Ενα από τα σημαντικότερα θέματα που ανέκυψαν το τελευταίο διάστημα, μέσα στο πλαίσιο μιας σχεδόν συντονισμένης επίθεσης στην ελληνική κινηματογραφική παραγωγή από την πλευρά της Πολιτείας σε επίπεδο νομοθετικών και θεσμικών ρυθμίσεων, είχε να κάνει με την ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας στο ελληνικό δίκαιο για την υποχρεωτική επένδυση αλλοδαπών παρόχων στην παραγωγή ελληνικών έργων.
Παρά τις αντιδράσεις της κοινότητας και το προφανές του λάθους, η ενσωμάτωση της οδηγίας έφτασε στη Βουλή ως σχέδιο νόμου με επιπλέον πιθανό αποδέκτη της επένδυσης και το ΕΚΟΜΕ, καθιερώνοντάς το ως εθνικό ταμείο και εξισώνοντας την καλλιτεχνική κινηματογραφική δημιουργία με το οπτικοακουστικό έργο που περιλαμβάνει οτιδήποτε - μέχρι και ένα βιντεοπαιχνίδι.
Διαβάστε αναλυτικά: Ακόμη ένα νομοσχέδιο που δεν θα βοηθήσει το ελληνικό σινεμά
Παρέμβαση για το θέμα έκανε η FERA (Federation of European Screen Directors), με επιστολή της και αποδέκτες τους Υπουργούς Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνσης και Υφυπουργούς παρά τω Πρωθυπουργώ και Σύγχρονου Πολιτισμού.
Διαβάστε αυτούσιο το Δελτίο Τύπου της ΕΣΠΕΚ, την πρωτότυπη επιστολή της FERA και την ελληνική της μετάφραση:
Σε συνέχεια της έντονης κινητοποίησης όλης της κινηματογραφικής κοινότητας σχετικά με το σχέδιο νόμου της Γεν. Γραμματείας Επικοινωνίας, στο άρθρο 17 του οποίου, περιγράφεται ο τρόπος ενσωμάτωσης της Ευρωπαϊκής οδηγίας που σχετίζεται με την επένδυση των αλλοδαπών παρόχων στην παραγωγή κινηματογραφικών έργων, παραθέτουμε παρέμβαση της FERA (Federation of European Screen Directors) η οποία έρχεται να επιβεβαιώσει και να στηρίξει τα επιχειρήματα του Ελληνικού Κινηματογραφικού χώρου.
Αποσαφηνίζει το πνεύμα της Ευρωπαϊκής Οδηγίας, η οποία έχει ως στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της ποικιλομορφίας της ευρωπαϊκής οπτικοακουστικής βιομηχανίας και επ’ ουδενί δεν σκοπεύει στο να στερήσει πόρους από τα επιλεκτικά προγράμματα στήριξης των εθνικών Κέντρων Κινηματογράφου (στο πρότυπο των οποίων λειτουργεί και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου), που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής οπτικοακουστικής δημιουργίας.
Η επιστολή, παρατίθεται πρωτότυπη και μεταφρασμένη.
Ελπίζουμε πως όσο υπάρχει ακόμα λίγος χρόνος, θα αναθεωρηθεί το σκεπτικό του νομοσχεδίου της Γεν. Γραμματείας Επικοινωνίας και πως η ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας, θα γίνει με ορθό και σύμφωνο με τον πνεύμα της Οδηγίας, τρόπο, ορίζοντας το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου ως εθνικό ταμείο.
Το ΔΣ της ΕΣΠΕΚ
Λίγα λόγια για την FERA
Η FERA ιδρύθηκε το 1980 και εκφράζει την ανεξάρτητη φωνή των Ευρωπαίων Σκηνοθετών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης, στις Βρυξέλλες. Έχοντας ως μέλη 48 οργανισμούς από 33 χώρες, εκπροσωπεί περισσότερους από 20.000 Ευρωπαίους Σκηνοθέτες του οπτικοακουστικού χώρου κι εκφράζει τα πολιστιστικά, δημιουργικά και οικονομικά συμφέροντα τους, σε εθνικό και πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Υ/Ο:
Κ. Γιώργο Γεραπετρίτη
Υπουργό Επικρατείας
Κ. Κυριάκο Πιερρακάκη
Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Επικοινωνίας & Ενημέρωσης
Κ. Θεόδωρο Λιβάνιο
Υφυπουργό παρά των Πρωθυπουργό στο Υπ. Επικρατείας
Κ. Νικόλα Γιατρομανωλάκη
Υφυπουργό Σύγχρονου Πολιτισμού
Θέμα: Ελληνική εφαρμογή της οδηγίας AVMS (ΕΕ) 2018/1808
Αγαπητέ Υπουργέ Επικρατείας,
Αγαπητέ Υπουργέ Ψηφιακής Διακυβέρνησης,
Αγαπητέ Υφυπουργέ παρά τω Πρωθυπουργώ,
Αγαπητέ Υφυπουργέ Σύγχρονου Πολιτισμού,
Καθώς η Ελλάδα βρίσκεται στη διαδικασία μεταφοράς της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1808 ―που τροποποιεί την Οδηγία για τις Υπηρεσίες Οπτικοακουστικών Μέσων (2010/13 / ΕΕ)― στο Εθνικό της Δίκαιο, στον απόηχο των αλλαγών που επιτελούνται στην αγορά, θα θέλαμε να εκφράσουμε την ανησυχία μας για την τρέχουσα προσέγγιση της Ελληνικής Κυβέρνησης απέναντι στην οικονομική συμβολή των παρόχων υπηρεσιών ΜΜΕ (media service providers) στην παραγωγή ευρωπαϊκών έργων.
Όπως γνωρίζετε, η οδηγία AVMS αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο του ευρωπαϊκού πλαισίου κανονισμού για τα μέσα ενημέρωσης. Στοχεύει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οπτικοακουστικής βιομηχανίας και, κατά συνέπεια, στην προώθηση της πολιτιστικής πολυμορφίας και της πολιτιστικής κληρονομιάς στην Ευρώπη, με ιδιαίτερη έμφαση στην προώθηση και τη διανομή ευρωπαϊκών οπτικοακουστικών έργων.
Η αναθεώρησή της το 2018 προέβλεπε ουσιαστικές διατάξεις που επιτρέπουν την προσαρμογή του κανονισμού σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο μηντιακό τοπίο:Προβλέπει αυξημένες υποχρεώσεις για την προώθηση ευρωπαϊκών έργων για on-demand υπηρεσίες, οι οποίες θα πρέπει να έχουν τουλάχιστον 30% ευρωπαϊκό περιεχόμενο στον κατάλογό τους και να διασφαλίζουν την προβολή αυτού του περιεχομένου,Επιπροσθέτως, επιτρέπει στα Κράτη Μέλη να επιβάλλουν υποχρεώσεις ώστε οι πάροχοι να συνεισφέρουν οικονομικά στην παραγωγή ευρωπαϊκών έργων μέσω, μεταξύ άλλων, άμεσων επενδύσεων σε περιεχόμενο ή/και συνεισφοράς στα εθνικά κονδύλια, ανάλογα με τα σχετικά on-demand έσοδα στην εκάστοτε χώρα.
Το να εξασφαλίζονται τέτοιου είδους εισφορές στα εθνικά κονδύλια από τις on-demand υπηρεσίες ―ιδίως από τους παγκόσμιους παρόχους streaming― παρέχει ουσιαστική μόχλευση που εξασφαλίζει με τη σειρά της ότι θα συνεχίσει να υφίσταται μια ποικιλία ευρωπαϊκών οπτικοακουστικών έργων στο εγγύς μέλλον και ότι θα αποφευχθεί η πλήρης αναστάτωση των τοπικών οικοσυστημάτων παραγωγής και διανομής.
Ωστόσο, καταλαβαίνουμε ότι σε πρόσφατο νομοσχέδιο για τη μεταφορά της οδηγίας (ΕΕ) 2018/1808 στο ελληνικό εθνικό δίκαιο, η Ελληνική Κυβέρνηση προτείνει, στο άρθρο 17, να αναθεωρηθεί το ισχύον πλαίσιο βάσει του οποίου οι πάροχοι υπηρεσιών ΜΜΕ (media service providers) συμβάλλουν στην παραγωγή οπτικοακουστικών έργων, και να επιτραπεί στις on-demand υπηρεσίες να αποφεύγουν τη δέσμευση συνεισφοράς στο τοπικό οικοσύστημα ίση με το 1,5% του κύκλου εργασιών τους στην Ελλάδα ―είτε επενδύοντας απευθείας στην παραγωγή ελληνικών οπτικοακουστικών έργων, είτε αποκτώντας δικαιώματα εκμετάλλευσης σε ελληνικά οπτικοακουστικά έργα που πρόκειται να κυκλοφορήσουν, είτε συμβάλλοντας στο E.K.O.ME., το οποίο είναι υπεύθυνο για τα ελληνικά προγράμματα Cash Rebate / φοροαπαλλαγών.
Αυτό το σύστημα αυτόματης χρηματοδότησης στοχεύει στην προσέλκυση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα ― κυρίως από αμερικανικά στούντιο. Ο οικονομικός του σκοπός είναι πολύ συγκεκριμένος και ριζικά διαφορετικός από τα προγράμματα χρηματοδότησης που βασίζονται σε καλλιτεχνικά κριτήρια και λειτουργούν προς όφελος των Ελλήνων δημιουργών, για τα οποία είναι υπεύθυνο το Ελληνικού Κέντρο Κινηματογράφου.
Οι Ευρωπαίοι κινηματογραφιστές υποστηρίζουν τους Έλληνες συναδέλφους τους που αντιτίθενται στις προτεινόμενες διατάξεις, οι οποίες θα τραυματίσουν το υφιστάμενο πλαίσιο υποστήριξης με δυνητικά επιβλαβείς συνέπειες για την ποικιλομορφία της οπτικοακουστικής δημιουργίας στην Ελλάδα και τη ζωτικότητα των εθνικών παραγωγών και των ευρωπαϊκών συμπαραγωγών.
Το αναθεωρημένο άρθρο 13 της οδηγίας AVMS επιτρέπει στα κράτη μέλη να ενισχύσουν τους οικονομικούς πόρους της ευρωπαϊκής οπτικοακουστικής δημιουργίας, ενσωματώνοντας on-demand υπηρεσίες στα τοπικά οικοσυστήματα παραγωγής και διανομής τους και επ’ ουδενί δεν σκοπεύει στο να εκτρέψει αυτούς τους πόρους σε διεθνείς παραγωγές εις βάρος των επιλεκτικών προγραμμάτων στήριξης που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής οπτικοακουστικής δημιουργίας, και άλλων συναφών πολιτιστικών πολιτικών. Μια τέτοια προσέγγιση θα αποδυνάμωνε την ορατότητα των ελληνικών και ευρωπαϊκών παραγωγών σε εθνικές, ευρωπαϊκές και διεθνείς οθόνες.
Στα απόνερα της τρέχουσας πανδημικής κρίσης και του ανασχηματισμού της ευρωπαϊκής αγοράς οπτικοακουστικής παραγωγής και διανομής ―λόγω της μόνιμης εισαγωγής παγκοσμίων παρόχων streaming στο οικοσύστημα– η ανεξάρτητη ευρωπαϊκή οπτικοακουστική δημιουργία αντιμετωπίζει δυνητικά τη σημαντικότερη υπαρξιακή κρίση της ιστορίας της.
Καλούμε, συνεπώς, την Ελληνική Κυβέρνηση να διερευνήσει τον τρόπο μεταφοράς της οδηγίας AVMS στο Εθνικό Δίκαιο άλλων Κρατών Μελών, όπου προβλέφθηκαν υψηλότερα επίπεδα συνεισφοράς, καθώς και φόρμουλες που επιτρέπουν την επίτευξη του στόχου πολιτιστικής πολυμορφίας που έχει θέσει η οδηγία. Και να υποστηρίξει, συνεπώς και τοιουτρόπως, τον εθνικό ανεξάρτητο τομέα και τα έργων των συγγραφέων του.
Αυτό θα ενισχύσει, αναμφιβόλως, την πρότασή της οδηγίας ΑVMS να διασφαλιστεί ότι οι on-demand υπηρεσίες θα συμβάλλουν σε ένα πολυμορφικό τοπικό οπτικοακουστικό οικοσύστημα στην Ελλάδα, και θα διασφαλίσει ότι ποικίλες δημιουργικές φωνές στην Ελλάδα και σε ολόκληρη την Ευρώπη θα παραμείνουν ζωντανές και ακμάζουσες.
Με εκτίμηση,
Klemen DVORNIK
Πρόεδρος FERA
Διαβάστε ακόμη: 673 υπογραφές από επαγγελματίες για μια εθνική αναπτυξιακή στρατηγική για τον Κινηματογράφο