Φεστιβάλ / Βραβεία

Berlinale 2018: To «The Real Estate» είναι ένα κοινωνικό σχόλιο με την λεπτότητα οπλοπολυβόλου

στα 10

Ο Αξελ Πέτερσεν του «Avalon» κι ο Μανς Μάνσον του «The Yard» κάνουν close up στην πιο άσχημη πλευρά της σύγχρονης δυτικής ευημερίας.

Berlinale 2018: To «The Real Estate» είναι ένα κοινωνικό σχόλιο με την λεπτότητα οπλοπολυβόλου

Δεν είναι απαραίτητο να γνωρίζεις την κατάσταση στην σουηδική αγορά ακινήτων για να καταλάβεις τι ακριβώς πραγματεύεται η ταινία των Αξελ Πέτερσεν και Μανς Μάσον, αλλά αναμφίβολα βοηθά να ξέρεις ότι η ιδέα πίσω από την νομοθεσία για τον έλεγχο των ενοικίων υπέρ της προστασίας των ενοικιαστών που αποτέλεσε μια από τις βασικές αρχές του κράτους πρόνοιας της χώρας και που τέθηκε σε ισχύ μετά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο, αλλά η σταθερή αύξηση του πληθυσμού και η μείωση της οικοδομικής δραστηριότητας έχει φέρει την Σουηδία ή τουλάχιστον τα μεγάλα αστικά της κέντρα σε μια οικιστική κρίση στην οποία η μαύρη αγορά θριαμβεύει.

Το 68ο Φεστιβάλ Βερολίνου διεξάγεται από τις 15 έως τις 25 Φεβρουαρίου. Το Flix είναι όπως πάντα εκεί και σας μεταφέρει όλα όσα αξίζει να ξέρετε από την Berlinale, την στιγμή που συμβαίνουν.

the real estate 607

Μια γεύση απ΄όλα αυτά παίρνεις ήδη από τα πρώτα πλάνα του φιλμ βεβαίως, όταν η 68χρονη πρωταγωνίστριά του Νόγιετ, φτάνοντας στην Στοκχόλμη μετά από χρόνια μιας εύκολης ζωής στην Ισπανία πηγαίνει στο κομμωτήριο για ένα φρεσκάρισμα πριν την κηδεία του σχεδόν αιωνόβιου πατέρα της.

Ο οποίος της αφήνει ως κληρονομιά μια πολυώροφη πολυκατοικία, ένα σύμπλεγμα ελαφρώς άθλιων διαμερισμάτων τα οποία ο ελαφρώς νοητικά καθυστερημένος ετεροθαλής αδελφός της και ο σαφώς αλκοολικός γιος του παραμελούν κι ενοικιάζουν δίχως κανέναν σεβασμό στις νόμιμες διαδικασίες.

Η Νόγιετ θέλει φυσικά να το ξεφορτωθεί με την βοήθεια του δικηγόρου της κάτι που θα αποδειχθεί εξαιρετικά δύσκολο ωθώντας την να σκεφτεί όχι ακριβώς νόμιμες διαδικασίες για να διευκολύνει την πώλησή του, πρακτικές που περιλαμβάνουν σελίδες από τον «Τσελεμεντέ του Αναρχικού» ακόμη κι οπλοπολυβόλα.

the real estate 607

Είναι σαφές από την παραπάνω περιγραφή ότι το φιλμ των Πέτερσεν και Μάνσον παίρνει τα βασικά στοιχεία ενός έντονου προβλήματος της Σουηδικής κοινωνίας για να χτίσουν πάνω τους μια κατάμαυρη κωμωδία του παραλόγου, που μοιάζει να έχει ως έναν από τους στόχους της να γίνει αισθητικά ενοχλητική.

Γυρισμένη σχεδόν αποκλειστικά με κοντινά πλάνα που μοιάζουν να ζουμάρουν στις λιγότερο κολακευτικές πλευρές των πρωταγωνιστών ή του περιβάλλοντός τους, δίχως να περιλαμβάνει όχι απλά έναν θετικό χαρακτήρα μα ίσως ούτε έναν χαρακτήρα με μια έστω θετική πλευρά, αισθητικά «βάναυσο» και με μια ηχητική μπάντα θορύβων κι απειλητικής μουσικής, είναι δύσκολο να βρεις το χιούμορ ή κάτι να απολαύσεις στο «The Real Estate».

the real estate 607

Αναμφίβολα δεν μπορείς παρά να θαυμάσεις την γενναία ερμηνεία της Λέονορ Εκστραντ την οποία οι δυο σκηνοθέτες προφανώς λατρεύουν αφού έχτισαν την ταινία πάνω της, και δεν μπορείς παρά να μην διασκεδάσεις με τις πολλαπλές προκλήσεις του φιλμ –όπως αυτή στα γυρίσματα ενός βίντεο κλιπ για ένα τραγούδι με τίτλο «Homeless Life», μια από τις πιο άσχημες σκηνές σεξ που είδες ποτέ, ή την άσκοπη χρήση οπλοπολυβόλων- αλλά πέρα από αυτά δεν υπάρχουν πολλά να απολαύσεις –τουλάχιστον με την συμβατική έννοια στο φιλμ.

the real estate 607

Σε κάθε περίπτωση όμως το «The Real Estate» δεν είναι μια ταινία που μπορείς να αγνοήσεις, είτε θαυμάζοντας την σταθερή του επιμονή να απωθήσει ακόμη και τον πιο επίμονο θεατή, είτε επικροτώντας το σχεδόν βιτριολικό του βλέμμα στον σύγχρονο ευημερούντα δυτικό κόσμο που μοιάζει να γερνά άσχημα.


Περισσότερες κριτικές από την Berlinale 2018

Το 68ο Φεστιβάλ Βερολίνου διεξάγεται από τις 15 έως τις 25 Φεβρουαρίου. Το Flix είναι όπως πάντα εκεί και σας μεταφέρει όλα όσα αξίζει να ξέρετε από την Berlinale, την στιγμή που συμβαίνουν.