Χόλιγουντ: το κομμάτι της κινηματογραφικής βιομηχανικής πίτας όπου παράγεται, πακετάρεται, προμοτάρεται και πλασάρεται «εικόνα». Χόλιγουντ: η χρυσή επιχείρηση που χρησιμοποιούσε, χρησιμοποιεί και θα χρησιμοποιεί τη γυναικεία εικόνα ως συνώνυμο της ομορφιάς, της νεότητας και του σεξ. Χόλιγουντ: η πλατφόρμα μίας -υποτίθεται ελεύθερης- κινηματογραφικής έκφρασης, που μέσα σε όλα αυτά πνίγεται στην υποκρισία. Χόλιγουντ: η καλολαδομένη μηχανή που περνάει μηνύματα κι απόψεις σε μεγάλη μάζα κοινού, δημιουργεί και καταρρίπτει μόδες, και αν το κοιτάξεις από μία μικρή ψύχραιμη απόσταση, τελικά υπηρετεί πιστά το ακλόνητο σύστημα: συνεχίζει να συντηρεί στερεότυπα, τάσεις και, ας το ομολογήσουμε, βαθιές ρατσιστικές συμπεριφορές.
Το Χόλιγουντ έστησε το ετήσιο πάρτυ των πρωταγωνιστών του το προηγούμενο Σάββατο. Τα SAG Awards βραβεύουν τους ηθοποιούς, οπότε όλοι παρέλασαν από το κόκκινο χαλί τους. Οι γυναίκες κρίθηκαν για άλλοι μια φορά για το γούστο τους, την τουαλέτα τους, τα μαλλιά τους, τα αξεσουάρ τους. Βγήκαν τα περιοδικά με τις λίστες των καλοντυμένων και των κακοντυμένων. Οι στιλίστες πλάσαραν όσα έπρεπε, οι κομμωτές στα συνοικιακά μας μαγαζιά πήραν την εντολή να αντιγράψουν τις λαμπερές σταρ. Η μηχανή συνέχισε τη δουλειά της.
Η Κέιτ Γουίνσλετ προσποιείται τη σοκαρισμένη, ο Μάικλ Σάνον δεν μασάει
Μέχρι που η μηχανή σταμάτησε, σοκαρισμένη, άφωνη, ή μάλλον με ομόφωνο συλλογικό αποδοκιμασμό, όταν στη σκηνή ανέβηκε η Σούζαν Σαράντον. Η 69χρονη πρωταγωνίστρια παρουσίασε στην τελετή απονομής το «In Memoriam», το κομμάτι όπου το Χόλιγουντ αποχαιρετά όσους έχασε τη χρονιά που πέρασε. Η Σαράντον, ως προσωπική φίλη και συμπρωταγωνίστρια του Ντέιβιντ Μπόουι στο «Αίμα και Πάθος» («Τhe Hunger», 1983) του Τόνι Σκοτ, ανέλαβε να προλογίσει το συγκινητικό βίντεο μιλώντας για τον Λευκό Δούκα, την επιρροή του και το κενό που αφήνει πίσω του.
Θυμηθείτε το: Το αντίο της Σούζαν Σαράντον στον Ντέιβιντ Μπόουι
Ο περισσότερος κόσμος ενδιαφέρθηκε για το κενό ανάμεσα στο σακάκι της. Παρόλο που το κείμενο ήταν ένα από τα πιο καλογραμμένα που έχουμε ακούσει σε ανάλογες περιπτώσεις, τα social media αλλά κι ο επίσημος Τύπος στάθηκαν, και στέκονται ακόμα και σήμερα, στο ντεκολτέ της. Επώνυμοι (όπως ο βρετανός δημοσιογράφος Πιρς Μόργκαν) αλλά και ανώνυμοι σχολιαστές του καναπέ ξέσπασαν με τα πιο βιτριολικά σχόλια.
Εισαγγελάτος
Θα μας πείτε: απαγορεύονται τα σχόλια; Δηλαδή αν κάτι το βρίσκουμε ακαλαίσθητο να μην το λέμε; Φυσικά και να το λέμε. Απλά, μήπως να επανεξετάζαμε πώς προτρέχει η γλώσσα, πώς ηγούνται τις σκέψεις τα στερεότυπα, τι εργαλεία hate-speech έχουμε συνηθίσει να χρησιμοποιούμε στα πλαίσια του χαβαλέ, τι κριτήρια μας οδηγούν στο χλευασμό μας; Μήπως εκείνο το βράδυ τα χιλιάδες λογοπαίγνια με τα «SAG Awards» και τα «sagging breasts» (πεσμένα στήθη) έδειχναν κάτι πολύ διαφορετικό από άκακο χιούμορ; Μία 69χρονη γυναίκα δεν μπορεί, δε γίνεται, δεν επιτρέπεται να δείχνει το (υπέροχο, κατά τη γνώμη μας) μεγάλο στήθος της. Πια.
Πεσμένο στήθος, καταποντισμένο επίπεδο
Ναι, «πια». Γιατί μην βουτάμε το κεφάλι μας στην άμμο. Η εκρηκτική κοκκινομάλλα, η πρωταγωνίστρια των «Rocky Horror Picture Show», «Bull Durham» και του «Hunger» πάντα το έδειχνε. Εχει πουλήσει το Χόλιγουντ με την εικόνα του πύρινου ταπεραμέντου της, το οποίο, φυσικά, δεν ξεκινά ούτε καταλήγει στο ντεκολτέ της. Ομως έχει και το ντεκολτέ της ως συνεπές κομμάτι του. Η Σαράντον ήταν είναι και θα είναι μία σέξι γυναίκα, με φλογερό δυναμικό βλέμμα, στιβαρή αυτοπεποίθηση, κοφτερό πολιτικό λόγο και γοητευτικό, αβυσσαλέο ντεκολτέ. Πότε κάτι από όλα αυτά έχει ημερομηνία λήξης; Και ποιος το αποφασίζει;
Πιστεύετε ότι θα άνοιγε μύτη, αν στη θέση της Σαράντον ήταν οποιαδήποτε από τις νέες σταρ;
Αλλοι, πιο καθωσπρέπει, έφεραν στο τραπέζι το επιχείρημα του timing. Δεν ήταν σωστό σ' ένα «In Memoriam» να εμφανίζεσαι με ντεκολτέ. Μάλιστα. Αυτό κάπως συνάδει και με το «όταν ξεβαφτείς και αποκαλύψεις όλες σου τις ρυτίδες, τις σακούλες κάτω από τα μάτια, θα σου δώσουμε και Οσκαρ. Γιατί σοβάρεψες». Αλλά ας μη χάνουμε το θέμα μας. Η Σαράντον δεν ήταν σεμνά ντυμένη για το ρόλο της λοιπόν. Να θυμίσουμε όμως ότι η Σαράντον ήταν εκεί λόγω του Ντέιβιντ Μπόουι. Του Ντέιβιντ Μπόουι. Του υπέροχα ανδρόγυνου, ασυμβίβαστα ανατρεπτικού, εξωγήινα αλλόκοτου πλάσματος που προκάλεσε την τέχνη, το μυαλό και το πνεύμα μας με την εμφάνισή του.
Διαβάστε κι αυτό: Οταν η Σούζαν Σαράντον πεινούσε για τον Ντέιβιντ Μπάουι
Για ένα πουκάμισο ανοιχτό, για έναν Ντέιβιντ
Κι ο Μπόουι κοιτάει τα δημοσιεύματα από ψηλά κι έχει σκάσει στα γέλια, συγχαίροντας τη φίλη του. Γιατί έκανε ακριβώς αυτό που έπρεπε – ηθελημένα ή άθελά της.
Για να προκαλέσει με τη σειρά της να σκεφτούμε λίγο παραπάνω, επιτέλους, τα χρόνια κολλήματά μας. Να αποφασίσουμε αν θα ανοίξουμε λίγο το βλέμμα και το μυαλό μας. Να πάρουμε την ευθύνη για το πώς συνεχίζουμε ή σταματάμε να αντιμετωπίζουμε ταμπού που μας κληρονόμησαν κι ακόμα αποδεχόμαστε αμάσητα. Να κοιτάξουμε τη γυναίκα, την ομορφιά της, την ηλικία της, το σώμα της πέρα από φίλτρα, βιομηχανίες εικόνας και promotional κόλπα. Και κάποια στιγμή να πάψουμε, απλά, να την κοιτάμε, αλλά να ακούσουμε κι όλα αυτά που τα υπέροχα σέξι χείλη της άνοιξαν για να μας πουν.
Διαβάστε περισσότερα:
Tags: Σούζαν Σαράντον