Μπορεί η απουσία από την πεντάδα ταινιών όπως το «Senna» ή το «Project Nim» να παραμένει ακόμη ανεξήγητη, όμως η κατηγορία δεν παύει να περιλαμβάνει ταινίες που βρίσκονται ανάμεσα στις καλύτερες της χρονιάς και που κάνουν κάθε προσπάθεια για πρόβλεψη δύσκολη, ακόμη κι αν εκ πρώτης όψεως υπάρχουν φαβορί. Να ποιες είναι αναλυτικά οι ταινίες τόσο στην κατηγορία των ντοκιμαντέρ μεγάλου όσο και μικρού μήκους και οι πιθανότητές τους να φύγουν αύριο από την απονομή με ένα βραβείο.
Hell and Back Again του Ντάνφουγκ Ντένις
Tο φιλμ αφηγείται την περιπέτεια ενός 25χρονου πεζοναύτη που μετά από τον τραυματισμό του στο Αφγανιστάν επιστρέφει στην Καλιφόρνια, προσπαθώντας να ξεκινήσει μια καινούρια ζωή. To φιλμ κινηματογραφεί τόσο την ζωή του στα χαρακώματα του πόλεμου, όσο και σε αυτά της καθημερινότητας μιας «κανονικής ζωής». Ο Ντάνφουν Ντένις υπήρξε φωτορεπόρτερ γα χρόνια στα πεδία μαχών, αλλά ένιωθε ότι οι φωτογραφίες δεν είχαν πια τον αντίκτυπο που ήλπιζε στους ανθρώπους που τις έβλεπαν. «Ηθελα να δοκιμάσω διαφορετικούς τρόπους για να νικήσω την αδιαφορία των ανθρώπων, ήθελα να φέρω τον πόλεμο πιο κοντά στις ζωές τους και να δείξω ότι οι μάχες δεν σταματούν όταν οι στρατιώτες γυρίσουν πίσω σπίτια τους» λέει.
Πως έφτασε ως εδώ: Η μεγαλύτερη διάκρισή του κι ένας καθοριστικός παράγοντας για να φτάσει ως την πεντάδα ήταν ασφαλώς η βράβευσή του με το μεγάλο βραβείο στη κατηγόρια ντοκιμαντέρ στο φεστιβάλ του Sundnace. Στην πορεία πέρασε από μια σειρά φεστιβάλ του πλανήτη και βρέθηκε υποψήφιο στα Independent Spirit Awards.
Και μετά τι; Η ιστορία του αγγίζει ένα τραύμα που παραμένει νωπό στην αμερικάνικη καθημερινότητα και η προσέγγισή του όχι μόνο από μια πολιτική αλλά κυρίως μια ανθρώπινη πλευρά, του δίνει πόντους. Από την άλλη οι Αμερικάνοι έχουν κουραστεί να ακούν και να βλέπουν ιστορίες από τον πόλεμο πράγμα που σημαίνει ότι ίσως η πεντάδα να είναι το υψηλότερο σημείο που θα φτάσει το φιλμ.
If a Tree Falls: A Story of the Earth Liberation Front του Μάρσαλ Κάρι
Τον Δεκέμβριο του 2005, ο Ντάνιελ ΜακΓκόουαν συνελήφθη από Ομοσπονδιακούς πράκτορες σε μια επιχείρηση σκούπα που είχε σκοπό τη σύλληψη όλων των μελών του Earth Liberation Front, μιας περιβαλλοντικής οργάνωσης που θεωρήθηκε από το FBI ως η «νούμερο ένα τρομοκρατική απειλή» του έθνους. Το «If a Tree Falls: A Story of the Earth Liberation Front» αφηγείται την ιστορία του. «Η γυναίκα μου δούλευε μαζί του. Τον είχα συναντήσει αρκετές φορές και δεν έμοιαζε με κάποιον που θα βρισκόταν αντιμέτωπος με την πιθανότητα ισοβίων για τρομοκρατικές ενέργειες» λέει ο Μάρσαλ Κάρι για τον ήρωα του φιλμ του. «Ηθελα να μάθω πως ο άνθρωπος αυτός έφτασε σε αυτό το σημειο. Αυτό ήταν το ερώτημα που υπήρξε η αφετηρία της ταινίας μου».
Πως έφτασε ως εδώ: Κι αυτό ξεκίνησε την πορεία του από το Sundance όπου κέρδισε το βραβείο μοντάζ στην κατηγορία των ντοκιμαντέρ. Ο O Μάρσαλ Κάρι εν τούτοις δεν είναι πρωτάρης στα Οσκαρ αφού το 2002 ήταν ξανά υποψήφιος με το «Street Fight».
Και μετά τι; Μπορεί το «Μια Αβολη Αλήθεια» του Ντέιβις Γκούγκενχάιμ να κέρδισε δυο Οσκαρ πριν από μερικά χρόνια, όμως η προσέγγιση στα οικολογικά θέματα αυτής εδώ της ταινίας δεν είναι το ίδιο politically correct ούτε φέρει την έγκριση ενός δημοσίου προσώπου κοινής αποδοχής. Πράγμα που σημαίνει, όπως άλλωστε μπορείτε να καταλάβετε, ότι οι πιθανότητές του να κερδίσει το βραβείο, δεν είναι και πάρα πολλές...
Paradise Lost 3: Purgatory των Τζο Μπέρλιντζερ και Μπρους Σινόφσκι
To τρίτο μέρος των ντοκιμαντέρ που φτιάχτηκαν για να αποδείξουν την αθωότητα των τριών νεαρών αγοριών - γνωστών ως West Memphis 3 - που κατηγορήθηκαν και φυλακίστηκαν για την δολοφονία τριών ανήλικων αγοριών στο Δυτικό Μέμφις το 1993. Το ντοκιμαντέρ των Μπέρλινγκερ και Σινόφσκι («Some Kind of Monster») συνέπεσε με την απελευθέρωση των τριών του Μέμφις όταν ακόμη η ταινία βρισκόταν στη διαδικασία του μοντάζ. Το ντοκιμαντέρ έκανε την πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ του Τορόντο και αμέσως μετά μονταρίστηκε ξανά για να συμπεριλάβει την νέα τροπή της υπόθεσης.
Πως έφτασε ως εδώ: Από την πρώτη προβολή του φιλμ στο Τορόντο η ταινία είχε χτίσει ένα τεράστιο buzz, το οποίο μεγεθύνθηκε κι άλλο μετά την απελευθέρωση των τριών «πρωταγωνιστών» της. Πριν πάρει την υποψηφιότητά του για το Οσκαρ είχε ήδη κερδίσει το βραβείο του National Board of Review και ήταν υποψήφιο ως καλύτερο ντοκιμαντέρ στα βραβεία της ένωσης Αμερικάνων σκηνοθετών.
Και μετά τι; Υπάρχουν μερικές φορές που το σινεμά μπορεί να αλλάξει τον κόσμο, και η περίπτωση αυτής της σειράς ταινιών των Μπέρλιντζερ και Σινόφσκι, είναι μια από αυτές. Και μόνο για το ότι οι προσπάθειες των σκηνοθετών έφεραν στο φως και διόρθωσαν μια περίπτωση που η αμερικάνικη δικαιοσύνη δε λειτούργησε σωστά, είναι κάτι που δίνει στο φιλμ τον αέρα του φαβορί. Το ότι πρόκειται για ένα συναρπαστικό, εξονυχιστικά τεκμηριωμένο, συγκινησιακά φορτισμένο φιλμ, δεν μπορεί παρά να βοηθήσει επίσης.
Πίνα Μπάους του Βιμ Βέντερς
Δείχνοντας με τον καλύτερο τρόπο ότι η τεχνολογία του 3D μπορεί να χρησιμεύσει σε κάτι πολύ πιο ενδιαφέρον από θεαματικές περιπέτειες και χολιγουντιανά blockbuster ο Βιμ Βέντερς κάνει την πρώτη καλή ταινία του εδώ και χρόνια αφήνοντας στην άκρη την μυθοπλασία και δίνοντας τον λόγο (και την οθόνη) στην Πίνα Μπάους και τις υπέροχες χορογραφίες της. Περισσότερο από ένα τυπικό ντοκιμαντέρ, το «Πίνα Μπάους» είναι ένα κομμάτι κινηματογραφικής ποίησης και μια ταινία ξεχωριστής ομορφιάς.
Πως έφτασε ως εδώ: Από την πρώτη θριαμβευτική προβολή του στο Φεστιβάλ Βερολίνου, την επικράτησή του στα γερμανικά κινηματογραφικά βραβεία και στα βραβεία της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας κινηματογράφου, το φιλμ του Βεντερς ήταν από την αρχή ένας από τους βασικούς διεκδηκητές μιας θέσης στην πεντάδα των οσκαρ.
Και μετά τι; Εχει όλο τον αέρα που χρειάζεται για να κάνει και το ένα παραπάνω βήμα για να πάρει το βραβείο, όμως είναι περισσότερο «καλλιτεχνικό», «ευρωπαϊκο», «όμορφο» απ όσο ίσως πρέπει. Η απάντηση στο αν θα κερδίσει η «Πίνα Μπάους» ή όχι το Οσκαρ προϋποθέτει την απάντηση σε ένα πιο βασικό ερώτημα που είναι τι ακριβώς θεωρεί η ακαδημία ένα «καλό ντοκιμαντέρ». Μια ταινία με πρώτα απ όλα κινηματογραφικές αρετές, ή ένα φιλμ με ένα αιχμηρό επίκαιρο θέμα;
Undefeated των Ντάν Λίντσεϊ, Τι Τζέι Μάρτιν
Η προσπάθεια μιας κολεγιακής ομάδας football να ανατρέψει τα προγνωστικά, την λιγοστή χρηματοδότηση και την ανύπαρκτη προϊστορία της και να γίνει η πρώτη ομάδα του σχολείου της που θα κερδίσει έναν αγώνα των play off, κινηματογραφημένη σαν μια μεταφορά για την δύναμη της θέλησης και την δυναμική του αδύνατου απέναντι στους δυνατούς.
Πως έφτασε ως εδώ: Μάλλον απροειδοποίητα αν και η φεστιβαλική της πορεία που ξεκίνησε από το SXSW είχε προϊδεάσει για το πόσο crowd pleasing μπορεί να είναι η ταινία. Στην πορεία, το φιλμ αγοράστηκε από τους αδελφούς Γουάινστάιν και βρήκε μερικούς πολύ επώνυμους και πολύ ένθερμους υποστηρικτές όπως ο Σον P. Diddy Κομπς που ανέλαβε να προωθήσει την ταινία με κάθε τρόπο.
Και μετά τι; Πιστή στο πνεύμα που την διαπνέει, η ταινία μπορεί να κάνει την έκπληξη. Μην υποτιμάτε ποτέ τις ικανότητες των Γουαϊνστάιν στο lobbying ούτε την αξία μιας ιστορίας που αποπνέει αισιοδοξία και θετική διάθεση. Αυτό μπορεί να είναι το ντοκιμαντέρ που θα κάνει την έκπληξη...
The Tsunami and the Cherry Blossom της Λούσι Γουόκερ
Ντοκιμαντέρ μικρού μήκους
The Barber of Birmingham: Foot Soldier of the Civil Rights Movement των Γκέιλ Ντόλγκιν και Ρόμπιν Φράιντεϊ
Το πορτρέτο ενός κουρέα που συμμετείχε στις τρεις πορείες από την Σέλμα της Αλαμπάμα στο Μοντγκόμερι, οι οποίες το 1965 υπήρξαν καθοριστικές για την πορεία των πολιτικών δικαιωμάτων στην Αμερική.
God Is the Bigger Elvis της Ρεμπέκα Καμίσα
H ιστορία της Ντολόρες Χαρτ πρώην στάρλετ του Χόλιγουντ που μετρά ανάμεσα στους άντρες που φίλησε στην οθόνη, τον Μοντγκόμερι Κλιφτ και τον Ελβις Πρίσλεϊ. Τίποτα δεν θα ήταν ξεχωριστό στην ιστορία της, αν σήμερα δεν ήταν... καλόγρια.
Incident in New Baghdad του Τζέιμς Σπιόνε*
Βασισμένο πάνω σε μια σειρά από πλάνα μιας αεροπορικής επίθεσης στην Βαγδάτη που διέρρευσαν μέσω του Wikileaks, το φιλμ αφηγείται την ιστορία μέσω της προσωπικής μαρτυρίας ενός στρατιώτη που ήταν παρών και που τώρα υποστηρίζει την οργάνωση των βετεράνων εναντίον του πολέμου.
Saving Face των Ντάνιελ Γιούνγκε και Σαρμίν Ομπέιντ- Τσινόι
Κάθε χρόνο, περισσότερες από εκατό γυναίκες στο Πακιστάν πέφτουν θύματα επιθέσεων με οξύ που τους καταστρέφουν το πρόσωπο. Ο πλαστικός χειρούργος Μοχάμαντ Τζαουάντ έχει αφιερώσει ένα μεγάλο κομμάτι της ζωής του στο να βοηθήσει αυτές τις γυναίκες.
The Tsunami and the Cherry Blossom της Λούσι Γουόκερ
Ενα ντοκιμαντέρ για τους επιζώντες της Φουκουσίμα και της προσπάθειάς τους να συνεχίσουν την ζωή τους, από την υποψήφια πέρσι στην κατηγορία μεγάλου μήκους με το «Waste Land, Λούσι Γουόκερ. Μπορεί η περσινή υποψηφιότητά της να προξένησε ένα μίνι σκάνδαλο για το κατά πόσο γύρισε ή ίδια την ταινία, όμως ακόμη κι έτσι, αυτό το φιλμ είναι το φετινό φαβορί.
Διαβάστε ακόμη:
- Το Flix προβλέπει τα Οσκαρ: Πρωτότυπο και Διασκευασμένο Σενάριο
- To Flix προβλέπει τα Οσκαρ: Καλύτερη Σκηνοθεσία
- Το Flix προβλέπει τα Οσκαρ: Β’ Γυναικείος Ρόλος
- Το Flix προβλέπει τα Οσκαρ: Τεχνικές Κατηγορίες
- Το Flix προβλέπει τα Οσκαρ: Ξενόγλωσση ταινία
- Το Flix προβλέπει τα Οσκαρ: Πρωτότυπη Μουσική και Τραγούδι
- Το Flix προβλέπει τα Οσκαρ: Ταινία Κινουμένων Σχεδίων
- To Flix προβλέπει τα Οσκαρ: Α' Γυναικείος Ρόλος
- Το Flix προβλέπει τα Οσκαρ: A’ Aνδρικός Ρόλος
Διαβάστε όλες τις φετινές οσκαρικές υποψηφιότητες, όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τη φετινή Οσκαρική κούρσα και θυμηθείτε πως για την Ελλάδα η μετάδοση της απονομής θα ξεκινήσει τα μεσάνυχτα από 26η προς 27η Φεβρουαρίου στα κανάλια NovaCinema 1 και NovaCinema HD και μοιραστείτε στα σχόλια παρακάτω τις επιλογές σας.
Tags: Oscars 2012