Οσλο, Αύγουστος 2024. Σε λίγο η πόλη θα γιορτάσει την εκατονταετηρίδα της, οι διοργανωτές οργανώνουν τις επετειακές εκδηλώσεις, και η Χάιντι, μία δημοτική υπάλληλος με ανοιχτό μυαλό, τούς παρουσιάζει την ιδέα της: μία σειρά από ξεναγήσεις στα αγάλματα του Οσλο, με διαφορετικό βλέμμα που υμνεί τη διαφορετικότητα. Για παράδειγμα, ίσως τα αετώματα του Δημαρχείου με τα γλυπτά των γυναικών, να ήθελαν να αναπαραστήσουν τις διαφορετικές επιλογές στη μητρότητα - απεικονίζοντας ανύπαντρες μητέρες, ή ζευγάρια λεσβιών που μεγαλώνουν τα παιδιά τους. Ή, η τοιχογραφία με τους τρεις πολίτες να είναι στην ουσία ένα κλείσιμο ματιού στο πώς αυτή η πόλη δεν κρίνει, αλλά γιορτάζει τα ménage à trois. Η ιδέα της πατώνει κι εκείνη απογοητεύεται, όμως ο Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ έχει πετύχει το ιδανικό πρελούδιο για να προλογίσει την ταινία του: ο κόσμος είναι φτιαγμένος από διαφορετικούς ανθρώπους που έχουν ανάγκη την αγάπη με διαφορετικές προσεγγίσεις. Αυτό, από μόνο μόνο του, είναι άξιο να το γιορτάζουμε.
Πρωταγωνιστές της «Αγάπης Μόνο» είναι η Μαριάν, μία μεσήλικη ουρολόγος, που κάθε μέρα έχει τον άχαρο ρόλο να μεταφέρει τα άσχημα νέα στους καρκινοπαθείς ασθενείς της. Αναλύει, με μειλίχια γλυκύτητα αλλά και επιστημονική απόσταση τη διάγνωση, τα στάδια, τις επιλογές θεραπείας, ενώ ο Τορ, ο βοηθός νοσοκόμος της στο βάθος, θα παρέμβει πιο ανθρώπινα αν ο ασθενής λυγίσει και χρειάζεται μια αγκαλιά. Οταν γιατρός και νοσοκόμος συναντηθούν τυχαία στο σχόλασμα στο φέρι του φιόρδ που τους επιστρέφει στα σπίτια τους, η Μαριάν θα του εξομολογηθεί ότι η φίλη της, Χάιντι, της έχει κανονίσει ένα τυφλό ραντεβού με έναν χωρισμένο πατέρα, καθώς αναζητά σύντροφο. Ο Τορ τότε τής αποκαλύπτει ότι εκείνος είναι γκέι και πάνω στο φέρι κάνει cruising. Οι μόνιμες σχέσεις δεν τον ενδιαφέρουν.
Μόνο που η ζωή έχει πλάκα. Η Μαριάν θα εκτιμήσει το blind date της - τον πράο, ζεστό, έτοιμο για 3ο γάμο, Ολε. Ομως θα ομολογήσει ότι θα προτιμούσε να έκανε ένα one night stand μαζί του και να μην τον ξανάβλεπε ποτέ. Αντίθετα, ο Τορ θα γνωρίσει τον καρκινοπαθή Μπιορν, ο οποίος μετά την εγχείρηση προστάτη δεν θα έχει στύση, δε θα μπορεί να του προσφέρει την παρορμητική ηδονή που παλιότερα αποζητούσε. Ομως κάτι τον τραβά να τον φροντίσει. Κι όχι ως νοσοκόμος.
Στο δεύτερο μέρος της «τριλογίας του Οσλο» (με πρώτο το «Sex - Οσα Λένε οι Αντρες Μεταξύ τους» και τρίτο το «Ονειρα», που κέρδισε τη Χρυσή Αρκτο στην Berlinale 2025), o Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ συνθέτει μία ρομαντική δραμεντί που εξερευνά με μία ήρεμη δύναμη κάτι πολύ ανατρεπτικό: γιατί δίνουμε τον όρο «it's complicated» σε οποιαδήποτε μορφή αγάπης που παρεκλίνει από την τυπική, συντηρητική, συστημική περιγραφή μίας διαπροσωπικής σχέσης; Είναι το ζευγάρωμα, ο γάμος, η οικογένεια δικό μας όνειρο ή φορετό; Γιατί ενδόμυχα δίνουμε αρνητικό πρόσημο στο casual sex; Με τον ίδιο τρόπο, γιατί φοβόμαστε τη δέσμευση ως ένδειξη υποταγής και στερούμαστε τη ζεστασιά της συντροφικότητας ως κάτι μικροαστικό; Τελικά, έχουμε αναρωτηθεί ποτέ, αν ο κάθε ένας από εμάς έχει ανάγκη από ένα διαφορετικό «χάπι εντ»;
Ο Χάουγκερουντ δεν επιβάλει, αλλά εμπνέει αυτό τον εσωτερικό διάλογο στο θεατή. Βαθιά ανθρώπινος, καθόλου διδακτικός υφαίνει μία ταινία απαλή, αέρινη - όπως το αεράκι πάνω στο νυχτερινό φέρι του καλοκαιρινού Οσλο. Τα ήπια, βελούδινα παστέλ χρώματα και οι ζεστοί φωτισμοί της DP του, Σεσίλιε Σέμεκ, συνθέτουν μία ατμόσφαιρα light, φιλόξενη, στοργική. Ακόμα κι αν στην οθόνη διαδραματίζεται κάτι δύσκολο, μη φωτογενές: το σφουγγάρισμα όταν σπάει άτσαλα ο καθετήρας, φαντάζει η πιο τρυφερή πράξη στον κόσμο.
Ο δημιουργός βασίζεται περισσότερο στο σενάριό του, στους εξομολογητικούς, ειλικρινείς διαλόγους που έχει γράψει για τους ήρωες. Ταυτόχρονα όμως, ο φακός του αφήνει τις συζητήσεις, ξεφεύγει στο βάθος πεδίου, αποτυπώνοντας με μαγικό βλέμμα την νυχτερινή ομορφιά της πόλης του, όσο το jazzy μουσικό σκορ του Πέντερ Κιέλσμπι επιβεβαιώνει την βαθιά ελπιδοφόρα και ρομαντική διάθεση της ταινίας: κάθε άνθρωπος που καθημερινά αναβεκατεβαίνει μαζί μας σε λεωφορεία, τρένα, φέρι θέλει να αγαπήσει και να αγαπηθεί. Με όποιο τρόπο γεμίζει την καρδιά και το κενό του. Love is love.