Οταν γιορτάζεις, και μάλλον μια τόσο σημαντική επέτειο όπως αυτή των δέκα χρόνων του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου (SIFF), τότε οι γιορτή κρατά για πολλές μέρες. Και στην προκειμένη περίπτωση, για την δεύτερη μέρα του επετειακού φεστιβάλ, η γιορτή αυτή μεταφέρθηκε σε ένα από τα πιο αγαπημένα μέρη του, στο ιστορικό ναυπηγείο του Ταρσανά.
To συγκεκριμένο μέρος έχει μια ιδιαίτερη σχέση με το φεστιβάλ μιας κι εκεί, από την πρώτα κιόλας βήματά του, μετατράπηκε σε ένα υπέροχο υπαίθριο σινεμά και, έκτοτε, κάθε χρόνο φιλοξενεί μερικές από τις πιο μαγικές, και σίγουρα τις πιο αξιοσημείωτες, προβολές και οπτικοακουστικές εμπειρίες της διοργάνωσης. Και φέτος αυτό δεν αποτελεί εξαίρεση.
Διαβάστε ακόμα: SIFF 2022 | Μέρα 1η: Το Δέκα το γιορτινό
Το κεντρικό θέμα του SIFF για φέτος είναι ο Τόπος και τι καλύτερο να γνωρίσεις πραγματικά έναν τόπο από το να ταξιδεύεις σε αυτόν πίσω στο χρόνο. Και οι τρεις προβολές που πραγματοποιήθηκαν χτες στο ναυπηγείο του Ταρσανά ακριβώς αυτό. Η πρώτη μικρού μήκους ταινία, το «Architects’ Congress» του Λάζλο Μοχόλι-Λάγκι, ήταν μια βουβή ταινία του 1933 όπου ένας πρωτοπόρος του Bauhaus καταγράφει εν είδει κινηματογραφικού ημερολογίου τη διοργάνωση του CIAM (του Διεθνούς Συνεδρίου Αρχιτεκτονικής) τον Αύγουστο του 1933. Η σύνοδος πραγματοποιήθηκε σε γιοτ, κατά τη διάρκεια μιας κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, με ενδιάμεσες στάσεις στη Μασσαλία, στα νησιά του Αιγαίου και στην Αθήνα.
Ανοίγοντας μια πόρτα στον χρόνο, βρεθήκαμε κι εμείς συνοδοιπόροι σε αυτό το μοναδικό ταξίδι, ζώντας μια μοναδική εμπειρία παρέα με την πρωτότυπη μουσική της Saber Rider, μια Ελληνίδα μουσική παραγωγός, συνθέτρια, περφόρμερ, DJ και εκπαιδευτικός, η οποία παρουσιάσε ζωντανά μια πρωτότυπη σύνθεση, ένα αυτοσχεδιαστικό ηχοτοπίο που αναδεικνύει το εθνογραφικό θέμα και την ιδιαίτερη φόρμα της ταινίας και αποτέλεσε τον συνδετικό κρίκο του τότε με το σήμερα.
Στη συνέχεια ακολούθησαν δυο ακόμα μικρού μήκους ταινίες. Η μία ήταν το «The Homeland of Electricity» της Λαρίσα Σέπτικο, μια διασκευή ενός διηγήματος του Αντρέι Πλατόνοφ, στην οποία ένας αφελής νεαρός μηχανικός παίρνει απόσπαση για ένα απομακρυσμένο χωριό ώστε να φέρει εκεί την ηλεκτρική ενέργεια. Πρόκειται για μία από τις τρεις μικρού μήκους ταινίες που απαρτίζουν το συλλογικό έργο «Beginning of an Unknown Era [Η αρχή μιας άγνωστης εποχής]» – μια καλλιτεχνική ανάθεση για τον εορτασμό της 50ής επετείου της Οκτωβριανής Επανάστασης. H Σέπτικο δεν κρύβει της σοσιαλιστικές της θέσεις και τις μαρξιστικές της αντιλήψεις (η σκηνή που ο ήχος από τα σφυριά που πέφτουν στο μέταλλο σιγά σιγά μπαίνουν σε μια μελωδική αρμονία είναι χαρακτηριστικό), χτίζοντας την ταινία της με μια αυξανόμενη ένταση, η οποία κορυφώνεται στο φινάλε με τους χωρικούς να δέχονται ένα δώρο από τους ουρανούς, με μια στωική αβρότητα.
Η επόμενη ταινία μικρού μήκους είχε τίτλο «A Tall Tale» της Λουτσία Μπαμπτσακόβα Νιμκόβα, ένα αυτοσχεδιαστικό ντοκιμαντέρ παρατήρησης γυρισμένο στη δυτική Ουκρανία, το οποίο γεφυρώνει δημιουργικά την αφήγηση με ηχητικά και μουσικά στοιχεία, όπως και με νατουραλιστικές στατικές εικόνες υψηλής ακρίβειας. Ανθρωποι διαφορετικής ηλικίας κάνουν ένα πέρασμα μπροστά από την κάμερα, εσωτερικά και εξωτερικά πλάνα εναλλάσσονται διαρκώς, αλλά το τραγούδι συνεχίζεται.
Πριν από αυτά στο θέατρο Απόλλων πραγματοποιήθηκε η προβολή της ταινίας «You Shall Not Disband Us» του Τζάζρα Καλίντ, η οποία παρουσίασε στιγμιότυπα ταξικού πολέμου στη Σύρο των αρχών του εικοστού αιώνα. Η ταινία δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του εργαστηρίου Εναλλακτικά μονοπάτια, ενός ανοιχτού περιπατητικού προγράμματος που διοργανώνεται από το SIFF και προσκαλεί τους συμμετέχοντες να διερευνήσουν ανεξερεύνητες τοποθεσίες του νησιού, επιλεγμένες από έναν προσκεκλημένο καλλιτέχνη.
To 10o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου διεξάγεται από τις 28 μέχρι και τις 31 Ιουλίου του 2022. Μπορείτε να μαθαίνετε τα νέα του #siff2022 στο επίσημο site του Φεστιβάλ, αλλά και στο Facebook και το Instagram.