Σε μία χρονιά που το «The Artist» έχει σαρώσει τα πάντα, ο Μισέλ Χαζαναβίσιους μοιάζει το απόλυτο φαβορί της κατηγορίας. Απόλυτο; Οχι ακριβώς. Ο Μάρτιν Σκορσέζε με ένα έργο ζωής, δεν έχει πει ακόμα τον τελευταίο του λόγο. Μήπως όμως αν μοιραστούν οι ψήφοι υπάρχει και τρίτο ενδεχόμενο; Διαβάστε αναλυτικά τους υποψήφιους για Οσκαρ σκηνοθέτες, τα προγνωστικά τους και τη γνώμη του Flix.
.
ΓΟΥΝΤΙ ΑΛΕΝ («Μεσάνυχτα στο Παρίσι»)
Από το 1978, ο Γούντι Αλεν έχει υπάρξει 24 φορές οσκαρικός υποψήφιος, 7 φορές στην κατηγορία σκηνοθεσίας. Συνολικά έχει αποσπάσει 3 Οσκαρ: δύο σκηνοθεσίας («Νευρικός Εραστής», «Οι Χάνα και οι Αδελφές της»), ένα πρωτότυπου σεναρίου («Νευρικός Εραστής»). Εχει να κερδίσει από το 1987.
Τι λένε τα νούμερα: Καθόλη τη διάρκεια της οσκαρικής κούρσας (όλων των βραβείων των Κριτικών Ενώσεων, των σωματείων και των φεστιβάλ που προηγούνται των Οσκαρ) ο Αλεν έχει βρεθεί 9 φορές υποψήφιος στην κατηγορία σκηνοθεσίας και έχει χάσει. Στατιστικά, το ίδιο θα συμβεί και την βραδιά των Οσκαρ.
Τι λέει ο ίδιος: «Υπήρξα απλά ένας πολύ τυχερός σκηνοθέτης. Ποτέ δεν ένιωσα καλλιτέχνης, δεν είχα ποτέ το βάθος και την ουσία ενός πραγματικού καλλιτέχνη. Δεν είχα το χάρισμα, είχα μόνο ταλέντο. Ο Κουροσάβα, ο Μπέργκμαν, ο Φελίνι, ο Μπουνιουέλ – αυτοί ήταν καλλιτέχνες. Αν με βάλετε δίπλα τους, καταλαβαίνετε αμέσως γιατί εγώ δεν ήμουν ποτέ. Εγώ απλά κάνω ταινίες. Κάποιες καλές, κάποιες χειρότερες, κάποιες καλύτερες. Αλλά ήμουν πάντα πολύ τυχερός γιατί κατάφερα να έχω μία καριέρα που άντεξε στο χρόνο.» (Από τη συνέντευξη Τύπου της ταινίας στις Κάννες).
Μία σκηνή άξια για Οσκαρ: Ο αθεράπευτα ρομαντικός σκηνοθέτης καταφέρνει να κλείσει το μάτι στην καρτ-ποσταλική απεικόνιση του Παρισιού, και ταυτόχρονα μας αναγκάζει να αναστενάξουμε κι εμείς μπροστά σε κάθε κλισέ του τοπίο. He had us at «bonjour»!
.
Η γνώμη του Flix: Παρόλο που κι εμείς προσυπογράψαμε την επιστροφή του στην έμπνευση με το «Μεσάνυχτα στο Παρίσι», θεωρούμε μεγάλη υπερβολή μια πιθανή επικράτησή του στα Οσκαρ. Οι Αμερικανοί όμως έπαθαν μεγαλύτερη πλάκα με την ταινία, η οποία έγινε και το μεγαλύτερο εμπορικό χιτ του Αλεν - είχε να βρεθεί με τόσο μεγάλα νούμερα στο box office από το 1986 («Οι Χάνα και οι Αδελφές της»).
.
.
ΤΕΡΕΝΣ ΜΑΛΙΚ («Το Δέντρο της Ζωής»)
Στην 42χρονη καριέρα του, ο φιλμικός φιλόσοφος Τέρενς Μάλικ έχει βρεθεί μόνο 3 φορές υποψήφιος για Οσκαρ: σκηνοθεσίας και διασκευασμένου σεναρίου το 1999 για την «Λεπτή Κόκκινη Γραμμή και φέτος ξανά στην κατηγορία σκηνοθεσίας για «Το Δέντρο της Ζωής». Δεν έχει κερδίσει ποτέ.
Τι λένε τα νούμερα: Ξεκινώντας από το Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ των Καννών, η ταινία κέρδισε 57 ακόμα βραβεία – 8 εκ των οποίων ήταν στην κατηγορία σκηνοθεσίας.
Τι λέει ο ίδιος: Αν τον βρούμε πουθενά, θα τον ρωτήσουμε. Ο γνωστός εκκεντρικός σκηνοθέτης δεν κάνει ποτέ δηλώσεις. Διαβάστε τι λένε για αυτόν όλοι οι υπόλοιποι, στη συνέντευξη Τύπου που είχαν δώσει οι συνεργάτες και ηθοποιοί του στις Κάννες.
Μία σκηνή άξια για Οσκαρ: Οι παιδικές αναμνήσεις ως κόκκοι χρυσόσκονης που τινάζει το χαλί του ενήλικου μυαλού και τις εξιδανικεύει: ο μπαμπάς λείπει ταξίδι για δουλειές, τα αγόρια καταλαμβάνουν το σπίτι, τον κήπο, την αγκαλιά της μαμάς.
.
Η γνώμη του Flix: Θεωρούμε ότι θα μείνει με τη χαρά της υποψηφιότητας. Από τη βράβευσή του στις Κάννες μέχρι και σήμερα, κανείς δεν τολμά να τον αγνοήσει, αλλά ταυτόχρονα όχι πάρα πολλοί κατάλαβαν αυτό το ιμπρεσιονιστικό φιλμικό «installation project» του που σε βομβαρδίζει με εικόνες, στιγμές, θεωρήματα. Με αυτή τη λογική, τα μέλη της Ακαδημίας τον συμπεριέλαβαν, αλλά δε θα τον ψηφίσουν. Διαβάστε την κριτική του Flix εδώ.
.
.
ΑΛΕΞΑΝΤΕΡ ΠΕΪΝ («Οι Απόγονοι»)
Αυτή είναι η 6η οσκαρική υποψηφιότητα για τον Αλεξάντερ Πέιν και η 2η στην κατηγορία σκηνοθεσίας (οι υπόλοιπες ήταν για τα σενάρια των «Election», «Πλαγίως» και «Οι Απόγονοι»). Εχει κερδίσει μία μοναδική φορά το 2004 στην κατηγορία διασκευασμένου σεναρίου για το «Πλαγίως» («Sideways»).
Τι λένε τα νούμερα: «Οι Απόγονοι» έχουν αποσπάσει 10 υποψηφιότητες στην κατηγορία της σκηνοθεσίας, αλλά ο Πέιν κατάφερε να κερδίσει μόνο ένα βραβείο: της Ενωσης Κριτικών του Ντάλας. Δεν ακούγεται ενθαρρυντικό.
Τι λέει ο ίδιος: «Θεωρώ μεγάλη τιμή τα Οσκαρ. Ομως, πέρα από αυτή την politically correct δήλωσε, για μένα είναι ένα ακόμα εισιτήριο για να συνεχίσω να δουλεύω στο Χόλιγουντ. Οσο κερδίζεις Οσκαρ σε αφήνουν ήσυχο, συνεχίζουν να σε πιστεύουν, να χρηματοδοτούν τις ταινίες σου. Δεν κάνουμε ταινίες για να κερδίσουμε Οσκαρ. Κερδίζουμε Οσκαρ για να συνεχίσουμε να κάνουμε ταινίες...»
Μία σκηνή άξια για Οσκαρ: Πώς ο Πέιν χορογραφεί το δράμα με την κωμωδία σε ένα. Η κατάρρευση της ζωής του ήρωα σε μία άπνοη κωμική σεκάνς...
.
Η γνώμη του Flix: Αγαπάμε τον Αλεξάντερ Πέιν και με αυτή την ταινία αποδεικνύει ξανά ότι είναι σπουδαίος σκηνοθέτης. Οχι μόνο για τα μεγάλα, πλατιά, κλασικά πλάνα του, αλλά γιατί καταφέρνει να συγκρατήσει την ανεξέλεγκτη ιστορία ανθρώπων σε κρίση, με μια απολαυστική ψυχραιμία κι ένα τόσο γοητευτικό στιλ. (Διαβάστε ολόκληρη την κριτική του flix εδώ). Πιστεύουμε όμως ότι ούτε τα προγνωστικά τον ευνοούν, ούτε οι αντίπαλοί του φέτος μπορούν να χάσουν. Εχει περισσότερες πιθανότητες στην κατηγορία διασκευασμένου σεναρίου.
.
ΜΑΡΤΙΝ ΣΚΟΡΣΕΖΕ («Hugo»)
O Μάρτιν Σκορσέζε έχει υπάρξει 10 φορές υποψήφιος για Οσκαρ – 7 από τις οποίες στην κατηγορία σκηνοθεσίας . Στα 31 αυτά χρόνια, έχει κερδίσει μία μοναδική φορά το 2007 για τον «Πληροφοριοδότη».
Τι λένε τα νούμερα: Σκηνοθέτης της ταινίας που κατεβαίνει στην κούρσα με τις περισσότερες υποψηφιότητες (το «Hugo» έχει 11 συνολικά). Νικητής της Χρυσής Σφαίρας σκηνοθεσίας, χαμένος του Directors' Guild. Νικητής του National Board of Review και 4 ακόμα κριτικών ενώσεων. Μπορεί να απειλήσει σοβαρά τον Χαζαναβίσιους, αλλά στα προγνωστικά έρχεται δεύτερος.
Τι λέει ο ίδιος: «Είναι πολύ μεγάλη μου τιμή να είμαι υποψήφιος για μια ταινία όπως το 'Hugo'. Κάθε ταινία είναι μια πρόκληση. Κι αυτή εδώ – το να δουλέψω με την τεχνική του 3D, του high definiotion, να συνεργαστώ με τον ... Σάσα Μπάρον Κοέν, ήταν μία πολύ μεγάλη πρόκληση! Είναι υπέροχο το συναίσθημα ότι σε αναγνωρίζουν οι συνάδελφοί σου στο χώρο και σου χαρίζουν μια υποψηφιότητα. Και θέλω να συγχαρώ τους συνυποψηφίους μου στην κατηγορία. Αποτελούν μία εντυπωσιακή λίστα ονομάτων – είμαι σε μία εξαιρετική παρέα!»
Μία σκηνή άξια για Οσκαρ: Εσείς πόσες αναφορές κινηματογραφικής λατρείας μετράτε σ' αυτή τη σκηνή του ρολογιού; Και πώς αλλιώς να μας πει ο μεγαλύτερος εν ζωή αμερικανός σκηνοθέτης ότι «βρέθηκε σ' αυτή τη ζωή για έναν και μόνο λόγο»;
.
Η γνώμη του Flix: Για εμάς αυτός θα έπρεπε να είναι ο νικητής της κατηγορίας. Θα θέλαμε τον Μάρτιν Σκορσέζε να παίρνει για μία φορά αβίαστα το χρυσό. Γιατί έκανε μία ταινία τόσο μεγάλη, τόσο ευφάνταστη και τόσο συμβολική για τον έρωτά του με το σινεμά. Το «Hugo» είναι ποτισμένο με την αγάπη του Σκορσέζε για το σινεμά, την παιδική, ενθουσιώδη ματιά του στην τέχνη του, που μένει φλογερή μετά από πενήντα ταινίες. (Διαβάστε όλη την κριτική του flix για το «Hugo» εδώ)
.
ΜΙΣΕΛ ΧΑΖΑΝΑΒΙΣΙΟΥΣ («The Artist»)
Πρώτη φορά στην οσκαρική κούρσα φέτος, αλλά υποψήφιος για 3 Οσκαρ: σκηνοθεσίας, σεναρίου και παραγωγής για το «The Artist» - ένα έργο ζωής για τον Γάλλο σκηνοθέτη, ο οποίος είναι και το φαβορί.
Τι λένε τα νούμερα: Eχοντας κερδίσει το Directors' Guild (το βραβείο του Σωματείου Σκηνοθετών Αμερικής) κι ακόμα 7 βραβεία κριτικών επιτροπών για το «The Artist» (αποκλειστικά στην κατηγορία σκηνοθεσίας, γιατί έχει κερδίσει περισσότερα ως σεναριογράφος και παραγωγός της ταινίας), ανάμεσα στα οποία κι αυτό των Κριτικών Νέας Υόρκης και το BAFTA της Βρετανικής Ακαδημίας, ο Χαζαναβίσιους μοιάζει να έχει ήδη κατατροπώσει τον Μάρτιν Σκορσέζε και να είναι το αδιαφιλονίκητο φαβορί.
Τι λέει ο ίδιος: «Η ταινία ξεκίνησε με χαμηλές προσδοκίες, γιατί ήταν τόσο ασυνήθιστη που κανείς δεν ήθελε να επενδύσει σ’ αυτήν. Και τώρα έχει φτάσει τόσο ψηλά, είναι υπέροχο. Το απολαμβάνουμε μέρα με τη μέρα, τελετή με τελετή, βραβείο με βραβείο. Ομως δε θα είχα κανένα πρόβλημα να χάσω από τον Μάρτιν Σκορσέζε, τον Γούντι Αλεν, τον Τέρενς Μάλικ ή τον Αλεξάντερ Πέιν. Αλλά φυσικά, είναι θαυμάσιο να κερδίζεις!» (Ο ευχαριστήριος λόγος του στα Directors' Guild Awards).
Μία σκηνή άξια για Οσκαρ: Η αγκαλιά. Ο Χαζαναβίσιους πραγματικά χορογραφεί το όνειρο, το χτυποκάρδι, τη φαντασία και αποδεικνύει ότι τα πιο σημαντικά πράγματα στη ζωή είναι τα ανείπωτα...
.
Η γνώμη του Flix: Θεωρούμε ότι αυτός θα είναι ο νικητής της μεγάλης βραδιάς. Είχε την φρέσκια ιδέα, την εξαιρετική εκτέλεση και την φόρα μίας ευφάνταστης δημιουργίας. (Η κριτική του Flix για το «The Artist»)
.
Διαβάστε ακόμη:
Το Flix προβλέπει τα Οσκαρ: Τεχνικές Κατηγορίες
Διαβάστε όλες τις φετινές οσκαρικές υποψηφιότητες, όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τη φετινή Οσκαρική κούρσα και θυμηθείτε πως για την Ελλάδα η μετάδοση της απονομής θα ξεκινήσει τα μεσάνυχτα της 27ης Φεβρουαρίου στα κανάλια NovaCinema 1 και NovaCinema HD και μοιραστείτε στα σχόλια παρακάτω τις επιλογές σας.
Tags: Oscars 2012