Το Exile Room, σε συνεργασία με την Πρεσβεία των Η.Π.Α. στην Αθήνα και το Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνια (USC), υποδέχεται για μια ακόμα χρονιά στην Ελλάδα το American Film Showcase, μια πολύπλευρη εξερεύνηση του σύγχρονου αμερικανικού ντοκιμαντέρ. Το φετινό αφιέρωμα επικεντρώνει την προσοχή του στο θέμα της ισότιμης εκπροσώπησης των γυναικών στη βιομηχανία του θεάματος, και περιλαμβάνει μια εκλεκτική επιλογή βραβευμένων και πολυσυζητημένων ταινιών των τελευταίων δύο ετών, καθώς και μια σειρά από εργαστήρια και ειδικές προβολές τόσο για κινηματογραφιστές όσο και για σπουδαστές και νέους.
Διαβάστε ακόμη: Οσα δεν βλέπουμε με την πρώτη ματιά γύρω μας στις αφίσες του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Από τη Λίνα Ντάναμ μέχρι τη Μιράντα Τζουλάι («Η Μισή Αλήθεια»), και από τη μερικές φορές αμφιλεγόμενη Barbie («Μέση Δαχτυλίδι: Η Μπάρμπι Αλλιώς») μέχρι μια μικρή εφευρέτρια στις ακτές της Ινδονησίας («Οι Εφευρέτες του Αύριο»), στην καρδιά του φετινού American Film Showcase θα βρείτε γυναίκες αποφασισμένες να αλλάξουν τον κόσμο. Στο πλαίσιο του αφιερώματος, δύο διακεκριμένες επαγγελματίες του χώρου, η σκηνοθέτης και παραγωγός Λόρα Νιξ και η πρόεδρος του Women Make Movies και παραγωγός Ντέμπρα Ζίμερμαν, θα βρεθούν στην Ελλάδα για να έρθουν σε επαφή με το κοινό και τους Ελληνες δημιουργούς, προωθώντας συνεργασίες, ειδικά στο κομμάτι της γυναικείας συμμετοχής στην κινηματογραφική βιομηχανία.
Το πρώτο μέρος του προγράμματος θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη, από 2 έως 5 Μαρτίου, σε συνεργασία με το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, με επιπλέον προβολές και εργαστήρια στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και την Αμερικανική Γεωργική Σχολή. Το δεύτερο μέρος του προγράμματος θα ξεκινήσει στην Αθήνα στις 6 Μαρτίου, με μια ειδική πρεμιέρα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, παρουσία των δύο Αμερικανίδων δημιουργών. Θα συνεχιστεί, με εργαστήρια και προβολές στο Exile Room, στο SAE Institute και στο American Community School, που θα διαρκέσουν μέχρι τις 21 Μαρτίου.
Δείτε παρακάτω όλες τις ταινίες που θα προβληθούν στο πλαίσιο του αφιερώματος. Για περισσότερες πληροφορίες, και για αναλυτικό πρόγραμμα των εκδηλώσεων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, μπορείτε να απευθυνθείτε στην ιστοσελίδα του American Film Showcase.
Μέση Δαχτυλίδι: H Μπάρμπι Αλλιώς (Tiny Shoulders, Rethinking Barbie, 2018) του Αντρέα Νέβινς
Βαδίζοντας προς τα εξηκοστά της γενέθλια, η πασίγνωστη Barbie έχει υπάρξει fashion icon, pop culture φαινόμενο, αλλά και στόχος έντονης κριτικής. Ωστόσο, η ομάδα στην καρδιά της Mattel που έχει αναλάβει την επικίνδυνη αποστολή να ανανεώσει το image της, δεν είναι αυτή που φαντάζεστε. Με επικεφαλής μια queer σχεδιάστρια με φεμινιστικές καταβολές, η ομάδα πίσω από την Barbie αντιμετωπίζει το ένα εμπόδιο μετά το άλλο, καθώς τα πιστεύω τους έρχονται σε σύγκρουση με το ένοχο παρελθόν της κούκλας που πρέπει να αλλάξουν. Το «Μέση Δαχτυλίδι: H Μπάρμπι Αλλιώς» δεν είναι απλά ένα διασκεδαστικό ντοκιμαντέρ, αλλά κι ένα απρόσμενα ενημερωτικό ταξίδι στην ιστορία της πιο δημοφιλούς κούκλας στον κόσμο. Είναι τελικά όργανο καταπίεσης ή πρωτεργάτης της γυναικείας ανεξαρτησίας, και μάλιστα σε μια εποχή που οι γυναίκες με το ζόρι έβγαιναν από το σπίτι για να δουλέψουν;
Οι Εφευρέτες του Αύριο (Inventing Tomorrow, 2018) της Λόρα Νιξ
Εξι ταλαντούχοι μαθητές από την Ινδονησία, τη Χαβάη, την Ινδία και το Μεξικό προσπαθούν να δώσουν λύσεις σε περιβαλλοντικά προβλήματα μέσα από πρωτότυπες εφευρέσεις, κάνοντας πειράματα εμπνευσμένα από την καθημερινή τους ζωή. Η Σαχίτι προσπαθεί να βρει έναν τρόπο να καθορίσει τα επίπεδα μόλυνσης στις λίμνες της Μπανγκαλόρ, ενώ μια ζωηρότατη παρέα Μεξικανών εφήβων είχε τη λαμπρή ιδέα να πατεντάρει μια φωτοκαταλυτική μπογιά για να αντιμετωπίσει τη μόλυνση στο Μόντερεϊ. Η μικροσκοπική Νούχα επισκέπτεται μια θαλάσσια εξέδρα εξόρυξης υδρογονάνθρακα, μια πρακτική που δηλητηριάζει τους ωκεανούς της Ινδονησίας σε καθημερινή βάση, ενώ ο Ιλο ανησυχεί για τα επίπεδα αρσενικού στο έδαφος της Χαβάης μετά τα απανωτά τσουνάμι. Αποφασισμένοι να φέρουν την αλλαγή, οι έξι μαθητές ταξιδεύουν στις ΗΠΑ για την επιστημονική έκθεση ISEF, ελπίζοντας σε ένα βραβείο αλλά και σε μια λύση για τη γενιά που θα κληρονομήσει τον πλανήτη.
Η Μισή Αλήθεια (Half the Picture, 2018) της Εϊμι Αντριον
Εχετε σκεφτεί ποτέ γιατί, παρόλο που οι γυναίκες πλέον δεν είναι απαραίτητα λιγότερες από τους άντρες στις σχολές κινηματογράφου, ένα πολύ μικρό ποσοστό από αυτές καταφέρνουν να επιβιώσουν επαγγελματικά στην κινηματογραφική βιομηχανία; Στην Αμερική, συγκεκριμένα, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές είναι σχεδόν ισάριθμοι, ωστόσο το ποσοστό των γυναικών που έχουν σκηνοθετήσει blockbuster μέσα στην τελευταία δεκαετία είναι μικρότερο από 5%! Τι ακριβώς συμβαίνει ανάμεσα στα θρανία και στα κινηματογραφικά πλατό με αποτέλεσμα να αποδεκατιστεί το γυναικείο εργατικό; 40 Αμερικανίδες σκηνοθέτιδες, ακτιβίστριες, παραγωγοί και δημοσιογράφοι δίνουν τη δική τους απάντηση στον απίθανο αυτό γρίφο, περιγράφοντας τις συχνά εξοργιστικές εμπειρίες τους μπροστά στην κάμερα. Η Μιράντα Τζουλάι, η Λίνα Ντάναμ, η Κάθριν Χάρντγουικ και η Αβα Ντουβερνέ, μεταξύ άλλων, αποκαλύπτουν όλα όσα το χολιγουντιανό σύστημα έχει προσπαθήσει να συγκαλύψει ως τώρα, δίνοντας τροφή για σκέψη και άπλετους λόγους για να ξεσηκωθείτε ενάντια στην πατριαρχία – σε όποια χώρα κι αν βρίσκεστε.
Το Πείραμα (The Work, 2017) των Τζάιρους ΜακΛίρι & Γκέτιν Αλντους
Καλώς ήλθατε στη φυλακή Φόλσομ, όπου μια φορά το χρόνο, φυλακισμένοι και εθελοντές περνούν τέσσερις ημέρες κλεισμένοι σε ένα δωμάτιο ξορκίζοντας το θυμό τους. Χωρίς πολλές εξηγήσεις, το ντοκιμαντέρ περνάει από πάνω σου σαν οδοστρωτήρας, πριν καλά-καλά καταλάβεις τι σε βρήκε. Αναρθρες κραυγές και ουρλιαχτά σκίζουν το λαρύγγι ανδρών που μοιάζουν περισσότερο με άγρια θεριά, γεμάτοι τατουάζ και αλυσίδες, καθώς εκφράζουν τη λύπη, τον πόνο και την οργή που έκρυβαν μέσα τους όσο καλύτερα μπορούσαν. Είναι μια πραγματική αποκάλυψη να βλέπει κανείς σκληροτράχηλους εγκληματίες να ανοίγουν την καρδιά τους σε αγνώστους, χωρίς να κρύβονται πίσω από το περίβλημα που τους επέβαλλε η κοινωνία ή που έχτισαν μόνοι τους μέσα στα χρόνια. Ο σκηνοθέτης Τζάιρους ΜακΛίρι είναι, άλλωστε, βετεράνος του προγράμματος, και η διεισδυτική του ματιά θα σας κερδίσει, όπως κέρδισε ακόμα και τον πιο αποστασιοποιημένο από τους εθελοντές που επέλεξαν να συμμετάσχουν. Σκληρή «δουλειά», αλλά αξίζει τον κόπο.
Φουλ του Ασσου (Dealt, 2017) του Λουκ Κόρεμ
Ενας από τους πιο φημισμένους μάγους της τράπουλας όλων των εποχών, ο 62χρονος Ρίτσαρντ Τέρνερ εντυπωσιάζει το κοινό σε ολόκληρο τον κόσμο με τα θρυλικά ταχυδακτυλουργικά του κόλπα. Αυτό που οι θεατές δεν συνειδητοποιούν καν είναι ότι ο Ρίτσαρντ είναι εντελώς τυφλός, κάτι που κάνει τα επιτεύγματά του ακόμα πιο αξιοθαύμαστα. Το φιλμ του Λουκ Κόρεμ ακολουθεί την περιπετειώδη ζωή του, από την ταραγμένη παιδική του ηλικία και την άρνησή του να αποδεχτεί την απώλεια της όρασής του, τη ριψοκίνδυνη ενασχόλησή του με κάθε είδους extreme sports, και την τελειομανία με την οποία αντιμετωπίζει την τέχνη του, συνθέτοντας μια σπάνια ματιά στον κόσμο της σύγχρονης μαγείας αλλά και το πορτρέτο ενός χαρισματικού άνδρα που δεν επέτρεψε ποτέ στις αδυναμίες του να καθορίσουν τη ζωή του.
Επικήδειος (Obit, 2016) της Βανέσα Γκουλντ
Κάθε πρωί, η μικρή ομάδα των συγγραφέων επικήδειων των New York Times καταθέτει στη συλλογική πολιτιστική μνήμη τις λεπτομέρειες από τις ζωές μερικών αξιοσημείωτων ανθρώπων – εν μέσω της καθημερινής καταιγιστικής ροής πολεμικών ανταποκρίσεων, πολιτικών και αθλητικών ειδήσεων. Αυτό το συχνά υποτιμημένο κομμάτι των εφημερίδων μετατρέπεται εδώ σε σπουδαία δημοσιογραφία, γεμάτη χιούμορ και πάθος, προσφέροντας παράλληλα ένα προσχέδιο της σύγχρονης ιστορίας την ώρα που το μελάνι στις σελίδες της δεν έχει ακόμα στεγνώσει. Το πρώτο ντοκιμαντέρ που μας προσφέρει ένα παράθυρο σε αυτόν τον άγνωστο κόσμο, το απρόσμενα συναρπαστικό φιλμ της Βανέσα Γκουλντ καταθέτει παράλληλα μερικά από τα πιο κρίσιμα ερωτήματα για τη ζωή, τη μνήμη και το αναπόφευκτο πέρασμα του χρόνου: Τι είναι αυτό που επιλέγουμε να θυμόμαστε; Και ποια είναι τα πράγματα που ποτέ δεν πεθαίνουν;
Σεφ από Κούνια (Chef Flynn, 2017) του Κάμερον Γέιτς
Ηδη από την ηλικία των 10 ετών, ο Φλιν ΜακΓκάρι έμοιαζε να κατέχει τα μυστικά της υψηλής μαγειρικής, μεταμορφώνοντας το δωμάτιό του σε πλήρως εξοπλισμένη κουζίνα και το σαλόνι του σπιτιού του σε λέσχη γευσιγνωσίας για φίλους και γνωστούς, με τους συμμαθητές του ως βοηθούς και την κινηματογραφίστρια μητέρα του να καταγράφει κάθε του κίνηση καθώς ετοιμάζει τις εντυπωσιακές σπεσιαλιτέ του. Καθώς η εφηβεία και η ξαφνική διασημότητα τού χτυπούν την πόρτα, ο νεαρός Φλιν ανοίγει τα φτερά του προκαλώντας τους αυστηρούς κανόνες ιεραρχίας του γαστρονομικού κόσμου και τις πυρετικές αντιδράσεις των social media. Το ντοκιμαντέρ του Κάμερον Γέιτς συνθέτει το ξελιγωτικό πορτρέτο του λιλιπούτειου σεφ, καταγράφοντας παράλληλα τις ιδιόμορφες δυναμικές της οικογένειάς του που πρέπει να εγκαταλείψει κάθε άλλη φιλοδοξία προκειμένου να κάνει πραγματικότητα τα όνειρα του αδιαμφισβήτητου σταρ της.
Info
American Film Showcase 2019
Θεσσαλονίκη: 2-5 Μαρτίου – Αθήνα: 6-21 Μαρτίου
Η είσοδος σε όλες τις εκδηλώσεις είναι δωρεάν. Εξαιρούνται οι προβολές στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
Ολες οι ταινίες προβάλλονται με ελληνικούς υπότιτλους.
Η γλώσσα διδασκαλίας στα εργαστήρια και τα masterclasses είναι τα αγγλικά.
Exile Room: Αθηνάς 12, Μοναστηράκι, τηλ: 210 3223395 / www.afsgreece.com
Διαβάστε ακόμη
- Αυτές είναι οι ελληνικές ταινίες του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και της Αγοράς
- Αυτές είναι οι ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- Carte Blanche στον Λούι Ψυχογιό από το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης κοιτάζει κατάματα το σήμερα ενός «άγνωστου» κόσμου
Tags: Exile Room