Το 21ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας φτάνει αισίως στην τελευταία του ημέρα. Αν δεν έχετε ήδη προμηθευτεί τα εισιτήριά σας, το Flix προτείνει επιλεγμένες προβολές για σήμερα Κυριακή 4 Οκτωβρίου.
Eureka του Νίκολας Ρεγκ (1982) / Στις 17.30 στο Odeon Οπερα 1
Η πιο παρεξηγημένη ταινία στη φιλμογραφία του Νίκολας Ρεγκ παραμένει μέχρι σήμερα μια εντυπωσιακή προσπάθεια του σκηνοθέτη να υπογράψει τον δικό του τριπαρισμένο «Πολίτη Κέιν». Το «Eureka» ξεκινά στις παγωμένες εκτάσεις της Αλάσκα, εκεί όπου το 1925 ένας μεταλλοδίφης βλέπει τους πολυετείς αγώνες του να λαμβάνουν θριαμβευτικά τέλος όταν πέφτει κυριολεκτικά επάνω σε ένα βουνό χρυσού και γίνεται πλούσιος. Δεκαεπτά χρόνια αργότερα, ο μεγιστάνας ήρωας έχει αποσυρθεί σε ένα ιδιωτικό εξωτικό νησί και βλέπει σταδιακά τον κόσμο του να καταρρέει, τόσο από τα πλείστα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα μέλη της οικογένειάς του όσο και από τις προσπάθειες παράνομων οργανωμένων συμφερόντων να τον σφετεριστούν. Ο Τζιν Χάκμαν πρωταγωνιστεί και ο Νίκολας Ρεγκ σκηνοθετεί σαν να επρόκειτο για την καλύτερη ταινία που είδατε ποτέ.
Διψασμένος για Ηδονή (In a Lonely Place) του Νίκολας Ρέι (1950) / Στις 18.00 στο Δαναό 1
Ο Ντίξον Στιλ, ξεπεσμένος χολιγουντιανός σεναριογράφος με βίαιο ταμπεραμέντο και αντικοινωνική συμπεριφορά, θεωρείται ο βασικός ύποπτος για τη δολοφονία μιας κοπέλας που πριν λίγη ώρα είχε καλέσει στο διαμέρισμά του για να τον βοηθήσει με μια διασκευή. Μια νεαρή γειτόνισσά του, που δείχνει να έλκεται από την προσωπικότητά του, τού παρέχει ψεύτικο άλλοθι και τον γλιτώνει από τις Αρχές. Ωστόσο, όσο περισσότερο δένεται μαζί του, άλλο τόσο οι αμφιβολίες της ως προς την πραγματική του ταυτότητα ρίχνουν βαριά την σκιά τους πάνω στην εύθραυστη σχέση τους. To αριστούργημα του Νίκολας Ρέι με τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρντ και την Γκλόρια Γκρέιαμ, μια σκοτεινή κριτική πάνω στον κόσμο του θεάματος, στο ίδιο το είδος του φιλμ νουάρ και την απέραντη μελαγχολία του αμερικανικού ονείρου.
Ο Πρίγκιπας του Μπρόντγουεϊ (Prince of Broadway) του Σον Μπέικερ (2008) / Στις 19.00 στo Odeon Οπερα 2
Ο Λάκι είναι Γκανέζος που έχει μεγαλώσει στις ΗΠΑ. Βγάζει τα προς το ζην ψαρεύοντας πελάτες στους δρόμους του Μανχάταν για να τους πουλήσει επώνυμα ρούχα σε καλή τιμή. Το μαγαζί όπου τους πηγαίνει ανήκει στον Λέβον, έναν χονδρέμπορο με καταγωγή από την Αρμενία και τη Λιβύη που φυλάει το παράνομο εμπόρευμα στο πίσω δωμάτιο του καταστήματος. Η ανέμελη ζωή του πρώτου ανατρέπεται όταν μία πρώην του εμφανίζεται από το πουθενά, παρατώντας του ένα πιτσιρίκι που του παρουσιάζει για δικό του. Την ίδια στιγμή, ο Λέβον δίνει μάχη να σώσει το γάμο του.Μετασχηματίζοντας και πάλι σε προτέρημα τους περιορισμούς ενός χαμηλότατου budget, ο Μπέικερ στρέφει εκ νέου το φακό στις ζωές όσων παλεύουν καθημερινά να βγουν από το κάδρο του κοινωνικού περιθωρίου. Ολιγομελές συνεργείο, ψηφιακή κάμερα στο χέρι και ερασιτέχνες ηθοποιοί σε ρόλους που δεν απέχουν σημαντικά από τις ίδιες τις καταβολές τους (η ταινία οφείλει το όνομά της στον πρωταγωνιστή της, Prince Adu), συναπαρτίζουν ένα ιδιοφυές μες στη γλυκόπικρη απλότητά του δράμα γύρω από τις παραδοξότητες που κρύβει το κυνήγι της ευτυχίας. Ειδική Μνεία στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο, για το φιλμ που σύστησε τον Μπέικερ στον ευρύτερο φεστιβαλικό κύκλο ως ένα από τα ταχέως ανερχόμενα ταλέντα του αμερικανικού ανεξάρτητου σινεμά.
Μελβούρνη (Melbourne) του Νίμα Τζαβίντι (2015) / Στις 20.00 στο Δαναό 1
O Αμίρ και η γυναίκα του, Σάρα, ετοιμάζονται για ένα πολυαναμενόμενο ταξίδι διαρκείας στη Μελβούρνη. Θα λείψουν για 3-4 χρόνια σπουδών, πιθανώς ακόμα περισσότερο, ίσως και μόνιμα. Ετοιμάζουν τις βαλίτσες τους. Αποχαιρετούν τους συγγενείς τους. Κανονίζουν τα πρακτικά της μετακόμισης. Το τηλέφωνο χτυπά διαρκώς. Και ένα μωρό κοιμάται στο δίπλα δωμάτιο. Μέχρι που συμβαίνει κάτι απρόσμενο που αλλάζει όλα τα σχέδια του Αμίρ και της Σάρα. Ενα «θεατρικό» παιχνίδι ανατροπών και ηθικής από τη σύγχρονη πλευρά του ιρανικού σινεμά που συνεχίζει να εκπλήσσει με τον πιο ευχάριστο και ανανεωτικά κινηματογραφικό τρόπο.
Cupcakes του Εϊταν Φοξ (2013) / Στις 20.15 στο Odeon Οπερα 1
Μία παρέα γειτόνων, πέντε γυναικών και ενός άνδρα, συναντιέται για να περάσει ένα ήσυχο βράδυ παρακολουθώντας έναν διεθνή διαγωνισμό τραγουδιού, αντίστοιχο της Eurovision, τρώγοντας cupcakes με τις σημαίες των χωρών που συμμετέχουν. Για να εμψυχώσουν μία φίλη τους, γράφουν επιτόπου ένα τραγούδι, που θα ηχογραφήσουν από το κινητό και θα… υποβάλλουν κατά λάθος ως υποψήφιο για την επόμενη χρονιά. Αναπάντεχα, το τραγούδι επιλέγεται ως η επίσημη συμμετοχή του Ισραήλ. Ομως για να αποδεχθούν τη διάκριση, τα μέλη της παρέας θα πρέπει πρώτα να βρουν άκρη με τα άγχη τους, τα κοινωνικά και ηλικιακά στερεότυπα, τις σεξουαλικές τους προτιμήσεις, το παρελθόν τους και το σοβαροφανές εργασιακό τους περιβάλλον. Η πιο πρόσφατη ταινία του Ισραηλινού Εϊταν Φοξ, ένα γευστικό μουσικοχορευτικό δοκίμιο πάνω στην αγωνία της διάκρισης.
Φαντάσου να Ξυπνούσες μια Μέρα και η Μουσική να Είχε Εξαφανιστεί (Imagine Waking Up Tomorrow and All Music Has Disappeared) του Στέφαν Σβιέτερτ (2015) / Στις 21.00 στο Δαναό 1
Τη δεκαετία του 80', ο Μπιλ Ντράμοντ ήταν στο απόγειο της μουσικής του καριέρας μαζί με τον Τζίμι Κόουτι, υπό το όνομα “The KLF”. Ήταν όλοι πεπεισμένοι πως το έργο του θα άντεχε στο πέρασμα του χρόνου. Όλοι εκτός από τον ίδιο, που αποφάσισε ξαφνικά όχι μόνο να σταματήσει να ηχογραφεί, αλλά και να καταστρέψει οτιδήποτε δικό του είχε μέχρι τότε ηχογραφηθεί, συμπεριλαμβανομένης της δισκογραφίας των KLF και της περιβόητης εμφάνισής τους στα βραβεία Brit. Και, σαν γνήσιος ροκ σταρ, πυρπόλησε όλο του το υλικό ανάβοντας μία μεγάλη φωτιά με χαρτονομίσματα, συνολικής αξίας ενός εκατομμυρίου στερλινών! Ντοκιμαντέρ με άποψη για μια μουσική επανάσταση και τον άνθρωπο που την εμπνεύστηκε με τον πιο παράτολμο τρόπο.
Ορνέτ Κόλμαν: Made in America (Ornette: Made in America) της Σίρλεϊ Κλαρκ (1985) / Στις 22.00 στο Δαναό 1
Συγκεντρώνοντας επί είκοσι χρόνια υλικό γύρω από τον απόλυτο πιονέρο της πειραματικής τζαζ, τον περίφημο σαξοφωνίστα Ορνέτ Κόλμαν, η Σίρλεϊ Κλαρκ κατορθώνει στην τελευταία της ταινία να υπογράψει ένα από τα κορυφαία μουσικά φιλμ όλων των εποχών. Λιγότερο ένα συμβατικό ντοκιμαντέρ και περισσότερο μια ιμπρεσιονιστική απόπειρα αναπαράστασης μιας μουσικής ιδιοφυίας και του εσωτερικού του κόσμου, η ταινία της Κλαρκ ενώνει αποσπάσματα συναυλιών και εξομολογήσεις του ίδιου του καλλιτέχνη με ονειρικές αναπαραστάσεις της ζωής του και σπασμωδικά μοντάζ τα οποία επιχειρούν να μιμηθούν τους τζαζ αυτοσχεδιασμούς του σε μια κινηματογραφική εμπειρία που βλέπεται... δυνατά.
Tangerine του Σον Μπέικερ (2015) / Στις 22.15 στο Odeon Οπερα 1
Είναι παραμονή Χριστουγέννων, όταν η Σιν-Ντι, μία τραβεστί που έχει μόλις βγει από την ολιγοήμερη παραμονή της στη «στενή», συναντά την κολλητή της, Αλεξάντρα. Η τελευταία της μαρτυρά τη φήμη που κυκλοφορεί στην πιάτσα πως ενόσω ήταν φυλακισμένη, ο φίλος και προαγωγός της την απατούσε. Αποφασισμένη να μην αφήσει την προδοσία αναπάντητη, η Σιν-Ντιθα σύρει τη φίλη της στους δρόμους του Λος Άντζελες, και δε θα ησυχάσει αν δε βρει τον άντρα που της ράγισε την καρδιά. Γυρισμένο εξολοκλήρου στ IPhone 5s, το πιο πρόσφατο φιλμ του Σον Μπέικερ απέδειξε πως το καλό σινεμά φτιάχνεται ακόμη και με τα πιο ευτελή υλικά, αν διαθέτει ψυχή, ήρωες που μπορείς να ταυτιστείς και μια κινηματογραφική άποψη ικανή να αλλάξει τον κόσμο.
Δείτε εδώ αναλυτικά το πρόγραμμα του Φεστιβάλ και αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site του 21ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας:
Διαβάστε ακόμη:
- Νύχτες Πρεμιέρας 2015: Βραβεία στους πρωτοεμφανιζόμενους του ελληνικού σινεμά
- Οι Νύχτες Πρεμιέρας βραβεύουν το «Simon Says» του Νίκου Τσεμπερόπουλου
- Οδηγός Επιβίωσης για το 21ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας
- Νύχτες Πρεμιέρας 2015: Αυτές είναι οι ελληνικές ταινίες του φεστιβάλ
- Νύχτες Πρεμιέρας 2015: Μη φοβάστε το «πολιτικό» σινεμά
- Νύχτες Πρεμιέρας 2015: Αυτά είναι τα highlights του προγράμματος
Tags: Νύχτες Πρεμιέρας 2015