Φεστιβάλ / Βραβεία

Χώρα, σε Βλέπω: ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος προβολών

of 10

Με μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση και την προβολή του εμβληματικού «Θίασου» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, έπεσαν οι τίτλοι τέλους της πρώτης σειράς προβολών του «Χώρα, Σε Βλέπω».

Χώρα, σε Βλέπω: ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος προβολών

Με την ανοιχτή συζήτηση «deliverance» και την προβολή του εμβληματικού «Θίασου» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, έπεσαν χθες βράδυ οι τίτλοι τέλους της πρώτης σειράς προβολών του «Χώρα, Σε Βλέπω», του προγράμματος διάσωσης, ψηφιοποίησης, προβολής και μελέτης ταινιών από την πλούσια κληρονομιά του ελληνικού κινηματογράφου του 20ού αιώνα.

Διαβάστε περισσότερα: «Χώρα σε βλέπω»: προβολές αποκατεστημένων αριστουργημάτων του ελληνικού σινεμά

Ευδοκία 1

Από το Σάββατο 11 έως και χθες, Τετάρτη 15 Σεπτέμβρη, στη μεγάλη οθόνη που στήθηκε στην Πειραιώς 260 ξεδιπλώθηκε ένα κομμάτι ελληνικής κινηματογραφικής -και όχι μόνο- ιστορίας. Οι πρώτοι τίτλοι του «Χώρα, σε Βλέπω» παρουσιάστηκαν σε ψηφιακά αποκατεστημένες κόπιες, επιμελημένες οι περισσότερες από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, και έλαμψαν επί της οθόνης, έχοντας λάβει την προσοχή και την φροντίδα που τους οφείλονταν. Για να τους θυμηθούν οι παλιοί και -κυρίως- για να τους γνωρίσουν και αγαπήσουν οι επόμενοι: «Ευδοκία» του Αλέξη Δαμιανού, «Μακεδονικός Γάμος» του Τάκη Κανελλόπουλου, «Μπέττυ» του Δημήτρη Σταύρακα, «Η Λίζα και η Άλλη» του Τάκη Σπετσιώτη, «Από την Άκρη της Πόλης» του Κωνσταντίνου Γιάνναρη, «Δοκιμή» του Ζυλ Ντασέν, «Βοσκοί» του Νίκου Παπατάκη, «Το Τελευταίο Ψέμμα» του Μιχάλη Κακογιάννη, «Μανία» του Γιώργου Πανουσόπουλου και «O Θίασος» του Θόδωρου Αγγελόπουλου.

Διαβάστε κι αυτό: Αν μπορούσες να σώσεις μία μόνο ελληνική ταινία του 20ου αιώνα για τις επόμενες γενιές, ποια θα ήταν;

Θίασος

Της προβολής του «Θιάσου» προηγήθηκε ανοιχτή συζήτηση με τίτλο [ deliverance ] * *διάσωση - σωτηρία - απελευθέρωση - απολύτρωση, την οποία άνοιξε η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, κυρία Κατερίνα Ευαγγελάτου. Επισήμανε, χαμογελώντας, πως ως άνθρωπος του θεάτρου «μιας τέχνης θνησιγενούς» ζηλεύει το σινεμά που «μπορεί να ξαναγαπιέται, να ταξιδεύει στο διηνεκές, να λάμπει, να εμπνέει και να συνεχίζει».

Το λόγο στη συνέχεια πήρε η Φαίδρα Βόκαλη, Γενική Διευθύντρια της ΕΑΚ, που μίλησε για τις περίπλοκες διαδικασίες που απαιτήθηκαν για την υλοποίηση του προγράμματος, την επίπονη «ντεντεκτιβική σχεδόν» ανεύρεση των υλικών και στη συνέχεια την επεξεργασία τους από εξειδικευμένους επαγγελματίες, πάντα με σεβασμό στους δημιουργούς και το αρχικό τους όραμα. Ο Γιώργος Τσεμπερόπουλος, σκηνοθέτης και Πρόεδρος της ΕΑΚ, μίλησε για μια δράση «που τιμά τον τίτλο της», στρέφοντας το βλέμμα όχι απλά στις ταινίες αλλά και στα κοινά σημεία ανάμεσά τους, όπως «στη χώρα του Δαμιανού και τη χώρα του Γιάνναρη». Ολοκλήρωσε την αρχική του εισήγηση τονίζοντας τη σημασία κινητοποίησης και στήριξης τόσο από τους σχετικούς φορείς όσο και τους ίδιους τους κινηματογραφιστές. Την ίδια ανάγκη για συνέργειες και κοινή δράση εξέφρασε η παραγωγός Ελένη Κοσσυφίδου, ενώ ο διευθυντής φωτογραφίας Σίμος Σαρκετζής επεσήμανε ότι τώρα είναι η στιγμή να οριστεί ο τρόπος και οι συντεταγμένες με τους οποίους θα διασωθεί η κινηματογραφική μας ιστορία.

Πάνελ

Το επείγον της διαδικασίας της διάσωσης επανήλθε ξανά και ξανά κατά τη διάρκεια της συζήτησης, με τον σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα να απεύχεται «να είμαστε η γενιά στα χέρια της οποίας κάποιες ταινίες θα χαθούν». Δε θα έπρεπε βέβαια να νοείται διάσωση χωρίς σεβασμό στο πρωτογενές υλικό και στο final cut, όπως τόνισε και η σκηνοθέτης, παραγωγός και αντιπρόεδρος της ΕΑΚ, Ελίνα Ψύκου, αναφερόμενη σε τραγικές παρατυπίες που έχουν παρατηρηθεί στο παρελθόν, και που δεν σέβονται και δεν προστατεύουν το «ηθικό δικαίωμα» των δημιουργών πάνω στο έργο τους, δικαίωμα που υπάρχει φυσικά και μετά το θάνατο τους.

Σε άλλες εισηγήσεις, ο κ. Πάνος Κουάνης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ, αναφέρθηκε στη σημασία δημιουργίας Εθνικού Αποθετηρίου, σχεδίου που βρίσκεται πλέον ένα βήμα πιο κοντά στην υλοποίησή του και με την εύρεση κατάλληλου χώρου στο κέντρο της Αθήνας. Ο Πρόεδρος του ΕΚΚ, κ. Μάρκος Χολέβας επεσήμανε λάθη του παρελθόντος ως προς τη φύλαξη και συντήρηση κινηματογραφικών αρχείων και υλικών που πρέπει άμεσα να αντιμετωπιστούν, σε μια «επείγουσα προσπάθεια να μη χαθούν ταινίες», όπως ανέφερε και ο κορυφαίος διευθυντής φωτογραφίας, Γιώργος Αρβανίτης. Ο κ. Αρβανίτης, μόνιμος συνεργάτης του Θόδωρου Αγγελόπουλου, επιμελήθηκε προσωπικά τη διαδικασία ψηφιοποίησης του «Θιάσου», που έκλεισε με τον πλέον ιδανικό τρόπο το πενθήμερο των προβολών, παρουσία και της συζύγου του Θόδωρου Αγγελόπουλου, Φοίβης Οικονομοπούλου-Αγγελοπούλου.

Το Χώρα, Σε Βλέπω θα συνεχίσει το ταξίδι του τους επόμενους μήνες με 42 συνολικά ταινίες, σε 21 πόλεις στις 5 ηπείρους*. Επόμενος σταθμός του θα είναι η Θεσσαλονίκη, με μια σειρά προβολών σε συνεργασία με το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, περισσότερες πληροφορίες γύρω από τις οποίες θα ανακοινωθούν σύντομα.


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΧΩΡΑ, ΣΕ ΒΛΕΠΩ», ΤΙΣ ΤΑΙΝΙΕΣ & ΤΙΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

Στην επίσημη σελίδα της δράσης στο Facebook / Χώρα σε Βλέπω
και στην αντίστοιχη στο Instagram / Motherland, I see you

ΧΩΡΑ, ΣΕ ΒΛΕΠΩ – Ο ΕΙΚΟΣΤΟΣ ΑΙΩΝΑΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΙΝΕΜΑ / επιμέλεια δράσης (ΕΑΚ): Σύλλας Τζουμέρκας, Ελίνα Ψύκου / συνεπιμέλεια προγράμματος, επιμέλεια έκδοσης και εκπαιδευτικού υλικού: Αφροδίτη Νικολαΐδου, Δημήτρης Παπανικολάου / γενικός συντονισμός δράσης (ΕΑΚ): Φαίδρα Βόκαλη / επιμέλεια ψηφιοποίησης και αποκατάστασης: Γιάννης Βεσλεμές / εργαστήρια εικόνας: AN MAR FILM LAB, STEFILM / εργαστήριο ήχου: KVARYBOSOUND MFC / συντονισμός παραγωγής: Ιωάννα Ραμπαούνη / βοηθός συντονισμού: Βάιος Γαλάνης / νομική σύμβουλος: Μαρίνα Μαρκέλλου / γραφιστικά: Νίκος Πάστρας, TALC / υπεύθυνη επικοινωνίας: Νατάσσα Πανδή / social media manager: Δημήτρης Τσακαλέας / κείμενα ωρολογίου: Θοδωρής Δημητρόπουλος / συντονισμός φεστιβάλ: Σταύρος Μαρκουλάκης / συντονισμός έκδοσης: Ασπασία-Μαρία Αλεξίου / μεταφράσεις έκδοσης: Δέσποινα Παυλάκη / υποτιτλισμός & μεταφράσεις ταινιών: AUTHORWAVE / έξτρα μεταφράσεις ταινιών: ΝΕΑΝΙΚΟ ΠΛΑΝΟ, STORYTELLER