Η ΙΣΤΟΡΙΑ
H Πάνεμ
Μέσα από τις στάχτες της πάλαι ποτέ Βορείου Αμερικής έχει αναδυθεί μία νέα χώρα. H Πάνεμ αποτελείται από 12 Περιοχές της επαρχίας και την απομακρυσμένη για τους μη προνομιούχους Πρωτεύουσα. Κάθε Περιοχή έχει τον φυσικό της πλούτο - αγροτικό, ζωϊκό, ορυκτό- τον οποίο καταθέτει στην Πρωτεύουσα χωρίς να κρατά τίποτα για τους εξαθλιωμένους κατοίκους. Η πείνα είναι κυριολεκτική, πεθαίνεις από αυτή, ηλεκτροφόρα σύρματα σε εμποδίζουν από την πρόσβαση του γειτονικού δάσους που προσφέρει κυνήγι, καρπούς, φρούτα. Τα πάντα ανήκουν στην Πρωτεύουσα, εσύ είσαι πειθήνιος εργάτης. Αν παραβιάσεις τους κανόνες τιμωρείσαι από τους λευκοντυμένους Επιτηρητές της τάξης, τον αμείλικτο στρατό καταστολής του Προέδρου Σνόου.
Η Πρωτεύουσα (Κάπιτολ) είναι ένας εντελώς διαφορετικός κόσμος. Μία μεταμοντέρνα μητρόπολη που απολαμβάνει σπάταλα την πληθώρα του συσσωρευμένου πλούτου και την αλματώδη ανάπτυξη της τεχνολογίας - στην αρχιτεκτονική, την ιατρική, την μόδα. Κάτοικοι μεταποκαλυπτικές καρικατούρες, με πολύχρωμες κομμώσεις, πλαστικές επεμβάσεις, κατασκευασμένη εμφατική ομορφιά. Εκεί δεν υπάρχει πείνα, στέρηση, κατανόηση για τον πόνο.
Η Εξέγερση
75 χρόνια πριν διεισδύσουμε εμείς στην ιστορία, οι Περιοχές είχαν επαναστατήσει. Η διαβόητη Εξέγερση των κατοίκων απέναντι στην διεφθαρμένη Πρωτεύουσα όμως απέτυχε και οι κανόνες έγιναν ακόμα πιο αμείλικτοι. Η άρχουσα τάξη έπρεπε να βρει έναν τρόπο να συνθλίψει κάθε μελλοντική σκέψη ανατροπής της. Μία τιμωρία που θα πάγωνε το αίμα κάθε μελλοντικής γενιάς, θα τόνιζε ποιος είναι ο απόλυτος κύριος της ζωής των πολιτών, θα απειλούσε άμεσα την μοίρα των παιδιών τους. Και τη βρήκε.
Αγώνες Πείνας
Μία τακτική αδίστακτης επιβολής, μασκαρεμένη ως «έθιμο» και ευγενή «θυσία» των κατοίκων στο έθνος και πακεταρισμένη ως τηλεοπτικό ριάλιτι ψυχαγωγίας; Ποιος θα μπορούσε να αρνηθεί ότι η εξουσία είχε πάντα τις καλύτερες ιδέες. Κάθε χρονιά η Πρωτεύουσα στήνει τους «Αγώνες Πείνας» - ένα παιχνίδι επιβίωσης, ένα τηλεοπτικό υπερθέαμα, για το οποίο ανυπομονούν οι βαριεστημένοι, ακόρεστοι Πρωτευουσιάνοι, αλλά παρακολουθούν με επιβεβλημένη την αγωνία και οι τρομοκρατημένοι Επαρχιώτες.
Οι κανόνες θέλουν 24 παίκτες, ένα κορίτσι κι ένα αγόρι από κάθε Περιοχή, να εξοντώνουν ο ένας τον άλλον σε μία ψηφιακά κατασκευασμένη αρένα, όπου τηλεχειριστές από την Πρωτεύουσα ενισχύουν το βαθμό δυσκολίας επιβίωσης με ακραία καιρικά φαινόμενα, μεταλλαγμένα τέρατα και στημένες παγίδες. Οι παίκτες αποτελούνται από παιδιά άνω των 12 ετών (στα γενέθλια των 12 μπαίνει το όνομά σου στη λίστα) και επιλέγονται με κλήρωση - που, φυσικά, και αυτή μεταδίδεται live στις τηλεοπτικές οθόνες. Το όνομά σου μπορεί να βρεθεί στην κληρωτίδα παραπάνω από μία φορά: γιατί το έχεις παζαρέψει κατά τη διάρκεια της χρονιάς για λίγο σιτάρι, ένα καρβέλι ψωμί, μια φτυαριά κάρβουνο. Οι «χάρες» αυτές λειτουργούν προσθετικά, δεν εκμηδενίζονται την επόμενη χρονιά. Οπότε μπορεί να βρεθείς στα 18 σου χρόνια με το όνομά σου γραμμένο σε 50 κλήρους. Δύσκολο να γεράσεις στην επαρχία του Πάνεμ.
Νικητής μπορεί να είναι μόνο ένας: οπότε το αγόρι ή το κορίτσι της ίδιας περιοχής θα πρέπει να σκοτώσει και το γειτονόπουλό του για να επιβιώσει. Οποια περιοχή νικήσει, έχει ένα ειρωνικό δώρο: δωρεάν σιτάρι στους κατοίκους για μία ολόκληρη χρονιά. Για αυτό το λόγο υπάρχουν Εθελοντές: παιδιά που προπονούνται μία ζωή από τις Περιοχές τους για αυτό το σκοπό. Δεν μπαίνουν στο παιχνίδι με την αγωνία της ζωής τους, αλλά ως ψυχροί, εκπαιδευμένοι εκτελεστές.
Ταυτόχρονα, οι κάτοικοι της Πρωτεύουσας, ως άλλοι χυδαία αιμοβόροι Ρωμαίοι, παρακολουθούν σε γιγαντοοθόνες τις βίαιες μάχες και τις κακουχίες των παιδιών, στοιχηματίζουν, διψούν για θέαμα και συνάπτουν... χορηγίες: όταν συμπαθούν έναν παίκτη του στέλνουν αυτό που χρειάζεται, τη στιγμή που το χρειάζεται: νερό, φαγητό, φάρμακο, όπλο.
ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ
Κάτνις Εβερντιν
Η πρωταγωνίστριά μας είναι η μεγαλύτερη κόρη μίας ορφανεμένης από πατέρα οικογένειας. Ζει στην Περιοχή 12, την φτωχική επαρχία των ανθρακωρύχων, στους οποίους ανήκε και ο πατέρας της πριν σκοτωθεί σε τραγικό ατύχημα στις στοές. Από τότε η μητέρα της έπεσε σε κατατονία, και η Κάτνις μεγάλωσε ως μάνα και την μικρή της αδελφή την Πριμ. Στα 16 της είναι σκληρή, ικανή, πολυμήχανη, πεισματάρα και δυνατή. Γνωρίζει ποιες ώρες το ηλεκτροφόρο συρματόπλεγμα δεν λειτουργεί, δραπετεύει στο δάσος, κυνηγά με δεξιοτεχνία, καθώς ο πατέρας της τής είχε μάθει να χειρίζεται το τόξο και πουλά τα τρόφιμα στην μαύρη αγορά. Μοναδικός της φίλος και συνεργάτης στο κυνήγι, ο ελάχιστα μεγαλύτερός της Γκέιλ.
Γκέιλ Χόθορν
Ζει παράλληλο βίο με την Κάτνις, καθώς κι εκείνος είναι προστάτης της οικογένειάς του, μετά το θάνατο του πατέρα του. Σύντροφός της στον αγώνα καθημερινής επιβίωσης, αντάξιός της στο κυνήγι, κρυφά ερωτευμένος μαζί της, αλλά φύσει κλειστός χαρακτήρας δεν της το εξομολογείται ποτέ. Το συναίσθημά του βγαίνει περισσότερο ως περήφανη οργή απέναντι στην Πρωτεύουσα: είναι περήφανος και εν δυνάμει επαναστάτης.
Πίτα Μέλαρκ
Γιος φούρναρη, για αυτό "προνομιούχος" και λίγο πιο παχουλός και δυσκίνητος. Οσο ταλέντο όμως δεν μπορεί να επιδείξει στα αγωνίσματα, το αντιπαρέρχεται μ' ένα τετραπέρατο μυαλό, φυσική δύναμη, και γνώση χειρισμού του πλήθους. Απόμακρος και ντροπαλός, ήταν συμμαθητής της Κάτνις και σε μία κομβική στιγμή της παιδικής τους ηλικίας την είχε βοηθήσει. Κάτι που θα της δημιουργήσει τύψεις όταν βρεθούν αντίπαλοι.
Χέιμις Αμπερνάθι
Υπήρξε ο μοναδικός νικητής των παιχνιδιών από την Περιοχή 12, για αυτό κάθε χρόνο λειτουργεί ως «σύμβουλος» στους επιλαχόντες παίκτες. Τυπικά. Γιατί στην πραγματικότητα γνωρίζει πολύ καλά ότι τα εξαντλημένα, αδύναμα φτωχόπαιδα της περιοχής του δεν έχουν καμία τύχη. Οσα αναγκάστηκε να κάνει στην αρένα και όσα αναγκάζεται να παρακολουθήσει κάθε χρονιά τον έχουν κάνει μέθυσο, κυνικό, άχρηστο. Μέχρι που γνωρίζει την Κάτνις...
Τσίνα
Οι «Αγώνες Πείνας» είναι, πάνω από όλα, τηλεοπτικό υπερθέαμα. Για αυτό χρειάζονται και τον στυλίστα τους. Κάθε περιοχή έχει τον δικό της και στην Κάτνις και τον Πίτα πέφτει ο ευφάνταστος, καλόκαρδος Τσίνα. Η Κάτνις τον κερδίζει από την αρχή με το θάρρος και τη δύναμή της και εκείνος φροντίζει να της δώσει το μεγάλο όπλο της εικόνας και της τηλεοπτικής παρουσίας. Θα τη βαπτίσει «Το Κορίτσι της Φωτιάς» και θα γίνει ο φίλος και εξομολογητής της.
Εφι Τρίνκετ
Η Ρούλα Κορομηλά της Πρωτεύουσας. Υπεύθυνη παρουσίασης των παικτών της Περιοχής 12, μία καρικατούρα με ροζ περούκες και σοβαντισμένο δέρμα. Μία φουτουριστική τηλεοπτική ξανθιά στα όλα της: τη σαχλαμάρα, την επιφάνεια, την πίστη στην σημαντικότητα του παιχνιδιού και την αδυναμία να δει πίσω από αυτό.
Πρόεδρος Κοριολανός Σνόου
Ο αδίστακτος Πρόεδρος του Πάνεμ στο βιβλίο παρουσιάζεται με μάτια κόμπρας, χνώτο που μυρίζει αίμα και τριαντάφυλλα - καθώς το χόμπι του είναι να τα καλλιεργεί. Τυπικός σαδιστικός δικτάτορας, παρουσιάζεται προπαγανδιστικά ως ηγέτης, στην ουσία δε θέλει με τίποτα το θέαμα να εμπνεύσει στο λαό "ηρωισμούς". Και η Κάτνις δε θα του κάτσει καλά...
Σίζαρ Φλίκερμαν
Ο Αντρέας Μικρούτσικος του Πάνεμ. Μέρος του πακέτου συνδυάζει το χαρισματικό τρόπο να ενθουσιάζει το live κοινό, να προκαλεί το χειροκρότημα, να εκβιάζει τη συγκίνηση. Ομως, αντίθετα με την Εφι, εκείνος διαισθάνεται το κουράγιο της Κάτνις, δεν δρα μόνο κυνικά και τηλεοπτικά.
Σένεκα Κρέιν
Ο Διοργανωτής των αγώνων, εκείνος εκτελεί τις αποφάσεις για την μοίρα των παικτών, βρίσκεται στο ψηφιακό τηλεχειριστήριο και τους βομβαρδίζει με νέους κανόνες ή... τους βομβαρδίζει κυριολεκτικά. Αυτός παίρνει τη δόξα της επιτυχίας, ή λογοδοτεί στον Πρόεδρο Σνόου.
ΟΙ ΚΥΡΙΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ
Κέιτο
Εθελοντής παίκτης από την Περιοχή 2, αδίστακτος, εκπαιδευμένος, ικανός με τα όπλα και με μία σαδιστική ικανοποίηση στο να σκοτώνει. Ο μεγαλύτερος αντίπαλος της Κάτνις και το φαβορί.
Κλόουβ
Επίσης εθελόντρια της Περιοχής 2, δυνατή, αλαζονική, με ταλέντο στο να πετάει μαχαίρια που βρίσκουν το θανάσιμο στόχο τους. Δεν έχει κανένα δισταγμό στο να σκοτώσει σώμα με σώμα.
Μάρβελ
Εθελοντής της Περιοχής 1, συνάπτει συμμαχία με τον Κέιτο και αποτελεί τη σκιά του. Ανάλογα αδίστακτος κι επικίνδυνος.
Γκλίμερ
Η εθελόντρια της Περιοχής 1 είναι ακόμα πιο δυνατή από τον Μάρβελ. Ψηλή, ξανθιά, με πράσινα μάτια - μία θανάσιμη αμαζόνα που εκτελεί τους αντιπάλους της χωρίς σκέψη κι έχει το ίδιο ταλέντο με την Κάτνις στην τοξοβολία.
Αλεπουδίτσα
Το όνομα του κοριτσιού από την Περιοχή 5 δεν αποκαλύπτεται ποτέ, αλλά η Κάτνις την βαπτίζει έτσι γιατί είναι τετραπέρατη - κρύβεται, κλέβει, και τρέχει πίσω στη φωλιά της.
Ρου
Η πιο μικρή (12χρονη) και μικρόσωμη παίκτρια έρχεται από την περιοχή 11 - αντίστοιχα φτωχική με τη 12, αλλά με κάτοικους αγρότες. Είναι γλυκιά, αδύναμη, ξέρει να σκαρφαλώνει δέντρα και να χρησιμοποιεί τη φύση ως σύμμαχο. Η Κάτνις θα νιώσει ότι έχει τη θέση της μικρής της αδελφής (Πριμ) κάτι που θα την κάνει να δράσει ανάλογα...
ΠΕΙΝΑΣΜΕΝΑ ΤΡΙΒΙΑ
Κοτσυφόκισσα Θα γίνει σύμβολο επιβίωσης της Κάτσνις, ξεκινώντας από μία καρφίτσα-γούρι, αλλά συναντώντας το ίδιο το πουλί και το τραγούδι του στην αρένα.
Φωτιά Ο λόγος που έχασε η Κάτνις τον πατέρα της, ειρωνικά την εικόνα της. Προέρχεται από την Περιοχή του κάρβουνου, της φωτιάς. Είναι το Κορίτσι της Φωτιάς - στα μάτια των καλομαθημένων Πρωτευουσιάνων τηλεθεατών η Κάτνις "τη δαμάζει".
Οι Σκοτεινές Μέρες Κάθε φορά που το ακούτε να το μεταφράζετε ως την Εξέγερση. Για τον Πρόεδρο Σνόου αυτές ήταν οι σκοτεινές μέρες του έθνους - όχι η στυγνή του καθημερινότητα ανέχειας.
Ο Θερισμός Καθόλου διπλωματικός όρος για την τελετή της κλήρωσης των μελλοθάνατων. Να που καμιά φορά ένα τηλεοπτικό πρόγραμμα μπορεί να είναι ειλικρινές.
Ηχος κανονιού Κάθε φορά που ακούγεται στο παιχνίδι, κάποιος πέθανε. Το βράδυ στον νυχτερινό ουρανό, οι νεκροί της μέρας προβάλλονται ως ολογράμματα μαζί με το όνομα και την Περιοχή τους, ώστε να ξέρουν οι κρυμμένοι παίκτες ποιοι αντίπαλοι εξουδετερώθηκαν.
Το Κέρας Βρίσκεται στο κέντρο της αρένας και περιέχει όλα τα "δώρα" της Πρωτεύουσας στους παίκτες. Φαγητό, όπλα, φάρμακα. Μόνο που βρίσκεται εντελώς εκτεθειμένο και συνήθως όποιος επιχειρήσει να το πλησιάσει γίνεται εύκολος στόχος των αντιπάλων του.
Πεινάτε ακόμα;