Φεστιβάλ / Βραβεία

Θεσσαλονίκη 2020: Δυο συναρπαστικές γυναίκες δημιουργοί και το ρηξικέλευθο σινεμά τους, στο Φεστιβάλ

of 10

Στη Νορβηγίδα Ανια Μπρέιεν και στην πρωτοπόρο του τσέχικου σινεμά, Βέρα Χιτίλοβα, ρίχνει το βλέμμα του το TIFF61.

Θεσσαλονίκη 2020: Δυο συναρπαστικές γυναίκες δημιουργοί και το ρηξικέλευθο σινεμά τους, στο Φεστιβάλ

Σημαντική ενημέρωση Μετά την αύξηση της βαθμίδας κινδύνου στη Θεσσαλονίκη στο επίπεδο 3 την Τετάρτη, 21 Οκτωβρίοτυ, το Φεστιβάλ εφάρμοσε αμέσως όλα τα προβλεπόμενα μέτρα στις προβολές που γίνονται ήδη στις αίθουσες Ολύμπιον και Παύλος Ζάννας. Η πληρότητα των αιθουσών είναι στο 30% και ανάμεσα σε κάθε θεατή μεσολαβούν δύο κενές θέσεις, ενώ τηρούνται όλα τα υπόλοιπα μέτρα ασφαλείας. Ταυτόχρονα, το Φεστιβάλ αναπροσάρμοσε αναλόγως και τα σενάρια διεξαγωγής της 61ης διοργάνωσης.

Το 61ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που θα ξετυλίξει το πρόγραμμα και τις δράσεις του από τις 5 ως και τις 15 Νοεμβρίου 2020, διοργανώνει αφιερώματα σε δύο συναρπαστικές δημιουργούς: Την Ανια Μπρέιεν, πρωτοπόρο του φεμινιστικού κινηματογράφου και τη Βέρα Χιτίλοβα, την αναρχική του τσέχικου σινεμά.

Σινεμά με κάθε τρόπο! Δείτε εδώ τα τρία σποτ που σκηνοθέτησε η Σοφία Εξάρχου για το 61ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ανια Μπρέιεν

ανια μπρέιεν 607

Φίλη με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο από τα φοιτητικά τους χρόνια, η Νορβηγίδα Ανια Μπρέιεν υπήρξε από τις σπουδαιότερες φωνές του φεμινιστικού σινεμά στις σκανδιναβικές χώρες. Διάσημη στη χώρα της, αλλά λιγότερο γνωστή στην Ελλάδα, η Μπρέιεν έχει τιμηθεί από διεθνή φεστιβάλ και χώρους τέχνης σε ολόκληρο τον κόσμο, έχει εμπνεύσει νεότερους δημιουργούς και έχει αναγνωριστεί από κορυφαίους σκηνοθέτες, όπως ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν.

Το σινεμά της έχει συχνά συγκριθεί με εκείνο της Σαντάλ Ακερμάν, αλλά και του Μπέργκμαν και οι ταινίες της ασχολούνται με ζητήματα φύλου, ταυτότητας, έρωτα και μοναξιάς. Ο κριτικός κινηματογράφου Πίτερ Κόουι έγραψε, μάλιστα, ότι η Μπρέιεν υπήρξε σκηνοθέτιδα του κινηματογραφικού κινήματος «Δόγμα 95», 20 χρόνια πριν αυτό κάνει την εμφάνισή του.

wives 607 Σύζυγοι

Φέτος, η Μπρέιεν γιορτάζει 80 χρόνια ζωής και το Φεστιβάλ τιμά το έργο της, προβάλλοντας επτά ταινίες μυθοπλασίας και ένα ντοκιμαντέρ. Ο «Βιασμός» (1971) είναι το σκηνοθετικό της ντεμπούτο, το οποίο εγκαινίασε το νορβηγικό νέο κύμα. Πρόκειται για μια απαιτητική φορμαλιστικά ταινία που ασκεί κριτική στο νορβηγικό δικαστικό σύστημα. Η ταινία προβλήθηκε στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών στις Κάννες, προκαλώντας αίσθηση. Επίσης, θα προβληθεί η τριλογία της Μπρέιεν, «Σύζυγοι / Wives» (1975, 1985 και 1996), μια φεμινιστική απάντηση στο «Husbands» (1970) του Τζον Κασσαβέτη. Στην πρώτη ταινία της τριλογίας, τρεις γυναίκες αφήνουν τη δουλειά τους, τους συζύγους τους και τα παιδιά τους για να ζήσουν μια διασκεδαστική περιπέτεια μιας εβδομάδας. Δέκα χρόνια αργότερα, η σκηνοθέτις γύρισε με το ίδιο καστ το «Σύζυγοι – Δέκα Χρόνια Μετά» και σχεδόν 20 χρόνια αργότερα, το επόμενο μέρος της τριλογίας, «Σύζυγοι ΙΙΙ».

next of kin 607Ο Πλησιέστερος Συγγενής

Η ταινία «Παιχνίδια Ερωτα και Μοναξιάς» (1977), διασκευή ενός μυθιστορήματος του Γιάλμαρ Σέντεμπεργκ που εκδόθηκε το 1912, αποτελεί μια ιστορία χαμένων ευκαιριών και ανεκπλήρωτου έρωτα. Σε αυτή ένας δημοσιογράφος ερωτεύεται μία νεαρή κοπέλα, αλλά δεν αποφασίζει να την παντρευτεί. Η επόμενη ταινία της, ο «Πλησιέστερος Συγγενής» (1979) θεωρείται από τις κορυφαίες στιγμές της καριέρας της. Η ταινία αποτελεί μια σατιρική ματιά σε μια οικογενειακή διαμάχη για μία κληρονομιά. Προβλήθηκε στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ των Καννών, με τον Μπέργκμαν να δηλώνει ότι έπρεπε η Μπρέιεν να είχε κερδίσει τον Χρυσό Φοίνικα. Με την ταινία «Το Κυνήγι της Μάγισσας» (1981), η Μπρέιεν ασκεί και πάλι κριτική στην πατριαρχική κοινωνία, μέσα από την ιστορία μιας γυναίκας που κατηγορείται για μαγεία στη Νορβηγία του 1630. Στο Φεστιβάλ θα προβληθεί και το ντοκιμαντέρ της, «Γεζίντι» (2009), στο οποίο η σκηνοθέτις παρακολουθεί τις διώξεις που υφίσταται η κουρδική θρησκευτική μειονότητα.

Βέρα Χιτίλοβα

βέρα χιτίλοβα 607

Η Βέρα Χιτίλοβα υπήρξε αντισυμβατική και ατρόμητη, μια «αναρχική» του τσέχικου σινεμά. Η σκηνοθέτης, η οποία έφυγε από τη ζωή το 2014, συνεργάστηκε με τον Γίρι Μενζέλ και υπήρξε μία από τις σημαντικότερες εκπροσώπους του «τσεχικού νέου κύματος».

μαργαρίτες daisies 607 Μαργαρίτες

Η πρώτη της μεγάλου μήκους ταινία, «Κάτι Διαφορετικό» (1963), αποκάλυψε ένα μεγάλο κινηματογραφικό ταλέντο. Συνδυάζοντας ντοκιμαντέρ και μυθοπλασία, η ταινία αφηγείται δύο διαφορετικές ιστορίες: στη μία η πραγματική πρωταθλήτρια Εύα προετοιμάζεται για γυμναστικούς αγώνες υπό το άγρυπνο βλέμμα ενός άνδρα προπονητή. Στη δεύτερη, η νοικοκυρά Βέρα αισθάνεται την πλήξη της καθημερινότητάς της, την ώρα που ο σύζυγός της περιμένει από εκείνη να λύσει όλα τα προβλήματα.

απαγορευμένος καρπός fruit of paradise 607Απαγορευμένος Καρπός

Οι «Μαργαρίτες» (1966) είναι η πιο γνωστή ταινία της Χιτίλοβα. Παρακολουθεί δύο νεαρά κορίτσια που αποφασίζουν ότι αφού ο κόσμος είναι κακός, τότε θα είναι και οι ίδιες κακές και σπέρνουν τον πανικό σε ολόκληρη την Πράγα. Η ταινία, απαγορευμένη από το κομμουνιστικό καθεστώς της Τσεχίας, θεωρείται ένας κινηματογραφικός ύμνος στην ανεξαρτησία. Δύο χρόνια μετά την Άνοιξη της Πράγας, ο «Απαγορευμένος Καρπός» (1970) αποτελεί μια πειραματική, γεμάτη χρώμα, ανάγνωση της βιβλικής ιστορίας του Αδάμ και της Εύας. Το «Παιχνίδι των Μήλων» (1977) είναι μια κωμωδία για τη μάχη των δύο φύλων, γυρισμένη μέσα από τη φεμινιστική και επαναστατική ματιά της Χιτίλοβα, ενώ η ταινία «Από 'δω κι από 'κει» (1988) είναι από τις πρώτες που μίλησαν ανοιχτά για το Aids.

Περισσότερα για το 61ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Κι ακόμα

Αγοράζουμε εισιτήρια με την εφαρμογή του Φεστιβάλ ThessFest
Με το app του Φεστιβάλ ThessFest στο κινητό σου αγοράζετε εισιτήρια όπου κι αν βρίσκεστε. Εύκολα, γρήγορα, με ασφάλεια.