Διαβάστε πιο κάτω αυτούσια την επιστολή που έστειλε η Ελληνικής Ακαδημία Κινηματογράφου με αφορμή την προ ημερών μεταφορά πρωτογενών και άλλων υλικώνελληνικών ταινιών σε φιλμ στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ)από το ιστορικό κτίριο της Χίου 53, το οποίο μέχρι το 2014 στέγαζεδιαδοχικά κινηματογραφικά εργαστήρια εικόνας και ήχου.
Διαβάστε ακόμη: Σημαντικό μέρος της ιστορίας του ελληνικού σινεμά διασώθηκε από το παλιό κτίριο της Φίνος Φιλμς
Η διάσωση και διατήρηση της κινηματογραφικής κληρονομιάς είναι υποχρέωση τηςΠολιτείας, πόσο μάλλον όταν μέρος αυτής της κληρονομιάς είναι αποθηκευμένο σεακατάλληλες συνθήκες και κινδυνεύει να υποστεί ζημιές ή και καταστροφή.Σε αυτό το πλαίσιο, εδώ και σχεδόν μια δεκαετία οι Έλληνες κινηματογραφιστέςπροσπάθησαν να αφυπνίσουν την Πολιτεία προκειμένου να πράξει το καθήκον τηςκαι να βρει μια λύση σχετικά με τα άνωθεν υλικά, τα οποία μετά το κλείσιμο και τουτελευταίου εργαστηρίου που στεγαζόταν στην οδό Χίου, παρέμειναν εγκλωβισμέναστο εν λόγω κτίριο και σε άλλα δύο παρακείμενα κτίρια.
Η Πολιτεία δυστυχώς δεν ανταποκρίθηκε, και έτσι, οι κινηματογραφιστές,ελπίζοντας κάποια στιγμή να παραλάβουν τα αρνητικά εικόνας και ήχου και τιςκόπιες τους σώες, αναγκάστηκαν να εμπλακούν σε γραφειοκρατικές δικαστικέςδιαμάχες με κάποιους από τους ιδιοκτήτες των κλειστών πια εργαστηρίων. Κάποιοιελάχιστοι κατάφεραν να τα παραλάβουν, οι περισσότεροι όμως δεν το κατάφεραν ήδεν το προσπάθησαν και τα υλικά τους παρέμειναν εγκλωβισμένα. Παράλληλα,κάποιοι από τους ιδιοκτήτες των κτιρίων εύλογα ήθελαν να εκμεταλλευτούν ταακίνητα τους και ζητούσαν, και αυτοί, τα υλικά να μεταφερθούν.
Το Σάββατο 24 Ιουλίου, ύστερα από παρέμβαση του ΥΠΠΟΑ, τα εν λόγω υλικά τουΕλληνικού Σινεμά μεταφέρθηκαν από την οδό Χίου στο ΕΚΚ, με βάση το αρ. 81 τουΝ. 4674/2020, όπως αυτό τροποποίησε την παρ. 5(β), αρ. 45 του Ν.4339/2015.Έγινε δηλαδή μερικώς πράξη η αυτονόητη διεκδίκηση των Ελλήνωνκινηματογραφιστών.
Μένει αυτή η πράξη να ολοκληρωθεί: με ευθύνη της Πολιτείας να μεταφερθούν καιτα υπόλοιπα υλικά από τα παρακείμενα δύο κτίρια, όλα τα υλικά να καταγραφούνάμεσα και οι δικαιούχοι τους να κληθούν να τα παραλάβουν εντός συγκεκριμένουδιαστήματος, ενώ στην περίπτωση που δεν παρουσιαστούν, τα υλικά να κατατεθούνπρος φύλαξη, συντήρηση και ψηφιοποίηση στο Εθνικό ΑποθετήριοΟπτικοακουστικών Αρχείων, που βάσει του νόμου έχει την υποχρέωση ναδημιουργήσει υποδομές με τις κατάλληλες προδιαγραφές, ή σε άλλον φορέα που έχειαυτές τις υποδομές. Αυτή η αυτονόητη διεκδίκηση θα έχει πλήρως πραγματοποιηθείόταν όλος ο πλούτος του Ελληνικού Σινεμά, μέσω της ψηφιοποίησης καιαποκατάστασής του, γίνει δυνητικά προσβάσιμος στο κοινό.
Είναι καθήκον και ιστορική ευθύνη όλων μας (και κυρίως φυσικά τηςΠολιτείας), να κάνουμε σήμερα αυτό που πρέπει, ώστε να μηναπολογούμαστε αύριο γι’ αυτό που δεν φροντίσαμε και αφήσαμε νακαταστραφεί. Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου δεσμεύεται ότι θασυνεχίσει να πιέζει προς πάσα κατεύθυνση και με κάθε δυνατό τρόπο,ώστε ο διάλογος και κυρίως η πράξη διάσωσης και προσβασιμότητας τουΕλληνικού Σινεμά και της μέχρι σήμερα ιστορίας του να συνεχιστούν καινα ολοκληρωθούν.
Το ΔΣ της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου,
Γιώργος Τσεμπερόπουλος, σκηνοθέτης - παραγωγός
Ελίνα Ψύκου, σκηνοθέτις - παραγωγός
Γιώργος Τσούργιαννης, παραγωγός
Σύλλας Τζουμέρκας, σκηνοθέτης
Ελένη Κοσσυφίδου, παραγωγός
Σίμος Σαρκετζής, διευθυντής φωτογραφίας
Νίκος Πάστρας, μοντέρ - σκηνοθέτης