Η Μαριόν Κοτιγιάρ είναι πολύ, πολύ όμορφη. Λεπτεπίλεπτη αλλά και δυναμική, με εύθραυστο δέρμα, απαλή φωνή, μαγικό βλέμμα. Το οποίο, δυστυχώς, όσο μιλήσαμε μαζί της για τη νέα της ταινία, το «Αγάπη και Μίσος» του Αρνό Ντεπλεσάν, με συμπρωταγωνιστή τον Μελβίλ Πουπό, που βγαίνει στις ελληνικές αίθουσες την Πέμπτη, 1η Ιουνίου, από το Cinobo, ήταν κρυμμένο πίσω από μεγάλα, τετράγωνα, μαύρα γυαλιά Chanel.
Διαβάστε ακόμη τη συνέντευξη: Μελβίλ Πουπό | «Οταν εμπιστεύομαι κάποιον σκηνοθέτη, απλώς τον ακολουθώ»
Ολόκληρη ήταν ντυμένη στα Chanel, όπως επιβάλλει η σχέση της με τον οίκο, μ' ένα t-shirt - φόρεμα αθλητικό αλλά με ασημένιες παγιέτες, φλατ πέδιλα, τα μαλλιά της πιασμένα ένα πρόχειρο κοτσάκι. Η προσωποποίηση της αντίθεσης. Μια από τις μεγαλύτερες σταρ του κόσμου και, ταυτόχρονα, μια απλή γυναίκα, ηθοποιός, μητέρα, σε ώρα δουλειάς. Σε κάθε περίπτωση, αυτός είναι ο ρόλος. Περισσότερες αλήθειες παρακάτω.
Εγινα ηθοποιός γιατί... Αν κάποια στιγμή είχα τη δυνατότητα να πηδήξω από ένα σύμπαν σ’ ένα άλλο, εντελώς διαφορετικό, θα ήμουν πολύ ευτυχισμένη. Μου έρχονται εκπληκτικές προτάσεις για δουλειά και τόσο διαφορετικές μεταξύ τους, που νιώθω ευτυχισμένη. Εγινα ηθοποιός γιατί χρειαζόμουν να καταλάβω αυτό το παράξενο και συναρπαστικό ζώο που είναι ο άνθρωπος. Οπότε το να έχω την ευκαιρία να εξερευνώ διαφορετικούς πολιτισμούς σημαίνει ότι ανακαλύπτω όλο και περισσότερο τα ανθρώπινα πλάσματα κι η κατανόησή μου γίνεται βαθύτερη. Κι ίσως, μια μέρα, σταματήσω να κρίνω τους ανθρώπους, όπως κάνω τώρα.
Η μέθοδος Ντεπλεσέν Ο Αρνό δεν ήθελε να κάνουμε πρόβες κι αυτό ήταν καλό, θεωρώ, γι’ αυτή την ταινία. Η μέθοδος του κάθε σκηνοθέτη είναι αυτό που λατρεύω, κάθε φορά έιναι διαφορετική. Στον Αρνό αγαπώ, όπως και οι περισσότεροι σκηνοθέτες με τους οποίους δουλεύω, δημιουργούν αυτό το ρυθμό ζωής και αφήνουν την ταινία να έχει το δικό της τρόπο. Ο Αρνό δεν ελέγχει τα πάντα αλλά έχει μια τόσο γερή βάση που οτιδήποτε μπορεί να συμβεί. Καμιά φορά μπορεί ν’ ανακαλύψει ένα νόημα σε μια σκηνή που δεν υπήρχε εκεί στην αρχή, καταλαβαίνει κάτι διαφορετικό απ’ ό,τι είχε στο μυαλό του. Αν αφήσεις την ιστορία να ζήσει, μπορεί να συμβεί η μαγεία.
Oταν είσαι καλλιτέχνης, η πρώτη ύλη σου είναι ο εαυτός σου κι ο κόσμος.»
Οδηγίες προετοιμασίας για ηθοποιούς Οταν είσαι στο γύρισμα, πρέπει ν’ αφήσεις τον εαυτό σου ελεύθερο. Αλλά για να φτάσεις σ’ αυτό το σημείο, χρειάζεται να προετοιμαστείς, να καταλάβεις τον ήρωα, να τον χτίσεις και μετά να μπορέσεις να εκπλαγείς. Για μένα η προετοιμασία είναι πολύ σημαντική. Είναι σαν να γνωρίζεις κάποιον σιγά-σιγά. Οσο καλύτερα τον γνωρίσεις, τόσο περισσότερο αυτός θα είναι ελεύθερος να είναι ο εαυτός του. Κι η ελευθερία του ήρωα θα έρθει εάν εσύ προετοιμαστείς τόσο, ώστε στο σετ ν’ αφεθείς και να δεις τι θα γίνει. Νομίζω πως, όταν είσαι καλλιτέχνης, η πρώτη ύλη σου είναι ο εαυτός σου κι ο κόσμος και νομίζω ότι αυτό ανοίγει το μυαλό και την καρδιά σου κι ίσως σου προσφέρει και μια βαθύτερη κατανόηση – ή μπορεί και όχι (γέλια).
Με τον Αρνό Ντεπλεσέν, στην επίσημη πρεμιέρα της ταινίας στις Κάννες, το 2022
Οπότε έγραψα κι ένα βιβλίο! Σ’ αυτή την ταινία μου, η ηρωίδα μου αναστατώνεται από το βιβλίο που έχει γράψει ο αδελφός της, εμείς δεν ξέρουμε τι γράφει το βιβλίο, δεν το μαθαίνουμε ποτέ. Εγώ, όμως, είχα την ανάγκη να ξέρω τι μπορεί να σε φτάσει σ’ αυτό το σημείο, σ’ αυτή την απελπισία, την καταστροφή. Οπότε ναι, έγραψα μέρος αυτού του βιβλίου γιατί έπρεπε να ξέρω και δεν είχα καμία πληροφορία. Ο Αρνό αν το ήξερε αυτό θα έλεγε… γουάου! Είναι υπερβολικά βίαιο.
Αυτογνωσία Η διασημότητα είναι μέρος της ζωής μου, αλλά δεν ζω τη ζωή μου ως διασημότητα, τη ζω ως κάποιος που θέλει να συνδέεται με τους ανθρώπους. Ποτέ δεν θεώρησα τον εαυτό μου πιο σημαντικό απ' οποιονδήποτε. Αυτή είναι η ανατροφή μου, υποθέτω. Αλλά ούτε και λιγότερο.
Ας καταναλώνουμε λιγότερο, ας καταναλώνουμε τοπικά, είναι ξεκάθαρα το καλύτερο πράγμα που έχουμε να κάνουμε.»
Τα εργαλεία μου Θέλω να χρησιμοποιώ ό,τι έχω, όλα μου τα εργαλεία όταν χτίζω έναν ήρωα. Να βρω πώς κοιτάζει τα πράγματα, πώς ανασαίνει. Η αναπνοή για μένα είναι πολύ σημαντική στο πώς επεξεργάζεσαι έναν ήρωα, γιατί ο τρόπος που αναπνέει κανείς επηρεάζει τον τρόπο που φέρεται, κινείται, μιλά. Και το πώς κοιτάζεις, πώς ακούς, είναι σημαντικά για μένα σ’ αυτή τη διεργασία.
Οι γονείς μου ήταν ηθοποιοί και παρακολούθησα τα τμήματα διδασκαλίας τους. Θυμάμαι ότι η μητέρα μου πάντα ξεκινούσε μ’ ένα μυστήριο πράγμα, να λες στον εαυτό σου «επιτρέπω στον ήρωα να μπει μέσα μου, επιτρέπω στον εαυτό μου να γίνει ο ήρωας». Είναι μυστήριος ο τρόπος που συνδέεσαι μ’ έναν ήρωα. Φυσικά υπάρχει μια προετοιμασία, όπου βασίζεσαι στο σενάριο και τις πληροφορίες που σου δίνει ή δημιουργείς τις δικές σου πληροφορίες για να καταλάβεις τον άνθρωπο αυτό, τη λατρεύω αυτή τη φάση. Αλλά υπάρχει και κάτι που δεν μπορείς να ελέγξεις.
Πρόσεχε τι καταναλώνεις Ολο και περισσότεροι άνθρωποι συνειδητοποιούν σήμερα ότι πρέπει να πάρουμε ευθύνη για την επίδρασή μας στον κόσμο και στο περιβάλλον και όπου μπορώ να υποστηρίξω τη διάδοση της πληροφορίας, θα το κάνω. Δεν το λέω γιατί μ' ενδιαφέρει η πολιτική καριέρα, αλλά όλοι είμαστε πολιτικά όντα, ο τρόπος που καταναλώνουμε είναι πολιτικός, η κηπουρική είναι πολιτική, η υποστήριξη φρικτών εταιριών με το ν' αγοράζουμε το προϊόν τους, είναι μια επιλογή που αποκτά πολιτική σημασία. Τι τρως, τι φοράς, είναι πολιτικό σήμερα. Δεν καταλαβαίνω πώς μπορείς να πάρεις κάτι να φας και να μην ξέρεις τι περιέχει. Οταν αγοράζεις μια μπλούζα, εγώ δεν θέλω να συνδέομαι με τη δουλεία, θέλω να ξέρω πώς και πού κατασκευάστηκε. Και, γενικώς, ας καταναλώνουμε λιγότερο, ας καταναλώνουμε τοπικά, είναι ξεκάθαρα το καλύτερο πράγμα που έχουμε να κάνουμε. Και όχι, δεν τρώω φουα γκρα, έχω δει τη διαδικασία, είναι απάνθρωπη.