To Flix προβλέπει τα Οσκαρ: Α' Γυναικείος Ρόλος

ΑΠΟΨΗ 25 FEB 2012  /  Πόλυ Λυκούργου

Μετρώντας αντίστροφα προς τη βραδιά της απονομής των 84ων βραβείων Οσκαρ την Κυριακή 26 Φεβρουαρίου, το Flix σας ξεναγεί σε κάθε κατηγορία, με προγνωστικά, νούμερα, στατιστικές, trivia, πληροφορίες και κριτικό ένστικτο!

Ποια θα ανέβει φέτος στην κορυφή του κόσμου; Οχι, δε θα είναι η Μισέλ Γουίλιαμς.

Πρόκειται για μία από τις κατηγορίες που όλα ακόμα κρίνονται. Μία χρονιά με πολύ δυνατές και πολύ διαφορετικές γυναικείες ερμηνείες μεταξύ τους. Μία χρονιά που κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα ποιο όνομα θα ακουστεί όταν ανοίξει ο φάκελος. Το μόνο σίγουρο είναι το δίδυμο της αναμέτρησης: Μέριλ Στριπ «εναντίον» Βαϊόλα Ντέιβις. Η δασκάλα απέναντι στην μαθήτριά της. Η «Σιδηρά Κυρία» απέναντι σε μία «Υπηρέτρια». Το Χόλιγουντ απέναντι στα δικά του απωθημένα, τη συλλογική politically correct συνείδηση, την ανάγκη να δικαιώσει την βετεράνο ή την χρόνια παραγνωρισμένη. Η απουσία της Τίλντα Σουίντον από την κατηγορία είναι το μικρό φάουλ της Ακαδημίας φέτος, αλλά τη συγχωρούμε γιατί μετά από 29 ολόκληρα χρόνια ξαναθυμήθηκε μία σπουδαία ηθοποιό της γενιάς μας: την Γκλεν Κλόουζ

.

michelle

ΜΙΣΕΛ ΓΟΥΪΛΙΑΜΣ («Επτά Μέρες με την Μέριλιν»)

Η εύθραυστη Μισέλ με τις σιωπηλές, μελαγχολικές ερμηνείες ενσαρκώνει το θρύλο της Μέριλιν Μονρό (αποφεύγοντας την μίμηση και δίνοντας έμφαση στην κατανόηση του ρόλου) και κερδίζει την 3η οσκαρική της υποψηφιότητα. Οι προηγούμενες δύο ήταν το 2005 για «Το Μυστικό του Brokeback Mountain» (B' Γυναικείο) και το 2011 για το «Blue Valentine» (Α' Γυναικείο).

Τι λένε τα νούμερα: Τα στατιστικά της νούμερα είναι εντυπωσιακά, αλλά στην ουσία δυστυχώς δεν έχει μεγάλη τύχη. Παρόλο που φέτος μ' αυτό το ρόλο κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα και 9 ακόμα βραβεία σε Αμερική, Καναδά και Αυστραλία, η 31χρονη πρωταγωνίστρια έχει πέσει σε μία σοδειά οσκαρικού ανταγωνισμού που την ξεπερνά.

Τι λέει η ίδια: «Oταν ο κόσμος μου απευθύνει την ερώτηση ''πώς αισθάνομαι που είμαι για τρίτη χρονιά υποψήφια για Οσκαρ'', νομίζω ότι βγαίνω από το σώμα μου και παρακολουθώ τη συζήτηση από μακριά - δεν το πιστεύω ότι συμβαίνει σε μένα. Το καλύτερο μπόνους μίας τέτοιας εμπειρίας είναι να περνάς όλο αυτό τον καιρό πριν την τελετή απονομής, με τις συνυποψήφιές σου. Να κάνεις ερωτήσεις, να ακούς. Η Μέριλ για μένα ήταν μία ευλογία...»

Μία σκηνή άξια για Οσκαρ: Η Μισέλ Γουίλιαμς δεν κατεβάζει τους τόνους της φωνής σαν την γατούλα Μέριλιν, δεν σουφρώνει κάθε τρία δευτερόλεπτα τα χείλια, δεν μισοκλείνει συνεχώς τα μάτια. Αποφεύγει την καρικατούρα και στέκεται σ' αυτό που είχαν χάσει όλες όσες επιχείρησαν να μπουν στον σφιχτό κορσέ της πιο σέξι γυναίκας που πέρασε ποτέ από το Χόλιγουντ: την αβάσταχτη θλίψη της. Σ' αυτή τη σκηνή, η ανασφάλεια του κοριτσιού βγαίνει με μια χειραψία...

.

.

Η γνώμη του Flix: Δεν πρόκειται να κερδίσει, δεν είναι η τελευταία φορά που την βλέπουμε στα βραβεία. Η γοητεία των εύθραυστων ερμηνειών της θα βρει το δρόμο προς τη σκηνή της Ακαδημίας σύντομα. (Διαβάστε την κριτική του Flix για το «Επτά Μέρες με την Μέριλιν» εδώ)

.

glenn

ΓΚΛΕΝ ΚΛΟΟΥΖ («Albert Nobbs»)

Μία σπουδαία ηθοποιός, μία μεγάλη κυρία της υποκριτικής, μία άτυχη οσκαρική υποψήφιος - σε όλη τη διάρκεια της καριέρας της. Από το 1982, είναι η 6η φορά που η Γκλεν Κλόουζ βλέπει το όνομά της στις πεντάδες των γυναικείων ερμηνειών - τις πρώτες τρεις στο Β' Γυναικείο (1982: «The World According to Garp», 1984: «The Big Chill», 1985 «The Natural») και τις τελευταίες στο Α' Γυναικείο (1988: «Ολέθρια Σχέση», 1989 «Επικίνδυνες Σχέσεις» και φέτος με το «Albert Nobbs»). Ειρωνικά, έχει παράλληλη πορεία με την Μέριλ Στριπ, αλλά στερείται αναγνώρισης στα βραβεία (κάτι με το οποίο είχε και η ίδια αστειευτεί στον ευχαριστήριο λόγο της το 2005 , όταν κέρδισε την πρώτη Χρυσή Σφαίρα της καριέρας της). Φέτος, τα Οσκαρ την ξαναθυμήθηκαν μετά από 23 χρόνια απουσίας.

Τι λένε τα νούμερα: Οτι, δυστυχώς, θα συνεχίσει να παραμένει επίσημη αγαπημένη των χαμένων της βραδιάς. Εχει κερδίσει μόνο δύο φεστιβαλικά ευρωπαϊκά βραβεία φέτος. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις έχει φορέσει το πιο λαμπερό της χαμόγελο για να χειροκροτήσει την Μέριλ ή τη Βαϊόλα.

Τι λέει η ίδια: «Ευτυχώς στη ζωή μου δεν αγόρασα ποτέ τη λάμψη και την σημασία των βραβείων. Δεν μπήκα ποτέ σ' αυτή την σκοτεινή κούρσα που στο τέλος σου υποδεικνύει αν είσαι 'νικητής' ή 'χαμένος' σε μια ερμηνεία σου. Υπάρχει μία στιγμή, λίγα δέκατα του δευτερολέπτου, που νιώθω αγωνία: όταν ανοίγει ο φάκελος. Μετά το ξεπερνάω πολύ εύκολα! Οσο για φέτος, είμαι πολύ χαρούμενη που βρίσκομαι σ' αυτή την παρέα γυναικών. Τι εκπληκτική χρονιά, πόσες αξιόλογες γυναικείες ερμηνείες. Και το ότι συμμετέχω με έναν τρανσέξουαλ ρόλο με κάνει ευτυχισμένη!»

Μία σκηνή άξια για Οσκαρ: Ο Αλμπερτ αφηγείται την ιστορία του και η Κλόουζ για πρώτη φορά μας επιτρέπει να δούμε το σκληρό πρόσωπο να σπάει και να αποκαλύπτει συναίσθημα.

.

.

Η γνώμη του Flix: Είναι ιδιαίτερα αγαπημένη μας ηθοποιός, την πιστεύουμε και την ακολουθούμε πιστά. Δεν πρόκειται να κερδίσει, αλλά θα συνεχίσει να καταθέτει συγκλονιστικά πράγματα σε μικρή και μεγάλη οθόνη. Δε θεωρούμε πάντως ότι θα χάσει «άδικα» φέτος. Το «Albert Nobbs» ήταν ένα αξιέπαινο πείραμα, αλλά ταυτόχρονα μία αδύναμη ταινία. (Διαβάστε την κριτική του flix εδώ)

.

mara

ΡΟΥΝΙ ΜΑΡΑ («Το Κορίτσι με το Τατουάζ»)

To outsider της πεντάδας, μία από τις τολμηρές αποφάσεις της Ακαδημίας, μία επάξια κερδισμένη θέση. Η Ρούνι Μάρα, το κορίτσι που έχει μόνο μία (την εναρκτήρια) σκηνή στο «Social Network» του Ντέιβιντ Φίντσερ, και αν είχε παραμείνει σ' αυτό δε θα τη θυμόταν κανείς, δέχεται την πρόκληση του σκηνοθέτη της να μεταμορφωθεί στο αγρίμι που ονομάζεται Λίζμπεθ Σάλαντερ και ... μας ανατινάζει το μυαλό.

Τι λένε τα νούμερα: Tα βραβεία ξεκίνησαν να την αναγνωρίζουν με δισταγμό: βραβείο breakthrough ερμηνείας από το National Board of Review και μία υποψηφιότητα για Χρυσές Σφαίρες θα ήταν η κληρονομιά της. Μέχρι που εκτόπισε τις Τίλντα Σουίντον («Πρέπει να Μιλήσουμε για τον Κέβιν») και Σαρλίζ Θερόν («Young Adult») και έκανε την οσκαρική πεντάδα λίγο πιο ενδιαφέρουσα.

Τι λέει η ίδια: «Κοιμόμουν όταν ανακοινώθηκαν οι υποψηφιότητες. Δεν περίμενα να συμπεριλαμβάνομαι - ούτε μία στο εκατομμύριο! Οι γυναίκες που βρίσκομαι ανάμεσά τους είναι συγκλονιστικές: νιώθω τόσο ταπεινή μπροστά τους, σχεδόν ντρέπομαι. Αν προετοιμάζω ευχαριστήριο λόγο για την τελετή; Αστειεύεστε φυσικά...»

Δώστε της το Οσκαρ: ... γιατί εξαφανίστηκε κάτω από το δέρμα της Λίζμπεθ. Κι αυτό το μέντλεϊ σκηνών το αποδεικνύει.

.

.

Η γνώμη του Flix: Δεν υπάρχει καμία περίπτωση να ακούσει το όνομά της στο άνοιγμα του φακέλου. Αλλά αυτό δεν σημαίνει τίποτα - με αυτή την ερμηνεία έχει χαράξει το όνομά της με ανεξίτηλο τατουάζ στη συλλογική κινηματογραφική μνήμη. Ελπίζουμε ότι θα κάνει τις σωστές επιλογές στο μέλλον που θα τη φέρουν ξανά στις οσκαρικές πεντάδες. Διαφορετικά, θα έχουμε για πάντα την Λίζμπεθ της. (Διαβάστε την κριτική του flix για «Το Κορίτσι με το Τατουάζ»)

.

viola

ΒΑΪΟΛΑ ΝΤΕΪΒΙΣ («Οι Υπηρέτριες»)

To φαβορί. Η μαθήτρια καλείται φέτος να νικήσει τη δασκάλα, καθώς η Ντέιβις έχει δηλώσει (εδώ και χρόνια!) ότι το ίνδαλμά της είναι η Μέριλ Στριπ. Η 47χρονη θεατρική ηθοποιός άργησε πολύ να πάρει έναν πρωταγωνιστικό ρόλο στην κινηματογραφική καριέρα της, καθώς, όπως λέει και η ίδια στην πολύ ενδιαφέρουσα οσκαρική κουβέντα που έκανε πριν από λίγο καιρό με χολιγουντιανούς σταρ, «μία σαραντα-φεύγα αφροαμερικανή γυναίκα που δεν μοιάζει με την Χάλι Μπέρι, δεν βρίσκει εύκολα τη θέση της στο Χόλιγουντ». Η μικρή της συμμετοχή στην «Αμφιβολία» το 2008 (δίπλα στην Μέριλ Στριπ), άνοιξε τα μάτια του κοινού, των παραγωγών και της Ακαδημίας, που της χάρισε την πρώτη της οσκαρική υποψηφιότητα το 2009 στην κατηγορία Β' Γυναικείου. Φέτος, η κυρία Ντέιβις ανεβαίνει κατηγορία.

Τι λένε τα νούμερα: Χάνει τη Χρυσή Σφαίρα, αλλά εκεί που η κούρσα μοιάζει τελειωμένη τα πράγματα αλλάζουν: κερδίζει το βραβείο του Σωματείου των Ηθοποιών (SAG) κι ακόμα 6 βραβεία κριτικών ενώσεων.

Τι λέει η ίδια: «Αν θέλεις να χάσεις τον ύπνο σου, να εκτινάξεις το στρες σου σε αδιανόητα ύψη, να ξεχάσεις ποιος είσαι και τι κάνεις... τοποθέτησε τον εαυτό σου στην οσκαρική κούρσα. Φυσικά και είναι κολακευτικό και ιδιαίτερα τιμητικό, αλλά, Θεέ μου πόσο αποπροσανατολιστικό, επικίνδυνο και άσχετο εντελώς με τη δουλειά του ηθοποιού.Μπορεί να σας ακούγεται εστέτ ή αλαζονικό, αλλά είναι αληθινό: δεν έγινα ηθοποιός για να πάρω Οσκαρ. Οσο μυθικό κι αν είναι το βραβείο, κι όσο κι αν μέσα μου το θέλω τρελά!» (Διαβάστε όλη την συγκλονιστική συνέντευξη που έδωσε η Βαϊόλα Ντέιβις στο flix εδώ)

Μία σκηνή για Οσκαρ: Βουβή, σιωπηλή, παρατηρητής στο 75% της ταινίας, η «Εϊμπιλιν» της Βαϊόλα Ντέιβις ανοίγει το στόμα και την καρδιά της. Και το κάνει με περηφάνια και σπαραγμό. Το σπρώξιμο του χεριού της Οκτάβια «Μίνι» Σπένσερ όταν στο ξεκίνημα της εξομολόγησής της πάει να την παρηγορήσει, της δίνει το Οσκαρ, εκεί. Επί τόπου.

.

.

Η γνώμη του Flix: Είναι εξαιρετικά δύσκολα τα προγνωστικά σ' αυτή την κατηγορία. Υπάρχει σημαντική πιθανότητα να ακούσουμε το όνομά της στο άνοιγμα του φακέλου. Και θα χαρούμε. Γιατί μία νέα πρωταγωνίστρια γεννιέται - αργά στην καριέρα της και απόλυτα δίκαια. Γιατί τέτοιες ερμηνείες θέλουμε να βλέπουμε στο σινεμά: με υπόσταση, βάθος, σιωπές και βλέμματα. (Διαβάστε την κριτική του flix για τις Υπηρέτριες εδώ)

.

meryl

ΜΕΡΙΛ ΣΤΡΙΠ («Η Σιδηρά Κυρία»)

To φαινόμενο. Η σιδηρά και εύθραυστη, Μεγάλη Κυρία του σινεμά. Το οσκαρικό οξύμωρο: ρεκόρ οσκαρικών υποψηφιοτήτων (17 σε 32 χρόνια καριέρας), δύο Οσκαρ (Β' Γυναικείου για το «Κράμερ Εναντίον Κράμερ» το 1980 και Α' για την «Εκλογή της Σόφι» το 1983) και... 29 χρόνια απόρριψης. Η Μέριλ Στριπ έχει έναν και μοναδικό αντίπαλο στα Οσκαρ: τον εαυτό της. Η Ακαδημία την τιμά με αυτό τον καταιγισμό υποψηφιοτήτων, της έχει χαρίσει μία αξεπέραστη θέση στα ρεκόρ, και την μέρα των ίδιων των βραβείων, την προσπερνά. Ακόμα και το κοινό δεν θυμάται ότι η Στριπ είναι η μεγάλη χαμένη των τριών τελευταίων δεκαετιών - την ακούει ξανά υποψήφια και θεωρεί ότι έχει κερδίσει. (Διαβάστε τις 14 ηθοποιούς που έχουν νικήσει τη Στριπ στην οσκαρική κούρσα από το 83 μέχρι σήμερα).

Τι λένε τα νούμερα: Χρυσή Σφαίρα, BAFTA, Βραβείο Ενωσης Κριτικών Νέας Υόρκης, Critics Choice Award κι ακόμα 3 διακρίσεις. Δεν έχει συγκεντρώσει τον μεγαλύτερο αριθμό βραβείων, αλλά έχει κερδίσει στα σημεία. Ομως τις τελευταίες εβδομάδες η Ντέιβις την έχει προσπεράσει.

Τι λέει η ίδια: «Η κούρσα των βραβείων είναι κάτι το εξωπραγματικό. Είναι γελοίο το πώς διογκώνεται σε ντέρμπι στοιχημάτων. Ολοι ποντάρουν υπέρ ή εναντίον σου και νιώθεις σαν να είσαι σ' έναν αγώνα δρόμου για το οποίο δεν είχες υπογράψει ποτέ να συμμετέχεις. Εσύ έκανες μια ταινία με την ελπίδα να τη δει ο κόσμος και ξαφνικά είσαι στον τελικό του Superbowl!» (Από τη συνέντευξη Τύπου της 62ης Berlinale όπου η Στριπ τιμήθηκε με την Χρυσή Αρκούδα για το σύνολο της καριέρας της).

Μία σκηνή για Οσκαρ: Μπορεί η Στριπ να έχει εντυπωσιάσει το παγκόσμιο κοινό γιατί «εξαφανίστηκε» κάτω από το δέρμα της Μάργκαρετ Θάτσερ, και μπορεί τα λόγια σ' αυτή τη σκηνή να ανήκουν στην θρυλική (και διαβόητη συνάμα) πρώην Πρωθυπουργό της Αγγλίας. Κοιτάξτε όμως προσεχτικότερα - οι παύσεις, οι αναπνοές, το μέτρημα, ο μικρός βήχας για να καθαρίσει ο λαιμός, το περιπαικτικό χαμόγελο στην κορύφωση του μονόλογου είναι καθαρόαιμη Στριπ. Είναι η στιγμή που ηθοποιός και ρόλος ταυτίζονται κάτω από τον απόλυτο έλεγχο μίας σπουδαίας, πολύ σπουδαίας, πρωταγωνίστριας.

.

.

Η γνώμη του Flix: Η ταινία δεν μας άρεσε (Διαβάστε την κριτική του flix για τη «Σιδηρά Κυρία» εδώ). Η Στριπ μας άφησε άφωνους. Είναι δυνατόν να ξεπερνά κι αυτό που περιμένεις εγγυημένα ότι θα κάνει; Είναι δυνατόν αυτή η γυναίκα να έχει κι άλλα να δώσει; Είναι δυνατόν να ωριμάζει ακόμα περισσότερο μαζί με τις ερμηνείες της; Αν η Ακαδημία την τιμήσει φέτος, θα χειροκροτήσουμε κι εμείς σε standing ovation.

. .

Διαβάστε ακόμη:

Διαβάστε όλες τις φετινές οσκαρικές υποψηφιότητες, όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τη φετινή Οσκαρική κούρσα και θυμηθείτε πως για την Ελλάδα η μετάδοση της απονομής θα ξεκινήσει τα μεσάνυχτα από 26η προς 27η Φεβρουαρίου στα κανάλια NovaCinema 1 και NovaCinema HD και μοιραστείτε στα σχόλια παρακάτω τις επιλογές σας.

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.