Μετά την ανακοίνωση της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και την αντίστοιχη της ΕΣΠΕΚ για το θέμα των υλικών που διασώθηκαν από την οδό Χίου 53, σήμερα αποστέλλει την επίσημη απάντησή του στον Τύπο και στις κατηγορίες της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών και το ΕΚΚ.
Aκολουθεί η απαντητική επιστολή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου:
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Παρότι σεβόμαστε την ανησυχία σας για την τύχη των υλικών που βρίσκονταν στις αποθήκες του ιστορικού κτηρίου της οδού Χίου 53, δεν μπορούμε να κατανοήσουμε το λόγο, για τον οποίο αυτή εκδηλώνεται τώρα που αυτά διασώθηκαν από τεκμηριωμένο κίνδυνο καταστροφής και φυλάσσονται προσωρινώς στους χώρους κρατικού φορέα ο οποίος, μεταξύ άλλων, έχει ως σκοπό την προστασία της κινηματογραφικής τέχνης, και όχι όσο βρίσκονταν στο κτίριο της οδού Χίου, σε μη ελεγχόμενες συνθήκες.
Αδυνατούμε να αντιληφθούμε ποιο είναι ακριβώς το στοιχείο που σας ανησυχεί και πού εδράζονται τα όσα αναφέρονται στις δύο επιστολές που στείλατε στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου στις 28/7/2021 και 3/8/2021.
Αν κάποιος προτίθεται να δράσει εξωθεσμικά, δεν το κάνει παρουσία πυροσβεστικής και πληρεξουσίων δικηγόρων, δεν έρχεται σε επίσημη επικοινωνία με άλλους κρατικούς φορείς και, εν τέλει, δεν καταγράφει αναλυτικά το υλικό που διέσωσε και σίγουρα δεν γνωστοποιεί τις ενέργειές του μέσω Δελτίου Τύπου.
Πιο συγκεκριμένα και για να μην εξυφαίνονται σενάρια και συνωμοσίες:
Η ίδια η πληρεξούσια δικηγόρος των ιδιοκτητών του κτιρίου της οδού Χίου, κα. Χ. Πηγάκη, ήταν που προσέγγισε το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και επισήμανε τον άμεσο κίνδυνο για τα υλικά εικόνας και ήχου, έχοντας λάβει την έκθεση πιστοποιημένης ελληνογερμανικής εταιρείας SUK, με θέμα: «Αντιμετώπιση διαρροής επικίνδυνων αποβλήτων».
Στην εν λόγω έκθεση, με ημερομηνία 21/7/2021, μεταξύ άλλων, αναφέρεται:
«Από τον οπτικό έλεγχο των εγκαταστάσεων διαπιστώθηκαν:
- Αναθυμιάσεις και καπνοί με έντονη οσμή πιθανότατα πτητικών οξέων σε μεγάλο μέρος των εγκαταστάσεων.
- Διαρροή χημικών άγνωστης σύστασης στο δάπεδο (αρμοί πλακιδίων), πιθανότατα ισχυρών οξέων.
- Δεξαμενές για αποθήκευση χημικών, άγνωστου περιεχομένου για τις οποίες δεν ήταν δυνατός ο έλεγχος περιεχομένου λόγω και των έντονων αναθυμιάσεων στο χώρο.
- Διάφοροι περιέκτες (μπιτόνια, βαρέλια) με χημικά άγνωστης σύστασης.
Σχετικά με τις αναθυμιάσεις, προφανώς υφίσταται διαρροή χημικών από δεξαμενές και σιφώνια. Η διαρροή αυτή είναι πλέον εκτεταμένη με αποτέλεσμα τα χημικά να αναβλύζουν στο δάπεδο, και λόγω της πτητικότητάς τους, δημιουργούν αναθυμιάσεις και την έντονη οσμή οξέων στο χώρο. … Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της αυτοψίας, η κατάσταση εγκυμονεί κινδύνους για τους παρευρισκόμενους και θα πρέπει να ελαχιστοποιηθεί η παρουσία ατόμων στους χώρους και ειδικά στο δωμάτιο της διαρροής.»
Η πληρεξούσια δικηγόρος των ιδιοκτητών του κτηρίου κάλεσε την Πυροσβεστική Υπηρεσία, ενημέρωσε το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και επέτρεψε την είσοδο στο χώρο και ήταν παρούσα καθόλη τη διάρκεια απομάκρυνσης των υλικών προκειμένου αυτά να διασωθούν.
Με βάση αυτά τα δεδομένα και αφού είχε προηγηθεί επικοινωνία με το Εθνικό Κέντρο Οπτικoακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας – ΕΚΟΜΕ, το οποίο δεν ήταν δυνατό να παρέμβει άμεσα τη δεδομένη χρονική στιγμή, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, που έχει ως σκοπό την προστασία της κινηματογραφικής τέχνης, έλαβε εντολή ως εποπτευόμενος φορέας, από το Υπουργείο Πολιτισμού, να διασώσει τα υλικά που βρίσκονταν, επί σειρά ετών, στον παντελώς ακατάλληλο και καταφανώς επικίνδυνο χώρο του κτιρίου της οδού Χίου 53, απομακρύνοντας και μεταφέροντας αυτά, προς προσωρινή φύλαξη και αποθήκευση στους χώρους του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, στους οποίους αδιαμφισβήτητα επικρατούν καλύτερες συνθήκες.
Άλλωστε αυτό προβλέπει και το άρθρο 81 του Ν.4674/2020, που ορίζει ότι το ΕΚΟΜΕ μπορεί να συνεργάζεται με οποιοδήποτε άλλο αρμόδιο φορέα για τη διάσωση οπτικοακουστικού υλικού που κινδυνεύει. Συγκεκριμένα, το εν λόγω άρθρο αναφέρει μεταξύ άλλων «Στην περίπτωση που το οπτικοακουστικό υλικό φυλάσσεται σε ακατάλληλες συνθήκες με κίνδυνο καταστροφής, το ΕΚΟΜΕ δύναται να επεμβαίνει για τη διάσωση, προστασία και ένταξη του υλικού αυτού στο εθνικό αποθετήριο οπτικοαουστικών αρχείων με τη μορφή ψηφιακού αρχείου και να συνεργάζεται προς τον σκοπό αυτόν με κάθε συναρμόδιο φορέα.»Σε αυτό άλλωστε εδράζεται και η αναφορά στο Δελτίο Τύπου του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, το οποίο μάλιστα ξεκάθαρα ανέφερε: «διασώθηκαν και βρίσκονται πλέον στα χέρια του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, προκειμένου να γίνει αναλυτική καταγραφή και εν συνεχεία να προχωρήσουν αρμοδίως οι προβλεπόμενες διαδικασίες».
Άρα:
- υπήρχε επιβεβαιωμένη διαρροή χημικών
- υπήρχε άδεια των ιδιοκτητών του κτηρίου οι οποίοι κάλεσαν και την Πυροσβεστική και η είσοδος στο χώρο έγινε παρουσία της νομικής εκπροσώπου τους
- υπήρχε επικοινωνία και συνεννόηση με το ΕΚΟΜΕ
- υπήρξε ρητή εντολή από το ΥΠΠΟΑ που εποπτεύει το ΕΚΚ
- έγιναν όσα προβλέπει η νομοθεσία σε τέτοιες περιπτώσεις
- ξεκαθαρίστηκε εξαρχής ότι το υλικό θα καταλογραφηθε
- η όλη διαδικασία υπήρξε απόλυτα διαφανής αφού ανακοινώθηκε μέσω Δελτίου Τύπου
Αγαπητοί συνάδελφοι,
για άλλη μια φορά είμαστε αναγκασμένοι να δηλώσουμε, το αυτονόητο, δηλαδή ότι ουδεμία πρόθεση έχει το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου να παρακρατήσει τα εν λόγω υλικά ή να τα στερήσει από τους νόμιμους ιδιοκτήτες τους. Αντιθέτως, αφού τα εν λόγω υλικά, για πρώτη φορά μετά από πολλά έτη, καταλογραφηθούν, σύμφωνα με τις νόμιμες διαδικασίες θα αποδοθούν στους ιδιοκτήτες τους. Ελπίζουμε να συμβάλλετε κι εσείς με τις ενέργειες σας στο να ενημερωθούν και κινητοποιηθούν οι νόμιμοι κάτοχοι δικαιωμάτων επί των υλικών, που για χρόνια βρίσκονταν διάσπαρτα και έκθετα σε ακατάλληλους χώρους και αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι της οπτικοακουστικής μας κληρονομιάς.
Με εκτίμηση
Το Δ.Σ του ΕΚΚ