«Είμαι ευγνώμων για το Netflix»: Ο Μπονγκ Τζουν-χο μιλάει για το «Okja» και την έκπληξη του «Parasite»

ΦΕΣΤΙΒΑΛ / ΒΡΑΒΕΙΑ 16 AUG  /  Θοδωρής Δημητρόπουλος

Σε μια ανοιχτή συζήτηση στο 72ο Φεστιβάλ του Λοκάρνο, ο βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα σκηνοθέτης θυμάται πώς γεννήθηκε το πολυσυζητημένο «Okja».

Στις φετινές Κάννες ο Μπονγκ Τζουν-χο μπορεί να κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα με το «Parasite» φέρνοντας την πρώτη βράβευση της Νοτίου Κορέας στο Φεστιβάλ, όμως η αμέσως προηγούμενη ταινία του είχε δημιουργήσει -άθελά του- μια άλλου τύπου ιστορική πρωτιά στο ίδιο Φεστιβάλ. Το «Okja» είχε κάνει πρεμιέρα ως η πρώτη ταινία του Netflix στο Διαγωνιστικό ξεσηκώνοντας μεγάλες συζητήσεις και -μην το ξεχνάμε- εκφράσεις αποδοκιμασίας μες στην ίδια την αίθουσα.

Λίγα χρόνια μετά, ο Μπονγκ κρατά πλέον τον Χρυσό Φοίνικα και, μαζί με τον μόνιμο συνεργάτη του, Σονγκ Κανγκ-χο, ταξιδεύουν στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο. Το 72ο Φεστιβάλ του Λοκάρνο απένειμε το Excellence Award του για το σύνολο του έργου του, στον σπουδαίο Σονγκ Κανγκ-χο («Memories of Murder», «Thirst», «Snowpiercer», «Green Fish») με αφορμή τον πρωταγωνιστικό του ρόλο στο «Parasite». Τη βράβευση έκανε μάλιστα ο Μπονγκ Τζουν-χο, τιμώντας την εδώ και 16 χρόνια συνεργασία τους.

Καλεσμένοι κι οι δύο στο Λοκάρνο, έλαβαν μέρος σε μια ανοιχτή συζήτηση στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, μιλώντας για τη συνεργασία τους αλλά και για το προσωπικό έργο του καθενός. Κλείνοντας την κουβέντα, ο Μπονγκ Τζουν-χο θυμήθηκε πώς συνέβη η συνεργασία με το Netflix για το «Okja»:

bong Με τον Σονγκ Κανγκ-χο, στο Λοκάρνο

«Ετοίμαζα το “Okja” από το ‘14-’15, ήταν μια ταινία μεγάλης εμβέλειας, θα κόστιζε 57 εκατομμύρια, μεγάλο μπάτζετ. Τα ασιατικά και ευρωπαϊκά στούντιο δύσκολα θα το κάλυπταν. Οπότε κοίταγα για κάποιο αμερικάνικο στούντιο που θα μπορούσε να καλύψει μπάτζετ τέτοιου μεγέθους. Πήγα σε όλα τα παραδοσιακά στούντιο, Paramount, Fox, όλοι είπαν “ουάου, αγαπάμε το σενάριό σου… αλλά πραγματικά θες να γυρίσεις αυτή τη σκηνή μες στο σφαγείο;” Και άλλες τέτοιες παρόμοιες απορίες.»

«Μιλήσαμε μετά με ανεξάρτητα στούντιο,όπως την Anapurna, σοβαρά αγάπησαν το πρότζεκτ και το σενάριο αλλά ήταν πολύ υψηλό το μπάτζετ για αυτούς. Είπαν ότι αν η ταινία μου είναι κάτω από 35 εκατομμύρια θέλουν πολύ να επενδύσουν, αγαπάνε το σενάριο αλλά είναι πολύ υψηλό το μπάτζετ. Δεν μπορούσαν να το καλύψουν.»

«Το Netflix ήταν η μόνη εταιρεία που είχε τα λεφτά να καλύψει το μπάτζετ και που ήταν σπουδαίο όσο αφορά στον δημιουργικό έλεγχο. Από την αρχή μου έδωσαν 100% director’s final cut στο συμβόλαιο. Έλεγαν, “νιώσε ελεύθερος να γυρίσεις τη σκηνή στο σφαγείο, ας γίνει και αιματοκύλισμα, ελεύθερα”.»

Διαβάστε ακόμη: Η Δάφνη Πατακιά μιλάει από το Λοκάρνο για την γενναιοδωρία του Γιώργου Λάνθιμου και την μοναδικότητα του Πολ Βερχόφεν

Bong Ο Μπονγκ Τζουν-χο στα γυρίσματα του «Okja»

«Μπάτζετ 57 εκατομμυρίων και απόλυτη ελευθερία ως σκηνοθέτης, αυτό το επίπεδο ελευθερίας είναι πολύ σπάνιο, και γι’αυτό δέχτηκα αυτή την πρόταση. Είμαι ευγνώμων για το Netflix που μου επέτρεψε να το κάνω αυτό. Οσο για τη σύστημα διανομής τους και τη σχέση τους με τις αίθουσες, η προσέγγισή τους είναι πολύ άκαμπτη, οπότε επήλθε μια σύγκρουση και υπήρξε ένα όριο στο πόσο μπορούσα εγώ να κάνω τον ενδιάμεσο σε αυτό. Η Κορέα νομίζω έπαιξε η ταινία σε 100 σινεμά κι αυτό ήταν το μέγιστο που μας επέτρεψαν. Και σε άλλες χώρες, σε μεγάλες πόλεις, το δείξανε 1-2 σινεμά. Αυτό είναι ατυχές αλλά ήταν κάτι που μπορούσα να προβλέψω όταν αποφάσισα να δουλέψω με το Netflix. Ηταν απλώς κάτι που έπρεπε να αποδεχτώ.»

Η ίδια η ζωή είναι πολιτική, είτε στην αλήθεια είτε στο φανταστικό, πάντα το σινεμά θα έχει ένα πολιτικό νήμα μέσα του. Πραγματικά όμως μισώ την ιδέα πως κάνω ταινίες για να εκφράσω κάτι πολιτικό, απεχθάνομαι το να κάνω σινεμά προπαγάνδας. Για μένα ο στόχος είναι η ίδια η ομορφιά του φιλμ, ο ενθουσιασμός που έρχεται από το να κάνεις σινεμά. Ως σκηνοθέτης ταινιών είδους, ο ενθουσιασμός που έρχεται από το να καταστρέφεις συμβάσεις είναι που μου δίνει τη μεγαλύτερη χαρά.»

Νωρίτερα στην κουβέντα, ο Μπονγκ Τζουν - χο αναφέρθηκε και στις ακραίες ερμηνευτικές εκφράσεις που συναντάμε στις ταινίες του από τον Τζέικ Τζίλενχαλ και την Τίλντα Σουίντον:

«Το “Okja” ήταν μια καρτουνίστικη έκφραση του Τζέικ και της Τίλντα και το “Snowpiercer” μια εξτραβαγκάντσα επιστημονικής φαντασίας, εκεί η Τίλντα έπαιζε έναν χαρακτήρα σε ταινία δράσης. Και φυσικά δουλεύοντας έτσι είναι πολύ διασκεδαστικό, αλλά στο “Parasite” δουλεύοντας με χαρακτήρες που πιστεύεις ότι μπορείς να έχεις δίπλα σου σκέφτηκα πως εδώ είναι οι ρίζες μου. Κι αν κοιτάξεις τη δουλειά τους, μπορούν να παίξουν συνηθισμένους ρεαλιστικούς χαρακτήρες, οπότε αν έχω ξανά την ευκαιρία στο μέλλον να δουλέψω μαζί τους, αντί να κάνω άλλο ένα sci-fi έργο ή να δουλέψουμε σε ένα καρτουνίστικο πλαίσιο, θα ήθελα να δουλέψω με πιο συνηθισμένους χαρακτήρες.»

Για τη συνεργασία του με τον Σονγκ σε 4 πια ταινίες, κι αφού αποκάλυψε πως «όταν βρισκόμαστε μεταξύ μας μιλάμε κυρίως για ποδόσφαιρο, όχι για σινεμά», εξήγησε τι είναι αυτό που τον εκπλήσσει περισσότερο:

«Η έκπληξη ήρθε όταν έγραφα το σενάριο. Στην κλιμάκωση του “Parasite” υπάρχει ένα πολύ απρόσμενο σημείο, δε θα πω τι ακριβώς είναι γιατί είναι spoiler, αλλά όταν το έγραφα ένιωθα άγχος και αγωνία, πώς θα πείσω το κοινό, πώς θα το κάνω πιστευτό αυτό που συμβαίνει. Ξέροντας πως αυτή η σκηνή θα ερμηνευτεί από τον Σονγκ, ως σκηνοθέτης έγινα πολύ ανεύθυνος! Αφέθηκα, γιατί ένιωσα πως και για κάτι κακό θα μπορούσε ο Μπονγκ να πείσει το κοινό. Αυτό ήταν ένα αίσθημα που μου ήρθε πολύ γρήγορα. Ήταν μια έκπληξη, και αυτό σημαίνει να έχεις έναν ηθοποιό σαν τον Σονγκ. Δεν το περίμενα ότι θα μου συμβεί.»

Δείτε ακόμη: Περιμένοντας το «Parasite», ανακαλύψτε online, μερικά διαμάντια του κορεάτικου σινεμά

Bong Ο Σονγκ Κανγκ-χο στα γυρίσματα του «Parasite»

Αναφέρθηκε επίσης στην πολιτική διάσταση του σινεμά του και το κατά πόσο κάνει σινεμά για να εκφράσει τις πολιτικές του ιδέες:

«Η ίδια η ζωή είναι πολιτική, είτε στην αλήθεια είτε στο φανταστικό, πάντα το σινεμά θα έχει ένα πολιτικό νήμα μέσα του. Πραγματικά όμως μισώ την ιδέα πως κάνω ταινίες για να εκφράσω κάτι πολιτικό, απεχθάνομαι το να κάνω σινεμά προπαγάνδας. Για μένα ο στόχος είναι η ίδια η ομορφιά του φιλμ, ο ενθουσιασμός που έρχεται από το να κάνεις σινεμά. Ως σκηνοθέτης ταινιών είδους, ο ενθουσιασμός που έρχεται από το να καταστρέφεις συμβάσεις είναι που μου δίνει τη μεγαλύτερη χαρά.»

Τέλος, ξεκαθάρισε πως πάντα έχει τον τελικό έλεγχο των ταινιών του κάνοντας μια αναφορά στον -διανομέα για το «Snowpiercer»- Χάρβεϊ Γουάινστιν.

«Ως τώρα όλες οι ταινίες που έχω κυκλοφορήσει είναι director’s cut και γενικά δεν έχω ποτέ κόντρες με τους παραγωγούς και τους επενδυτές μου. Αν και έχει υπάρξει μια μεγάλη εξαίρεση σε αυτό. [γελάει, κάνει με το χέρι του πως γράφει αρχικά γράμματα στον αέρα] “H”... “W”... Το έχω ήδη ξεχάσει όλο αυτό.»

Το «Parasite» (ελληνικός τίτλος: «Παράσιτα») θα προβληθεί στις αίθουσες από τη Seven Films από το φθινόπωρο του 2019. Η ανοιχτή συζήτηση του Μπονγκ Τζουν-χο πραγματοποιήθηκε στο 72ο Φεστιβάλ του Λοκάρνο.
Ευχαριστούμε το Φεστιβάλ του Λοκάρνο για τη φιλοξενία.

Bong

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.