Γκασπάρ Νοέ αλλάζει ρότα, στιλ, ύφος και ρυθμό, αλλά παραμένει εξίσου σοκαριστικός, φέρνοντάς μας για μια ακόμη φορά αντιμέτωπους με τους πιο ανομολόγητους φόβους μας. Το enfant terrible του σύγχρονου γαλλικού σινεμά, που φλέρταρε επικίνδυνα με τον θάνατο μόλις δύο χρόνια νωρίτερα, όταν μια εγκεφαλική αιμορραγία παρά λίγο να του στοιχίσει τη ζωή, επιστρατεύει τον άρχοντα του ιταλικού τρόμου, Ντάριο Αρτζέντο, και κοιτάζει μέσα από τον καθρέφτη του θανάτου, ψάχνοντας τη δική του αντανάκλαση. Το Amour του Χάνεκε κόβει βόλτες στο παραισθησιογόνο σύμπαν του Νοέ και μας προσκαλεί να ρίξουμε μια κλεφτή ματιά...
«Η Ζωή Συνεχίζεται» / C'mon C'mon, Mάικ Μιλς (ΗΠΑ, 2021, 108’) | Ειδικές Προβολές
Μέσα από μια σειρά απροσδόκητων περιστατικών, ο Τζόνι και ο νεαρός ανιψιός του έρχονται πιο κοντά, βουτώντας σε μια εύθραυστη σχέση που θα τους μεταμορφώσει. Για άλλη μια φορά ο Μάικ Μιλς («Πρωτάρηδες») μας κάνει, έστω και για λίγο, μέλη μιας διευρυμένης, εναλλακτικής οικογένειας ενώ ο Χοακίν Φίνιξ παραδίδει ένα ερμηνευτικό tour-de-force, σε μια λεπταίσθητη και βαθιά συγκινητική ιστορία για τις σχέσεις μεταξύ ενηλίκων και παιδιών, για το παρελθόν και το μέλλον...
Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ, καθώς και περισσότερες πληροφορίες για τις ταινίες, είναι διαθέσιμα στο επίσημο site του φεστιβάλ. Η προπώληση των εισιτηρίων ξεκινά την Τρίτη 2 Νοεμβρίου.