Aπό τις πιο ρευστές οσκαρικές κατηγορίες φέτος είναι οι δύο που αφορούν στα σενάρια. Υπάρχουν διεκδικητές που ξεχωρίζουν, αναρωτιόμαστε όμως αν είναι πραγματικά φαβορί, καθώς όλα τα προγνωστικά μπορούν να τιναχτούν στον αέρα γιατί μία ταινία έχει πάρει μεγάλη φόρα (φυσικά μιλάμε για το «The Artist»), γιατί η παρουσία ενός outsider θα μπορούσε να σημαίνει ανατροπές, ή γιατί το σενάριο είναι ο πιο δημοφιλής συμβιβασμός όταν μία ταινία «πρέπει επιτέλους να φύγει με κάτι». Πάμε να δούμε τι λέει η μέχρι τώρα πορεία των συνυποψηφίων σεναριογράφων στην οσκαρική κούρσα.
ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
Τι λένε τα νούμερα: Κυρίαρχος της κατηγορίας ο Γούντι Αλεν («Μεσάνυχτα στο Παρίσι»). Εχοντας κερδίσει ήδη 7 βραβεία για το σενάριο του «Midnight in Paris», ανάμεσα στα οποία και η Χρυσή Σφαίρα, ο Γούντι μόλις προχθές απέσπασε και το βραβείο της Ενωσης Σεναριογράφων Αμερικής (Writer's Guild). Από ό,τι φαίνεται λοιπόν, ο ήδη κάτοχος δύο βραβείων Οσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου («Νευρικός Εραστής» 1978, «Η Χάνα και οι Αδελφές της» 1987) θα ακούσει το όνομά του στο άνοιγμα του φακέλου την Κυριακή 26 Φεβρουαρίου από τον ... καναπέ του σπιτιού του. Γιατί αν υπάρχει ένα σίγουρο στοίχημα είναι ότι ο σνομπ των βραβείων Γούντι, δε θα εμφανιστεί στο Kodak Theater. (Διαβάστε την κριτική του flix για το «Μεσάνυχτα στο Παρίσι»)
Ποιες μπορεί να είναι οι ανατροπές: Οταν σε μία οσκαρική χρονιά μία ταινία παίρνει φόρα, όπως φέτος το «The Artist», μπορούν να συμβούν δύο «σενάρια» - να μη σταματήσει πουθενά, ή να βρεθούν κατηγορίες που τα μέλη της Ακαδημίας θα υποστηρίξουν συμβιβαστικά και τις υπόλοιπες ταινίες. Αν ισχύσει το πρώτο,ο Μισέλ Χαζαναβίσιους θα παραλάβει το χρυσό και στο σενάριο. Στατιστικά, δεν έχει πολλές πιθανότητες. Εχει κερδίσει μόνο στις Ενώσεις Κριτικών του Σικάγο, του Φίνιξ και του Βανκούβερ, όπως και στα βρετανικά BAFTA. Σε όλα τα υπόλοιπα έχει χάσει από τον Γούντι Αλεν. Βέβαια, καμιά φορά τα νούμερα είναι πλασματικά. Τα βραβεία του Writers' Guild, για παράδειγμα, έχουν χάσει μεγάλο μέρος από τη δύναμη των προβλέψεών τους, μια και λόγω της αυστηρής τους συνδικαλιστικής πολιτικής, από τις ταινίες που προτείνονται για Οσκαρ πρωτότυπου σεναρίου, μόνο το «Μεσάνυχτα στο Παρίσι» και οι «Φιλενάδες» συμπεριλαμβάνονταν στη λίστα τους, ενώ τα «The Artist», «Margin Call» και «Ενας Χωρισμός» δεν είχαν κριθεί καν εκλόγιμα.
Ποιες θα θέλαμε να είναι οι ανατροπές: Αν και δεν υπάρχει μεγάλη πιθανότητα, θα θέλαμε να ακούγαμε το όνομα του Ασγκάρ Φαρχαντί για τον «Ενα Χωρισμό». Ενα σενάριο που φαντάζει φλύαρο αλλά τηρεί εξαιρετικές ισορροπίες, κυκλώνει το θέμα του, παρουσιάζει ολοκληρωμένους ήρωες, προσωπικές αγωνίες, ολόσωστα κίνητρα, λάθος χειρισμούς, ενοχές. (Διαβάστε ολόκληρη την κριτική του flix για τον «Ενα Χωρισμό» εδώ)
Ποιος λείπει από την κατηγορία: Δεν είμαστε αντικειμενικοί γιατί είναι η Νο1 ταινία μας για τη χρονιά που πέρασε, αλλά ο Μάικ Μιλς έπλασε ένα σενάριο απίστευτης πρωτοτυπίας για να μιλήσει για όσα καθημερινά μας στοιχειώνουν. Δηλώνουμε πιστοί «Πρωτάρηδες», έτοιμοι για νέες αρχές με αβέβαια συγκινητικά βήματα και επισυνάπτουμε στην Ακαδημία μία σκηνή, αντί για πολλά επιχειρήματα.
.
Το Flix προβλέπει: Οπως είπε και η Νικόλ Κίντμαν στις Χρυσές Σφαίρες «Woody, come and get it!»
.
ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
Τι λένε τα νούμερα: Η ομάδα του Αλεξάντερ Πέιν (Νατ Φάξον και Τζιμ Ρας) έχει κερδίσει για το σενάριο των «Απόγονων» τα σημαντικότερα βραβεία - Χρυσή Σφαίρα, Writers' Guild, National Board of Review και 5 ακόμα διακρίσεις Κριτικών Ενώσεων Αμερικής. Το γλυκόπικρο δράμα του Πέιν έχει όση δόση τραγωδίας και ωμού ανεξάρτητου weird αρέσει στην Ακαδημία, όταν θέλει να το ρίξει έξω από τα βαριά, τα επικά, τα κλασικά και τα προβλέψιμα. Είναι η 3η φορά που ο Πέιν είναι υποψήφιος στη συγκεκριμένη κατηγορία και έχει κερδίσει το 2004 με το «Πλαγίως». (Διαβάστε την κριτική του flix για τους «Απόγονους» )
Ποιες μπορεί να είναι οι ανατροπές: Υπάρχουν δύο περιπτώσεις στη λίστα που θα ήταν ανόητο να αγνοήσει κανείς. Η πρώτη είναι του περσινού οσκαρικού νικητή Ααρον Σόρκιν («The Social Network») ο οποίος σε συνεργασία με τον επίσης οσκαρικό Στιβ Ζέλιαν («Η Λίστα του Σίντλερ», 1994) διασκεύασαν για την μεγάλη οθόνη ένα από τα δυσκολότερα βιβλία. Το «Μoneyball» με την τόσο εξειδικευμένη αθλητική του γλώσσα, ήθελε δουλειά για να μετατραπεί σε κάτι κινηματογραφικά ενδιαφέρον και φιλμικά συμβολικό. Kι αν θέλουμε να μιλήσουμε με νούμερα, η ομάδα του Σόρκιν έχει αποσπάσει 8 βραβεία στην κατηγορία, ανάμεσα στα οποία και αυτό των Κριτικών της Νέας Υόρκης. Μπορεί δηλαδή ο Πέιν να φαίνεται ότι στην τελική ευθεία προηγείται, αλλά κανείς δεν ξέρει τι θα συμβεί στο νήμα. (Διαβάστε την κριτική του Flix για το «Μoneyball»). Η δεύτερη περίπτωση έχει να κάνει με τον πιο χοτ σεναριογράφο αυτή τη στιγμή στο Χόλιγουντ. Ποιος μπορεί να αγνοήσει το όνομα Τζον Λόγκαν που υπογράφει το «Hugo» του Μάρτιν Σκορσέζε; Ο δύο φορές οσκαρικός υποψήφιος στο παρελθόν («The Aviator», «Μονομάχος») Λόγκαν είναι περιζήτητος με συνεργασίες με τον Σπίλμπεργκ («Λίνκολν»), τον Αρονόφσκι («Noah») και τον 23ο Τζέιμς Μποντ «Skyfall». Μόνο που το σενάριο του «Hugo» έχει διχάσει: το μισό Χόλιγουντ το αγαπά με πάθος, το άλλο μισό βρίσκει ότι, αν η ταινία έχει πρόβλημα, είναι στην αφήγησή της. Τι θα υπερισχύσει; (Διαβάστε την κριτική του Flix για το «Hugo»)
Ποιες θα θέλαμε να είναι οι ανατροπές: Είμαστε οι μόνοι που θεωρούμε το «Κι ο Κλήρος Επεσε στον Σμάιλι» ένα από τα πιο ευφυή σενάρια των τελευταίων χρόνων, ικανό να σταθεί δίπλα στα κλασικά, στιβαρά κατασκοπευτικά φιλμ των 70ς; Μάλλον. Γιατί η κινηματογραφική διασκευή των Μπρίτζετ Ο' Κόνορ και Πίτερ Στρόχαν πάνω στο «Tinker Tailor Soldier Spy» του Τζον Λε Καρέ, πονοκεφάλιασε τόσο το αμερικανικό κοινό που το απέρριψαν στο σύνολό του. Εμείς θεωρούμε ότι με το πέρασμα των χρόνων, όταν μπορεί να μη θυμόμαστε καν ποιος και πότε πήρε Οσκαρ, αυτή η ταινία θα συνεχίσει να αποτελεί αναφορά στο spy genre. Διαβάστε την κριτική του Flix στο «Κι ο Κλήρος Επεσε στον Σμάιλι»)
Ποιος λείπει από την κατηγορία: H κατηγορία του πρωτότυπου σεναρίου είχε ένα δείγμα παγκόσμιου σινεμά («Ενας Χωρισμός») Στο διασκευασμένο δεν χωρούσε μία σπουδαία ευρωπαϊκή ταινία; Τόσο όμορφη όσο η Ελενα Ανάγια, τόσο μελαγχολική όσο ο Αντόνιο Μπαντέρας, τόσο λυρική όσο η μουσική του Αλμπέρτο Ιγκλέσιας, τόσο τρομακτική όσο το μεγάλο μυστικό που κρύβει στα σπλάχνα της ήδη ανθολογημένης εξτραβαγκάντζας της, «Το Δέρμα που Κατοικώ» είναι κάτι παραπάνω από κινηματογραφική διασκευή. Είναι η επιτομή του έργου του Πέδρο Αλμοδόβαρ. (Διαβάστε την κριτική του Flix).
.
Το Flix προβλέπει: Αλεξάντερ Πέιν - γιατί η μνήμη του Χόλιγουντ είναι αυτή του χρυσόψαρου. Οι συνεχείς νίκες του Πέιν τον τελευταίο μήνα, συμπίπτουν και με τον μήνα που τα μέλη της Ακαδημίας συμπληρώνουν τις φόρμες ψηφοφορίας τους.
.
Διαβάστε ακόμη:
- To Flix προβλέπει τα Οσκαρ: Καλύτερη Σκηνοθεσία
- Το Flix προβλέπει τα Οσκαρ: Β’ Γυναικείος Ρόλος
- Το Flix προβλέπει τα Οσκαρ: Τεχνικές Κατηγορίες
- Το Flix προβλέπει τα Οσκαρ: Ξενόγλωσση ταινία
Διαβάστε όλες τις φετινές οσκαρικές υποψηφιότητες, όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τη φετινή Οσκαρική κούρσα και θυμηθείτε πως για την Ελλάδα η μετάδοση της απονομής θα ξεκινήσει τα μεσάνυχτα της 27ης Φεβρουαρίου στα κανάλια NovaCinema 1 και NovaCinema HD και μοιραστείτε στα σχόλια παρακάτω τις επιλογές σας.
Tags: Oscars 2012