Η Υπηρέτρια του Παρκ Τσαν-γουκ
Μεταφέροντας τη δράση του μυθιστορήματος «Fingersmith» της Σάρα Γουότερς από τη βικτωριανή Αγγλία στην υπό ιαπωνική κατοχή Κορέα της δεκαετίας του '30, ο Νοτιο-Κορεάτης Παρκ Τσαν-γουκ επιστρέφει επιτέλους ξεκάθαρα σε φόρμα, έπειτα από μερικές εξαιρετικά άνισες δημιουργίες και το μάλλον άστοχο αγγλόφωνο ντεμπούτο του «Stoker». Η «Υπηρέτρια» δεν είναι μονάχα ένας αισθητικός θρίαμβος αντάξιος της τριλογίας εκδίκησης που τον έκανε διάσημο, αλλά και ένα απολαυστικό υβρίδιο (ομο)ερωτισμού, σαγηνευτικού μυστηρίου, και απαράμιλλα στυλάτης ταινίας εποχής, ένα αδιάκοπα παραπλανητικό και απενοχοποιημένα σέξι φιλμ για το παιχνίδι της αποπλάνησης (και της εξαπάτησης), με αδιαμφισβήτητα γυναικεία καρδιά και απροσδόκητες νότες χιούμορ και ειρωνείας. Και μπορεί να έφυγε με άδεια χέρια από το φετινό Φεστιβάλ Καννών, όπου διαγωνίστηκε για τον Χρυσό Φοίνικα, αποκατέστησε ωστόσο ολοκληρωτικά την κλονισμένη εμπιστοσύνη μας στον δημιουργό του «Oldboy».
Το κινηματογραφικό top-ten του Flix
Και μην ξεχνάτε: Flix Top Ten 2016: Ψηφίστε την καλύτερη ταινία της χρονιάς!
Power Points
Η εκθαμβωτική δουλειά που έχει γίνει στην καλλιτεχνική διεύθυνση, τα κοστούμια και τη φωτογραφία της ταινίας. Ενα άψογα ενορχηστρωμένο κουαρτέτο ηθοποιών που ερμηνεύουν χαρακτήρες που υποδύονται άλλους χαρακτήρες. Το ελεγειακό και σκοτεινά ρομαντικό σάουντρακ του Τζο Γιέονγκ-γουκ. Τα σαρωτικά τράβελινγκ της βιρτουοζικής σκηνοθεσίας του Παρκ Τσαν-γουκ. Η συναρπαστική ίντριγκα μιας αφήγησης γεμάτης απρόβλεπτες ανατροπές. Και, φυσικά, ο διάχυτος ερωτισμός που διατρέχει υπογείως το φιλμ για να εκραγεί οργασμικά στο τελευταίο μέρος του.
Θα μείνει κλασικό:
Ως μια υποδειγματική λογοτεχνική διασκευή που παρά τις πολυάριθμες αλλαγές που πραγματοποιεί στο πρωτότυπο, κρατά αυτούσιο το πνεύμα του και ταυτόχρονα του προσδίδει νέο νόημα μέσα από τις εμπνευσμένες χωροχρονικές μετατοπίσεις που αποτολμά. Κι ως ένα ακαταμάχητο ερωτικό θρίλερ μυστηρίου που παρά τη δυνητικά σκανδαλοθηρική ιστορία του και τις ηδονοβλεπτικές αποχρώσεις της, διατηρεί μια φεμινιστική προσέγγιση που φέρνει στο προσκήνιο τις δαιδαλώδεις πτυχές της γυναικείας επιθυμίας και εσωτερικής δύναμης.
H σκηνή που δεν θα ξεχάσουμε
Σε μια εξεζητημένη σκηνή αφήγησης μέσα στην αφήγηση, η μία από τις δύο ηρωίδες γίνεται βορά στα ξελιγωμένα βλέμματα μιας ομάδας ανδρών, καθώς τους αφηγείται γλαφυρά τολμηρές ιστορίες από τα ερωτικά βιβλία που συλλέγει ο θείος της. Και μέσα από το ιδιόρρυθμο αυτό ερωτικό παιχνίδι που κλιμακώνεται σε μια άκρως εκκεντρική, αιωρούμενη προσομοίωση σεξουαλικής πράξης, η «Υπηρέτρια» αποκαλύπτει το δικό της παραπλανητικό παιχνίδι εναλλαγής ρόλων και ταυτοτήτων, θύτη και θύματος, δημιουργώντας για μια ακόμα φορά ερωτήματα, αλλά και μια έξοχη αλληγορία για το ποιος κινεί πραγματικά (κυριολεκτικά και μεταφορικά) τα νήματα της ιστορίας.
Γράψαμε στο Flix
Στο εξωφρενικά όμορφο και εξωφρενικά έξυπνο φιλμ του Παρκ Τσαν-γουκ, τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται, εκτός ίσως από την με κάθε δυνατή έννοια ερεθιστική δύναμη του γυναικείου ερωτισμού που κυριολεκτικά βάζει φωτιά στην οθόνη. Κι όχι όπως πιθανότατα θα περίμενε κανείς με μια αντρική ματιά πάνω στην επιθυμία, αφού εδώ το σεξ ανάμεσα στις δύο ηρωίδες είναι κάτι παραπάνω από απόλαυση είναι η έκφραση της δικής τους ύπαρξης και ομορφιάς, ένας τρόπος να απελευθερωθούν, αυτό που τις ξεχωρίζει από τον φτηνό, ψεύτικο ερωτισμό των ανδρών που συγκεντρώνονται στην βιβλιοθήκη του θείου για να ακούσουν μια γυναίκα να τους διαβάζει ερεθίστικές ιστορίες.
Διαβάστε εδώ ολόκληρη την κριτική του Flix για την «Υπηρέτρια»
Και κάτι ακόμη
«Στις mainstream ταινίες στην Κορέα, ποτέ κανείς δεν καταπιάνεται με το ζήτημα της ομοφυλοφιλίας κατά πρόσωπο. Ούτε με ζευγάρια αντρών, ούτε γυναικών. Σε σύγκριση με την Ευρώπη, η Κορέα είναι μάλλον συντηρητική από αυτήν την άποψη. Δεν είναι ότι σου το απαγορεύει η λογοκρισία, να δείξεις σκηνές ομοφυλοφιλικού σεξ, αλλά θεωρείται ότι το κοινό θα νιώσει "άβολα". Το ίδιο και οι παραγωγοί ή οι διανομείς. Πιο άβολα απ’ ό,τι όταν βλέπουν σκηνές σκληρής βίας. Ξεκινώντας την ταινία, δε σκέφτηκα, τώρα θα κάνω μια ταινία για την ομοφυλοφιλία, δεν είναι αυτό που με απασχολούσε κυρίως. Διάβασα το πρωτότυπο μυθιστόρημα, το βρήκα τρομερά ψυχαγωγικό, πολύ ενδιαφέρον για διασκευή και συνέβη να περιλαμβάνει στοιχεία ενός λεσβιακού έρωτα. Μου άρεσε όπως ήταν. Δεν είχα κανένα δισταγμό.»
Ο Παρκ Τσαν-γουκ μιλά στο Flix: διαβάστε εδώ ολόκληρη τη συνέντευξη
Το κινηματογραφικό top-ten του Flix
Και μην ξεχνάτε: Flix Top Ten 2016: Ψηφίστε την καλύτερη ταινία της χρονιάς!