Την περίοδο της επιστράτευσης του 1974 ένας λόχος στρατιωτών που υπηρετούσαν σε ένα τάγμα ανεπιθύμητων κοντά στα σύνορα με τη Βουλγαρία, βρέθηκαν να ταξιδεύουν με ένα καράβι για την Κύπρο για να αντιμετωπίσουν την τουρκική εισβολή. Στο δρόμο για την Κύπρο τα σχέδια άλλαξαν και η μονάδα αποβιβάστηκε τελικά στη Σαμοθράκη.
Εκεί, με τους στρατιώτες να περιμένουν διαταγές και τη μαγική βλάστηση του νησιού να παραπέμπει σε χαμένους παραδείσους, θα εκτυλιχθεί και το ημερολόγιο μιας ολόκληρης μελανής εποχής της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας έτσι όπως θα αποτυπωθεί πάνω στους διαφορετικούς χαρακτήρες των στρατιωτών - μικρογραφία μιας ελληνικής κοινωνίας σε απόλυτη αφασία και σε απόλυτη ροπή προς μια οποιαδήποτε έξοδο κινδύνου,
Διαβάστε ακόμη: Αφιέρωμα - 31 αξέχαστες καλοκαιρινές σκηνές του σινεμά
Εκείνο το «Καλά, ε, μιλάμε ότι ήρθαμε σε παραδείσιο νησί» θα είναι και η αρχή του τέλους ενός διαλείμματος και μιας λούφας περιοπής, καθώς ο Τσαρουχάς κρατάει το ηθικό υψηλό και τον τόνο ελαφρύ σε ένα σχόλιο ακριβώς πάνω στην πτώση της δικτατορίας και στην τραγική μοίρα που θα επιφύλασσε αυτή για την Κύπρο. Για λίγες ημέρες όμως ο χρόνος μπορεί να σταματήσει, διαβρώνοντας την στρατιωτική τάξη με λίγο δροσερό καρπούζι, τη γυναικεία παρουσία και μια σειρά από αστεία (όχι όλα πετυχημένα και σίγουρα μερικά από αυτά χοντροκομμένα) και μια καλοκαιρινή αίσθηση που έρχεται να απλωθεί πάνω στο μυθολογικό παρελθόν και το πάντα υπέροχο παρόν του πιο ορεινού νησιού του Αιγαίου.
Διαβάστε ακόμη: Αφιέρωμα - Ταινίες για ένα αξέχαστο καλοκαίρι
Καταφύγιο και αποκάλυψη μαζί, η Σαμοθράκη του 1974 μοιάζει ανέπαφη από το χρόνο μέχρι και σήμερα, ένα στρατόπεδο ζωής μακριά από την πραγματικότητα, ικανό να σε κρατήσει σε στάση προσοχής ακόμη κι αν δεν την έζησες υπό τις συνθήκες των «Γενναίων» αυτής της ταινίας, αλλά με την απόλυτη ελευθερία που της ταιριάζει.
«Οι Γενναίοι της Σαμοθράκης» του Σταμάτη Τσαρουχά (2003) / Σενάριο: Σταμάτης Τσαρουχάς, Σοφία Σωτηρίου / Πρωταγωνιστούν: Ρένος Χαραλαμπίδης, Κώστας Σαντάς, Ρήγας Αξελός, Δημήτρης Πιατάς, Τάσος Παλατζίδης, Σοφία Σωτηρίου, Μαλαματένια Γκότση, Στέφανος Μονδέλος
Διαβάστε ακόμη:
- Τα νησιά του ελληνικού σινεμά #1 - Η Αντίπαρος στη «Μανταλένα» του Ντίνου Δημόπουλου
- Τα νησιά του ελληνικού σινεμά #2 - Η Χίος στο «Δέντρο που Πληγώναμε» του Δήμου Αβδελιώδη
- Τα νησιά του ελληνικού σινεμά #3 - Η Υδρα στο «Κορίτσι με τα Μαύρα» του Μιχάλη Κακογιάννη
- Τα νησιά του ελληνικού σινεμά #4 - Η Νίσυρος στη «Νοσταλγό» της Ελένης Αλεξανδράκη
- Τα νησιά του ελληνικού σινεμά #5 - Οι Σπέτσες στο «Τζένη Τζένη» του Ντίνου Δημόπουλου
- Τα νησιά του ελληνικού σινεμά #6 - Η Ανδρος στα «Κορίτσια στον Ηλιο» του Βασίλη Γεωργιάδη
- Τα νησιά του ελληνικού σινεμά #7 - Τα Χανιά στην «Ελεύθερη Κατάδυση» του Γιώργου Πανουσόπουλου
- Τα νησιά του ελληνικού σινεμά #8 - Ο Πόρος στο «Τύφλα να 'χει ο Μάρλον Μπράντο» του Ορέστη Λάσκου
- Τα νησιά του ελληνικού σινεμά #9 - Η Κέρκυρα στο «Η Κόμισσα της Κέρκυρας» του Αλέκου Σακελλάριου
- Τα νησιά του ελληνικού σινεμά #10 - Η Σαλαμίνα στους «Απόντες» του Νίκου Γραμματικού
- Τα νησιά του ελληνικού σινεμά #11 - Η Ρόδος στο «Δόλωμα» του Αλέκου Σακελλάριου
- Τα νησιά του ελληνικού σινεμά #12 - Η Δονούσα στη «Δονούσα» της Αγγελικής Αντωνίου
- Τα νησιά του ελληνικού σινεμά #13 - Η Μακρόνησος στο «Χάππυ Νταίη» του Παντελή Βούλγαρη
- Τα νησιά του ελληνικού σινεμά #14 - Η Λήμνος στο «Υψωμα 33» του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου
- Τα νησιά του ελληνικού σινεμά #15 - Η Κως στο «Ποια είναι η Μαργαρίτα» του Δημήτρη Δαδήρα
- Τα νησιά του ελληνικού σινεμά #16 - Η Κρήτη στον «Κόκκινο Ουρανό» της Λάγιας Γιούργου
- Τα νησιά του ελληνικού σινεμά #17 - Η Πάτμος στις «Ομορφες Μέρες» του Κώστα Ασημακόπουλου