«Man at Sea», Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Ελλάδα, Αφιέρωμα Κωνσταντίνος Γιάνναρης
«Twilight Portrait / Πορτρέτο στο Λυκόφως», Αγγελίνα Νικόνοβα, Ρωσία, Διεθνές Διαγωνιστικό
Η Μαρίνα είναι απόγονος της νέας αστικής τάξης της Ρωσίας: ο πατέρας της την μεγάλωσε με τα χρήματα που εισέρευσαν τα τελευταία 20 χρόνια στο κράτος, ο όμορφος άντρας της είναι κι αυτός ένα επιχειρηματικό golden boy (με τη στήριξη του πεθερού), η ίδια έχει την πολυτέλεια να δουλεύει για ελάχιστα χρήματα ως κοινωνική λειτουργός. Εκεί έρχεται σε επαφή με την άλλη πλευρά της νεόδμητης ρωσικής κοινωνίας. Αυτή, που αναγκαστικά, έμεινε πίσω. Στη φτώχια, το αδιέξοδο, το έγκλημα, τους χαμένους ανθρώπους της. Μόνο που η Μαρίνα βαριέται. Η ζωή της είναι σε προσωπικό τέλμα κι η αντίστιξη όσων βλέπει και όσων βιώνει την έχουν οδηγήσει σε μία αυτοκαταστροφική πορεία: απατά τον άντρα της με τον καλύτερό του φίλο, τον ξεφτιλίζει, αποκαλύπτει την υποκρισία της συζυγικής της ευτυχίας στους φίλους τους. Οταν μια μέρα ο εραστής της την εγκαταλείπει στην λάθος πλευρά της πόλης και γίνεται και η ίδια θύμα ενός βίαιου εγκλήματος, καταρρέει. Κάτι στο μυαλό και στην ψυχή της κουρδίζεται αντίστροφα και η Μαρίνα ξεκινά μία παράτολμη, ψυχωτική περιπέτεια που τη θέλει να ψάχνει και να τιμωρεί τον εαυτό της στις εργατικές κατοικίες και στο διαμέρισμα του θύτη της. Η Αγγελίνα Νικόνοβα μέσα από αυτό το παράξενο, ληθαργικό, επικίνδυνο μητροπολιτικό παραμύθι αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της σύγχρονης Ρωσίας – έτσι όπως αυτή διχάζεται ανάμεσα στην νέα πλούσια τάξη και τους εγκαταλειμένους στο περιθώριο ανθρώπους της κοινωνικής βάσης. Κανείς όμως δεν είναι αθώος – ούτε οι πλούσιοι που ισοπεδώνουν αυτή τη βάση χτίζοντας τη νέα Ρωσία, ούτε και το περιθώριο που δεν αντριδρά στη βία, τη διαφθορά, την αδιαφορία. Η Νικόνοβα ασκεί σφοδρή κριτική και καταγράφει τη σαθρότητα της ρωσικής πραγματικότητας με σοκαριστικές εικόνες, ωμή ένταση, θλίψη και πεσιμισμό. Η Μαρίνα εγκαταλείπεται να αναζητεί μέσα στο λυκόφως ποιο θα είναι το αύριο, πριν στη χώρα της πέσει μία ακόμα μεγάλη νύχτα. Δείτε ένα κλιπ της ταινίας και το trailer Π.Λ.
«J.A.C.E.», Μενέλαος Καραμαγγιώλης, Ελλάδα / Πορτογαλία / Τουρκία / FYROM, Διεθνές Διαγωνιστικό
«Porfirio / Πορφίριο», Αλεχάντρο Λάντες, Κολομβία / Ισπανία / Ουρουγουάη / Γαλλία / Αργεντινή, Διεθνές Διαγωνιστικό
Ταινία που συμμετείχε στο Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών του Φεστιβάλ Καννών, με διευθυντή φωτογραφίας τον Ελληνα Θύμιο Μπακατάκη. Ο Πορφίριο είναι ανάπηρος από τη μέση και κάτω. Περνά τη μέρα του από το αναπηρικό καροτσάκι στο κρεβάτι, εξαρτημένος από τη βοήθεια του χαραμοφάη γιου του και της φιλενάδας του που μένει στη διπλανή πόρτα, στο φτωχό, μικρό χωριό τους στις παρυφές του Αμαζονίου. Παρόλ’ αυτά ο Πορφίριο κάνει το καλύτερο που μπορεί: βγάζει λίγα χρήματα πουλώντας λεπτά χρήσης του κινητού του τηλεφώνου, φροντίζει την καθαριότητά του και προσπαθεί να εξασφαλίσει την αποζημίωσή του από το κράτος – εις μάτην. Για τα εννενήντα λεπτά της ταινίας, η καθημερινότητα του Πορφίριο γεμίζει την οθόνη, με την κάμερα να τον παρακολουθεί, σταθερή, ακίνητη σαν τον ήρωά της. Η φωτογραφία του Θύμιου Μπακατάκη σχηματίζει πίνακες που αναπνέουν ζέστη και ζωή. Ο χρόνος κυλά αργά και η ιδιαιτερότητα του Πορφίριο κρατά το ενδιαφέρον ως κάτι το αξιοπερίεργο και κατά στιγμές συγκινητικό. Ενας άντρας που προσπαθεί να κρατήσει τη λατινομερικάνικη υπερηφάνεια και την ανθρώπινη αξιοπρέπειά του είναι τραβηχτικό αντικείμενο για μια ταινία και η βραδύτητα της παρατήρησης, η επαναληπτικότητα της ρουτίνας του, δίνει το χρόνο να γίνει ο Πορφίριο συμπαθής, να διακριθεί η προσωπικότητά του πέρα από τη γκροτέσκα φιγούρα του. Και ξαφνικά, δέκα λεπτά πριν το τέλος, μ’ ένα τραγουδάκι που λέει κοιτάζοντας στην κάμερα, μαθαίνουμε ότι η ζωή του πήρε άλλη τροπή, ότι τα έβαλε με το κράτος, ότι πήρε τη δικαιοσύνη στα χέρια του. Μπέρδεμα. Μια ταινία, χαρακτηριστικά λατινοαμερικάνικη, που δίνοντας έμφαση στη λεπτομέρεια σχολιάζει την ανθρώπινη μοίρα, βιαστικά στο τέλος κάνει την ανατροπή και αφηγείται όλη τη δράση του ήρωά της, αφήνοντας τον θεατή ν’ αναρωτιέται αν η κατάληξη ήταν τόσο ασήμαντη που συμπυκνώθηκε σε λίγα λεπτά, ή, αν ήταν πράγματι δευτερεύουσας σημασίας, γιατί μας περίμενε στη γωνία; Διαβάστε τι είπε στο flix ο Θύμιος Μπακατάκης πριν την πρεμιέρα της ταινίας στο Φεστιβάλ Καννών. Δείτε το τρέιλερ. Λ.Γ.
Βρείτε εδώ το αναλυτικό πρόγραμμα προβολών του 52ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Διαβάστε εδώ τις κριτικές του Flix για τις ταινίες που προβλήθηκαν τις προηγούμενες ημέρες.