Buzz

«Tenet»: ο Κρίστοφερ Νόλαν χρησιμοποίησε λιγότερα από 300 πλάνα με οπτικά εφέ

στα 10

«Περισσότερα ειδικά εφέ έχουν οι ρομαντικές κομεντί από το "Tenet"», σχολίασε ο γνωστός για την επιμονή του για ρεαλιστικά γυρίσματα σκηνοθέτης. Προτιμά να εμπιστεύεται την μαεστρία του διευθυντή φωτογραφίας του για να επιτυγχάνει «επική εικόνα» και «οικειότητα», μαζί.

«Tenet»: ο Κρίστοφερ Νόλαν χρησιμοποίησε λιγότερα από 300 πλάνα με οπτικά εφέ

Παρακολουθώντας το masterclass του Κρίστοφερ Νόλαν στις Κάννες πριν από δύο χρόνια, το θυμόμαστε πάρα πολύ καλά: είναι ένας σκηνοθέτης ο οποίος δηλώνει ότι γυρίζει ακόμα και τις blockbuster ταινίες τους σαν «ανεξάρτητο σινεμά». Δε θέλει second unit γυρίσματα (κάποιον άλλον σκηνοθέτη με άλλη ομάδα που γυρίζει συμπληρωματικά πλάνα για να βοηθήσουν στο μοντά, το οποίο είναι μία συνήθης πρακτική του Χόλιγουτν), ενώ αποφεύγει το green screen και τα ειδικά εφέ όσο μπορεί. Θέλει πραγματικό, τριών διαστάσεων, γύρισμα.

Το «Tenet», η ταινία που όλοι περιμέναμε ως το blockbuster event του καλοκαιριού (αλλά η υγειονομική κρίση είχε άλλα σχέδια) κουβαλά την υπόσχεση ότι θα είναι κάτι που θα ανατινάξει το μυαλό μας οπτικά, αλλά, ταυτόχρονα, ο σκηνοθέτης -και η μοντέζ του Τζένιφερ Λέιμ- μάς διαβεβαιώνουν: έχουν χρησιμοποιηθεί λιγότερο από 300 πλάνα ειδικών εφέ.

Tenet 607 3

Για να έχουμε μία τάξη πραγμάτων: στο «Avengers: Endgame» χρησιμοποιήθηκαν πάνω από 2.000. Αλλά ο Νόλαν πάντα επέμενε στο να κρατά τα πράγματα αληθινά. Ακόμα και στα μεγαλύτερα παραμύθια του. Το «The Dark Knight Rises» είχε μόνο 450, το «Batman Begins» γύρω στα 620 και το «Inception» 500.

«Μάλλον χρησιμοποιών λιγότερα ειδικά εφέ κι από μία ρομαντική κομεντί» σχολίασε ο Νόλαν, όταν ρωτήθηκε γιατί έβαλε στο μπάτζετ της παραγωγής την αγορά ενός πραγματικού Boeing 747, το οποίο ανατίναξε στο γύρισμα του «Tenet».

Θυμηθείτε κι αυτό: «Πρέπει να τo δεις σε μεγάλη οθόνη»: ο Κρίστοφερ Νόλαν υπογραμμίζει ότι το «Tenet» είναι συνώνυμο του σινεμά

Tenet explosion 607 2

Tenet explosion 607

«Εχω μεγάλο σεβασμό στον συνεργάτη μου Αντριου Τζάκσον, ο οποίος είναι ο υπεύθυνος των οπτικών εφέ και μάς παρέχει ένα δίχτυ ασφαλείας. Πάντα του λέω: "εγώ θέλω να γυρίζω τα πάντα κανονικά, αλλά αν αυτό δεν γίνεται, τι επιλογές μου δίνεις στο postproduction;" Κι εκείνος με βοηθάει να πηγαίνω κόντρα στη δουλειά του και να κρατάω το νούμερο των ειδικών εφέ χαμηλά. Ο,τι οπτικό εφέ χρησιμοποιήσαμε ήταν εξαιρετικά περίπλοκο, αλλά ο Αντριου είναι καταπληκτικός και τόσο έμπειρος που το αποτέλεσμα μάς αποζημίωσε και μάς βοήθησε εξαιρετικά...»

Η επική κλίμακα στο γύρισμα είχε φυσικά να κάνει με το ότι ο Νόλαν, για ακόμα μία φορά, συνεργάστηκε με την ΙΜΑΧ και πίεσε την εταιρία στην κατασκευή ακόμα πιο προχωρημένων φακών που μπορούν να αποδώσουν και σε πολύ χαμηλό φωτισμό. Συνεργάτης και δεξί του χέρι (από το «Interstellar» και την «Δουνκέρκη», όπου κέρδισε και μία οσκαρική υποψηφιότητα για τη δουλειά του), ο διευθυντής φωτογραφίας του, Χόιτε βαν Χόιτεμα.

Christopher Nolan hoyte van hoyte Κρίστοφερ Νόλαν και, πίσω από την κάμερα, Χόιτε βαν Χόιτεμα

«Ο Χόιτε δεν ήθελε να χάσει την επαφή του με τους ηθοποιούς γυρίζοντας τα πάντα σε ΙΜΑΧ κλίμακα. Βρήκαμε το πώς και το πότε χρησιμοποιούμε την ΙΜΑΧ για το θέαμα και πότε επιδιώκουμε οικειότητα. Γιατί ήταν πολύ σημαντικό να μη χάσεις τις μικρές λεπτομέρειες που αφορούν στην εξέλιξη των χαρακτήρων, τις σιωπηλές στιγμές...»

«Η σχέση σκηνοθέτη-διευθυντή φωτογραφίας είναι εξαιρετικά σημαντική. Με τον Χόιτε έχουμε μία οργανική επικοινωνία, άλλες φορές με λέξεις κι άλλες μόνο με το βλέμμα, που θυμίζει πώς συντονίζονται αρμονικά δύο μουσικοί την ώρα που ερμηνεύουν μια μελωδία. Ο Χόιτε έχει το βλέμμα καλλιτέχνη και το μυαλό μηχανικού, συνδυάζει τη δημιουργία με την πρακτικότητα. Οι καλύτεροι διευθυντές φωτογραφίας αυτό κάνουν: σε βοηθούν να ισορροπήσεις μεταξύ του οράματός σου και της πρακτικής του εφαρμογής...»

Περιμένουμε με ανυπομονησία τις 27 Αυγούστου - αν δεν αναβληθεί ξανά η πρεμιέρα του «Tenet»

Διαβάστε περισσότερα:

Τενετ