Τόπο στους αφανείς ήρωες! Οχι και πολύ αφανείς, δηλαδή, μια και οι ταινίες της παρακάτω λίστας προκάλεσαν, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, αίσθηση στο εξωτερικό αλλά, για τον έναν ή τον άλλο λόγο, δεν αγοράστηκαν από τους διανομείς της χώρας μας. Η κινηματογραφική αγορά είναι, οπωσδήποτε, τζόγος και ο κάθε διανομέας πάει πάσο στους τίτλους που αισθάνεται ότι θα του κοστίσουν περισσότερο απ’ όσο θα του αποφέρουν. Τα στοιχήματα, όμως, δε βγαίνουν πάντα σωστά και οι ταινίες που θυμόμαστε σήμερα θα μπορούσαν να έχουν μια τύχη στη χώρα μας. Αναζητήστε τις.
«Margaret» του Κένεθ Λόνεργκαν
Η ταινία του σκηνοθέτη του «You Can Count on Me» δεν ήταν παράβλεψη της Ελλάδας μόνο, προκάλεσε σχεδόν σκάνδαλο σ’ ολόκληρο τον κόσμο, με τις δυσκολίες της στην παραγωγή, την ολοκλήρωση και τη διανομή. Κατέληξε να βρίσκεται σε δεκάδες λίστες με τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς. Με την Ανα Πάκουιν και τον Μαρκ Ράφαλο πρωταγωνιστές κι ακόμα τον Ζαν Ρενό και τον Ματ Ντέιμον στο καστ, σε μια ιστορία για την τύχη, το πεπρωμένο, τις συμπτώσεις και την υπαρξιακή αδυναμία, το «Margaret» παραμένει ένα κινηματογραφικό αίνιγμα που έφερε ευτυχία σε όσους το έλυσαν. [διαβάστε περισσότερα για την ταινία και δείτε το τρέιλερ]
«Weekend» του Αντριου Χέιγκ
Ηταν η πιο επιτυχημένη γκέι ταινία της χρονιάς που πέρασε, προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, στις Νύχτες Πρεμιέρας, στο Outview, αλλά όχι στις αίθουσες. Η τρυφερή και ανήσυχη ιστορία δύο νέων που συναντιούνται, ερωτεύονται (;) και χωρίζουν κατά τη διάρκεια ενός Σαββατοκύριακου συγκίνησε το κοινό που το είδε και παραμένει μια από τις πιο ευχάριστες εκπλήξεις της περσινής σεζόν. [διαβάστε περισσότερα για την ταινία και δείτε το τρέιλερ]
«The Hunter» του Ντάνιελ Νέτχαϊμ
Μπορεί ο τελευταίος τίγρης της Τασμανίας να πέθανε το 1936 στον ζωολογικό κήπο του Χόμπαρτ, όμως μια μεγάλη μερίδα Αυστραλών, πιστεύουν ότι το μυστηριώδες μαρσιποφόρο θηλαστικό, εξακολουθεί να ζει στις ερημιές της αχανούς ηπείρου. Στην ταινία του Ντάνιελ Νετχάιμ, ο Γουίλεμ Νταφόε, φτάνει στην χώρα, απεσταλμένος μιας ευρωπαϊκής εταιρίας βιοτεχνολογίας, θέλοντας να βρει την αλήθεια πίσω από το μύθο της ύπαρξης ή μη του ζώου -και προφανώς να το συλλάβει, αν το βρει. Υπαρξιακή, μυστικιστική, βασισμένη σ’ ένα βιβλίο της Τζούλια Λι («Sleeping Beauty»), η ταινία σάρωσε τα κινηματογραφικά βραβεία της Αυστραλίας, ενώ για μας παραμένει ένα μυστήριο, όπως ο τίγρης της Τασμανίας. [διαβάστε περισσότερα για την ταινία και δείτε το τρέιλερ]
«Trishna» του Μάικλ Γουίντερμποτομ
Στην τρίτη κινηματογραφική απόδοση μυθιστορήματος του Τόμας Χάρντι, μετά το «Jude» και το «Στα Χρόνια της Απληστίας», ο Γουίντερμποτομ μετέφερε το «Tess of the d’Urbervilles» στην Ινδία του σήμερα με πρωταγωνίστρια τη Φρίντα Πίντο («Slumdog Millionaire») και τον Ριζ Αχμέντ («Four Lions»), σκηνοθετώντας την πιο εξωτική ρομαντική ταινία της χρονιάς. Που δεν την είδαμε ποτέ στις αίθουσες, γιατί ούτε καν το όνομα του Μάικλ Γουίντερμποτομ δε στάθηκε ικανό πειστήριο στην πεσμένη αγορά μας. [διαβάστε περισσότερα για την ταινία και δείτε το τρέιλερ]
«Young Adult» του Τζέισον Ράιτμαν
Η νέα συνεργασία του Ράιτμαν και της Ντιάμπλο Κόντι, μετά το «Juno», μεγάλωσε τις ηλικίες των ηρώων και κράτησε τον ίδιο, κατάμαυρο κυνισμό. Η Μέιβις Γκάρι βρίσκεται ένα βήμα πριν τα σαράντα. Ο γάμος της έχει αποτύχει, η δουλειά της, ως συγγραφέας μυθιστορημάτων για εφήβους («young adult literature»), δεν της έχει φέρει την αναγνώριση που ήλπιζε και τα όνειρά της όταν ήταν η δημοφιλέστερη κοπέλα του σχολείου δεν έχουν γίνει ακόμα πραγματικότητα. Τρόπος αντιμετώπισης: να καθυστερήσει πεισματικά να ενηλικιωθεί. Αφθονες υποψηφιότητες πέρσι για τη Σαρλίζ Θερόν και τον Πάτον Οσγουαλτ. [διαβάστε περισσότερα για την ταινία και δείτε clips]
«Dark Horse» του Τοντ Σόλοντζ
Επίσημη πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας για την τελευταία ταινία του Τοντ Σόλοντζ, νούμερο 6 στη 10άδα με τις καλύτερες ταινίες του 2012 του TIME. Σ’ αυτήν τη σκοτεινά κωμική εξερεύνηση της ανθρώπινης δυσαρέσκειας, ο Τζόρνταν Γκέλμπερ είναι ένας άντρας παιδί, προσκολλημένος σε μια παρατεταμένη εφηβεία, μέχρι τη στιγμή που θα ερωτευτεί το θηλυκό αντίστοιχό του, που υποδύεται η Σέλμα Μπλερ. Οπωσδήποτε όχι ένα νέο «Welcome to the Dollhous», αλλά σίγουρα μια ταινία που θέλαμε… να μας επιβληθεί! [διαβάστε και δείτε περισσότερα για την ταινία]
«This Is Not a Film» του Τζαφάρ Παναχί
Το «This is not a Film» γυρίστηκε στην Τεχεράνη την ημέρα του εορτασμού του Νέου Ετους, στο διαμέρισμα του Τζαφάρ Παναχί, με μια ψηφιακή κάμερα, ένα κινητό τηλέφωνο και με τη βοήθεια του σκηνοθέτη Μοχταμπά Μιρταμάσμπ. Καταδικασμένος σε εικοσάχρονη απαγόρευση να κάνει ταινίες από την ιρανική κυβέρνηση, κλεισμένος στο διαμέρισμά του, αποφάσισε να γυρίσει ένα video diary, προκαλώντας ακόμη μια φορά το «σύστημα», αφηγούμενος στα 75 λεπτά της ταινίας-που-δεν-είναι-ταινία, μια ημέρα της ζωής του ως «έγκλειστος». [διαβάστε περισσότερα για την ταινία και δείτε το τρέιλερ]
«Compliance» του Κρεγκ Ζόμπελ
Θυμίζοντας τις πιο σκληρές ταινίες του Μίκαελ Χάνεκε, το φιλμ του Κρεγκ Ζόμπελ φέρνει στο φως τις λιγότερο φωτογενείς πλευρές της ανθρώπινης φύσης, στο πίσω δωμάτιο ενός επαρχιακού φαστφουντάδικου. Ενα συναρπαστικό ψυχολογικό θρίλερ, βασισμένο σε πραγματική, αλλά απίστευτη και τραγική ιστορία, το φιλμ του Ζόμπελ έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Σάντανς, η Αν Ντάουντ είναι υποψήφια για καλύτερο β’ γυναικείο ρόλο στα Independent Spirit Awards, πήρε ήδη αυτό το βραβείο από το National Board of Review και, αν ψάχνετε για ένα παραπάνω επιχείρημα, η ταινία πήρε την 7η θέση στο Top-10 της χρονιάς του Τζον Γουότερς! [διαβάστε περισσότερα για την ταινία και δείτε το τρέιλερ]
Διαβάστε ακόμη: