Το Επίσημο Πρόγραμμα του 72ου Φεστιβάλ Καννών ανακοινώθηκε - σχεδόν. Περιμένουμε ακόμα λίγους τίτλους για να ολοκληρωθεί η επιλογή. Αλλά κάποιες σκηνοθέτες και ηθοποιοί, πρωτοεμφανιζόμενες, τουλάχιστον στο σύμπαν της μεγάλου μήκους ταινίας, μας κάνουν να θέλουμε ήδη να δούμε τη δουλειά τους, κυρίως επειδή μοιάζει ότι τους αρέσει να κινούνται κόντρα στο ρεύμα. Γνωρίστε τις παρακάτω.
Ματί Ντιοπ
Σκηνοθέτης του «Atlantique» που συμμετέχει στο Διαγωνιστικό Τμήμα. Είναι Σενεγαλέζα, 37 χρόνων κι έχει το σινεμά στο αίμα της: είναι μεν η κόρη του τζαζίστα Γουασίς Ντιόπ, αλλά και ανιψιά του σπουδαιότερου κινηματογραφικού δημιουργού της χώρας της, του Τζιμπρίλ Ντιόπ Μαμπέτι, που είχε διαγωνιστεί κι ο ίδιος στις Κάννες, το 1992, με την ταινία του, «Υαινες». Ευκολότερα, ωστόσο, μπορεί να την αναγνωρίζετε ως ηθοποιό, ήταν η πρωταγωνίστρια (δίπλα στον Μπρέιντι Κόρμπετ) στο «Simon Killer» του Αντόνιο Κάμπος το 2012. Η Ματί δεν είναι μόνο μια από τις ελάχιστες πρωτοεμφανιζόμενες σκηνοθέτες που επιλέγει (και φέτος και κάθε χρόνο) το Φεστιβάλ στους εκάστοτε διεκδικητές του Χρυσού Φοίνικα, καθώς συνήθως προτιμά πιο αναγνωρίσιμες υπογραφές. Είναι και η πρώτη μαύρη γυναίκα που διαγωνίζεται ποτέ στο Φεστιβάλ Καννών, στην 72χρονη ιστορία του.
Πίπα Μπιάνκο
Σκηνοθέτης του «Share» που συμμετέχει στις Ειδικές Προβολές - επειδή, ακριβώς, έκανε πρεμιέρα στο φετινό Σάντανς και τιμήθηκε με Βραβείο Ερμηνείας, Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής και Βραβείο Σεναρίου. Νεοϋορκέζα στη ζωή και στην κινηματογραφική ιδιοσυγκρασία, η Πίπα Μπιάνκο κίνησε το ενδιαφέρον ήδη από το 2015, όταν με τη μικρού μήκους «Share» κέρδισε το βραβείο της Cinefondation στις Κάννες - την ίδια ιστορία ανέπτυξε, τώρα, στην πρώτη της μεγάλου μήκους ταινία. Η ιστορία παρακολουθεί ένα 16χρονο κορίτσι (η άλλη αποκάλυψη της ταινίας, η Βρετανίδα Ριάν Μπαρέτο στο ρόλο), που όταν ανακαλύπτει ένα βίντεο από μια βραδιά που δεν θυμάται καθόλου, ξεκινάει μια έρευνα που θα την οδηγήσει σε κάτι αποκαλυπτικό για τη ζωή της. Η Πίπα Μπιάνκο δηλώνει στο Variety για το σινεμά που θέλει να κάνει: «Αγαπώ το φόβο, αγαπώ το άγνωστο, μ' αρέσουν οι ταινίες που μας συμφιλιώνουν με τις πιο σκοτεινές, ή λιγότερο αποδεκτές, πλευρές της ζωής και το κάνουν πιο εύκολο για μας να συνεχίζουμε να ζούμε.»
Γουαάντ Αλ-Κατέμπ
Η Γουαάντ Αλ-Κατέμπ συνυπογράφει, μαζί με τον Εντουαρντ Γουοτς, το ντοκιμαντέρ «For Sama», που συμμετέχει στο Ενα Κάποιο Βλέμμα και που είναι, στην ουσία, η δική της ιστορία: το πώς βίωσε τις σημαντικές στιγμές της ζωής της στη Συρία, στο εμπόλεμο Χαλέπι. Μια «επιστολή αγάπης» από μια μητέρα στην κόρη της, ένα επικό ταξίδι στη γυναικεία αντίληψη του πολέμου, το ντοκιμαντέρ αφηγείται τη ζωή της Γουαάντ για πέντε χρόνια στο Χαλέπι, καθώς εκείνη ερωτεύεται, παντρεύεται και γεννά τη Σάμα, την κόρη της, ενώ γύρω της ο κόσμος κυριολεκτικά ισοπεδώνεται βίαια. Η κάμερά της αποτυπώνει ταυτόχρονα την απώλεια, τη χαρά, τη θυσία, το μοιραίο δίλημμα του να μείνεις ή να φύγεις. Ενα σκηνοθετικό ντεμπούτο στο μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ, που δεν θα μπορούσε να είναι πιο πηγαίο, πιο αληθινό και πιο θαρραλέο.
Ανι Σίλβερστιν
Σκηνοθετεί το «Bull» στο τμήμα Ενα Κάποιο Βλέμμα, πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της, μετά το συναρπαστικό μικρού μήκους «Skunk» του 2014, που έκανε το γύρο του κόσμου συλλέγοντας βραβεία, με αρχή τη Cinefondation του Φεστιβάλ Καννών. Η Σίλβερστιν σπούδασε σινεμά, αλλά άργησε να κάνει ταινία. Επιλογή της ήταν, για περίπου μια δεκαετία, ν' αξιοποιήσει τις κινηματογραφικές σπουδές της για να βοηθήσει παιδιά ν' αφηγηθούν τις δικές τους ιστορίες. Δουλεύοντας για διάφορους οργανισμούς, από ΜΚΟ μέχρι εκπαιδευτικά ιδρύματα, από τη Μινεάπολη ως το Σιατλ, με παιδιά κάθε καταγωγής, έκανε μαζί τους ταινίες, καθοδηγώντας τα ν' αναλαμβάνουν όλους τους ρόλους μιας παραγωγής, προκειμένου να συζητήσουν για τα προβλήματα που έχουν ήδη σημαδέψει τις ζωές τους. Μ' αυτά τα παιδιά συνεργάστηκε για το «Skunk», μ' αυτά και τώρα, στο «Bull», την ιστορία μιας εγκαταλελειμμένης έφηβης που συγκρούεται με το γείτονά της, έναν πρώην ταυρομάχο σε παρακμή, σε μια σύγκρουση που θ' αλλάξει και τους δύο.
Λέινα Μπλουμ
Είναι η πρώτη της εμφάνιση στο σινεμά, πρωταγωνιστεί στο «Port Authority», στο τμήμα Ενα Κάποιο Βλέμμα, ταινία της επίσης πρωτοεμφανιζόμενης Ντανιέλ Λέσοβιτς. Ταυτόχρονα, ωστόσο, Λέινα Μπλουμ είναι διεθνώς αναγνωρισμένο μοντέλο (εκτός από χορεύτρια και ακτιβίστρια), η πρώτη διεμφυλική γυναίκα που φωτογραφήθηκε ως μοντέλο για το εξώφυλλο της Vogue. Κόρη Αφροαμερικανού και Φιλιππινέζας, η Μπλουμ είχε παιδικά κι εφηβικά χρόνια τόσο σκληρά που θ' αποτελούσαν από μόνα τους υλικό για σενάριο, ωστόσο με πείσμα και επιμονή, κατάφερε, από άστεγη να γίνει μια συναρπαστική, γεμάτη κύρος, επαγγελματίας. Το «Port Authority» είναι ένα διαφορετικό love story, παραγωγή της Hercules του Πάρι Κασιδόκωστα-Λάτση και με executive producer τον Μάρτιν Σκορσέζε. Με πρωταγωνιστές τον νεαρό ηθοποιό Φιόν Γουάιτχεντ (της «Δουνκέρκης» και του «Νόμος Περί Τέκνων») και τη Λέινα Μπλουμ, εκτυλίσσεται στη voguing σκηνή της Νέας Υόρκης, όπου καταφθάνει από την επαρχία ο 20χρονος Πολ κι ερωτεύεται τη Γουάι. Η σχέση τους ανατρέπεται και δοκιμάζεται όταν η Γουάι αποκαλύπτει στον Πολ ότι είναι διεμφυλική κι εκείνος βρίσκεται αντιμέτωπος με την επιθυμία του για αυτήν αλλά και με τη βία των γύρω του.