«Δε θέλω να κάνω ταινίες για την πολιτική ή την Ιστορία», επιμένει ο Πολωνός Πάβελ Παβλικόφσκι, ο σκηνοθέτης του βραβευμένου στις Κάνες δράματος «Ψυχρός Πόλεμος», που γέμισε ασφυκτικά την Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής το βράδυ της περασμένης Τετάρτης ως ταινία έναρξης του 24ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας. Είμαστε σε γειτονικό της αίθουσας συνεδριακό χώρο την επομένη το πρωί για τη συνέντευξη Τύπου. Και μπαίνουμε κατευθείαν στην κουβέντα με τον δημιουργό του ασπρόμαυρου λαβ στόρι, του βασισμένου στη γνωριμία και τον θυελλώδη έρωτα των ίδιων των γονέων του, μετά από μια σύντομη εισαγωγή του καλλιτεχνικού διευθυντή των Νυχτών Πρεμιέρας, τον Λουκά Κατσίκα, ο οποίος εντάσσει την πρεμιέρα αυτή στη σύντομη λίστα των πιο μνημειωδών στα χρονικά του θεσμού.
«Αυτό που θέλω είναι να παρουσιάζω στις ταινίες μου ένα γενικό υπόβαθρο», συνεχίζει. «Δεν κάνω μια άμεση πολιτική ανάλυση, μια ιστορική αναδρομή. Παρά μόνο εστιάζω στους χαρακτήρες και αφηγούμαι τις προσωπικές τους ιστορίες. Εδώ η ιστορία είναι στο υπόβαθρο και βλέπουμε πως αυτή αλλάζει τις ζωές των ανθρώπων, τι αντίκτυπο έχει στην καθημερινότητά τους, πως επηρεάζει τις σχέσεις τους. Χαίρομαι πολύ που οι θεατές συχνά μου λένε πως την Ιστορία στις ταινίες μου τη νιώθουν περισσότερο από ότι σε μια ιστορική ταινία».
Εύλογο ο κ. Παβλικόφσκι να δέχεται πολλές ερωτήσεις γι’ αυτό ακριβώς το μπακγκράουντ, που αφορά την Ευρώπη του Ψυχρού Πολέμου και την Πολωνία του ήπιου κομουνισμού της δεκαετίας του ’50. «Δεν είναι το ζητούμενο η ιδεολογία», τονίζει. Δεν κουνάς το δάχτυλο λέγοντας τι ακριβώς έγινε. Αφήνεις τα γεγονότα να διηγηθούν τι συνέβαινε τότε. Την περίοδο που γύριζα ντοκιμαντέρ, οι ταινίες μου είχαν ιστορικά και πολιτικά στοιχεία και προσπαθούσα μέσα από αυτά να κάνω μία άλλου είδους δημοσιογραφία. Όχι απλά να παραθέσω τα γεγονότα, αλλά να αναδείξω την περιπλοκότητα και τη διαχρονική διάσταση των ιστορικοπολιτικών φαινομένων που συναντάμε ξανά και ξανά στη ζωή μας», προσθέτει.
Δείτε ακόμη: Ο «Ψυχρός Πόλεμος» μιας σχέσης στη νέα ταινία του Πάβελ Παβλικόφσκι
«Ως άνθρωπος έχω στιγματιστεί βαθιά από την Ιστορία. Η ζωή των γονιών μου επίσης στιγματίστηκε βαθιά απ’ Αυτήν, οπότε αντιλαμβάνομαι τα ιστορικά γεγονότα με μία σχετικότητα. Με ενοχλεί εξάλλου βαθιά η απλοποίηση της Ιστορίας από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Καταλαβαίνω ότι λόγω της βιομηχανοποίησής τους υπάρχει η τάση να συμβαίνει αυτό. Όμως με ενοχλεί πολύ. Δε νομίζω ότι με την παράθεση γεγονότων και τον διδακτισμό μπορούμε να αφηγηθούμε την Ιστορία. Η Ιστορία είναι οι άνθρωποι».
Ο 61χρονος δημιουργός –που μοιάζει με 50άρη το πολύ- νιώθει πως από τότε που άφησε τη Βρετανία και επέστρεψε στην πατρίδα του και τη πολωνική θεματολογία με το «Ida» περνάει μια φάση «ύστερου κλασικισμού». «Αισθάνομαι γαλήνη και ξέρω τι θέλω. Όταν έκανα το «Ida», σκεφτόμουν ότι δεν θα είχα το ενδιαφέρον του κοινού. Μια ταινία στα πολωνικά, με άγνωστους ηθοποιούς, ασπρόμαυρη, με χαμηλό προϋπολογισμό. Οπότε ξεκίνησα να κάνω αυτό που ήθελα: στατικές λήψεις, με μια ιστορία εποχής μονάχα για όσους ενδιαφέρονταν. Ποτέ δεν περίμενα ότι θα είχε τέτοια ανταπόκριση. Η ολοκλήρωσή της ήταν για μένα θεραπευτική».
Δείτε ακόμη: Σαν ένα θλιμμένο τραγούδι. Τρέιλερ για το «Cold War» του Πάβελ Παβλικόφσκι
Γιατί λοιπόν γαλήνη μόλις τώρα, ύστερα από τρεις δεκαετίες καριέρας; «Έχει σίγουρα να κάνει και με την ηλικία. Κάποια στιγμή ηρεμείς και παύεις να προσπαθείς τόσο σκληρά. Και τα πράγματα έρχονται αβίαστα».
Η ταινία «Ψυχρός Πόλεμος», σε διανομή Strada Films, ξεκινά να προβάλλεται στις ελληνικές αίθουσες στις 25 Οκτωβρίου
Δείτε ακόμη: Οι Νύχτες Πρεμιέρας ανατέλλουν. Ολα όσα πρέπει να ξέρετε για το 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας
Tags: Πάβελ Παβλικόφσκι, Cold War