Σε πρόσφατη τηλεοπτική της παρουσία - εν μέσω της ανεκδιήγητης περιγραφής της για τους βανδαλισμούς εκθεμάτων από άγνωστες στο Βυζαντινό Μουσείο όπου παρουσίασε την κατάσταση ως «κάποιες κυρίες που άπλωναν λάδι» - η Υπουργός Πολιτισμού απάντησε σε ερώτηση δημοσιογράφων για το γεγονός ότι η παραγωγή του «Mamma Mia 2: Here We Go Again» δεν επέστρεψε στην Ελλάδα (Σκόπελο και Πήλιο) για τα γυρίσματα της δεύτερης ταινίας, αλλά προτίμησε την Κροατία.
Η απάντησή της (διαβάζουμε από το άρθρο του Αθηναϊκού Πρακτορείου) ήταν τουλάχιστον αποστομωτική (με την κακή έννοια):
«Οι παραγωγοί του "Mamma Μιa" δεν έκαναν ποτέ αίτημα στην Ελλάδα για να κάνουν γυρίσματα στον ελληνικό χώρο καθώς προτίμησαν από την πρώτη στιγμή την Κροατία».
Κάπως έτσι η Λυδία Κονιόρδου ένιψε τας χείρας της και συνέχισε τη συνέντευξή της, θεωρώντας πως από τη στιγμή που η παραγωγή της ταινίας δεν έκανε άιτηση στην Ελλάδα για να γίνουν εδώ τα γυρίσματα του δεύτερου «Mamma Mia» (που, εκτός όλων των άλλων, διαδραματίζεται στην Ελλάδα), δεν φταίει κανείς από τους εμπλεκόμενους - για να μην σας πούμε πως φταίνει και οι παραγωγοί που μας παρέκαμψαν ως χώρα και πήγαν αλλού, σαν δεν ντρέπονται!
Η ίδια απάντηση είχε δοθεί και πίσω, τον Ιούνιο του 2017 από το Υπουργείο Τουρισμού, μετά από δημοσιεύματα που ανέφεραν την αρχική πρόθεση των παραγωγών να γυρίσουν την ταινία στην Ελλάδα και την τελική επιλογή τους να γίνουν στην Κροατία λόγω φορολογικών ελαφρύνσεων.
Το Υπουργείο Τουρισμού, τότε, αφού ξεκαθάρισε ότι είναι αναρμόδιο για τις ξένες οπτικοακουστικές παραγωγές στην Ελλάδα, δήλωσε πως επικοινώνησε με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου το οποίο επιβεβαίωσε ότι δεν είχε ποτέ δεχθεί αίτηση από την παραγωγή της ταινίας για γυρίσματα στην Ελλάδα.
Διαβάστε ακόμη: Να κάνω ταινία στην Ελλάδα ή να πάω αλλού; To Flix μπαίνει στα βαθιά νερά του Filming in Greece
Αντιγράφουμε από το σάιτ DebbiesTravel δήλωση της επικεφαλής του Film Commission (υπεύθυνου για τις ξένες παραγωγές στην Ελλάδα) του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Βένιας Βέργου το 2017 στο πλαίσιο του 8ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αμοργού.
«Η παραγωγή δεν ήρθε ποτέ στο Κέντρο Κινηματογράφου, ούτε ξέρουμε και ούτε μπορούμε να μάθουμε, εάν είχαν επαφές με τους Ελληνες που δούλεψαν στην πρώτη ταινία. Αυτό όμως που ξέρουμε , είναι ότι η παραγωγή πήγε στην Κροατία, διότι ένας Κροάτης παραγωγός που είχε εμπειρία από Χόλιγουντ, τους βρήκε και τους έφερε στην Κροατία, λανσάροντας την Κροατία».
Αντιγράφουμε και από τη μεγάλη έρευνα του Flix.gr για τη δυνατότητα της Ελλάδας να φιλοξενήσει πλέον οπτικοακουστικές παραγωγές από το εξωτερικό.
«Ολοι γνωρίζουμε τις περιπτώσεις με τις ταινίες "Jason Bourne" και "Mamma Mia 2" που απέφυγαν την Ελλάδα στα γυρίσματα τους, παρόλο που σκηνές τους υποτίθεται ότι διαδραματίζονται στην Ελλάδα. Το κύριο πρόβλημα ήταν και είναι η γραφειοκρατία, ο απίστευτος κατακερματισμός αρμοδιοτήτων και κορυφαίο ο τρόπος που οι αρχαιολόγοι αντιλαμβάνονται την "ηθική προστασία" των μνημείων. Για τις μεγάλες παραγωγές, που κάθε καθυστέρηση μπορεί να συνεπάγεται απώλειες χιλιάδων δολαρίων, δεν υπάρχει κανένας λόγος να πάρουν το ρίσκο. Αποφασίζουν να κάνουν τη δουλεία τους αλλού και τέλος», επισημαίνει ο Μάρκος Χολέβας, που το 2007 ήταν επικεφαλής της λειτουργίας του Film Commission.
Κάπως έτσι η Λυδία Κονιόρδου ένιψε τας χείρας της και συνέχισε τη συνέντευξή της, θεωρώντας πως από τη στιγμή που η παραγωγή της ταινίας δεν έκανε άιτηση στην Ελλάδα για να γίνουν εδώ τα γυρίσματα του δεύτερου «Mamma Mia» (που, εκτός όλων των άλλων, διαδραματίζεται στην Ελλάδα), δεν φταίει κανείς από τους εμπλεκόμενους - για να μην σας πούμε πως φταίνει και οι παραγωγοί που μας παρέκαμψαν ως χώρα και πήγαν αλλού, σαν δεν ντρέπονται.
Οπότε τα πράγματα μάλλον έχουν ως εξής:
Ναι, η παραγωγή του «Mamma Mia 2» δεν ζήτησε ποτέ από την Ελλάδα να κάνει τα γυρίσματα της ταινίας εδώ. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως είναι όλα «καλώς καμωμένα» όπως καταλαβαίνει κανείς από την κοφτή δήλωση της Υπουργού (στο ίδιο μήκος κύματος με την εξοργιστική απάντηση όλων των εμπλεκόμενων σε κάθε μικρό, μεγάλη ή τραγικό λάθος έχει συμβεί στα χρόνια αυτής της κυβέρνησης).
Οταν χάνουμε κάτι, το οποίο είναι σημαντικό για τον κομβικό τομέα στον οποίο είμαστε επικεφαλής, φταίμε και οι ίδιοι, ειδικά αν ισχύει το γεγονός ότι οι Κροάτες κυνήγησαν την παραγωγή για να την φέρουν στην Κροατία, ενώ στην Ελλάδα περιμέναμε να μας χτυπήσουν την πόρτα. Μπορεί εν έτει 2017 που έγιναν τα γυρίσματα της ταινίας, να μην υπήρχε ακόμη το φορολογικό κίνητρο όπως αυτό θεσπίστηκε από το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής φέτος, αλλά αυτό δεν σήμαινε ότι η Ελλάδα δεν έπρεπε να προσπαθήσει με νύχια και με δόντια να μην χάσει αυτήν την παραγωγή, η οποία εκτός από την τουριστικη αίγλη θα εξασφάλιζε θέσεις εργασίας και ένα ακόμη καλό προηγούμενο για μελλοντικές παραγωγές.
Διαβάστε ακόμη: Αν και γυρισμένο στην Κροατία, το «Mamma Mia! Here We Go Again» συνεχίζει να διαφημίζει την Ελλάδα!
Ποιος νοιάζεται; Στο Υπουργείο Πολιτισμού, κανείς, αφού η τουριστική πληρότητα φέτος έχει φέρει την Ελλάδα στους πρώτους προορισμούς του κόσμου, η Ελλάδα διαφημίζεται δωρεάν από το «Mamma Mia 2» αν και γυρισμένο στην Κροατία και «ο τόπος μας γυρνά σελίδα», όπως φροντίζει να τονίσει η Λυδία Κονιόρδου τρομερά ευχαριστημένη για τη θητεία της, τον ελληνικό πολιτισμό, τα πάντα όλα.
Είμαστε σίγουροι πως αν ρωτήσει κάποιος τη Λυδία Κονιόρδου για το πώς πηγαίνει το ελληνικό σινεμά, θα πει «φανταστικά», αφού κανείς δεν πήγε να την ενοχλήσει για της πει πως τα χρήματα που δίνονται στις ελληνικές ταινίες είναι ελάχιστα, πως η ΕΡΤ ως βασικός χρηματοδοτικός μηχανισμός του ελληνικού σινεμά βρίσκεται σε «διαρκή αργία» και πως οι Ελληνες δημιουργοί αγχομαχούν για να ολοκληρώσουν τις ταινίες τους.
Μερικά πράγματα είναι θέμα αντίληψης - σαν το άπλωμα του λαδιού ή του τραχανά. Ανάλογα πάντα με την περίσταση.
Δείτε εδώ ένα μικρό βίντεο από την ολοκλήρωση των γυρισμάτων της ταινίας στην Κροατία: