Το αποστομωτικής ομορφιάς και παλλόμενων συγκινήσεων «Distant Constellation» της Σεβόν Μιζραχί, που σκιαγραφεί πορτρέτα τροφίμων –Αρμενίων κυρίως- σε ένα «παγιδευμένο» ανάμεσα σε εργοτάξια γηροκομείο της Κωνσταντινούπολης, ανατρέχοντας συνάμα, μέσα από τις αφηγήσεις τους, στην ταραχώδη μικρασιατική Ιστορία του 20ου αιώνα, απέσπασε το Βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βιέννης, που ολοκλήρωσε το 14ήμερο πρόγραμμά του το βράδυ της περασμένης Πέμπτης με την τελετή λήξης στην αίθουσα Gartenbaukino. Η Ενωση, που τιμά παραδοσιακά ταινίες πρωτοεμφανιζόμενων σκηνοθετών σε πολλά φεστιβάλ του κόσμου, είχε φέτος να επιλέξει ανάμεσα σε 20 τίτλους, 10 μυθοπλασίας και 10 τεκμηρίωσης. Η πικρή δραμεντί «Lucky» του Τζον Κάρολ Λιντς ή το βραβευμένο στη Βενετία για την ερμηνεία της Σαρλότ Ράμπλινγκ «Hannah», ταινίες που φιλοξενεί και το τρέχον Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στο πρόγραμμά του, φιγούραραν στη μακρά λίστα, απ’ όπου τελικά προτιμήθηκε το ντοκιμαντέρ της Τουρκοαμερικάνας Μιζραχί.
Σκηνή από το «Distant Constellation»
Το βραβείο FIPRESCI είναι ένα από τα τέσσερα όλα κι όλα που απονέμει ετησίως η μη διαγωνιστικού χαρακτήρα Viennale. Το Βραβείο Επιτροπής Αναγνωστών της εφημερίδας Der Standard (κάτι σαν βραβείο κοινού, δηλαδή), το Βραβείο Επιτροπής της τράπεζας Erste, μέγας χορηγού της διοργάνωσης, και το Vienna Film Award, που απονέμεται σε αυστριακές παραγωγές, συνιστούν τα υπόλοιπα τρία, που φέτος απονεμήθηκαν, αντίστοιχα, στο γαλλολιβανέζικο «L’ Insulte» του Ζιάντ Ντουέιρι, το ντοκιμαντέρ της Ρουτ Καάσερερ «Gwendolyn», πάνω στη απίστευτη ιστορία μιας 65χρονης Αυστριακής πρωταθλήτριας στην… άρση βαρών, και στα φιλμ «Die Liebhaberin» (μυθοπλασία) και «Untitled» (ντοκιμαντέρ).
Την απονομή, που συνοδεύτηκε από αποχαιρετιστήριους λόγους παραγόντων της Viennale σε ένα κλίμα εκ των πραγμάτων κατανυκτικό λόγω του ξαφνικού και πρόωρου θανάτου του επί 20 χρόνια καλλιτεχνικού διευθυντή Χανς Χουρχ τον περασμένο Ιούλιο, ακολούθησε η προβολή της νέας δουλειάς του Μασσαλιώτη σκηνοθέτη Ρομπέρ Γκεντιγκιάν «La Villa». Μια ιλαροτραγωδία γύρω από τη συνάντηση τριών μεσήλικων αδελφών στη γενέθλια κωμόπολή τους με αφορμή την αιφνίδια κατάκλιση του πατέρα τους, ίσως όχι απόλυτα πειστική στους δραματικούς ελιγμούς της και σίγουρα όχι στα επίπεδα των «Χιονιών του Κιλιμάντζαρο», πάντως τυπική του (μαρξιστικού) ήθους και του ψύχραιμου ανθρωπισμού του δημιουργού της.
Οι βραβευμένοι του Φεστιβάλ μετά την Τελετή Λήξης
Από το πάρτι λήξης του Φεστιβάλ
Eνα αφιέρωμα στη μνήμη του Χανς Χουρχ, με 14 ταινίες επιλεγμένες για εκείνον από κινηματογραφιστές - θαμώνες της Viennale που τον γνώριζαν καλά, μια ειδική θεματική ενότητα με τίτλο «Napoli! Napoli!», όπου προβλήθηκαν 11 φιλμ της δεκαετίας του ’90 με χώρο δράσης τη Νάπολι, σε επιμέλεια της δικής μας, Ελληνοϊταλίδας Μαρίας Τζοβάνα Βαγενά, μια αναδρομή στο πρόσφατο έργο του Γερμανού πειραματιστή και εικαστικού Χάινζ Eμιγκολζ, ή το αρχειακό αφιέρωμα στις ταινίες της πιονέρου σταρ του βωβού αυστριακού σινεμά Κάρμεν Καρτελιέρι, ήταν ανάμεσα στα παράλληλα προγράμματα της φετινής Viennale, που δεν έχει πάψει να διατηρεί την εναλλακτική της ταυτότητα εδώ και δεκαετίες.
Ο Κριστόφ Βαλτζ, επίσημος βραβευμένος του Φεστιβάλ
Η 58η διοργάνωση τίμησε ακόμα τον Γερμανοαυστριακό σταρ Κριστόφ Βαλτζ, παρουσία του ιδίου και με προβολή έξι επιλεγμένων ταινιών του, ενώ η εκτεταμένη ετήσια ρετροσπεκτίβα στο Μουσείο Κινηματογράφου της Βιέννης, που θα συνεχίζεται μέχρι τις 30 Νοεμβρίου, αφορά φέτος, υπό τον γενικό τίτλο «Ουτοπία και Διόρθωση», το σοβιετικό σινεμά προπαγάνδας τις περιόδους 1926-1940 και 1956-1977.