Θα ήταν στις Κάννες. Θα ήταν στη Βενετία. Θα είναι στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Νέας Υόρκης, το ερχόμενο Σάββατο, 4 Οκτωβρίου και στις αίθουσες τον Δεκέμβριο – στις ελληνικές τον Φεβρουάριο. Το «Inherent Vice», η νέα ταινία του Πολ Τόμας Αντερσον μετά το «The Master» είναι σχεδόν εδώ. Κι έτσι ο PT, που για καιρό έχει κρατήσει την προετοιμασία της ταινίας του κάτω από πέπλο σιωπής, ανοίγεται σε μια συνέντευξη (πού αλλού;) στους New York Times, προσφέροντάς μας ενδιαφέροντα και διασκεδαστικά στοιχεία για μια από τις πιο πολυαναμενόμενες ταινίες της ερχόμενης σεζόν.
Οπως εξηγεί, ο Πολ Τόμας Αντερσον σκόπευε αρχικά να διασκευάσει ένα άλλο μυθιστόρημα του Τόμας Πίντσον, το «Vineland» (στα ελληνικά από τις εκδόσεις Χατζηνικολή), αλλά… δεν τα κατάφερε λόγο του δυσπρόσιτου, σύνθετου κειμένου και στράφηκε στο «Inherent Vice» («Εμφυτο Ελάττωμα», στα ελληνικά από τις εκδόσεις Καστανιώτης). Εγραψε το σενάριο, ωστόσο, την ίδια περίοδο που έγραφε το «The Master», παράλληλα, παρότι είχε επιφυλάξεις για το ότι οι δυο ταινίες θα εκτυλίσσονταν στην ίδια περίοδο και στην ίδια περίπου τοποθεσία. «Σκέφτηκα,» λέει, «ότι δε μου χρειάζεται να κάνω μια ταινία για την Καλιφόρνια στα τέλη του ’60 και τις αρχές του ’70, γιατί το είχα ήδη κάνει αυτό. Ναι, δε μου χρειαζόταν, αλλά σαν τη βαρύτητα, με τραβούσε προς μία και μοναδική κατεύθυνση. Δεν μπορούσα να το αποφύγω!»
Φυσικά, το σενάριο έχει διαφορές από το βιβλίο: κατ’ αρχήν έχει συμπυκνωθεί σ’ ένα πιο διαχειρίσιμο μέγεθος (το μυθιστόρημα, στην αγγλική έκδοση, είναι γύρω στις 400 πυκνογραμμένες σελίδες). Επειτα, μεγάλωσε η παρουσία της φίλης του Γιοακίν Φίνιξ / Ντοκ Σπορτέλο, της Σορτιλέζ που στην ταινία υποδύεται η μουσικός Τζοάνα Νιούσομ, η οποία μάλιστα λειτουργεί ως αφηγήτρια της ταινίας. Και, το σημαντικότερο, ο Αντερσον «έγραψε ένα σκανδαλώδες διαφορετικό τέλος για την ταινία, που παρεκκλίνει σημαντικά από το μυθιστόρημα».
Μην ταραχτεί κανείς: ο σκηνοθέτης δούλεψε παρέα με τον Τόμας Πίντσον για τη διασκευή, ο συγγραφέας μάλιστα ήταν παρών σε μεγάλο μέρος των γυρισμάτων, άλλωστε φημολογείται ότι Πίντσον θα κάνει κι ένα πέρασμα από την ταινία, πράγμα που ο Αντερσον ούτε επιβεβαιώνει, ούτε και διαψεύδει.
Οι αναφορές του Πολ Τόμας Αντερσον για τη δημιουργία της ταινίας ήταν, υφολογικά, υπερβατικές κωμωδίες σαν το «Airplane!» και το «Top Secret!». Και ολόκληρη η παράδοση του φιλμ νουάρ, ως ένα πεδίο όπου ο ρεαλισμός και η πειστικότητα δεν έχει καμία σημασία: «Το “North by Northwest”; Για εξήγησέ μου πώς βρίσκεται ο Κάρι Γκραντ στη μέση του λιβαδιού μ’ ένα αεροπλάνο να τον κυνηγά; Πώς φτάνει στο Mount Rushmore; Δεν έχω ιδέα. Αλλά είναι υπέροχο.»