Τρία χρόνια μετά το «Μόνο οι Εραστές Μένουν Ζωντανοί», το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης σηκώνει ξανά αυλαία με ταινία του Τζιμ Τζάρμους, αυτή τη φορά με το ήσυχο, προσωπικό, τρυφερό και άκρως ποιητικό «Paterson», με πρωταγωνιστή τον Ανταμ Ντράιβερ που έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ Καννών και υπήρξε από μόνο του ικανό για ακόμη μια «ενδοφλέβια ένεση Τζάρμους», πάντα ανακουφιστική μέσα στα χρόνια, σαν κάτι που παραμένει σταθερό όσο κι αν όλα γύρω σου αλλάζουν.
Στο «Paterson», ο Πάτερσον (όπως είναι το όνομα του ήρωα που υποδύεται ο Ανταμ Ντράιβερ) είναι οδηγός λεωφορείου στο Πάτερσον του Νιου Τζέρσεϊ (όπως είναι το όνομα της πόλης στην οποία ζει). Η μονότονη ζωή του αποτελείται από τα ποιήματα που γράφει (ή που προσπαθεί να γράψει) και την ίδια διαδρομή και ρουτίνα που κάνει καθημερινά ενώ η γυναίκα του, την οποία υποδύεται η πανέμορφη Γκολσιφτέ Φαραχανί, βλέπει τη ζωή της ν' αλλάζει ριζικά στο διάστημα μιας εβδομάδας.
Διαβάστε εδώ τη γνώμη του Flix: Το «Paterson» του Τζιμ Τζάρμους μία ωδή στην ποίηση της καθημερινότητάς μας
Φυσικά, το σύμπαν του Τζιμ Τζάρμους βρίσκεται αποτυπωμένο σε κάθε μικρή η μεγάλη σκηνή του «Paterson»: «Από το ’70 που ανακάλυψα τον Ρον Πάτζετ τον αγάπησα πάρα πολύ, η ανθολογία του της ποίησης της Νέας Υόρκης έγινε για μένα Ευαγγέλιο. Είμαστε φίλοι εδώ και κάποια χρόνια κι αγαπώ πολύ τα ποιήματά του, οπότε τον επέλεξα για να «γράψει» τα ποιήματα του Πάτερσον. Κάποια από τα παλιά του ποιήματα και κάποια καινούρια, που έγραψε μόνο για την ταινία μας. Είμαι πολύ περήφανος, για μένα είναι rock star. Για 20 χρόνια δούλευε τη μετάφραση των ποιημάτων του Απολινέρ και μόλις φέτος τελείωσε κι εκδόθηκε το έργο. Από την άλλη πλευρά, ο Γουίλιαμ Κάρλος Γουίλιαμς έζησε όλη τη ζωή του στο Πάτερσον, ήταν παιδίατρος, ήταν ο γιατρός του Αλεν Γκίνσμπεργκ όταν ήταν παιδί. Και ταυτόχρονα έγραψε αυτή την αριστουργηματική ποίηση, της λεπτομέρειας της καθημερινότητας, όπου αντλείς ιδέες από τις λεπτομέρειες του πραγματικού κόσμου. Οπως κι ο Πάτερσον, είχε δυο δουλειές, μια εξαιρετικά πρακτική και μια πολύ δημιουργική. Από εκεί εμπνεύστηκα τον Πάτερσον – ο Μπουκόφσκι ήταν ταχυδρόμος, ο Κάφκα γραφειοκράτης, πολλοί από τους μεγάλους καλλιτέχνες έχουν και… κανονικές δουλειές.»
Δειτε ακόμη: Ο Ανταμ Ντράιβερ και η ποίηση της καθημερινότητας στις πρώτες σκηνές από το «Paterson» του Τζιμ Τζάρμους
O δεύτερος Τζιμ Τζάρμους του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης δεν είναι τόσο ήσυχος, όσο ο Πάτερσον. Είναι ωστόσο το ίδιο ποιητικός και σίγουρα ένας επαναστάτης με αιτία. Το «Gimme Danger!» δεν είναι μόνο ένα super cool ντοκιμαντέρ για τους Stooges και το θρύλο του Ιγκι Ποπ, αλλά αυτό που προσπαθήσαμε να περιγράψουμε μετά το τέλος της πρώτης παγκόσμιας προβολής της στο Φεστιβάλ Καννών:
Δεν είναι ότι βλέποντας το «Gimme Danger» καταλαβαίνεις απαραίτητα ότι το έχει σκηνοθετήσει ο Τζιμ Τζάρμους, τουλάχιστον όχι με τον τρόπο που οι ταινίες μυθοπλασίας του είναι συνδεδεμένες μεταξύ τους μ' αυτόν τον ισχυρό δεσμό ύφους και πνεύματος και στιλ - είναι «ταινίες Τζάρμους». Ωστόσο, ίσως κανείς άλλος δημιουργός στον κόσμο δε θα μπορούσε να κάνει ένα τόσο ωραίο και τόσο σωστό ντοκιμαντέρ για τους Stooges, εκτός από τον Τζιμ Τζάρμους. Επειδή είναι κι εκείνος, όπως κι εκείνοι, παιδί του αμερικανικού midwest που την είδε αλλιώς. Επειδή τους αγαπά βαθειά, τον έχουν καθορίσει και τους σέβεται. Επειδή ξέρει καλά πώς να συνδέσει την ιστορία τους με την ιστορία, τη μουσική και την κοινωνία της εποχής τους. Γιατί το «Gimme Danger» οπωσδήποτε δεν είναι ένα ντοκιμαντέρ για τον Ιγκυ Ποπ (παρότι είναι ο οδηγός κι αφηγητής του), ούτε καν για την πορεία των Stooges: είναι μια ταινία για το πώς αυτή η καταστροφική και αριστουργηματική μπάντα είναι μια από τις σπουδαιότερες στην ιστορία της ροκ.
Διαβάστε αναλυτικά: «Δεν είναι ένα ντοκιμαντέρ για τον Ιγκι, αλλά για τους Stooges» είπε ο Τζιμ Τζάρμους και σήκωσε τη γροθιά του στον αέρα
Ας ελπίσουμε πως ο Τζιμ Τζάρμους θα βρεθεί, όπως τρια χρόνια πριν, στη Θεσσαλονίκη για να παρουσιάσει και τις δύο ταινίες του. Αλλωστε όπως είχε δηλώσει και ο ίδιος όταν αναγκάστηκε να τις συγκρίνει: «Είμαι πολύ κακός στο να αναλύω ή να συγκρίνω τις ταινίες μου. Για μένα καθεμιά είναι κάτι ξεχωριστό, προφανώς έχουν κοινά στην αισθητική και στο περιεχόμενο, αλλά δεν τις ξαναβλέπω αφότου τελειώσουν. Κι οι δυο ταινίες που παρουσιάζουμε εδώ, αυτή και το ντοκιμαντέρ μας, έχουν να κάνουν με την ιδέα ότι στη ζωή σου μπορείς να επιλέξεις τι θα γίνεις, τι θα κάνεις. Αυτό ισχύει για τον Πάτερσον που οδηγεί κάθε μέρα το λεωφορείο του, αλλά επιλέγει να είναι και ποιητής. Και για τη Λόρα που είναι μια νοικοκυρά, αλλά όχι μια συνηθισμένη νοικοκυρά. Η ιστορία των Stooges επίσης τιμά την ιδέα του να επινοείς ο ίδιος τον εαυτό σου.»
Διαβάστε ακόμη: Να γιατί ο Τζιμ Τζάρμους είναι ο πιο γενναιόδωρος (και cool) σκηνοθέτης του κόσμου
To 57o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα ανοίξει αυλαία φέτος στο Ολύμπιον μια μέρα νωρίτερα, την Πέμπτη 3 Νοεμβρίου 2016, ενώ η τελετή λήξης και η απονομή των βραβείων θα πραγματοποιηθούν –αντί για Σάββατο- την Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2016.
Περισσότερο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης:
- Ανοιχτή προβολή «Φρανκενστάιν Τζούνιορ»: Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης αποχαιρετά με χαμόγελο τον Τζιν Γουάιλντερ
- Σινεμά με Θέα 2016: Ραντεβού στο ωραιότερο θερινό της Θεσσαλονίκης
- Οσα ενώνουν το Φεστιβάλ του Λοκάρνο με το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Αλλαγές στο ελληνικό τοπίο
- Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποκτά διαγωνιστικό τμήμα για νέους δημιουργούς
- Αυτή είναι η ομάδα του νέου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης