Φεστιβάλ / Βραβεία

Με αφιέρωματα στον Ερίκ Ρομέρ, τον Τάκη Κανελλόπουλο, το μεταναστευτικό και μια δεύτερη ματιά σε πρόσφατες ελληνικές ταινίες έρχεται το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

of 10

Από τις 25 Νοεμβρίου ως τις 4 Δεκεμβρίου, online και δωρεάν.

Με αφιέρωματα στον Ερίκ Ρομέρ, τον Τάκη Κανελλόπουλο, το μεταναστευτικό και μια δεύτερη ματιά σε πρόσφατες ελληνικές ταινίες έρχεται το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Το 33ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, που έρχεται στις οθόνες μας στις 25 Νοεμβρίου και για δέκα ημέρες, online και δωρεάν, ανακοινώνει τα φετινά αφιερώματά του.

Διαβάστε ακόμη: Το 33ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου έρχεται στις 25 Νοεμβρίου, φέτος ψηφιακά

Το σινεμά του Τάκη Κανελλόπουλου φέρνει στο προσκήνιο ο καλλιτεχνικός διευθυντής, Νίνος Μικελίδης, ενός καθοριστικού δημιουργού του οποίου οι ταινίες παραμένουν, για τη νεώτερη γενιά, μάλλον σπάνιες. Οπως αναφέρει το δελτίο Τύπου του Φεστιβάλ, «Ο Τάκης Κανελλόπουλος μας εισήγαγε στο μαγικό κόσμο του ψυχισμού και των συναισθημάτων στις αρχές της δεκαετίας του ’60, στο απόγειο της "χρυσής" εποχής του ελληνικού σινεμά. Τότε που η Φίνος Φιλμς γέμιζε αίθουσες ασφυκτικά με αστραφτερά, εμπορικά προϊόντα.»

εκδρομή 607Εκδρομή

«Σε μια περίοδο, που, σε αντίθεση με τα δεδομένα που επικρατούσαν ως τότε, τόσο στο πλατύ κοινό όσο και σ’ εκείνο του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (που μόλις τότε έκανε το ξεκίνημά του), όπου η δομή ενός έργου καθοριζόταν από τις επιθυμίες του κοινού κι όπου ο σκηνοθέτης θύμιζε διευθυντή ορχήστρας όσον αφορά στη λειτουργία του, ανέτειλε μια κινηματογραφία στην οποία ο σκηνοθέτης αποτελούσε ο ίδιος ολόκληρη την ορχήστρα, μεταφέροντάς μας την προσωπική του άποψη για το περιβάλλον που απαθανάτιζε η κάμερά του. Μια τάση που βρισκόταν σε σύμπλευση με το γαλλικό Νέο Κύμα, το βρετανικό Free Cinema ή το Βραζιλιάνικο Cinema Novo – και που συνδέονταν άρρηκτα με το αποκαλούμενο Σινεμά των Δημιουργών. Ο αθεράπευτα ρομαντικός Κανελλόπουλος κατάφερε να μετουσιώσει όλες τις ανωτέρω νεότευκτες, καλλιτεχνικές αρετές με τον πλέον ιδεώδη (και γηγενή) τρόπο.»

Το Πανόραμα θα προβάλλει τρεις ταινίες του Τάκη Κανελλόπουλου, τον «Ουρανό» (1962), την «Εκδρομή» (1966) και το «Ρομαντικό Σημείωμα» (1978).

Πλατεία Αμερικής 607 Πλατεία Αμερικής

Με τον τίτλο «Παράδεισος στη Δύση;» το Πανόραμα κοιτάζει το μεταναστευτικό μέσα από τα μάτια των Ελλήνων σκηνοθετών. «Αν στην περίοδο της ελληνικής ευημερίας, η μετανάστευση Ελλήνων προς το εξωτερικό έδειχνε να έχει σταματήσει (με εξαίρεση την περίοδο των διαφόρων μνημονίων, που οδήγησαν τους συμπατριώτες μας, και ιδιαίτερα τη νεολαία, σε άλλου είδους μετανάστευση)», γράφει ο Νίνος Μικελίδης, «τις τελευταίες δεκαετίες παρακολουθούμε μια μετανάστευση προς την Ελλάδα από χώρες του εξωτερικού: αρχικά από Αλβανία και Πολωνία, και στη συνέχεια τόσο από ασιατικές όσο και από αφρικανικές χώρες, χώρες του τρίτου κόσμου που έχουν πληγεί από τη φτώχεια, την ανεργία αλλά και από πολιτικές διώξεις. Μετανάστευση που έχει απασχολήσει και εξακολουθεί να απασχολεί τον ελληνικό, και όχι μόνο, κινηματογράφο, με τους Έλληνες σκηνοθέτες να καταγράφουν και να σχολιάζουν τη δική τους άποψη στο θέμα,τόσο σε ταινίες μυθοπλασίας, όσο και σε ντοκιμαντέρ.»

Οι ταινίες του αφιερώματος είναι τα «Απ' το Χιόνι», Σωτήρης Γκορίτσας (1993), «Ενας Αλλος Κόσμος», Χριστόφορος Παπακαλιάτης (2015), «Ευρώπη το Ονειρο», Αννέτα Παπαθανασίου, Αγγελος Κοβότσος (2018), «Πλατεία Αμερικής», Γιάννης Σακαρίδης (2016), «Φαντάσματα Πλανιούνται Πάνω από την Ευρώπη», Μαρία Κουρκούτα, Νίκη Γιάνναρη (2016), «10η Μέρα», Βασίλης Μαζωμένος (2012), «Eduart», Αγγελική Αντωνίου (2006) και «Ovil and Usman», Δημήτρης Γέρος (2019).

Pauline a La Plage 607Η Πολίν στην Πλαζ

«Ο Ανατόμος των Ανθρώπινων Σχέσεων», ο Ερίκ Ρομέρ, έχει την τιμητική του στο φετινό Πανόραμα. «Παρόλο που ορισμένοι αντιμετώπιζαν τις ταινίες του Ερίκ Ρομέρ (1920-2010) ως ταινίες "αργές" και αντι-κινηματογραφικές,» γράφει ο Νίνος Μικελίδης, «στην πραγματικότητα πρόκειται για εξαιρετικές κωμωδίες, μελέτες πάνω στις ανθρώπινες σχέσεις και αδυναμίες, την έλλειψη συνεννόησης, δοσμένες με τρυφερότητα, ανθρωπιά και οξυδέρκεια, μέσα πάντα από ένα λεπτό, αναγκαίο χιούμορ, κι όπου ο διάλογος έχει την ίδια αξία με την εικόνα.»

Στο Φεστιβάλ θα προβληθούν τρεις ταινίες του Ερίκ Ρομέρ, τα «La Marquise d' O» (1976), «Pauline à la plage» (1996) και «Conte d'été» (2006).

Do it Yourself 607Do it Yourself

Επιπλέον, θέλοντας να προσφέρει ακόμα μία ευκαιρία θέασης ελληνικών ταινιών των τελευταίων χρόνων που, κατά την κρίση του, άξιζαν καλύτερης τύχης στις αίθουσες, το Πανόραμα συμπεριλαμβάνει στο πρόγραμμά του τα (με αλφαβητική σειρά) «Αρκαδία Χαίρε» του Φίλιππου Κουτσαφτή, «Για Πάντα» της Μαργαρίτας Μαντά, «Νορβηγία» του Γιάννη Βεσλεμέ, «Ρισάλτο» του Βασίλη Βαφέα, «Do it Yourself» του Δημήτρη Τσιλιφώνη, «Forget Me Not» του Γιάννη Φάγκρα, «Γραμμές» του Βασίλη Μαζωμένου και «Smac» του Ηλία Δημητρίου. Σύντομα περιμένουμε και περισσότερα νέα από το κυρίως πρόγραμμα του φετινού Πανοράματος.

Παρακολουθήστε τα νέα του Πανοράματος στο επίσημο website του Φεστιβάλ, και στο facebook.