Ενημέρωση

Τα νησιά του ελληνικού σινεμά #5 - Οι Σπέτσες στο «Τζένη Τζένη» του Ντίνου Δημόπουλου

στα 10

Για κάθε μια μέρα του Ιουλίου, ταξιδεύουμε σε ένα νησί της Ελλάδας μαζί με μια κινηματογραφική ταινία.

Τα νησιά του ελληνικού σινεμά #5 - Οι Σπέτσες στο «Τζένη Τζένη» του Ντίνου Δημόπουλου

Το 1966, στο απόγειο του εμπορικού ελληνικού σινεμά του Φίνου αλλά και μέσα στην πολιτική αστάθεια, ένα χρόνο πριν τον πραξικόπημα, ο Ντίνος Δημόπουλος, σε σενάριο των Γιαλαμά και Πρετεντέρη, τοποθετεί τη γραφικότητα της προεκλογικής εκστρατείας στο κοσμοπολίτικο νησί των Σπετσών, όπου από έναν λευκό γάμο πολιτικών συμφερόντων γεννιέται ένας έρωτας.

Οι Σπέτσες του «Τζένη Τζένη» συνδυάζουν το απόλυτο, λαμπερό, ρομαντικό ελληνικό καλοκαίρι με την ψυχοσύνθεση ενός λαού που δεινοπαθεί. Τα προβλήματα, πενήντα χρόνια πριν, τραγελαφικά ίδια: τα ρουσφέτια, τα λεφτά που δε φτάνουν για την εφορία, οι μετανάστες, τα προϊόντα που πετιούνται χωρίς να πουληθούν και οι συντάξεις. Μάς θυμίζει κάτι; Μήπως το «Τους είπες, να τους ξεπείς. Εδώ θα φανεί αν είσαι καλός πολιτικός!», ή το «Δε θέλω να σας επηρεάσω, για τ’ όνομα του Θεού, αλλά έτσι και ψηφίσει κανείς τον Γκόρτσο, θα του ανοίξω το κεφάλι με τη μαγκούρα»;

Διαβάστε ακόμη: Αφιέρωμα - Ταινίες για ένα αξέχαστο καλοκαίρι

τζένη τζένη 607

τζένη τζένη 607

τζένη τζένη 607

τζένη τζένη 607

Μέσα σ’ αυτό το σκηνικό, ο τοπικός κομματάρχης, ο Σκούταρης με τ’ όνομα και τη μαγκούρα, παρατάει τον υποψήφιό του, τον Γκόρτσο, για να υποστηρίξει τον νεαρό Νίκο Μαντά, ανιψιό του εφοπλιστή Κασσανδρή, επισφραγίζοντας την επιλογή του με το να του δώσει νύφη την κόρη του, την πανέμορφη, καλλιεργημένη και ατίθαση Τζένη, παρότι ο Νίκος είναι ήδη παντρεμένος στην Αμερική με πολιτικό γάμο. Ο Νίκος κι η Τζένη, αντίθετα σε κάθε δημοσκόπηση, θα ερωτευτούν. Σμίξανε δυο χαρές να κάνουν μια τρομάρα.

Οι Σπέτσες είναι το τέλειο ντεκόρ γι’ αυτό το… εκλογικό ρομάντζο. Οι διαδρομές από την Ντάπια στο Παλιό Λιμάνι αντικρίζουν ένα νησί αρχοντικό, ιστορικό, γεμάτο ψαράδες και βιοπαλαιστές, αλλά και εφοπλιστές, διεθνείς playboys και Αθηναίους που καθορίζουν τα οικονομικά συμφέροντα της κακοπαθημένης Ελλάδας του ‘60. Οι μέρες γεμίζουν με βουτιές στη θάλασσα, μακροβούτια στη σπηλιά της Νεράιδας, σκι και βόλτες με το ιστιοπλοϊκό, οι νοικοκυρές καθαρίζουν φασολάκια, οι αμαξάδες πηγαινοφέρνουν τους τουρίστες και τα βράδια οι συντροφιές μαζεύονται για ντρινκς με ζωντανή μουσική: «Το Μεγάλο Μυστικό μου» τραγουδά η φωνή της Καίτης Χωματά, με τη μορφή, ωστόσο, μιας νεότατης και μελαγχολικής Νόρας Βαλσάμη.

Διαβάστε ακόμη: Αφιέρωμα - 31 αξέχαστες καλοκαιρινές σκηνές του σινεμά

τζένη τζένη 607

τζένη τζένη 607

τζένη τζένη 607

τζένη τζένη 607

Ο Νίκος Μαντάς μπορεί να είναι τόσο αρρενωπός και γοητευτικός όσο ο Ανδρέας Μπάρκουλης, είναι όμως ένας νέος άβουλος, αδύναμος, που αφήνει τα πάντα να συμβαίνουν ερήμην του, πίνοντας κι ένα παραπάνω ουισκάκι – ο θείος Λάμπρος Κωνσταντάρας τον μαλώνει αμίμητα, «Βρε παιδάκι μου εσύ είσαι ποτήρι και ζημιά!». Ωστόσο ο Νίκος θα βγει βουλευτής, αφότου κερδίσει παντού, στην Ανω, την Κάτω, την Πέρα και τη Δώθε Παναγιά και θ’ αναγνωρίσει ως «μεγάλο πρωταγωνιστή τον ελληνικό λαό, στου οποίου την κρίση έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη, αφήνοντάς τον να εκφράσει ελευθέρως το φρόνημά του», μετά από ανελέητες προεκλογικές πιέσεις. Κι από την άλλη, το ζευγάρι θα βρει τον τρόπο να στεριώσει την αγάπη του: «Καπετάνιε, στοπ! Βουλευτής Μαντάς εδώ! Μέλλων Υπουργός Ναυτιλίας! Τζένη, δεν υπάρχει γάμος, δεν υπάρχει τίποτα: ο δικαστής ήτανε γκάνγκστερ!» Μέσα στη ροζ πικροδάφνη, τη βαθυγάλαζη θάλασσα, τ’ ασβεστωμένα καλντερίμια και το ηλιοκαμένο δέρμα, στις Σπέτσες του «Τζένη Τζένη» η Ελλάδα μπαίνει σε μια πολιτική Οδύσσεια διαρκείας, αλλά και σ’ ένα καλοκαίρι που κάνει τα δύσκολα να μοιάζουν λίγο ευκολότερα. Και στα δικά μας.


«Τζένη Τζένη» του Ντίνου Δημόπουλου (1966) / Σενάριο: Ασημάκης Γιαλαμάς, Κώστας Πρετεντέρης / Φωτογραφία: Νίκος Καβουκίδης / Μουσική: Κώστας Καπνίσης / Πρωταγωνιστουν: Τζένη Καρέζη, Ανδρέας Μπάρκουλης, Λάμπρος Κωνσταντάρας, Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, Μαίρη Λαλοπούλου, Ελένη Ζαφειρίου, Δημήτρης Καλλιβωκάς, Νανά Σκιαδά

Διαβάστε ακόμη: