Μέσα σε δύο εβδομάδες είχαμε ένα ακόμη ιστορικό χαμηλό στα εισιτήρια του τετραημέρου και ένα ρεκόρ εισπράξεων ένεκα των νέων «Εκδικητών», και τα δύο σε μια αγορά που βρίθει από νέους τίτλους κάθε εβδομάδα και ένα κοινό που δεν δείχνει να ενδιαφέρεται αρκετά για τη διασκέδαση με το όνομα «σινεμά».
Ρωτήσαμε όλες τις ελληνικές εταιρίες διανομής τη γνώμη τους για τις αιτίες της χαμηλής προσέλευση θεατών στους ελληνικούς κινηματογράφους, για τα παράδοξα του ελληνικού box-office, τις μικρότερες ανεξάρτητες ταινίες που χάνονται από κινηματογραφική εβδομάδα σε κινηματογραφική βδομάδα, τους τρόπους με τους οποίους η κάθε μία αντιμετωπίζει το πρόβλημα, τις προβλέψεις τους για το καλοκαίρι που έρχεται και τις λύσεις που προτείνουν για να γίνει και πάλι το σινεμά ελκυστικό ως μορφή διασκέδασης.
«Μαζί ή Τίποτα» του Φατίχ Ακίν
Ζήνος Παναγιωτίδης, Rosebud.21
Κάθε χρόνο μετά την περίοδο των οσκαρικών ταινιών αρχίζει η κατιούσα στα εισιτήρια, βοηθούσης και της άνοιξης. Αν, δε, δεν υπάρχει και το δυνατό «μπλοκμπάστερ», οι συνέπειες είναι χειρότερες. Κατά τα άλλα, η πειρατεία συνεχίζει να κρατεί καλά, έχοντας την πολιτεία να παρακολουθεί εκ του μακρόθεν.
Δεν γίνεται να μιλάμε για ατομικές κινήσεις σ’ έναν χώρο σκληρού ανταγωνισμού, με μηδενική διάθεση συνεργασίας.
Η χαμηλή προσέλευση των θεατών στο σινεμά είναι θέμα που πρέπει να απασχολεί τους πάντες. Αυτοί οι περίφημοι «πάντες» είναι αδύνατον να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι. Στην Ελλάδα ζούμε. Οσον αφορά τη συνεργασία γραφείων διανομής και αιθουσαρχών, η ευκολία της χρήσης του DCP πολλές φορές αποδεικνύεται «μπούμπερανγκ» στο σωστό προγραμματισμό.
Χρειαζόμαστε λιγότερες και καλύτερες ταινίες. Πρέπει να αλλάξει η αγοραστική πολιτική των γραφείων διανομής. Δεν είναι δυνατόν να τορπιλίζεται η αγορά με τόσες ταινίες κάθε βδομάδα.»
Κάθε χρόνο και καλύτερα! Πάνω από 100 ταινίες στην «αρένα» δεν είναι μικρό πράγμα. Και φυσικά το κάθε γραφείο έχει το καλύτερο εμπόρευμα. Καλοκαίρι λαμπρό μας περιμένει. Λαμπρότερο και από τον ελληνικό ήλιο. Πάντως για να σοβαρευτούμε, ψάξτε για τα «διαμαντάκια». Υπάρχουν. Και μάλιστα αρκετά.
Χρειαζόμαστε λιγότερες και καλύτερες ταινίες. Πρέπει να αλλάξει η αγοραστική πολιτική των γραφείων διανομής. Δεν είναι δυνατόν να τορπιλίζεται η αγορά με τόσες ταινίες κάθε βδομάδα. Πιστεύετε ότι δεν αντιλαμβάνεται ο θεατής ότι τις τελευταίες εβδομάδες επικρατεί «άδειασμα ραφιών»; Και τι κρίμα, μέσα σ’ αυτές τις εβδομάδες, πολύ αξιόλογες ταινίες χάθηκαν μέσα στο σωρό. Το κοινό πρέπει να γυρίσει στο σινεμά. Η τηλεόραση σκουπιδοκρατείται. Η αίθουσα προσφέρει αυτή τη μοναδική μαγεία. Φτάνει όλοι εμείς οι εμπλεκόμενοι να περιορίσουμε τα λάθη μας. Το σινεμά δεν είναι εύκολο και φτηνό «σπορ». Ενας ιδιαίτερος σεβασμός και από το κοινό και από όλους τους «φορείς» είναι απαραίτητος.
«Ο Επιβάτης» με τον Λίαμ Νίσον
Αντώνης Μανιάτης, Spentzos Film
Τα χαρακτηριστικά για να πάει καλά μια ταινία είναι ποιοτικά, ποσοτικά και οικονομικά. Ποιοτικά, αυτή τη στιγμή βγαίνουν πάρα πολλές ταινίες που δεν θα έπρεπε να βγαίνουν. Αυτό συμβαίνει γιατί ο κάθε συνάδελφος πρέπει να βγάλει κάποιες ταινίες για δικούς του λόγους. Ποσοτικά είναι σίγουρο πως ένας μεγάλος αριθμός ταινιών δημιουργεί μια σύγχυση και γενικότερα αυτή τη στιγμή ταινίες που δεν βγήκαν μέσα στο high season γιατί δεν μπορούσαν να βγουν, μαζεύτηκαν όλες για να βγουν τον Μάρτιο, τον Απρίλιο και τον Μάιο, διότι ο καθένας νομίζει ότι θα πάει καλύτερα αυτήν την περίοδο - πράγμα που δεν συμβαίνει. Οικονομικά, ο κόσμος όταν υπάρχει κάτι που θέλει να πάει να δει, πραγματικά πηγαίνει, είτε είναι ταινία blockbuster είτε ταινία καλλιτεχνική.
Το καλοκαίρι, όπως συμβαίνει πάντα, κάποιες ταινίες θα λειτουργήσουν και κάποιες δεν θα λειτουργήσουν. Οσο περισσότερες είναι οι ταινίες που βγαίνουν στις αίθουσες, τόσο λιγότερες θα είναι αυτές που θα λειτουργήσουν.
Το θέμα της πειρατείας είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα. Αν το κομμάτι της πειρατείας γίνει μικρότερο, ελεγχόμενο και δεν υπάρχει αυτή η μάστιγα του παράνομου downloading, σίγουρα αυτό θα φέρει περισσότερο κόσμο στο σινεμά.»
Ο κόσμος, σε οποιαδήποτε περίπτωση, δεν θα πάει στις ταινίες που από την αρχή δεν έχει επιλέξει να πάει. Είναι περιορισμένα τα οικονομικά του κόσμου και ο καθένας το σκέφτεται περισσότερο πού θα ξοδέψει. Ο κόσμος επιλέγει με τον δικό του τρόπο. Το κριτήριο του κόσμου είναι κάτι που δεν το ξέρουν τόσο καλά ούτε οι διανομείς, ούτε τόσο καλά οι κριτικοί. Γι' αυτό έρχεται η ώρα και η στιγμή που ξαφνικά βγαίνει μια ταινία και κάνει την έκπληξη - όπως συμβαίνει σχεδόν κάθε καλοκαίρι με τρεις-τέσσερις ταινίες. Το κριτήριο του κόσμου, είναι το κριτήριο του κόσμου. Δεν μπορείς να μπεις στη λογική της μαντεψιάς. Ηδη όταν αγοράζουμε ταινίες, αγοράζουμε με μαντεψιές. Δεν θα κάνουμε μαντεψιές και στο τι θα αρέσει στον κόσμο.
Το θέμα της πειρατείας είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα. Η δυνατότητα του να μπορεί κάποιος να βλέπει ταινίες χωρίς να ξοδεύει, όσο ο νόμος κατά της πειρατείας δεν εφαρμόζεται και περιμένοντας και ελπίζοντας να εφαρμοστεί. Αν το κομμάτι της πειρατείας γίνει μικρότερο, ελεγχόμενο και δεν υπάρχει αυτή η μάστιγα του παράνομου downloading, σίγουρα αυτό θα φέρει περισσότερο κόσμο στο σινεμά.
«Τα Μυστήρια της Σικελίας» των Φάμπιο Γκρασαντόνια και Αντόνιο Πιάτσα
H ομάδα της Danaos Films
H αλήθεια είναι ότι είναι πρωτοφανές το γεγονός να «πέφτει» τόσο πολύ η κίνηση, σε όλη την κινηματογραφική αγορά, κατά τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο. Συνήθως η πτώση άρχιζε να εμφανίζεται περί τα τέλη Απριλίου με την άνοδο της θερμοκρασίας, οπότε το κοινό δεν επιλέγει την κλειστή αίθουσα αλλά τους εξωτερικούς χώρους για την έξοδό του, και τη σκυτάλη παίρνουν οι θερινοί κινηματογράφοι. Eνας παράγοντας λοιπόν, θα μπορούσε να είναι η θερμοκρασία που φέτος βρίσκεται από τέλη Μαρτίου σε πολύ υψηλά για την εποχή επίπεδα με αποτέλεσμα να «ξεμυαλίζεται» το κοινό. Επιπλέον, οι ημερομηνίες των διακοπών του Πάσχα, που φέτος επίσης έπεσε πολύ νωρίς, σε συνδυασμό με τον καλό καιρό ενίσχυσαν την διάθεση του κόσμου για διασκέδαση εκτός αιθουσών. Από την άλλη δεν μπορούμε να μην σημειώσουμε ότι η υπερπληθώρα ταινιών που βγαίνουν κάθε εβδομάδα δεν μπορεί να συνεχίζεται και τους καθ’ ομολογίαν πιο αδύναμους μήνες, όπως ο Μάρτιος και ο Απρίλιος, οπότε το ήδη ολιγάριθμο φιλοθεάμων κοινό ούτως ή άλλως περιορίζεται. Αλλά αυτή είναι μία δύσκολη συνθήκη που οι κινηματογράφοι και οι διανομείς αντιμετωπίζουμε όλη τη σεζόν, όπως επίσης και το downloading. Είναι απίστευτο ότι είμαστε από τις ελάχιστες χώρες που δεν έχει εφαρμοστεί απολύτως κανένα μέτρο για τους χρήστες του διαδικτύου που κατεβάζουν παράνομα ταινίες. Και παράλληλα μία άλλη δύσκολη συνθήκη, το brain drain, στο οποίο οφείλεται σε μεγάλο μέρος η συρρίκνωση του κοινού που βλέπει και πάει σινεμά στην Ελλάδα. Σε μία αγορά με πολύ περιορισμένο πια αριθμό ενεργών θεατών, τα εισιτήρια όλο και επιμερίζονται αφήνοντας δυσαρεστημένους τόσο τους διανομείς όσο και τις αίθουσες.
Oπως όλες οι εταιρίες νομίζω, έτσι κι εμείς αιφνιδιαστήκαμε από την απότομη πτώση των εισιτηρίων. Η πρώτη μας αντίδραση για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα, τόσο για την τύχη των ταινιών μας (που από καιρό είχαν προγραμματιστεί για τις συγκεκριμένες ημερομηνίες) όσο και για τις αίθουσες που τις φιλοξενούν, ήταν να κρατήσουμε την προβολή τους σε μικρό κύκλωμα αιθουσών. Περιορίζοντας δηλαδή τον αριθμό των αιθουσών να κρατήσουμε όσο το δυνατόν ψηλότερο το μέσο όρο εισιτηρίων ανά αίθουσα. Από την άλλη, στις ταινίες που ετοιμάζουμε να βγάλουμε τις επόμενες εβδομάδες έχουμε προγραμματίσει έναν αριθμό εκδηλώσεων, avant premieres, ομιλητές πριν τις προβολές και συζητήσεις μετά για να εγείρουμε το ενδιαφέρον του κοινού, ενώ αναγκαστήκαμε να ακυρώσουμε και την έξοδο μιας ταινίας που είχαμε προγραμματίσει, αναβάλλοντάς την για την επόμενη σεζόν.
Mπορεί η πτώση των εισιτηρίων να μοιάζει ότι αφορά λίγους αλλά αφορά πολύ περισσότερους επιχειρηματικούς κλάδους, και όλα τα παραπάνω χωρίς να λάβουμε υπόψη το πολιτιστικό έλλειμμα που συνεπάγεται όλη αυτή η κρίση του χώρου!»
H χαμηλή προσέλευση θεατών στους κινηματογράφους φυσικά πρέπει να απασχολεί και τους αιθουσάρχες, που θα πρέπει να φροντίζουν ανεξάρτητα από τις εταιρίες διανομής την προώθηση των ταινιών που προβάλουν και πέρα και πάνω απ’ όλα τις συνθήκες προβολής στον κινηματογράφο τους. Αλλά η πτώση της κινηματογραφικής αγοράς είναι ένα θέμα που πρέπει να απασχολεί ένα μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής επιχειρηματικότητας και εργασίας. Πρώτα απ’ όλα οφείλει να απασχολεί τους δημοσιογράφους (κριτικούς κινηματογράφου και δημοσιογράφους πολιτιστικού ρεπορτάζ) που αν εκλείψει η κινηματογραφική αγορά δε θα υπάρχει λόγος απασχόλησης πολλών από αυτών στον Τύπο. Αλλά και ο Τύπος δε θα έχει διαφημιστικά έσοδα από τις εταιρίες που θα προσπαθούν να περιορίσουν τα έξοδά τους. Πρόκειται για μία αλυσίδα επιπτώσεων που ξεκινά από τους παραγωγούς ταινιών (τους πρώτους που αφορά το κινηματογραφικό προϊόν) και φτάνει ως τον προμηθευτή ποπ κορν, που επίσης η δουλειά του έχει πέσει κατακόρυφα. Γι’ αυτόν τον λόγο και πρέπει να ληφθούν μέτρα τόσο από την αγορά, κατόπιν συνεννόησης μεταξύ των διανομέων, αιθουσαρχών κλπ, όσο και από το κράτος, γιατί μπορεί η πτώση των εισιτηρίων να μοιάζει ότι αφορά λίγους αλλά αφορά πολύ περισσότερους επιχειρηματικούς κλάδους, και όλα τα παραπάνω χωρίς να λάβουμε υπόψη το πολιτιστικό έλλειμμα που συνεπάγεται όλη αυτή η κρίση του χώρου!
Για τη φετινή θερινή περίοδο, ευελπιστούμε ότι τα θερινά σινεμά, οι πολλές αν μη τι άλλο επιλογές ταινιών (από blockbusters μέχρι καλλιτεχνικές ταινίες και επανεκδόσεις) μέσα σε λίγες εβδομάδες, θα ξαναστρέψουν το κοινό στο σινεμά μετά από αυτό το, ελπίζουμε, διάλειμμα. Οι διανομείς, αγωνιούμε και προσπαθούμε να βγάζουμε τις ταινίες μας το συντομότερο δυνατό, ώστε να προλάβουμε το leakάρισμα και να προστατέψουμε την έξοδο των ταινιών μας.
Προκειμένου να ξαναγυρίσει το ελληνικό κοινό στο σινεμά, πρώτο και πιο σημαντικό είναι η αντιμετώπιση του παράνομου downloading, που στη χώρα μας είναι εντελώς ανύπαρκτη. Πρέπει άμεσα το κράτος να λάβει τα στοιχειώδη μέτρα. Δεύτερο, η μεταξύ των επιχειρηματιών του χώρου (διανομείς, αιθουσάρχες, παραγωγοί κλπ) καλύτερη συνεννόηση και η συνεχής φροντίδα προς το κοινό μας. Να φροντίζουμε δηλαδή για την καλύτερη δυνατή συνθήκη εξόδου και διανομής της κάθε ταινίας.
«Η Μορφή του Νερού» του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο
Μάνος Κρεζίας, Odeon
Σημαντικό ρόλο για τη χαμηλή προσέλευση του κόσμου στις αίθουσες έπαιξε ο καλός καιρός και το Πάσχα που φέτος έπεσε πολύ νωρίς, αλλά φυσικά και τα αναμενόμενα blockbusters, όπως τα «Black Panther» και «Ready Player One», που ενώ σε όλο τον κόσμο έκαναν τεράστια επιτυχία, στην Ελλάδα δεν είχαν ανάλογη ανταπόκριση
Ως προς τους τρόπους αντιμετώπισης, καμία από τις εταιρίες διανομής δεν έχει κάνει κάτι διαφορετικό.
Η χαμηλή προσέλευση θεατών στο σινεμά είναι θέμα που θα έπρεπε να απασχολεί όλους όσους ασχολούνται με τον κινηματογράφο.»
Η πρόβλεψή μου για το καλοκαίρι είναι θετική, γιατί είναι διαφορετικά τα κριτήρια της προσέλευσης των θεατών το καλοκαίρι, αρκεί να μη βρέχει.
Είναι παροδικό το φαινόμενο και σύντομα θα διορθωθεί.
Η χαμηλή προσέλευση θεατών στο σινεμά είναι θέμα που θα έπρεπε να απασχολεί όλους όσους ασχολούνται με τον κινηματογράφο.
«Η Αλλη Οψη της Ελπίδας» του Ακι Καουρισμάκι
Γιώργος Στεργιάκης, Ama Films
Δεν έχει ο κόσμος χρήματα και κάνει επιλογή με αυστηρά κριτήρια να πάει να δει την πολύ καλή ταινία που θα πάρει καλά αστεράκια. Γενικά το εισιτήριο πρέπει να πάει 5 ευρώ σε όλους τους κινηματογράφους και να πέσει ο ΦΠΑ, όπως είναι στα θέατρα, με μεγάλη καμπάνια σε Τύπο και περιοδικά από όλους μας.
Δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα το ιδιαίτερο όταν έχουμε φτιάξει ένα πρόγραμμα από πέρσι και ξέρουμε τι θα παίξουμε από Σεπτέμβριο έως Μάιο. Γενικά όλες οι μικρές εταιρείες διανομείς εξαρτώνται από τα αστεράκια των κριτικών. Αν εχεις καλά αστεράκια δουλεύεις, δεν έχεις καλά αστεράκια δεν πας καλά.
Η χαμηλή προσέλευση πρέπει να απασχολεί και τους διανομείς και τους αιθουσάρχες, αλλά κάθε διανομέας κοιτά το συμφέρον του. Οταν ο άλλος παίρνει 600 ευρώ το μήνα, τι θα πληρώσει ΔΕΗ, ΟΤΕ, ενοίκιο, πόσες φόρες θα πάει σινεμά; Κατεβάζει την ταινία και τη βλέπει μετά από μήνες σπίτι του. Δεν έχουμε κάνει τίποτα με το downloading. Επίσης, για να σταματήσει το downloading πρέπει να σταματήσει παγκοσμίως να βγαίνουν σε dvd και blu-ray όλες οι ταινίες παντού, μόνον σινεμά και τηλεόραση οι ταινίες.
Χρειαζόμαστε φτηνό εισιτήριο 5 ευρώ με χαμηλό ΦΠΑ όπως στα θέατρα και συμφωνία κυρίων από όλους τους διανομείς με κάποιο τρόπο να πέσουν οι τιμές της αγοράς των ταινιών στο εξωτερικό.»
**Η προσέλευση για φέτος το καλοκαίρι θα είναι πολύ δύσκολη γιατί έχει μουντιάλ, επίσης όλες οι μεγάλες εταιρείες διανομείς βγάζουν από 15 ταινίες η κάθε μια, ποιος θα πάει σινεμά; Επίσης με τo DCP τώρα όλες οι μεγάλες εταιρείες ανοίγουν την ταινία σε πολλές αίθουσες, με αποτέλεσμα να κλαίνε όλοι μαζί όταν δεν πάει η ταινία. Αφού υπάρχουν πολλές ταινίες, ας υπάρξουν λιγότερα ανοίγματα ταινιών, ν' ανοίγει μα ταινία σε 3-4 αίθουσες και μετά βλέπουμε.
Χρειαζόμαστε φτηνό εισιτήριο 5 ευρώ με χαμηλό φπα όπως στα θέατρα και συμφωνία κυρίων από όλους τους διανομείς με κάποιο τρόπο να πέσουν οι τιμές της αγοράς των ταινιών στο εξωτερικό. Γενικά δεν πρόκειται να γίνει τίποτα, γιατί υπάρχουν 22 εταιρείες διανομής και γιατί βγαίνουν πολλές ταινίες στην Ελλάδα.
«Πρόσωπα και Ιστορίες» της Ανιές Βαρντά
Σοφία Αγγελίδου - Λευτέρης Αδαμίδης, One from the Heart
Το φαινόμενο είναι συνηθισμένο στην ελληνική αγορά καθώς με τις πρώτες ζέστες ο κόσμος προτιμά προφανώς να περνά περισσότερο χρόνο έξω παρά μέσα. Παράλληλα, το μεγαλύτερο μέρος των «μεγάλων» ταινιών της χρονιάς έχει ήδη βγει στις αίθουσες. Φέτος η πτώση ήταν πιο γρήγορη και μεγαλύτερη καθώς το Πάσχα έπεσε νωρίς και ο καιρός άλλαξε απότομα προς το καλοκαίρι. Ταινίες όπως οι «Εκδικητές» θα ξαναφέρουν τον κόσμο για λίγο τον κόσμο πίσω στις αίθουσες, τουλάχιστον αυτόν των multiplex.
Το φετινό καλοκαίρι έχει για μεγάλο αντίπαλο μέχρι τις αρχές Ιουλίου το Μουντιάλ που παραδοσιακά επηρεάζει τα θερινά σινεμά. Ελπίζουμε ότι η απουσία της …Εθνικής Ελλάδος από τη διοργάνωση θα μειώσει την επίδραση. Βλέποντας το πρόγραμμα των ταινιών του καλοκαιριού υπάρχουν νομίζουμε αξιόλογες προτάσεις που θα μπορούσαν να τραβήξουν τον κόσμο στις αίθουσες.
Eνας τρόπος προσέγγισης και ανανέωσης του κοινού θα ήταν μια ανανεωμένη εμπειρία στην αίθουσα. Είναι αλήθεια ότι αρκετές αίθουσες χρειάζονται ανακαίνιση ώστε να προσφέρουν μια πιο ολοκληρωμένη εμπειρία στον θεατή που ειδικά τώρα έχει πολλούς διαφορετικούς τρόπους να δει μια ταινία.»
Κατά τη γνώμη μας πάντως όσο δεν βελτιώνεται το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα της ελληνικής οικογένειας (και όχι οι συχνά πλασματικοί δείκτες της οικονομίας) δεν έχουμε πολλά να περιμένουμε από τη συνολική αύξηση των εισιτηρίων, έστω και αν συγκυριακά υπάρχουν κατά καιρούς ανοδικές τάσεις. Το σινεμά μπορεί να φαίνεται ως μια φτηνή διασκέδαση έχει όμως ισχυρό ανταγωνισμό από το γεγονός ότι μπορεί κανείς να το βρει…δωρεάν με νόμιμους και μη τρόπους (κάτι που δεν ισχύει για το θέατρο πχ), ενώ δυστυχώς στη χώρα μας εξαιτίας και της έλλειψης οποιασδήποτε πολιτικής ανάπτυξης της σινεφιλίας δυστυχώς το σουβλάκι, η μπύρα και ο καφές είχαν πάντα ψηλότερη προτεραιότητα (ας μην ξεχνάμε και πριν την κρίση η Ελλάδα είχε το χαμηλότερο μέσο όρο επισκέψεων ανά κάτοικο στις χώρες του MEDIA).
Eνας τρόπος προσέγγισης και ανανέωσης του κοινού θα ήταν μια ανανεωμένη εμπειρία στην αίθουσα. Είναι αλήθεια ότι αρκετές αίθουσες χρειάζονται ανακαίνιση ώστε να προσφέρουν μια πιο ολοκληρωμένη εμπειρία στον θεατή που ειδικά τώρα έχει πολλούς διαφορετικούς τρόπους να δει μια ταινία. Ταυτόχρονα όμως υπάρχει έλλειψη προώθησης των ταινιών και της σπουδαιότητας τους. Πολλά ΜΜΕ υποβαθμίζουν τη σημασία του κινηματογράφου, αφιερώνοντας ελάχιστο χώρο για τις ταινίες της εβδομάδας. Πολλά site για παράδειγμα δεν έχουν πλέον καν στήλη αφιερωμένη στο σινεμά.
Από τη μεριά μας προσπαθούμε να αισιοδοξούμε και να προσφέρουμε στον κόσμο αυστηρά επιλεγμένες προτάσεις υψηλού επιπέδου ελπίζοντας ότι στο τέλος το καλό (σινεμά) πάντα κερδίζει.
«Η Πιο Σκοτεινή Ωρα» του Τζο Ράιτ
Μαριλίζα Τοτόμη, UIP
Αρχικά και πάνω απ’ όλα, τα εισιτήρια στην Ελλάδα είναι λίγο-πολύ σταθερά τα τελευταία χρόνια. Κινούνται γύρω στα 10 εκατομμύρια το χρόνο τα τελευταία 3 χρόνια (2015-2017). Αυτό δεν είναι καθόλου κακό σε σχέση με την εικόνα στον υπόλοιπο πλανήτη. Για το 2018, αναμένεται το ίδιο νούμερο.
**Η περίοδος Ιανουάριος-Μάρτιος 2018 έκλεισε με μόλις 100.000 εισιτήρια λιγότερα, στα 3 περίπου εκατομμύρια. Αμελητέο νούμερο. Ο Απρίλιος ήταν αυτός που δεν πήγε καλά, αλλά είναι λάθος να κρίνουμε την πτώση εισιτηρίων από έναν και μόνο μήνα. Πέρσι υπήρχε το «Fast & Furious», αλλά και το «Boss Baby». Τα εισιτήρια Απριλίου είναι τα ίδια με του 2016, ενώ το 2015 υπήρχε πάλι «Fast & Furious» αλλά και «Avengers», όπως υπάρχει και τώρα για τον Μάιο. Δεν μπορείς να έχεις πάντα μια ταινία που να ισορροπεί τον κάθε μήνα εισπράξεων.
Ο Απρίλιος ήταν ο μήνας που δεν πήγε καλά στο σύνολο των εισιτηρίων, αλλά είναι λάθος να κρίνουμε την πτώση εισιτηρίων από έναν και μόνο μήνα.»
Τα πράγματα στην κινηματογραφική σεζόν είναι πολύ παρόμοια. Μέχρι στιγμής, έχουμε συνολικά 7,5 εκατομμύρια εισιτήρια όταν πέρσι είχαμε 7,8 κι ακόμη δεν έχουν συμπεριληφθεί τα εισιτήρια των «Εκδικητών». To 2015-2016 το αντίστοιχο διάστημα είχε 8 εκατομμύρια εισιτήρια και το 2014-2015 7 εκατομμύρια.
Τι κάνει η εταιρεία μας για τη βελτίωση των εισιτηρίων της αγοράς; Mamma Mia!
«Η Ψυχή και το Σώμα» της Ιλντικο Ενιέντι
Τάκης Βερέμης, StraDa Films
Για τη χαμηλή προσέλευση θεατών στις αίθουσες ευθύνεται κυρίως ο καιρός. Τις τελευταίες 2-3 εβδομάδες, παντού στην Ευρώπη, νομίζω τσάκισε η καλοκαιρία τα εισιτήρια.
Χαρίζουμε εισιτήρια για ν' ανεβάσουμε το box-office. Χα, χα! Τι κινήσεις να κάνουμε βρε παιδιά, με 30 βαθμούς έξω και τη μισή Ελλάδα στα τσιπουράδικα; Δεν έχουν ανοίξει και οι θερινοί ακόμα. Για να τσιπουριάζονται εκεί οι εναπομείναντες εραστές της 7ης τέχνης...
Τα χαμηλά εισιτήρια πρέπει ν' απασχολούν και τους διανομείς και τους αιθουσάρχες. Και τους κριτικούς!»
Η πρόβλεψή μου για τη θερινή σεζόν που μόλις ξεκινάει είναι αισιόδοξη.
Τα χαμηλά εισιτήρια πρέπει ν' απασχολούν και τους διανομείς και τους αιθουσάρχες. Και τους κριτικούς!
Θα σας συνιστούσα να παρακολουθήσετε το εκτεταμένο ρεπορτάζ αυτών των ημερών από το CinemaCon που έγινε πριν λίγες μέρες στο Λας Βέγκας. Απαντιούνται καθημερινά εκεί, σε ημερίδες, όλα (μα όλα) τα σχετικά σας ερωτήματα. Σημειώστε ότι πέρυσι η αύξηση παγκοσμίως του box-office ήταν 7%. Αρα, κάποιοι το κάνουν σωστά...
«Maria by Callas» του Τομ Βολφ
Βασίλης Σουραπάς, Filmtrade
Δεν νομίζω ότι πρόκειται για χαμηλότερη προσέλευση. Τα νούμερα είναι περίπου τα ίδια με το παρελθόν. Αυτό που έχει αλλάξει είναι το πώς κατανέμονται αυτά τα νούμερα και ο αριθμός των συμμετεχόντων στην αγορά. Προφανώς όταν πληθαίνει ο αριθμός αυτών που ελπίζουν να βιοπορίζονται κάνοντας μια τόσο ανταγωνιστική δουλειά όσο αυτή της διανομής κινηματογραφικών ταινιών τόσο θα αυξάνεται ο αριθμός των δυσαρεστημένων συμμετεχόντων. Ταυτόχρονα όμως είναι και μια περίοδος σημαντικών αλλαγών στην τεχνολογία γύρω από τον κινηματογράφο συγκεκριμένα αλλά και στη δομή του οικονομικού συστήματος ευρύτερα, όπου τα προϊόντα και οι υπηρεσίες παράγονται και καταναλώνονται πλέον με διαφορετικό τρόπο από ό,τι στο παρελθόν. Οποιος ελπίζει ότι θα μπορέσει να επιβιώσει κάνοντας αυτό που έκανε πριν 10 χρόνια, σε οποιονδήποτε τομέα, μάλλον πρέπει να το ξανασκεφτεί.
Σαν εταιρία προσπαθούμε να φέρνουμε λίγες και προσεκτικά επιλεγμένες ταινίες που προσφέρουν στον θεατή μια ουσιαστικά ξεχωριστή εμπειρία. Ταινίες που έχεις πραγματικό λόγο να βγεις από το σπίτι σου για να δεις!
Για το καλοκαίρι, δεδομένου ότι υπάρχει το Μουντιάλ που θα καλύψει μεγάλη χρονική περίοδο της σεζόν και κάποια μεγάλα μπλοκ μπάστερ που θα πιάσουν και αυτά πολύ χώρο, ο ρυθμός με τον οποίο θα εξαφανίζονται οι ταινίες θα είναι εντονότερος από ποτέ. Για το κοινό δεν είναι απαραίτητα κακό αυτό, καθώς θα έχει μεγαλύτερη επιλογή ταινιών, αν τις προλαβαίνει.»
Τα συνολικά εισιτήρια που γίνονται δεν διαφέρουν πολύ από τις περασμένες χρονιές. Το τελευταίο διάστημα υπάρχει μια σχετική πτώση αλλά δεν είναι μεγαλύτερη από αυτήν που υπάρχει και σε άλλες χώρες και νομίζω οφείλεται κυρίως στον καιρό. Oταν ο καιρός ανοίγει, υπάρχει μια τάση το κοινό να δείχνει λιγότερη διάθεση να μπει σε κλειστό χώρο και δείχνει μια διάθεση να περνάει περισσότερο χρόνο σε ανοιχτούς χώρους. Επίσης υπάρχουν πολλές ταινίες που βγαίνουν μεν αλλά λίγες που πραγματικά έχουν τα συστατικά εκείνα που μπορούν να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των θεατών και να τους φέρουν μαζικά στις αίθουσες. Για να γίνει αυτό με αυτόν τον καιρό πρέπει να πρόκειται για κάτι το εξαιρετικό.
Το καλοκαίρι θα βγει ένας πολύ μεγάλος αριθμός καινούργιων ταινιών στις αίθουσες που θα έχουν πολύ λίγο χρόνο παραμονής στις οθόνες καθώς θα πρέπει να βγουν για να μπουν οι επόμενες. Δεδομένου ότι υπάρχει το Μουντιάλ που θα καλύψει μεγάλη χρονική περίοδο της σεζόν και κάποια μεγάλα μπλοκ μπάστερ που θα πιάσουν και αυτά πολύ χώρο, ο ρυθμός με τον οποίο θα εξαφανίζονται οι ταινίες θα είναι εντονότερος από ποτέ. Για το κοινό δεν είναι απαραίτητα κακό αυτό, καθώς θα έχει μεγαλύτερη επιλογή ταινιών, αν τις προλαβαίνει.
Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποια μαγική συνταγή για να γίνει μαζικότερη η προσέλευση του κοινού στις αίθουσες. Νομίζω ότι αυτό που του προσφέρεται πρέπει να είναι καλύτερο από τις υπόλοιπες εναλλακτικές που θα είχε για το ίδιο χρονικό διάστημα και οι αίθουσες να είναι φιλόξενοι χώροι επανδρωμένοι από θετικούς, χαμογελαστούς, ευχαριστημένους ανθρώπους που διευρύνουν την εμπειρία του θεατή.
Σπύρος Δαμιανάκης, Neo Films
Πρώτoν, όταν μιλάμε για «ταινίες» και για «box-office», πιστεύω ότι πρέπει να διαχωρίζουμε μεταξύ του blockbuster / εμπορικού box office και του σινεφίλ / ανεξάρτητου box office. Κατά τη γνώμη μου, «ανεξάρτητη» είναι η ταινία που βγαίνει σε ένα περιορισμένο κύκλωμα των 3-15 αιθουσών πανελλαδικά και εμπορική ταινία είναι αυτή που βγαίνει στα multiplex. Και έτσι αντίστοιχα μπορούμε να κρίνουμε την επιτυχία κάθε ταινίας και πως πηγαίνει το εμπορικό και ανεξάρτητο box office. Σχετικά με το ανεξάρτητο κύκλωμα, βγαίνουν πολλές ταινίες κάθε εβδομάδα και οι λίγες που αξίζουν δεν προλαβαίνουν να ακουστούν και να κάνουν τα εισιτήρια τους επειδή αμέσως μετά βγαίνουν άλλες τόσες ταινίες... Ο κόσμος απλά δεν ενδιαφέρεται και δεν προλαβαίνει να δει τόσες ταινίες που βγαίνουν στην ανεξάρτητη αγορά κάθε εβδομάδα.
Προσπαθούμε όσο καλύτερα γίνεται να προγραμματίζουμε τις ταινίες μας στις πιο κατάλληλες ημερομηνίες και κατάλληλες αίθουσες. Πρόσφατα αποσύραμετελευταία στιγμή μια ανεξάρτητη ταινία επειδή δεν βρήκαμε τις κατάλληλες αίθουσες.
Η χαμηλή προσέλευση θεατών στο σινεμά θα έπρεπε να απασχολεί εκτός από τους διανομείς, πολύ περισσότερο τους (ανεξάρτητους) αιθουσάρχες θα έλεγα.
Σχετικά με το ανεξάρτητο κύκλωμα, βγαίνουν πολλές ταινίες κάθε εβδομάδα και οι λίγες που αξίζουν δεν προλαβαίνουν να ακουστούν και να κάνουν τα εισιτήρια τους επειδή αμέσως μετά βγαίνουν άλλες τόσες ταινίες...»
Είμαι αισιόδοξος ότι τη φετινή θερινή σεζόν το κοινό θα βγει να δει τις σωστές ταινίες που αξίζουν, αλλά σίγουρα θα είναι δύσκολα επειδή βγαίνουν τόσες ταινίες που ξέρουμε δεν είναι αξιόλογες, κάνοντας κακό στην αγορά.
Το κυριότερο είναι να βγαίνουν καλές εμπορικές ταινίες και να βγαίνουν λιγότερες ανεξάρτητες ταινίες και αυτές που βγαίνουν να είναι αξιόλογες. Επίσης, πιστεύω ότι πρέπει να ξεκινήσει ο διαχωρίσιμος μεταξύ εμπορικών και ανεξάρτητων ταινιών στην παρουσίαση των ταινιών κάθε εβδομάδα. Aλλη εντύπωση δημιουργείται στον πιθανό θεατή όταν παρουσιάζεις ότι βγήκαν 10 ταινίες όταν στην ουσία βγήκαν 2 blockbuster, 4 ανεξάρτητες και 4 άλλες ταινίες-ντοκιμαντέρ «αποκλειστικά» σε μια ή δυο μόνο αίθουσες. Ετσι πιστεύω ο θεατής μπορεί καλύτερα να αποφασίσει ποια ταινία θα παει να δει.
Γιάννης Καλφακάκος, Tanweer
H κάμψη των εισιτηρίων οφείλεται στο earlysummer, και στην απουσία 4 εβδομάδων ταινίας που θα έκανε μαζικά εισιτήρια, τελευταίες ήταν το «Red Sparrow» και το «Tomb Raider».
Ως εταιρία διανομής, το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να διανέμουμε καλές ταινίες. Το μεγαλύτερο θέμα θεωρώ υπάρχει στο Art House κύκλωμα που έχει κάθε εβδομάδα διανομή σε περίπου 6-7 ταινίες.
Η χαμηλή προσέλευση θεατών αφορά όλους. Διανομείς, αιθουσάρχες, παραγωγούς, σκηνοθέτες. Ο καθένας στον τομέα του είναι σημαντικό να εξελίσσεται και να προσφέρει στο κοινό το καλύτερό του.
Ενα σημαντικό ζήτημα στην αγορά μας είναι ότι δεν γίνονται επενδύσεις στις αίθουσες, σε νέες, σε αναβαθμίσεις παλαιοτέρων, στην τεχνολογία κλπ. Μια αγορά στάσιμη πως περιμένει να αναπτυχθεί; Ο κινηματογράφος είναι μια συνολική εμπειρία: προϊόν και αίθουσα.»
Το καλοκαίρι θα πάει καλύτερα από πέρυσι, το 2017 υπήρχε μόνο μια μαζική ταινία, η «Δουνκέρκη», εφέτος υπάρχουν δύο: «Ocean's 8» & «Mamma Mia».
Το κοινό λόγω κρίσης μείωσε τη προσέλευση του από 12 εκ εισιτήρια έως το 2011 σε 8,2 το 2014, με τη μείωση τιμής εισιτηρίου, τις προσφορές, τις ελληνικές παραγωγές και τις μεγάλες Studio ταινίες η αγορά επανάκαμψε στα 10 εκ εισιτήρια, κάτι που θα συμβεί και το 2018. Ενα σημαντικό ζήτημα στην αγορά μας είναι ότι δεν γίνονται επενδύσεις στις αίθουσες, σε νέες, σε αναβαθμίσεις παλαιοτέρων, στην τεχνολογία κλπ. Μια αγορά στάσιμη πως περιμένει να αναπτυχθεί; Ο κινηματογράφος είναι μια συνολική εμπειρία: προϊόν και αίθουσα. Αυτό είναι που μελετάμε κι εμείς σαν εταιρεία.
«The Florida Project» του Σον Μπέικερ
Χρήστος Μπεχτσής, Seven Films
Τη γενικότερη προσέλευση στους κινηματογράφους έχουν επηρεάσει κατά πολύ οι νέοι μέθοδοι θέασης ταινιών και οι νέες τεχνολογίες, όπως πάντα φυσικά και το πρόβλημα της πειρατείας στη χώρα μας που παραμένει άλυτο. Ειδικότερα για το διάστημα που διανύουμε, οι διαφορές που παρατηρούμε σε σχέση με την περσινή χρονιά οφείλονται κυρίως στην έλλειψη πληθώρας μεγάλων blockbuster, την πρόωρη έλευση του καλοκαιριού και τη γιορτή του Πάσχα που ήταν νωρίτερα (η εβδομάδα στην οποία παρατηρούμε και τη σημαντικότερη διαφορά).
Οι κινήσεις μας παραμένουν οι ίδιες που χρησιμοποιούσαμε πάντα για να προσελκύσουμε το κοινό - στοχευμένη διαφήμιση, ενημέρωση και παροχές (πχ. Διαγωνισμοί με δωρεάν εισιτήρια κτλ). Αυτό που άλλαξε για εμάς είναι το μέσο - κινούμαστε περισσότερο διαδικτυακά πλέον απ’ ό,τι στο παρελθόν.
Επιβάλλεται κοινή και συντονισμένη προσπάθεια όλων των τομέων της βιομηχανίας κι έτσι ίσως να μπορούν να βρεθούν λύσεις για να φέρουμε τον κόσμο πίσω στο σινεμά. Πιο επιλεκτική και στοχευμένη έξοδος των ταινιών επίσης θα βοηθούσε σημαντικά, κι όπως πάντα συνεχόμενες νέες παροχές προς ένα κοινό που δείχνει να χάνει το ρομαντισμό του και κινείται προς νέες κατευθύνσεις.»
Η χαμηλή προσέλευση θεατών στο σινεμά πρέπει να απασχολεί ολόκληρη τη βιομηχανία του κινηματογράφου και τους πολιτιστικούς φορείς. Οι αιθουσάρχες άλλωστε είναι ο πρώτος κι άμεσος αποδέκτης. Φυσικά θα πρέπει να απασχολεί τη διανομή, αλλά και τους δημιουργούς, την παραγωγή, τον Τύπο - οποιονδήποτε μπορεί να επηρεάζεται εμμέσως ή αμέσως από την απαξίωση του κοινού για τη μεγάλη οθόνη.
Παρότι το Παγκόσμιο Κύπελλο είναι μια διοργάνωση που επηρεάζει πάντα την προσέλευση στους κινηματογράφους, το πρόγραμμα του φετινού καλοκαιριού δείχνει πολλά υποσχόμενο - από δημοφιλή blockbuster μέχρι και ποιοτικά arthouse, το πρόγραμμα φέτος μας κάνει να είμαστε αισιόδοξοι για τα αποτελέσματα.
Επιβάλλεται κοινή και συντονισμένη προσπάθεια όλων των τομέων της βιομηχανίας κι έτσι ίσως να μπορούν να βρεθούν λύσεις για να φέρουμε τον κόσμο πίσω στο σινεμά. Πιο επιλεκτική και στοχευμένη έξοδος των ταινιών επίσης θα βοηθούσε σημαντικά, κι όπως πάντα συνεχόμενες νέες παροχές προς ένα κοινό που δείχνει να χάνει το ρομαντισμό του και κινείται προς νέες κατευθύνσεις.
«120 Χτύποι το Λεπτό» του Ρομπέν Καμπιγιό
H ομάδα της Weird Wave
H χαμηλή προσέλευση θεατών στους κινηματογράφους πιστεύουμε ότι είναι ένας συνδυασμός πολλών και διαφορετικών παραγόντων. Η υπερ-προσφορά, καταρχήν. Ο μεγάλος αριθμός ταινιών που κυκλοφορούν κάθε εβδομάδα, αλλά και η χαμηλή ποιότητα ορισμένων απ' αυτές. Ο σκληρός ανταγωνισμός των εταιριών διανομής και η επιμονή τους να κυκλοφορούν ταυτόχρονα πολλές ταινίες που απευθύνονται στο ίδιο, έτσι κι αλλιώς μικρό, μερίδιο κοινού. Ακόμα, η τακτική κάποιων διανομέων να προαγοράζουν τεράστια πακέτα ταινιών από τις ξένες αγορές (στο όνομα ενός ακραίου ανταγωνισμού), με αποτέλεσμα αυτά να περιλαμβάνουν έναν μεγάλο αριθμό τίτλων, αμφιβόλου ποιότητας και ακατάλληλων για διανομή. Ας προσθέσουμε σ αυτά, την διαρκώς αυξανόμενη στροφή μεγάλου μέρους των θεατών στις πλατφόρμες ψυχαγωγίας και το streaming, καθώς και την πειρατεία των ταινιών που, σε κάποιες περιπτώσεις, έχει φτάσει ακόμα και στο σημείο να προηγείται η παράνομη παρουσία μιας ταινίας στο internet, της εξόδου της στην αίθουσα. Τέλος, δεν πρέπει να παραβλέπουμε την οικονομική κρίση που συνεχίζεται, αναγκάζοντας ένα μεγάλο μέρος του κοινού να περιορίζει κάποιες από τις δραστηριότητές του και επιπλέον, φέτος ειδικά, την μικρή διάρκεια του χειμώνα, που ώθησε από πολύ νωρίς το κοινό σε πιο «εξωστρεφείς» επιλογές.
Η χαμηλή προσέλευση θεατών εννοείται ότι απασχολεί και τους αιθουσάρχες, εξίσου με τις εταιρίες διανομής, αφού και οι δύο κλάδοι «βιώνουν» τα αποτελέσματα. Σίγουρα δεν απασχολεί το κοινό. Θα έπρεπε να απασχολεί περισσότερο την πολιτεία και τους αρμόδιους πολιτιστικούς φορείς, μια και ο κινηματογράφος ως μέσον, παραμένει από τους σημαντικότερους τομείς πολιτισμού και ψυχαγωγίας. Περισσότερα κίνητρα, ενδιαφέρον και προστασία από την πλευρά τη πολιτείας, ίσως να έφερναν καλύτερα αποτελέσματα.
Η Weird Wave, από την πρώτη στιγμή της λειτουργίας της, προσανατολίστηκε στον καλλιτεχνικό κινηματογράφο, συστήνοντας και προτείνοντας δεκάδες νέους σκηνοθέτες οι οποίοι στη συνέχεια γνώρισαν διεθνή καταξίωση. Η εταιρία μας απευθύνθηκε και συνεχίζει να απευθύνεται στο κοινό που αγαπάει τον καλό art-house κινηματογράφο, ένα κοινό το οποίο είναι απαιτητικό, αλλά και ταυτόχρονα πιστό στις επιλογές μας. Με προσεκτική τοποθέτηση των κυκλοφοριών της εταιρίας σε σχέση με τον ανταγωνισμό, αυστηρή επιλογή των ταινιών του καταλόγου μας και στοχευμένη προώθηση, αναπτύσσουμε μια σχέση εμπιστοσύνης με τους θεατές. Ο θεατής εμπιστεύεται τις επιλογές μας και τον προγραμματισμό των αιθουσών που διαχειριζόμαστε (τους κινηματογράφους ΑΣΤΟΡ και ΑΝΔΟΡΑ), είτε πρόκειται για μια ταινία διανομής μας, είτε για την επιμέλεια ενός φεστιβάλ ή αφιερώματος. Τα τελευταία, μάλιστα, προσελκύουν μεγάλο μέρος του κοινού και «κόβουν» εισιτήρια τα οποία δυστυχώς δεν φαίνονται στα εβδομαδιαία “box office” που δημοσιεύονται, παρόλα αυτά χτίζουν και συντηρούν την σχέση του κοινού με την κινηματογραφική αίθουσα και παράλληλα φέρνουν και νέο κόσμο στα σινεμά. Πρόσφατο παράδειγμα, η μεγάλη επιτυχία του αφιερώματος «Μια Αιωνιότητας και Ενας Αιώνας - Μπέργκμαν 1918 - 2018», που μέσα σε ένα τετραήμερο συγκέντρωσε παραπάνω από 2.000 θεατές, σε δύο κινηματογράφους. Τέλος, προσπαθούμε να αποφύγουμε τις πιέσεις της αγοράς για προαγορές πακέτων ταινιών, μια πρακτική που έχει σαν αποτέλεσμα ταινίες αμφίβολης ποιότητας.
Η χαμηλή προσέλευση θεατών εννοείται ότι απασχολεί και τους αιθουσάρχες, εξίσου με τις εταιρίες διανομής, αφού και οι δύο κλάδοι «βιώνουν» τα αποτελέσματα. Σίγουρα δεν απασχολεί το κοινό. Θα έπρεπε να απασχολεί περισσότερο την πολιτεία και τους αρμόδιους πολιτιστικούς φορείς, μια και ο κινηματογράφος ως μέσον, παραμένει από τους σημαντικότερους τομείς πολιτισμού και ψυχαγωγίας.»
Μια πρώτη ματιά στο φετινό κινηματογραφικό καλοκαίρι δείχνει κάποια πρώτα, θετικά και αρνητικά, δείγματα. Στα θετικά, οι κυκλοφορίες κάποιων πολυαναμενόμενων ταινιών που σίγουρα θα ανεβάσουν τον μέσο όρο των εισιτηρίων. Οσον αφορά στον καλοκαιρινό κατάλογο της Weird Wave, φέτος περιλαμβάνει κάποιους εξαιρετικούς τίτλους, όπως το πολιτικό θρίλερ «Ο Πρόεδρος» από την Αργεντινή με τον Ρικάρντο Νταρίν, την γαλλική κομεντί «Για Καλό και για Κακό» με συμμετοχή στο Φεστιβάλ Καννών, καθώς και δύο ακυκλοφόρητες στην Ελλάδα, βραβευμένες ταινίες αγαπημένων σκηνοθετών, το «Αναζητώντας τον Ερικ» του Κεν Λόουτς και το «Τσε» του Στίβεν Σόντερμπεργκ και μία αγαπημένη επανέκδοση, αυτή του «Λαβύρινθου του Πάνα» του φετινού θριαμβευτή των Οσκαρ Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο. Στα αρνητικά, οι πρώτες ανακοινώσεις για τις κυκλοφορίες των εταιρειών διανομής που, δυστυχώς, για άλλο ένα καλοκαίρι περιλαμβάνουν έναν τεράστιο αριθμό ταινιών, αμφιλεγόμενης, σε ένα μεγάλο ποσοστό, ποιότητας. Παράλληλα, η παρουσία μεγάλων αθλητικών διοργανώσεων (όπως το φετινό Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου), πάντα «κοστίζει» σε ένα ποσοστό, στην κινηματογραφική διανομή. Ας ελπίζουμε ότι οι δυσοίωνες προβλέψεις, δεν θα επιβεβαιωθούν.
Μια λύση για να επιστρέψει ο κόσμος στο σινεμά είναι ένας καλύτερος προγραμματισμός των εταιρειών διανομής, μια προσεκτικότερη και πιο αυστηρή επιλογή ταινιών, μία μεγαλύτερη ενασχόληση της πολιτείας με τον κινηματογράφο και μια καλύτερη προστασία από την πειρατεία. Είναι τα πρώτα βήματα που θα μπορούσαν να γίνουν. Ταυτόχρονα, νέες, πρωτοποριακές ιδέες που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν από τις εταιρείες διανομής και τους αιθουσάρχες, καθώς και παροχές, συνθήκες προβολής και ιδιαίτεροι τρόποι θέασης που θα βγάλουν το κοινό από την οθόνη του σαλονιού του και θα το προσελκύσουν ξανά στην μεγάλη οθόνη της κινηματογραφικής αίθουσας, που παραμένει – και θα παραμένει πάντα - μαγική.
«Εκδικητές: Ο Πόλεμος της Αιωνιότητας»
Ειρήνη Σουγανίδου, Feelgood Entertainment
Ο υπερβολικός αριθμός ταινιών που βγαίνει κάθε εβδομάδα στις αίθουσες δημιουργεί ένα ισοπεδωτικό φαινόμενο, το οποίο δεν επιτρέπει σχεδόν σε καμία ταινία να ξεχωρίσει μιας και οι θεατές μπερδεύονται. Σημαντικό είναι να αναφέρουμε βέβαια πως, σε σχέση με την ακριβώς αντίστοιχη περίοδο του 2017, έχει υπάρξει φέτος έλλειψη «μεγάλων» εμπορικών ταινιών, κι έτσι βλέπουμε και μια σημαντική διαφορά στα εισιτήρια από τη μία χρονιά στην άλλη. Eχοντας κάνει την παραδοχή ότι λειτουργούμε σε ένα product-driven περιβάλλον αγοράς, το οποίο έχει αυξομειώσεις στην προσέλευση των θεατών ανάλογα με την ποιότητα και την εμπορικότητα των ταινιών, θεωρούμε ότι το φαινόμενο είναι παροδικό και δεν αποτελεί ανησυχητική τάση, γεγονός που επιβεβαιώνεται και πχ από τις εξαιρετικές επιδόσεις της ταινίας «Εκδικητές: Ο Πόλεμος της Αιωνιότητας».
Η χαμηλή προσέλευση θεατών είναι σαφώς ένα θέμα που απασχολεί τους διανομείς, τους αιθουσάρχες, αλλά και το σύνολο των εμπλεκόμενων στην αγορά μας. Τα χαμηλά εισιτήρια, αλλά και η στροφή του κόσμου στην πειρατεία και σε μορφές ψυχαγωγίας που δεν συμπεριλαμβάνουν το σινεμά, δημιουργούν ένα πρόβλημα συλλογικό και κοινό. Αφορά τους παραγωγούς, τους κριτικούς κινηματογράφου, και όποιον ασχολείται με το σινεμά στη χώρα μας. Συλλογικός είναι άλλωστε και ο ίδιος ο κινηματογράφος, από τη δημιουργία του μέχρι και την κατανάλωσή του.
Το 2017 ήταν μια χρονιά στην οποία είδαν την έξοδό τους στις ελληνικές αίθουσες περίπου 400 ταινίες, ένα πραγματικά εξωπραγματικό νούμερο, αν αναλογιστεί κανείς ότι μέχρι πριν 3-4 χρόνια, ο συνολικός αριθμός ταινιών που έβγαινε στους κινηματογράφους δεν ξεπερνούσε τους 280! Η Feelgood περιόρισε σημαντικά τον αριθμό των ταινιών που έβγαλε στον κινηματογράφο το 2017, παρά το γεγονός ότι είμαστε η μοναδική εταιρεία με 2 major studios, καθώς και με έναν σημαντικό αριθμό ανεξάρτητων και ελληνικών ταινιών, που παρά το ότι τις αγοράσαμε με σκοπό να βγουν στο σινεμά, κάναμε πολύ αυστηρή επιλογή και τις περιορίσαμε, ώστε να μην συμβάλλουμε στην κινηματογραφική φρενίτιδα των τελευταίων 2 χρόνων. Παράλληλα, η Feelgood επενδύει σημαντικά στην προώθηση των ταινιών της, έτσι ώστε να υπάρξει ένα awareness γύρω από την κάθε ταινία που βγάζουμε στις αίθουσες – να ξέρει δηλαδή ο πιθανός θεατής μας ότι η ταινία παίζεται, αλλά και να μπορεί να έχει στα χέρια του αρκετές πληροφορίες για αυτήν έτσι ώστε να την επιλέξει. Ταυτόχρονα, επιλέγουμε ανάλογα με την ταινία, το κατάλληλο δίκτυο και αριθμό αιθουσών που θα την προβάλλουμε, ώστε να μην «φορτώνουμε» την αγορά με προϊόν.
Τα χαμηλά εισιτήρια, αλλά και η στροφή του κόσμου στην πειρατεία και σε μορφές ψυχαγωγίας που δεν συμπεριλαμβάνουν το σινεμά, δημιουργούν ένα πρόβλημα συλλογικό και κοινό. Αφορά τους παραγωγούς, τους κριτικούς κινηματογράφου, και όποιον ασχολείται με το σινεμά στη χώρα μας. Συλλογικός είναι άλλωστε και ο ίδιος ο κινηματογράφος, από τη δημιουργία του μέχρι και την κατανάλωσή του.»
Παρά το γεγονός ότι οι θερινοί κινηματογράφοι έχουν μια δική τους «ζωή» και μια δική τους, ξεχωριστή δυναμική, οι περίπου 120 ταινίες που υπολογίζουμε πως θα βγουν τη θερινή σεζόν, καθιστούν βέβαιο το γεγονός ότι η πλειοψηφία των ταινιών αυτών δεν θα βρει διάρκεια - με εξαίρεση τους προφανείς, μεγάλους εμπορικούς τίτλους. Στην ουσία, ζητάμε από το κοινό να ανταποκριθεί σε μια ταινία την εβδομάδα που βγαίνει στις αίθουσες. Παρόλα αυτά, μία συνολική πρόβλεψη για το καλοκαίρι είναι πρώιμη. Θα πρέπει να παρατηρήσουμε τις τάσεις της αγοράς και τη συμπεριφορά του κοινού από τέλη Απριλίου ως τέλη Μαΐου, μια και θα υπάρξουν και μεγάλες εμπορικές ταινίες μέσα σε αυτόν το μήνα, και μετά ασφαλέστερα να βγάλουμε κάποια συμπεράσματα.
Η λύση για να ξαναγυρίσει το ελληνικό κοινό στο σινεμά είναι: Λιγότερες ταινίες. Καλύτερες ταινίες.
Διαβάστε ακόμη: Το «Avengers: Infinity War» έκανε το καλύτερο άνοιγμα στην ιστορία