Industry

Ανακοίνωση ΣΑΠΟΕ, ΠΑΚΤ, ΕΣΠΕΚ, ΕΕΝ για τον Ενιαίο Φορέα

στα 10

Τα σωματεία του ελληνικού οπτικοακουστικού χώρου εκφράζουν ανησυχίες για την ενοποίηση ΕΚΟΜΕ, Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας.

Ανακοίνωση ΣΑΠΟΕ, ΠΑΚΤ, ΕΣΠΕΚ, ΕΕΝ για τον Ενιαίο Φορέα

Διαβάστε παρακάτω αυτούσια την ανακοίνωση του Συνδέσμου Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων (ΣΑΠΟΕ), Ενωσης Παραγωγών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΠΑΚΤ). Ενωσης Σκηνοθετών - Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ), Ενωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ (ΕΕΝ) σχετικά με την επικείμενη ενοποίηση των ΕΚΟΜΕ, Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας.


AΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

06.11.2023

Με αφορμή την έναρξη του φετινού, 64ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης,κι εκπροσωπώντας σύσσωμο τον κλάδο της ελληνικής οπτικοακουστικής παραγωγής, τουκλάδου δηλαδή που συγκεντρώνει επενδύσεις 350 εκ ευρώ ανά έτος στην Χώρα, απασχολείάμεσα ή έμμεσα 100 χιλιάδες πολίτες και παρέχει καθημερινή ψυχαγωγία σε εκατομμύριαανθρώπους, αισθανόμαστε την υποχρέωση να ενημερώσουμε για την κατάσταση τωνπραγμάτων αυτή την στιγμή και να μοιραστούμε τις ανησυχίες μας γι’ αυτή.

Σε ό,τι αφορά στο ΕΚΟΜΕ, το χρηματοοικονομικό κίνητρο που βρίσκεται σε λειτουργίαεδώ και έξι χρόνια και το οποίο ο χώρος για δεκαετίες ζητούσε και συνεχίζει να διεκδικεί στοακέραιο, η παρούσα κατάσταση είναι αλγεινή. Φορτωμένο με τα βαρίδια μιας τραγικήςπολυετούς κι -ευτυχώς- απελθούσας διοίκησης, το ΕΚΟΜΕ παραμένει ένας οργανισμός πουσυνοψίζει πλείστες από τις παθογένειες του ελληνικού Κράτους: ατέρμονη γραφειοκρατία,άτεγκτη και παρωχημένη προσήλωση στις διαδικασίες, πλημμελής επικοινωνία με τουςσυνεργαζόμενους επαγγελματίες, άγνοια των βέλτιστων, διεθνών πρακτικών κ.α. Συστατικάπου η σημερινή διοίκηση του οργανισμού, την οποία σαφώς χαιρετίζουμε στο πρόσωπο τουκ. Λεωνίδα Χριστόπουλου ως την καταλληλότερη, βρίσκει διαρκώς μπροστά της, πλαισιωμένααπό ένα αργόσυρτο νομοθετικό έργο που επιδεινώνει την κατάσταση. Αρκεί μόνο νααναφέρουμε ότι, ένα χρόνο μετά τις ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού στο περσινό ΦΚΘ, ησχετική ΚΥΑ που θα επέτρεπε στο ΕΚΟΜΕ να απορροφήσει κονδύλια ύψους 200 εκ. Ευρώαπό το ΕΣΠΑ δεν έχει ακόμα υπογραφεί. Την ίδια στιγμή, οι οικονομικές υποχρεώσεις τουΕΚΟΜΕ υπολογίζονται σε πάνω από 100 εκ. ευρώ, με αποφάσεις υπαγωγής να παραμένουν“στο συρτάρι” για πάνω από ένα χρόνο και, ως αυτόθροη συνέπεια, η Χώρα μας να είναιδιαρκώς στο όριο του διεθνούς διασυρμού.

Από την άλλη, έχουμε το παράδοξο ενός οργανισμού που, βάσει Νόμου, είναιπροορισμένος για τη χάραξη της εθνικής πολιτικής για τον κινηματογράφο, έχει περάσει απόσωρεία τρικυμιών για δεκαετίες κι έχει καταφέρει να βρει - τα τελευταία χρόνια τουλάχιστον καιυπό τη διοίκηση του ΔΣ του κ. Μάρκου Χολέβα- έναν σταθερό βηματισμό, παραμένονταςωστόσο εξόχως υποχρηματοδοτούμενος. Αναφερόμαστε στο Ελληνικό ΚέντροΚινηματογράφου, το οποίο κατέχει μια θλιβερή πανευρωπαϊκή πρωτιά, δηλαδή να είναι τοφτωχότερο εθνικό κέντρο κινηματογράφου σε σχέση με το ΑΕΠ της εκάστοτε χώρας.Ενδεικτικά μόνο αναφέρουμε ότι η Τσεχία, μια χώρα ιδιαίτερα ανταγωνιστική ως προορισμόςγυρισμάτων οπτικοακουστικών έργων, διαθέτει ετησίως το ποσό των 15 εκ ευρώ για το εθνικότης κέντρο κινηματογράφου, ήτοι 0,0058 του ΑΕΠ της, σε αντίθεση με την Ελλάδα που διαθέτει3,5 εκ Ευρώ στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, δηλαδή 0,0016 του ΑΕΠ.

Τέλος, έχουμε ένα περιβάλλον πνευματικής ιδιοκτησίας επί των έργων τουοπτικοακουστικού τομέα ρευστό και διαρκώς μεταβαλλόμενο σε διεθνές επίπεδο. Με τηνομοθεσία για την πειρατεία να παραμένει δραματικά ανεπαρκής και τα διαφυγόντα κέρδη τουκλάδου να παραμένουν στα ύψη, βρισκόμαστε ακόμα στην δεινή θέση να αμφισβητείται ηιδιοκτησία του πνευματικού μας έργου από τους υπέργειους εθνικούς παρόχους τηλεοπτικούπρογράμματος, δείχνοντας έτσι τον δρόμο στις διαδικτυακές πλατφόρμες αλλοδαπής πουδραστηριοποιούνται στη χώρα μας. Παραμένουμε, δηλαδή, στην εποχή του χαλκού ακόμα σεένα τομέα, στον οποίο η διεθνής πρακτική έχει ήδη υποδείξει λύσεις και πρακτικές, ενώ αυτήντην στιγμή καταπιάνεται με την ρύθμιση των θεμάτων γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη -σενάρια επιστημονικής φαντασίας για τα δεδομένα μας, δυστυχώς.

Σε αυτό το περιβάλλον έρχεται να δημιουργηθεί ο Ενιαίος Φορέας που η Κυβέρνησηεξήγγειλε προεκλογικά και, καθώς ενημερωνόμαστε, η υλοποίησή του προχωρά. Εύλογααναρωτιόμαστε, λοιπόν, πώς μπορούμε να μιλάμε για το τόσο φιλόδοξο αυτό εγχείρημα, έστωκι αν θεωρητικά είναι ορθό, όταν οι επιμέρους τομείς που θα το απαρτίζουν (ΕΚΟΜΕ, ΕΚΚκαι ΟΠΙ) παραμένουν τόσο προβληματικοί – ο καθένας για τους λόγους του;

Κλείνοντας εκφράζουμε την αμφιβολία μας για το αν η επαγγελματική μας αξιοπιστίααρκεί για να διασώσει την εθνική μας ανεπάρκεια να ανταποκριθούμε στο ύψος τωνπεριστάσεων και να εξακολουθούμε να μιλάμε για τη Χώρα μας ως “υπολογίσιμη δύναμη στηνπαγκόσμια σκηνή” των οπτικοακουστικών, όπως δικαίως την χαρακτήρισε ο Πρωθυπουργόςστον περσινό του χαιρετισμό στο ΦΚΘ.

Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων (ΣΑΠΟΕ)
Ένωση Παραγωγών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΠΑΚΤ)
Ένωση Σκηνοθετών - Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ)
Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ (ΕΕΝ)