Τι κοινό μπορεί να έχει το παλαιότερο οινοποιείο της Ελλάδας με την έβδομη τέχνη; Ποια είναι η σύνδεση ανάμεσα στη γερμανική οπτικοακουστική δημιουργία και την πόλη της Πάτρας; Πώς μπορείς να δημιουργήσεις από το μηδέν έναν θεσμό-παρακαταθήκη για μία κοινότητα ανθρώπων που αναζητά την επαφή με τον κινηματογράφο σε έναν τόπο όπου η πρόσβαση σ’ αυτόν είναι περιορισμένη;
Το 2019 μία ομάδα ανθρώπων αποφάσισε να δώσει απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα δημιουργώντας το Kinofest - Φεστιβάλ Γερμανόφωνου Κινηματογράφου, σαν από μηχανής θεό, σε μία πόλη που το είχε ανάγκη. Η ABCinema έχοντας στο νου της το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λοκάρνο, θέλησε να διαμορφώσει ένα Φεστιβάλ, το οποίο θα απέπνεε την αντίστοιχη αίσθηση στην Πάτρα. Επόμενο ήταν να στραφεί σε έναν χώρο ιδιαίτερο, επιβλητικό και πλούσιο σε ιστορία, που θα μπορούσε να στεγάσει το παραπάνω όραμα: αυτόν του Castro Klauss.
Οι ιδρυτές του Φεστιβάλ προσεγγίζοντας διορατικά τις δυνατότητες του χώρου, δεν δίστασαν να τον φανταστούν να λειτουργεί σαν σημείο συνάντησης χιλιάδων θεατών που θα έδιναν κάθε Σεπτέμβρη ραντεβού κάτω από τ’ αστέρια, στο όνομα της αγάπης τους για το σινεμά. Με αποφασιστικότητα, την απαραίτητη τόλμη που χρειαζόταν το εγχείρημα δεδομένων των δυσκολιών της υλοποίησής του και πάνω απ’ όλα με αστείρευτη πίστη στην ιδέα που τους ένωνε, το έκαναν πράξη.
Οσο η ιδέα του να δοθεί μία εναλλακτική χρήση σε έναν τόπο ο οποίος είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την παραδοσιακή πολιτιστική δραστηριότητα της τέχνης του κρασιού έπαιρνε σάρκα και οστά, μία νέα σκέψη αναδύθηκε. Ως ένδειξη σεβασμού στις ρίζες του μέρους, αποφασίστηκε το Φεστιβάλ να είναι Γερμανόφωνο προς τιμήν του Βαυαρού ιδρυτή του, Γουστάβου Κλάους. Με αφορμή την απόφαση αυτή, πολύτιμοι αρωγοί στην οργάνωση του Φεστιβάλ, στάθηκαν το Goethe Zentrum Patras, καθώς και η Πρεσβεία της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην Ελλάδα, η Αυστριακή Πρεσβεία στην Αθήνα, η Πρεσβεία της Ελβετίας στην Ελλάδα και το Goethe-Institut Athen.
Φέτος, για 5η συνεχή χρονιά το Kinofest- Φεστιβάλ Γερμανόφωνου Κινηματογράφου υποδέχτηκε το κοινό της Πάτρας από τις 18 έως και τις 22 Σεπτεμβρίου, με τον πήχη της διοργάνωσης να βρίσκεται πιο ψηλά από ποτέ. Ενα νεοσύστατο Διαγωνιστικό Τμήμα στο οποίο συμμετείχαν 8 ταινίες από Γερμανία, Ελβετία, Αυστρία και Λουξεμβούργο, παιδικά εργαστήρια, ειδικές προβολές σε συνεργασία με τη Γερμανική Ακαδημία Κινηματογράφου και Τηλεόρασης του Βερολίνου, αφιέρωμα στα 70 χρόνια της German Films, και ειδικό αφιέρωμα Στην Επόμενη Γενιά, σε συνεργασία με την FIRST STEPS – The German Young Talent Award ήταν μερικές μόνο από τις νέες προσθήκες στο πρόγραμμα.
Το Flix βρέθηκε στο Φεστιβάλ κατά τη διάρκεια του καταληκτικού τριημέρου, από την Παρασκευή 20 έως και την Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου, προκειμένου να σας μεταφέρει εντυπώσεις από όλα όσα συνέβησαν.
Μέρα 1η: Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου
Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ ξεκίνησε νωρίς το απόγευμα με προβολές πέντε ταινιών μικρού μήκους σε παραγωγή της Αυστρίας, η οποία ήταν και η τιμώμενη χώρα της ημέρας. Ανάμεσά τους ξεχώρισαν το συγκινητικό queer φιλμ «The Robbers» της Ιζα Σίχε, η ποπ ωδή στην υπαρξιακή μοναξιά «Kindersfilm» της κολεκτίβας Total Refusal και το σπαραχτικό πορτρέτο ενός μετανάστη σε απόγνωση στο «Land Of Mountains» της Ολγκα Κοσάνοβιτς. Κοινός τόπος των ταινιών δεν ήταν άλλος από τη διερεύνηση της πολυπλοκότητας του ανθρώπινου βιώματος, μέσα από διαφορετικές εκφάνσεις και διαστάσεις του, θεματική που υπήρξε γενικότερα δεσπόζουσα στις προσεκτικά επιλεγμένες προβολές του φετινού Kinofest.
Στιγμιότυπο από την ταινία «The Robbers» της Ιζα Σίχε
Ακολούθησε η back-to-back προβολή των δύο ταινιών μεγάλου μήκους της βραδιάς. Πρώτη εξ αυτών ήταν η βαθιά συγκινητική και τρυφερή ιστορία ενηλικίωσης «When Will It Be Again Like It Never Was Before» σε σκηνοθεσία της Σόνια Χάις και παραγωγή της Γερμανίας. Τη σκυτάλη πήρε το «Sisi & I» της Φραουκέ Φινστερβάλντερ με θέμα τη ζωή της Αυτοκράτειρας Σίσι.
Από την πρώτη κιόλας προβολή, έγινε μέσα σε δευτερόλεπτα αντιληπτό ότι η -κινηματογραφική- εμπειρία που συντελούταν ήταν από εκείνες που εντυπώνονται μέσα σου και ανατρέχεις σ ’αυτές με το πέρασμα του χρόνου. Η στιγμή, η αίσθηση που προσέδιδε ο χώρος, η feelgood διάθεση που δημιούργησε αστραπιαία μέσα από τα γεμάτα παιδική αφέλεια και αναμελιά εναρκτήρια πλάνα της η ταινία, συνέβαλαν στην απόκτηση μίας, το λιγότερο, ξεχωριστής ανάμνησης για όσους βρίσκονταν εκεί.
Μέρα 2η: Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου
Το πρόγραμμα της ημέρας με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα ξεκίνησε από νωρίς. Ηδη από τις 11.00 το πρωί στην ειδικά διαμορφωμένη κλειστή αίθουσα του Φεστιβάλ υπήρχαν προβολές μικρού και μεγάλου μήκους στο πλαίσιο της ενότητας «Next Genaration – First Steps».
Επόμενος σταθμός ήταν η προβολή του «The Castle» του Μίκαελ Χάνεκε εν όψει του αφιερώματος του Φεστιβάλ «Franz Kafka: 100 χρόνια». Παράλληλα με την προβολή, πραγματοποιούταν και έκθεση, η οποία ήταν διαθέσιμη για το κοινό καθ’ όλη τη διάρκεια του Kinofest. Τιμώμενη χώρα των μικρού μήκους που ακολούθησαν ήταν η Ελβετία.
Οι μεγάλου μήκους ταινίες της ημέρας, οι οποίες συμμετείχαν και οι δύο στο Διαγωνιστικό Τμήμα ήταν η πολυσυζητημένη συμπαραγωγή Φιλανδίας και Γερμανίας «Frankie Five Star» της Μπίργκιτ Μέλερ που κέρδισε τις εντυπώσεις του κοινού και η Ελβετική τρίγλωσση κωμωδία «Bonjour Switzerland» του Πίτερ Λουισί που χάρισε στιγμές άφθονου γέλιου στους θεατές του Φεστιβάλ.
Στιγμιότυπο από την ταινία «Bonjour Switzerland» του Πίτερ Λουισί
Μέρα 3η: Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου
Η τελευταία μέρα του Kinofest ξεκίνησε με δράσεις για τους μικρούς θεατές του Φεστιβάλ. Προβλήθηκε η γερμανική παιδική ταινία «Lucy Wanted» και στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε παιδικό εργαστήριο με τίτλο «Συμμορία των Χρωμάτων».
Επειτα από τις επτά γερμανικές μικρού μήκους που προβλήθηκαν, ακολούθησε η τελετή λήξης του Φεστιβάλ, κατά την οποία αποδόθηκαν τόσο το βραβείο της Κριτικής Επιτροπής, η οποία απαρτιζόταν από την Αννα Ρούτση, νομικό, αρθρογράφο και ερευνήτρια ντοκιμαντέρ, τον Πρόδρομο Τσινικόρη, ηθοποιό και σκηνοθέτη και την ηθοποιό Αλεξία Μπεζίκη, όσο και το Βραβείο του Κοινού.
Η Κριτική Επιτροπή επέλεξε να δώσει το τιμητικό Βραβείο στο «When Will It Be Again Like It Never Was Before», αναλογιζόμενη τη διεισδυτική και ταυτόχρονα συναισθηματική ματιά της ταινίας, ενώ το κοινό, το οποίο είχε κάθε μέρα τη δυνατότητα να αξιολογεί τις ταινίες μετά το πέρας των προβολών, βράβευσε με την ψήφο του το «Bonjour Switzerland», το οποίο ξεχώρισε χάρις στην κωμική αμεσότητά του.
Οι δύο ταινίες με τις οποίες έκλεισε το Φεστιβάλ, προβλήθηκαν στο πλαίσιο του αφιερώματος «70 χρόνια German Films». Ο λόγος για τη γερμανική παραγωγή του Netflix «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο» που προβλήθηκε για πρώτη φορά στη μεγάλη οθόνη στην Ελλάδα και το cult classic του ’98 «Run Lola run». Ιδιαίτερα ευχάριστη έκπληξη μάλιστα αποτέλεσε το, επί το πλείστον, νεανικό κοινό που προσέλκυσε η τελευταία.
Αντί επιλόγου (Κάτι σαν απολογισμός)
Με δημιουργικό πείσμα, γνήσια αγάπη για το σινεμά και κόντρα σε όλες τις αντιξοότητες, η διοργάνωση κατάφερε να δημιουργήσει ένα συλλογικό -κινηματογραφικό- βίωμα γεμάτο ζεστασιά, δίνοντας έμφαση στην ποιότητα, καταβάλλοντας πολύ προσωπικό κόπο και υπενθυμίζοντάς μας ότι, στο τέλος της ημέρας, το Φεστιβάλ είναι οι άνθρωποί του.
Το 5ο KinoFest - Φεστιβάλ Γερμανόφωνου Κινηματογράφου αναμένεται να ανακοινώσει σύντομα τμήμα των προβολών του που θα μεταφερθεί και στην Αθήνα. Μείνετε συντονισμένοι, ακολουθώντας το Φεστιβάλ στο Facebook, το Instagram, αλλά και μέσα από την επίσημη ιστοσελίδα του.